Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 september 2018, 23:43   #61
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Bij toeval was ik uitgekomen op een forum, beetje zoals hier, van allemaal vegetariërs die na jarenlang klachten te hebben er terug voor kiezen om in beperkte mate terug vlees te eten.

Hun klachten meestal zware vermoeidheden en mentale problemen verdwenen er mee.
Ze zijn met veel.

Maar de forums in hun categorie daar weet ik er maar 1 van.
kan je zo eens wat links naar die berichten op die forums van vegetariërs plaatsten?
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 01:53   #62
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic...=136&t=1809952
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 07:50   #63
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.430
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dank je. Men heeft het over ijzertekorten en vitamine B12 (in feite een hormoon las ik) tekorten. Ijzer, daar hoef je geen vlees voor te eten en B12 zit niet in vlees maar in bacteriën. Die kunnen in vlees zitten of het eigen lichaam kan die aanmaken mits het element cobalt wordt opgenomen. Het mogelijk probleem stelt zich enkel voor veganisten. Het kan worden opgelost door tabletten of af en toe een glas melk te drinken voor zover ik begrijp.

Gorilla's eten ook termiten bv. Daar zit dat ook in.

Konijnen eten hun eigen stront op om aan B12 te geraken.

Laatst gewijzigd door Bach : 1 oktober 2018 om 07:59.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 07:54   #64
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het eten van insecten doen ze al lang maar uit noodzaak.

Dat is eigenlijk gekomen in de oorlog korea en Vietnam en dergelijke. De soldaten, meestal veel Chinezen kregen geen eten en zaten in de jungle. Tijd om te jagen was er niet, trouwens alle wild was toch weg door al schieten en zo.

Dus maakten ze een soort dragende kleine bbq op een stok. Dat droegen er een paar over hun schouder en dat bleef branden gans de dag. Onderweg al wat ze konden vangen of vinden smeten ze al marcherende door de wouden op de bbq.
En zo hadden ze wat eten.

Maar plezant of een levensstijl was het ook niet. Puur noodzaak.

Nu ja ...het lukte hun.
Het eten van insecten gebeurd niet alleen in oost Azië en is al ouder dan onze beschaving.
Zelfs onze neven mensapen hebben insecten op het menu staan.

Ook het eten van katachtigen en hondachtigen, is al eeuwen oud en geen voorrecht van Azië.

De mens is een opportunist en eet wat voor handen is.
Enkel bij overvloed zoals binnen onze maatschappij, is de mens een viesneus en kieskeurig.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 07:59   #65
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als u dit hele plaatje in ogenschouw wil nemen, dan ben ik benieuwd welk land volledig op zichzelf kan bestaan.
Geen enkel en binnen een aantal generaties gaat zelfs de vollige aardbol niet meer het nodige voedsel kunnen opbrengen om de volledige bevolking in leven te houden.
Er zijn nu eenmaal te veel mensen op deze aardbol en dat terwijl de Blanke soort in aantal is aan het afnemen en binnen enkele generaties met uitsterven bedreigd zal worden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 10:52   #66
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dank je. Men heeft het over ijzertekorten en vitamine B12 (in feite een hormoon las ik) tekorten. Ijzer, daar hoef je geen vlees voor te eten en B12 zit niet in vlees maar in bacteriën. Die kunnen in vlees zitten of het eigen lichaam kan die aanmaken mits het element cobalt wordt opgenomen. Het mogelijk probleem stelt zich enkel voor veganisten. Het kan worden opgelost door tabletten of af en toe een glas melk te drinken voor zover ik begrijp.

Gorilla's eten ook termiten bv. Daar zit dat ook in.

Konijnen eten hun eigen stront op om aan B12 te geraken.
Tekorten kan je vaak niet meer aanvullen met supplementen.
Ijzer kan je door meerdere redenen te kort hebben. Ook medische problemen veroorzaakt dat en tekorten veroorzaakt op zijn beurt medische problemen.
Het tekort zorgt ook voor te weinig witte bloedcellen. Dat tekort zorgt dan terug voor te weinig zuurstof in je lichaam.

Ik weet dat omdat ik door een zwaar medische oorzaak dat allemaal had. En dan volstaat eten al lang niet meer. Dan mag je baxters met telkens een liter ijzer nemen.
In verhouding zou je daar misschien 5000 kilo ijzer houdend iets moeten van eten. Dat gaat dus niet meer.

Het probleem is dat je het zelf nog niet zo gauw doorhebt.
Je moet dus echt bloed laten trekken en specifiek daar op zoeken. In het labo zien ze het meteen.
Maar zelf zie je het niet.

Nou ja het is veel complexer dan ik kan uitleggen.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 17:01   #67
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

https://www.voedingscentrum.nl/nl/se...et-milieu.aspx
Citaat:
Minder vlees eten is duurzamer
Mensen die minder vlees en zuivel nemen, hebben een lagere voedselafdruk. Toch is een voedingspatroon helemaal zonder vlees en zuivel niet automatisch het meest duurzaam. Voor een voedingspatroon met weinig vlees is bijvoorbeeld minder landbouwgrond nodig dan voor een voedingspatroon zonder vlees. Dieren kunnen plantaardige stoffen die niet eetbaar zijn voor mensen, omzetten in eetbare eiwitten. Varkens kunnen bijvoorbeeld worden gevoed met reststromen uit de voedingsmiddelenindustrie (bietenpulp, aardappelschillen en molasse). Daarnaast is een deel van de Nederlandse landbouwgrond alleen geschikt voor vee en niet voor akkerbouw. Rundvlees in Nederland is deels een bijproduct van koeien die geen melk meer geven, en is dus sowieso beschikbaar.
Ik ben evenwel niet geinteresseerd in door dieren omgezette eiwitten als ik voor toegang tot en consumptie van die eiwitten die dieren moet (laten) doden. Maar wie de laagste voeselafdruk wil, doet maar....

Wat is voedselafdruk btw?

Citaat:

Voedselafdruk
De Voedselafdruk is een model om de milieu-impact van ons voedingspatroon inzichtelijk te maken. Met de term ‘voedselafdruk’ bedoelen we de ecologische voetafdruk van de voedselconsumptie. Door 15 vragen te beantwoorden over je eigen consumptiegedrag krijg je een indruk van je voedselafdruk. Je ziet hoeveel land en water er nodig is om je eten te produceren in verhouding tot de beschikbare ruimte en het beschikbare zoetwater op aarde. De Voedselafdruk is een ‘quick scan’ die slechts een indicatie geeft van de grootte van je persoonlijke ecologische impact.

VoedselafdrukDe voedselafdrukcalculator is ontwikkelend door Ecolife België, in samenwerking met het Voedingscentrum. Het idee en concept was tot 2010 in handen van De Kleine Aarde. In 2016 is de Voedselafdruk volledig herzien. https://www.voedingscentrum.nl/nl/mi...woording2.aspx

Laatst gewijzigd door eno2 : 1 oktober 2018 om 17:02.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 22:14   #68
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik verwerp het argument eigenlijk. Varkenskweek is in zijn geheel niet duurzaam. De oncultiveerbare gronden kunnen bebost worden. Dat is duurzamer.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 07:37   #69
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
https://www.voedingscentrum.nl/nl/se...et-milieu.aspx

Ik ben evenwel niet geinteresseerd in door dieren omgezette eiwitten als ik voor toegang tot en consumptie van die eiwitten die dieren moet (laten) doden. Maar wie de laagste voeselafdruk wil, doet maar....

Wat is voedselafdruk btw?


Ik verwerp het argument eigenlijk. Varkenskweek is in zijn geheel niet duurzaam. De oncultiveerbare gronden kunnen bebost worden. Dat is duurzamer.
Je bent dus hypocriet tot en met.

Een dier doden om zijn vlees te eten stoort je, maar maar hele groepen dieren uitmoorden om van hun habitat landbouwgrond te maken vind je normaal.

En oncultiveerbare gronden bestaan niet. Zelfs de woestijn is cultiveerbaar, rotsen zijn cultiveerbaar, maar bossen hebben tijd, stevig ondergrond, ruimte, water, enz nodig.
Je kan niet zomaar overal elke boomsoort kweken.
Bananen en olijfbomen kunnen niet overleven in zandgrond of op rotsen en kunnen niet tegen de koude.
Dennen hebben juist koude nodig en kunnen niet tegen warmte.


Ook de dieren die in die bossen leven hebben bepaalde zaken nodig om te kunnen overleven.


Heel je stelling klopt dus niet.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 08:14   #70
Het Verzet
Europees Commissaris
 
Het Verzet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 maart 2010
Berichten: 7.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je bent dus hypocriet tot en met.

Een dier doden om zijn vlees te eten stoort je, maar maar hele groepen dieren uitmoorden om van hun habitat landbouwgrond te maken vind je normaal.

En oncultiveerbare gronden bestaan niet. Zelfs de woestijn is cultiveerbaar, rotsen zijn cultiveerbaar, maar bossen hebben tijd, stevig ondergrond, ruimte, water, enz nodig.
Je kan niet zomaar overal elke boomsoort kweken.
Bananen en olijfbomen kunnen niet overleven in zandgrond of op rotsen en kunnen niet tegen de koude.
Dennen hebben juist koude nodig en kunnen niet tegen warmte.


Ook de dieren die in die bossen leven hebben bepaalde zaken nodig om te kunnen overleven.


Heel je stelling klopt dus niet.
En als ge lokaal koopt?
Vleeseters eten toch ook groenten?
Trouwens, 70% van de soya waarvoor men regenwouden verwoest is voor dieren te voederen.
__________________
Disclaimer: de hierboven geschreven mening strookt niet altijd met de werkelijke gedachtengang van zijn auteur. Sjans.
Het Verzet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 09:59   #71
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Waar het vee verdwijnt daar verschijnt de nieuwbouw.

Zonder kweek geen landbouwgrond. Zonder landbouw geen eten.

En mortel tussen de boterham smaakt echt slecht.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 10:03   #72
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
En als ge lokaal koopt?
Vleeseters eten toch ook groenten?
Trouwens, 70% van de soya waarvoor men regenwouden verwoest is voor dieren te voederen.
En veganisten. Ook vegetariërs.

Al hun voeding is op soya basis.

Ze zijn dus mede oorzaak van het vernietigen van het regenwoud.
Ha daar staan ze niet bij stil, met hun ecologische voetprint en zo.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 2 oktober 2018 om 10:04.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 10:44   #73
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik verwerp het argument eigenlijk. Varkenskweek is in zijn geheel niet duurzaam. De oncultiveerbare gronden kunnen bebost worden. Dat is duurzamer.
Of zet er fabrieken op in plaats van op cultiveerbare gronden en in bossen die dan voordien of vervolgens gekapt worden.

Laatst gewijzigd door eno2 : 2 oktober 2018 om 10:45.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 20:26   #74
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik verwerp het argument eigenlijk. Varkenskweek is in zijn geheel niet duurzaam. De oncultiveerbare gronden kunnen bebost worden. Dat is duurzamer.
Als je veeteelt op kleine schaal beoefent, dan kan dat gerust wel duurzaam zijn. Je geeft je varkens dan etensresten. Zaken die anders in de verbrandingsoven verdwijnen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 21:46   #75
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Of zet er fabrieken op in plaats van op cultiveerbare gronden en in bossen die dan voordien of vervolgens gekapt worden.
Oei ik verstond die zin zelf niet meer, te kort door de bocht.
Ik bedoel: Zet fabrieken op oncultiveerbare gronden in plaats van fabrieken zetten op cultuurgronden en in bossen die daarvoor aangekocht en gekapt worden of nadien gekapt worden, eens de fabriek er staat. (Zoals Lappersfort bos, Brugge bijvoorbeeld, mijn laatste bezoek aan bosbezetters in België )
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 21:52   #76
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Veganisme is voor de meeste veganisten een religie. Het zijn religieuze extremisten die de anderen hun levenswijze willen opdringen via hun proselitisme. Ik word ook over dat kammetje geschoren. Ongemakkelijk....
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 09:42   #77
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.942
Standaard

Misschien herhaling:

de Schoof is tweedehands veganist.

De koe eet gras, en ik eet de koe.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 10:11   #78
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Een veganist is altijd een zelfverklaard veganist.
Niemand controleert je.
Ik zou wel eens willen zien hoeveel veganisten 100% veganist zijn. Het is ook niet altijd mogelijk in allle omstandigheden.
Je moet soms wat flexibel zijn.
Er wordt ook alleen gevraagd dat je veganist bent binnen de mogelijkheden.

Ik deed ook soms lichte, 'vegetarische' overtredingen.
Als je arm bent, kan je de soms gruwelijke prijzen, soms vier vijf keer hoger dan de gewone producten, niet permitteren. Van vegan mayo bijvoorbeeld.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 14:13   #79
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

<Veganisme is voor velen een ethische keus. Het is een belangrijke bestaande richting binnen het veganisme: het 'ethisch veganisme'.

Citaat:
'Veganist worden is de enige ethische optie' - Filosofie.nl
https://www.filosofie.nl/artikelen/v...che-optie.html
1 nov. 2016 - Het is vandaag Wereld Veganisme Dag. Volgens filosoof Floris van den Berg lijdt het geen twijfel: elk weldenkend mens moet veganist zijn
.



De term 'ethisch' werkt op vele vleeseters als een rode lap op een stier. Denk je soms dat je beter bent dan anderen? Denk je soms dat je een hoger bewustzijnniveau bereikt hebt? Wil je soms beweren dat vleeseten onethisch is? Iemand noemde mij een 'Twat' op een Engels forum vanwege mijn verondertselde ethisch meerwaardige pretentie (dat bericht werd verwijderd). Maar hoe kan je, als je het over veganisme hebt, het niet hebben over de ethische motieven en het ethische veganisme? Zelf hou ik niet zo van die grote woorden moraal en ethiek. Deze ethische veganist Tobias Lenaert (Stichter van EVA, ethisch vegetarisch alternatief) komt van het radicale terug. <als iemand voor mij lasagne maakt met ei, dan ga ik dat eten, omdat ik geen ambetante avond wil> Nou, dan ben je geen veganist, man, maar een vegetariër. https://www.gemeentevoordetoekomst.b...iet-zo-n-eikel
<Voelt u zich een beter mens dan de rest?
‘Op het vlak van voeding vind ik wel dat ik bewuster leef.>
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 oktober 2018, 14:32   #80
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.128
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
<Veganisme is voor velen een ethische keus. Het is een belangrijke bestaande richting binnen het veganisme: het 'ethisch veganisme'.

Citaat:
'Veganist worden is de enige ethische optie' - Filosofie.nl
https://www.filosofie.nl/artikelen/v...che-optie.html
1 nov. 2016 - Het is vandaag Wereld Veganisme Dag. Volgens filosoof Floris van den Berg lijdt het geen twijfel: elk weldenkend mens moet veganist zijn
.



De term 'ethisch' werkt op vele vleeseters als een rode lap op een stier. Denk je soms dat je beter bent dan anderen? Denk je soms dat je een hoger bewustzijnniveau bereikt hebt? Wil je soms beweren dat vleeseten onethisch is? Iemand noemde mij een 'Twat' op een Engels forum vanwege mijn verondertselde ethisch meerwaardige pretentie (dat bericht werd verwijderd). Maar hoe kan je, als je het over veganisme hebt, het niet hebben over de ethische motieven en het ethische veganisme? Zelf hou ik niet zo van die grote woorden moraal en ethiek. Deze ethische veganist Tobias Lenaert (Stichter van EVA, ethisch vegetarisch alternatief) komt van het radicale terug. <als iemand voor mij lasagne maakt met ei, dan ga ik dat eten, omdat ik geen ambetante avond wil> Nou, dan ben je geen veganist, man, maar een vegetariër. https://www.gemeentevoordetoekomst.b...iet-zo-n-eikel
<Voelt u zich een beter mens dan de rest?
Op het vlak van voeding vind ik wel dat ik bewuster leef.>
Dat heeft toch met individuatie niets te maken.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be