Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 april 2019, 09:50   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard Audi e tron verkoopt eigenlijk slechter dan Jaguar I Pace

En dat komt hoofdzakelijk door zijn povere batterijtechniek, lees pover rijbereik.

Citaat:
https://www.vroom.be/nl/nieuws/ameri...ron-niet-21596 ...

Dat stelde het Amerikaanse agentschap voor milieubescherming EPA ook vast. Het agentschap homologeert onder meer auto’s voor de Amerikaanse markt, en mat voor de Audi e-tron een reëel rijbereik van 204 mijl, zo’n 328 kilometer. Dat is aanzienlijk minder dan de meeste elektrische concurrenten, zoals de Jaguar I-Pace (377 kilometer), Kia e-Niro (64 kWh, 385 kilometer) en vooral Tesla Model X 100 D. Die heeft een bijna even grote batterij als de Audi (100 kWh tegenover 95 kWh) maar laat wel 475 EPA-kilometers optekenen. Volgens Amerikaanse normen is dat dus een verschil van 147 kilometer…
idem: https://insideevs.com/audi-e-tron-electric-range-epa/

Beide modellen zijn op de markt gekomen in 2e helft 2018, de I Pace enkele maanden eerder. (de Audi e tron december 2018, reserveringen liepen al vele maanden eerder)

Maar 1e kwartaal 2019 mag men toch al voorzichtige conclusies trekken, imho.

Als verkoopsbasis heb ik het eerste kwartaal 2019 van Noorwegen genomen, lijkt me de minst slechte referte:

Citaat:
https://elbilstatistikk.no/ YTD 2019

Jaguar I pace: 1084 (waarvan 166 in 2 weken april)
Audi e tron: 934 of */* 86% van i pace (waarvan 136 in 2 weken april */* 82%)
In Nederland en Spanje (tesamen) zijn de aantallen veel minder en daar ligt in Q1-2019 de Audi wel nipt voor de Jaguar, dankzij verkoop in maart-april voorlopig:
Citaat:
Year 2019 months jan feb mar april totals
JAGUAR I-PACE 21 29 60 8 118
AUDI AUDI E-TRON 2 9 102 18 131
https://eu-evs.com/pivot.html
Van Zwitserland heb ik ook 3 maanden: http://ev-sales.blogspot.com/2019/04...arch-2019.html
Citaat:
Jaguar I Pace: 123 (maart: 70)
Audi e tron: 93 (maart: 93)
Tenslotte gans Europa enkel 2 maanden jan-februari:
Citaat:
Jaguar I Pace: 1496
Audi e tron: 818
Audi of VW heeft dus nog (extra) werk... (Jaguar ook)

Opmerkelijk is dat de Audi ondanks iets betere Cd de mindere is dan de Jaguar I Pace (die dan weer te traag kan snelladen):
https://www.vroom.be/nl/test/audi-e-...he-suv-s-21528

Laatst gewijzigd door Micele : 14 april 2019 om 10:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2019, 10:29   #2
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

Naast het actieradius zijn de 'elektrische' wagens allemaal best duur dus zie ik eigenlijk niet in waarom er veel mensen direct zouden willen overschakelen en zo een wagen gaan kopen? (de Audi e-tron vanaf 82.000€ geloof ik)

Thuis opladen ... elektriciteitsrekening omhoog?

Ik doe soms meer dan 350km op één dag en dan kan je al gaan zoeken naar een laadpaal of je kan gaan duwen?

Ik zie mij dat niet echt snel kopen zo een elektrische wagen.

5 redenen om geen elektrische auto te kopen.

5 redenen om wél een elektrische auto te kopen.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 14 april 2019 om 10:34.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2019, 10:54   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Naast het actieradius zijn de 'elektrische' wagens allemaal best duur dus zie ik eigenlijk niet in waarom er veel mensen direct zouden willen overschakelen en zo een wagen gaan kopen? (de Audi e-tron vanaf 82.000€ geloof ik)

Thuis opladen ... elektriciteitsrekening omhoog?

Ik doe soms meer dan 350km op één dag en dan kan je al gaan zoeken naar een laadpaal of je kan gaan duwen?

Ik zie mij dat niet echt snel kopen zo een elektrische wagen.

5 redenen om geen elektrische auto te kopen.

5 redenen om wél een elektrische auto te kopen.
En de 5 misvattingen over de E-wagen mag je er ook bijzetten.

Die nuanceert je eerste (ouderwetse) link...

Citaat:
Ik doe soms meer dan 350km op één dag en dan kan je al gaan zoeken naar een laadpaal of je kan gaan duwen?
Zonder ergens even te parkeren? En dit in België? Straf. Ik wist niet dat België zo groot is?

Dan is een betaalbare E-wagen wslk nog ongeschikt voor jou.

Of je hebt natuurlijk de link niet gelezen die jouw vooroordeel nuanceert.
Het is normaal de E-wagen "zijn boordcomputer" die op tijd een geschikte (snel)laadpaal vindt op je route of best gewoon op je bestemming, want men heeft toch een reden ergens naartoe te rijden?

Citaat:
3. Er zijn niet genoeg laadpalen?

NIET WAAR. Het aantal laadpunten neemt al twee jaar toe. Tegenwoordig telt België niet minder dan 3.300 laadpalen. Vlaanderen kondigde ook nog eens 2.500 extra laadpalen aan, Brussel plaatst er vanaf januari 2019 ook nog eens 100 en Wallonië maakt fondsen vrij voor 512 nieuwe laadpalen.

Een honderdtal daarvan zijn snelladers, waarmee je je auto op 30 minuten voor 80% oplaadt. Die staan dan vooral in tankstations langs de autosnelweg. “Je auto opladen wordt steeds makkelijker, want meer en meer bedrijven, hotels, restaurants en gemeentes plaatsen laadpalen”, zegt Kristof Corthout tevreden. Ook te weten komen waar je ze kunt vinden, wordt eenvoudiger met apps als Chargemap of de boordcomputer van de auto’s. Wat niet wegneemt dat ruim 90% van alle laadbeurten thuis of op het werk gebeurt.

Tot slot legde een Europese richtlijn een doelstelling van 21.000 openbare laadpunten in België vast tegen 2020. Het mag duidelijk wezen dat het moeilijk wordt om dit aantal nog te halen.

https://nl.chargemap.com/map

Laatst gewijzigd door Micele : 14 april 2019 om 11:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2019, 17:09   #4
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.601
Standaard

België is inderdaad niet groot maar bij het op- en af rijden naar ... haal je die kilometers wel.

Citaat:
Zonder ergens even te parkeren?
Ik neem op gezette tijden wel even rust.

U mag mij dat echt niet kwalijk nemen, ondanks ik best een fan ben van technologische vooruitgang- en hoogstandjes maak ik er géén gebruik van, van die boordcomputer en handenvrij telefoneren en zo daar ik dat onder de noemer 'afleiding tijdens het rijden plaats'.

Het staat er in zijn volle glorie allemaal wel in, in mijn wagentje maar ik gebruik het nooit. (geen tel abbo ook niet)

De meeste mensen gebruiken die systemen toch maar om te weten waar de flitspalen en dergelijke staan.

Ik probeer zo goed mogelijk het van toepassing zijnde verkeersreglement na te leven. (Dat laatste kwam niet geloofwaardig over zeker?)

__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 14 april 2019 om 17:11.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2019, 20:37   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.254
Standaard

Mocht ik centen hebben, dan opteerde ik ook voor een jaguar, maar dan alleen om chi chi redenen.
Verder off topic: ik zie de laatste tijd erg veel tesla's. Misschien dat dat opvalt.
Nu, zo'n elektrische auto is ideaal als tweede wagen.

En wat me nog meest opvalt: in die tesla's zitten gvd vaak schone wijven. Weliswaar geen van beneden 30, maar ik ben dan ook al enkele malen grootvader.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2019, 22:11   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.233
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
België is inderdaad niet groot maar bij het op- en af rijden naar ... haal je die kilometers wel.
Vertel eens hoe jij 350 km haalt in België. Zelfs vanuit Limburg tot Oostende is maar een goede 200 km.

Citaat:
Ik neem op gezette tijden wel even rust.
En de wagen mag dan niet even parkeren en bijladen aan een laadpaal?

Citaat:
U mag mij dat echt niet kwalijk nemen, ondanks ik best een fan ben van technologische vooruitgang- en hoogstandjes maak ik er géén gebruik van, van die boordcomputer en handenvrij telefoneren en zo daar ik dat onder de noemer 'afleiding tijdens het rijden plaats'.
Dus naar de snelheidsmeter en de stand van je brandstoftank kijk je niet?
Dan zul je moeten duwen als je zonder brandstof valt, neem ik toch aan. lol

Citaat:
Het staat er in zijn volle glorie allemaal wel in, in mijn wagentje maar ik gebruik het nooit. (geen tel abbo ook niet)
Laat je maar niet afleiden. Ook niet door het verwittigingssignaal dat je moet tanken of laden.




Citaat:
De meeste mensen gebruiken die systemen toch maar om te weten waar de flitspalen en dergelijke staan.
Klopt je brandstofmeter/batterijstand en snelheidsmeter enz.. verwittigt je daarvan.

Citaat:
Ik probeer zo goed mogelijk het van toepassing zijnde verkeersreglement na te leven. (Dat laatste kwam niet geloofwaardig over zeker?)
Dan ga je zeker voortdurend op je snelheidsmeter loeren bij de zoveelste opgelegde snelheidsverandering onderweg. Maar oppassen dan kan je net ook een verkeersbord niet gezien hebben tussen al dat afleidend verkeer.

Laatst gewijzigd door Micele : 14 april 2019 om 22:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2019, 05:29   #7
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Wachten op de cijfers van Traxio ergens najaar 2019. Verder is het zoals altijd weer grotendeels fake news van Micele om zijn werkgever Tesla in een goed daglicht te stellen. Audi geeft toe dat de capaciteit aan de lage kant is. Omdat voor 99% van de kopers een radius van 300 km meer dan voldoende is. Het verschil is dat er met de Audi wel sportiever kan gereden worden dan met de concurrenten. Een Tesla S en X kan maximaal enkele minuten sportieve belasting aan. Dan zakken die hun radius ook direct onder de 300 km. De eerste uitgebreide testen van het model 3 zijn zelfs enorm teleurstellend te noemen.

En de Teslalovers zullen dit wel niet willen geloven. Maar dan moeten ze maar wat testen uit automagazines lezen. Bij Tesla schrijven ze identiek als bij elke E-wagen van vandaag als grootste gebrek de batterij.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be