Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Meyrem Almaci (Groen!) - 23 tot 29 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Meyrem Almaci (Groen!) - 23 tot 29 april Groen! plaatst het klimaat en de armoedebestrijding centraal in de kiescampagne. Meyrem trekt de Groen! lijst voor de Kamer in Antwerpen.

 
 
Discussietools
Oud 23 april 2007, 22:40   #1
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard Staatshervorming en groen

Geachte mevrouw Almaçi

In welke mate bent u voor een staatshervorming.

Hoe kan enkel het vlaamse gewest de kwaliteit van bv drinkwater vevuildende gassen van fabrieken aanpakken. Of vindt u det enkel kan op federaal niveau kan?

met vriendelijk groeten

Laatst gewijzigd door Piet Hein : 23 april 2007 om 22:43.
Piet Hein is offline  
Oud 24 april 2007, 10:05   #2
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Geachte mevrouw Almaçi

In welke mate bent u voor een staatshervorming.

Hoe kan enkel het vlaamse gewest de kwaliteit van bv drinkwater vevuildende gassen van fabrieken aanpakken. Of vindt u det enkel kan op federaal niveau kan?

met vriendelijk groeten
Drink toch nooit water!
En al zeker niet voor de staatshervorming.
eno2 is offline  
Oud 25 april 2007, 00:07   #3
Meyrem Almaci
 
 
Meyrem Almaci's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 48
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piet Hein Bekijk bericht
Geachte mevrouw Almaçi

In welke mate bent u voor een staatshervorming.

Hoe kan enkel het vlaamse gewest de kwaliteit van bv drinkwater vevuildende gassen van fabrieken aanpakken. Of vindt u det enkel kan op federaal niveau kan?

met vriendelijk groeten
Dag Piet Hein


(is dat niet die kleine man van grote daden ? [FONT=Wingdings][/FONT] )


Milieu is nu een bevoegdheid van de gewesten, en dat is een goede zaak. Maar om een echt ecologisch beleid te voeren, moet je ook beslissen dat er ecologische producten gemaakt worden: denk aan auto's of wasmachines of verpakkingen. Dat er productnormen komen dus. Hier ligt de macht bij België of zelfs bij Europa. En dat is soms erg lastig. Ik wil gewoon dat de macht komt bij het niveau dat de zaak het meest efficiënt kan aanpakken: voor water en uitstoot zijn dat de gewesten, voor de opmaak van normen eerder het federale niveau dus.

Groen! wil zeker geen splitsing van België of bijvoorbeeld van de sociale zekerheid. Ik ben – net zoals mijn partij- voorstander van solidariteit en samenleven. Ik ben meer concreet voor een hervorming van de staat als dat leidt tot meer doorzichtigheid, meer rechtvaardigheid en meer democratie. Ook willen we gerust meepraten over een regionalisering van het arbeidsmarktbeleid. Maar niet als dat leidt tot nog meer schrappingen van werklozen. Ontwikkelingssamenwerking willen we liever terug op het Belgische niveau brengen.
Meyrem Almaci is offline  
Oud 25 april 2007, 00:17   #4
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Heb je van de zilveren vloot wel gehoord,
De zilveren vloot van Spanje?

Die had er veel Spaanse matten aan boord,

En appeltjes van Oranje.

Piet Hein!, Piet Hein!,

Piet Hein, zijn naam is klein,

Zijn daden bennen groot,

Zijn daden bennen groot:

Hij heeft gewonnen de Zilveren Vloot,

Die heeft gewonnen, gewonnen de Zilveren Vloot.

Die heeft gewonnen de Zilvervloot.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 25 april 2007 om 00:18.
lombas is offline  
Oud 25 april 2007, 00:26   #5
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meryem Almaçi Bekijk bericht
Groen! wil zeker geen splitsing van België of bijvoorbeeld van de sociale zekerheid. Ik ben – net zoals mijn partij- voorstander van solidariteit en samenleven. Ik ben meer concreet voor een hervorming van de staat als dat leidt tot meer doorzichtigheid, meer rechtvaardigheid en meer democratie. Ook willen we gerust meepraten over een regionalisering van het arbeidsmarktbeleid. Maar niet als dat leidt tot nog meer schrappingen van werklozen. Ontwikkelingssamenwerking willen we liever terug op het Belgische niveau brengen.

Beste Meryem

Goedenacht! Tiens, ik dacht dat er een belangrijk element federale ontwikkelingssamenwerking was?

Soit, ik heb een klein vraagje toe te voegen aan je antwoord op de opener van dit onderwerp. Laat me even op voorhand zeggen dat ik geen Vlaams-nationalist ben , en ook niet per sé een voorstander ben van een onafhankelijk Vlaanderen (voor mijn part is het de stadstaat Antwerpen), maar dat ik wel een bedenking heb als je zegt "solidariteit".

Dat lijkt namelijk een goochelwoord te worden. Vernoem het, en je krijgt alle schijbare legitimiteit - want ageer je er tegen, dan ben je "niet solidair", en dat staat gelijk aan zowaar asociaal gedrag, egoïsme en nog meer van die emotionale zaken die met methodologie niets te maken hebben. Maar goed, wat maakt die solidariteit met Wallonië zo belangrijk? Als Antwerpenaar ligt Nederland niet ver: waarom geen solidariteit met Zeeuws-Vlaanderen? Of Picardië? Of Wessex?

Je kunt dan geschiedkundige factoren aanhalen en de arbitrairheid van grenzen ("je kiest je buren niet" of beter "je kiest je buren in de appartementenblok die België is niet"), maar dat kun je evenzeer van economische (Benelux bijvoorbeeld), sociale (Hoogstraten - Baarle-Hertog, Noord-Fransen werkend in het Kortrijkse &c) en andere zaken zeggen?

Wie bepaalt eigenlijk met wie we "solidair moeten zijn"? Ik wil vooral solidair zijn met degene die ik met mijn centjes zou willen geholpen zien.

Met vriendelijke en beleefde groeten

lombas
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 25 april 2007 om 00:29.
lombas is offline  
Oud 25 april 2007, 12:10   #6
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Beste Meryem

Goedenacht! Tiens, ik dacht dat er een belangrijk element federale ontwikkelingssamenwerking was?

Soit, ik heb een klein vraagje toe te voegen aan je antwoord op de opener van dit onderwerp. Laat me even op voorhand zeggen dat ik geen Vlaams-nationalist ben , en ook niet per sé een voorstander ben van een onafhankelijk Vlaanderen (voor mijn part is het de stadstaat Antwerpen), maar dat ik wel een bedenking heb als je zegt "solidariteit".

Dat lijkt namelijk een goochelwoord te worden. Vernoem het, en je krijgt alle schijbare legitimiteit - want ageer je er tegen, dan ben je "niet solidair", en dat staat gelijk aan zowaar asociaal gedrag, egoïsme en nog meer van die emotionale zaken die met methodologie niets te maken hebben. Maar goed, wat maakt die solidariteit met Wallonië zo belangrijk? Als Antwerpenaar ligt Nederland niet ver: waarom geen solidariteit met Zeeuws-Vlaanderen? Of Picardië? Of Wessex?

Je kunt dan geschiedkundige factoren aanhalen en de arbitrairheid van grenzen ("je kiest je buren niet" of beter "je kiest je buren in de appartementenblok die België is niet"), maar dat kun je evenzeer van economische (Benelux bijvoorbeeld), sociale (Hoogstraten - Baarle-Hertog, Noord-Fransen werkend in het Kortrijkse &c) en andere zaken zeggen?

Wie bepaalt eigenlijk met wie we "solidair moeten zijn"? Ik wil vooral solidair zijn met degene die ik met mijn centjes zou willen geholpen zien.

Met vriendelijke en beleefde groeten

lombas
Dat heeft dan weer niets met de staatsinrichting te maken - je kan gerust in een staat wonen zonder een uitgebouwd SZ systeem en je "solidariteit" minimalizeren. In het systeem waar we nu in leven is er een solidariteit
met diverse grenzen : we zijn meer solidair met de binnenlanders, daarna de andere EU bewoners, daarna de ontwikkelingslanders en vluchtelingen
zelfs die in andere landen. Er zijn financiële systemen, wereldbank, WHO,
UNICEF, Bob Geldoffen, Billgatessen enz.. ad nausaeum.. Probleem is efficiëncy & halen we milleniumdoelstellingen ?

Het probleem met "Wallonië" is zeer kunstmatig - een normale evolutie is dat indien daar blijvend steeds minder werkgelegenheid zal zijn, de mensen er zullen wegtrekken .. naar Vlaanderen, Frankrijk of nog verder
er bestaat geen solidariteit met een streek>.. maar met mensen en het criterium van onze SZ is dat die in België moeten wonen en werken.
Er zijn andere criteria denkbaar, zoals een privé verzekering of een combinatie van privé-verzekeraars en parastataal.. maar ook binnen andere staatsverbanden zullen er zwakken zijn die van het systeem "profiteren", zoals er bij autoverzekeringen ook brokkemakers zijn.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 29 april 2007, 02:40   #7
Meyrem Almaci
 
 
Meyrem Almaci's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 april 2007
Berichten: 48
Standaard

Beste Lombos,

Wat betreft solidariteit en sociale zekerheid volg ik 1handclapping: ik ben hier idd voorstander van interpersoonlijke solidariteit tussen alle mensen die in dit land wonen en werken. Dat heeft voor mij niks te maken met de plaats waar men dan toevallig woont in dit land.

Mvg

Meyrem Almaci
Meyrem Almaci is offline  
Oud 29 april 2007, 15:15   #8
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meyrem Almaci Bekijk bericht
Dag Piet Hein


(is dat niet die kleine man van grote daden ? [FONT=Wingdings][/FONT] )


Milieu is nu een bevoegdheid van de gewesten, en dat is een goede zaak. Maar om een echt ecologisch beleid te voeren, moet je ook beslissen dat er ecologische producten gemaakt worden: denk aan auto's of wasmachines of verpakkingen. Dat er productnormen komen dus. Hier ligt de macht bij België of zelfs bij Europa. En dat is soms erg lastig. Ik wil gewoon dat de macht komt bij het niveau dat de zaak het meest efficiënt kan aanpakken: voor water en uitstoot zijn dat de gewesten, voor de opmaak van normen eerder het federale niveau dus.

Groen! wil zeker geen splitsing van België of bijvoorbeeld van de sociale zekerheid. Ik ben – net zoals mijn partij- voorstander van solidariteit en samenleven. Ik ben meer concreet voor een hervorming van de staat als dat leidt tot meer doorzichtigheid, meer rechtvaardigheid en meer democratie. Ook willen we gerust meepraten over een regionalisering van het arbeidsmarktbeleid. Maar niet als dat leidt tot nog meer schrappingen van werklozen. Ontwikkelingssamenwerking willen we liever terug op het Belgische niveau brengen.
Mooi, dat Vlaanderen en Wallonië elkaar dan samen ontwikkelen. Samen zoeken naar oplossingen voor de werkloosheid in Wallonië, naar de verschillende oorzaken van deze en naar de goede oplossingen om het op te lossen. Geen transfers meer en overal ontwikkelde en laat ons hopen verantwoorde burgers. Ik ben ook geen voorstander voor het scheiden van het arbeidsmarktbeleid wel voor het samen streven naar oplossingen.
Te lang is er een kloof in de arbeidsmarkt. Walen moeten bereid zijn naar Vlaanderen te komen werken en Vlamingen mogen gerust wat meer Walen in dienst nemen vooral dan in de regio van Kortrijk.
Ook mogen Vlamingen gerust wat meer investeren in Wallonië en daar zorgen voor de bloei van een ecologische economie.

mvg

Labyrinth
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 29 april 2007 om 15:19.
labyrinth is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be