Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Bekijk resultaten enquête: ik vindt het eigendomsrecht..
een basisrecht. Ik ga akkoord met de huidige gang van zaken. 3 21,43%
te ver gaan. De overheid zou meer herverdelend tewerk mogen gaan, bv. voor gronden 4 28,57%
veel te ver gaan. De overheid zou stelselmatig en grootschalig moeten herverdelen. Individuele bijverdiensten (cfr moestuin) moeten kunnen 6 42,86%
niet kunnen. Het individu heeft dit recht niet, enkel de overheid. 1 7,14%
Aantal stemmers: 14. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 januari 2010, 08:23   #21
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Dat vind ik een rare stelling. Ik heb private eigendom, privacy en toch coöpereer ik heel vaak met andere mensen: in de studentenclub, op mijn werk, op universiteit, etc.

Het is waar dat eigendom ervoor zorgt dat je bepaalde mensen kan uitsluiten, maar het laat ook toe om te kiezen met welke mensen je wel of niet wilt samenwerken. Ik vind dat precies niet alleen maar negatief.

Vermits bijvoorbeeld andere mensen mij (min of meer) kunnen uitsluiten om mee samen te werken, betekent dit dat ik mijn best moet doen om hen te overtuigen om met mij samen te werken en vice versa. Dit zorgt er mede voor dat ik mij op een aangename en sociale manier opstel tegenover anderen en vice versa.

Dus ik weet niet of ik akkoord ga met deze claim - empirisch lijkt hij mij niet te kloppen en theoretisch denk ik dat er ook wel een argument tegen te verzinnen is.

Wat denk jij van deze opmerkingen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 08:30   #22
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Ik mis de optie dat eigendom een idée-fixe is, een begeestering.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 12:09   #23
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik mis de optie dat eigendom een idée-fixe is, een begeestering.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 12:22   #24
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht

Vermits bijvoorbeeld andere mensen mij (min of meer) kunnen uitsluiten om mee samen te werken, betekent dit dat ik mijn best moet doen om hen te overtuigen om met mij samen te werken en vice versa. Dit zorgt er mede voor dat ik mij op een aangename en sociale manier opstel tegenover anderen en vice versa.


Wat denk jij van deze opmerkingen?
Dat het knechtschap is!
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 13:03   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Dat vind ik precies niet zo'n goede reply - vooral omdat ik niet goed weet wat je daar mee bedoelt. Ik wil gerust aanvaarden dat bepaalde vormen van eigendomsrelaties inderdaad tot knechtschap neigen - zoals als grond maar in handen is van enkele grootgrondbezittende families, dan kan je zeggen dat je in een zwakkere onderhandelingspositie staat als grond in heel veel verschilllende mensen hun handen is, al dan niet gecombineerd met een overheid die zorgt voor een publieke ruimte.

Maar eigendom (alle eigendom) per se zien als knechtschap? Je hebt om te beginnen de eigendom van consumptiegoederen. Je kan daar ook wel argumenten tegen verzinnen, maar 'knechtschap' lijkt mij van niet. Wie is er mijn knecht door dat ik wat consumptiegoederen (zetel, laptop, voedsel, ijskast, etc.) bezit? En zelfs bepaalde vormen van productiegoederen hoeven toch niet te leiden naar knechtschap. Stel bijvoorbeeld dat je een samenleving hebt waarbij eigenaarschap zo gedecentraliseerd is dat het gros van alle mensen zelfstandige is (of de mogelijkheid daartoe heeft). Kan je dan nog echt spreken van knechtschap?

Misschien kan iets meer uitleg van jouw kant wonderen doen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2010, 14:17   #26
Loki
Parlementsvoorzitter
 
Loki's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2008
Berichten: 2.273
Standaard

Is knechtschap geen vorm van afhankelijkheid?
Loki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 00:16   #27
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik mis de optie dat eigendom een idée-fixe is, een begeestering.
Ik ga akkoord met de visie van Lombas. Los daarvan blijft de eis tot collectivisatie van de productiemiddelen als democratisering van de economische sfeer ongewijzigd.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 01:20   #28
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik mis de optie dat eigendom een idée-fixe is, een begeestering.
Wat bedoel je daarmee?
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 07:45   #29
guerin
Minister
 
Geregistreerd: 8 mei 2005
Berichten: 3.659
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Dat vind ik precies niet zo'n goede reply - vooral omdat ik niet goed weet wat je daar mee bedoelt. Ik wil gerust aanvaarden dat bepaalde vormen van eigendomsrelaties inderdaad tot knechtschap neigen - zoals als grond maar in handen is van enkele grootgrondbezittende families, dan kan je zeggen dat je in een zwakkere onderhandelingspositie staat als grond in heel veel verschilllende mensen hun handen is, al dan niet gecombineerd met een overheid die zorgt voor een publieke ruimte.

onderrhandelen, uit een sterker of zwakke positie ,is bedelen of uitbuiten.

Citaat:
Maar eigendom (alle eigendom) per se zien als knechtschap? Je hebt om te beginnen de eigendom van consumptiegoederen. Je kan daar ook wel argumenten tegen verzinnen, maar 'knechtschap' lijkt mij van niet. Wie is er mijn knecht door dat ik wat consumptiegoederen (zetel, laptop, voedsel, ijskast, etc.) bezit? En zelfs bepaalde vormen van productiegoederen hoeven toch niet te leiden naar knechtschap. Stel bijvoorbeeld dat je een samenleving hebt waarbij eigenaarschap zo gedecentraliseerd is dat het gros van alle mensen zelfstandige is (of de mogelijkheid daartoe heeft). Kan je dan nog echt spreken van knechtschap?

Misschien kan iets meer uitleg van jouw kant wonderen doen?
Ooit aan gedacht dat het voor sommigen onder ons zeer moeilijk is om aan die comsumptie goederen te geraken?Het niet toegankelijk van die goederen maken van mensen,die nog geloven in de comsumptie therapie,knechten.Meer,zelfs indien je die goederen bezit maar niet zonder kan voor uiteenlopende redenen,ben je een knecht.
__________________
De profiteurs,dat zijn deze met zwembaden in hun tuinen,te veel autos op hun opritten enz
guerin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 08:41   #30
Samsa
Gouverneur
 
Samsa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 juli 2006
Locatie: Oostende
Berichten: 1.055
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Wat bedoel je daarmee?
volgens mij: dat eigendom niet in het reële object besloten ligt, noch in de relatie van persoon tot het object, maar weinig meer dan een juridische categorie is, maw afkomstig van (opgelegd door) een politieke gemeenschap (staat). dit impliceert dat wie eventjes kritisch uitstijgt boven de uitgangspunten van de eigen historische periode (of de eigen ideologische veronderstellingen) niet anders kan dan concluderen dat eigendomsrecht 'contingent' is
__________________
"Kapitalisme is allerminst een onderdrukkingssysteem, maar veeleer een selectie van de waardevolsten, het bijeenbrengen van de besten en een sterk ontwikkeld gevoel voor individuele verantwoordelijkheid" - Het VBO had het niet beter kunnen zeggen, maar neen: het is Benito Mussolini
Samsa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 12:57   #31
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
volgens mij: dat eigendom niet in het reële object besloten ligt, noch in de relatie van persoon tot het object, maar weinig meer dan een juridische categorie is, maw afkomstig van (opgelegd door) een politieke gemeenschap (staat). dit impliceert dat wie eventjes kritisch uitstijgt boven de uitgangspunten van de eigen historische periode (of de eigen ideologische veronderstellingen) niet anders kan dan concluderen dat eigendomsrecht 'contingent' is
Ik denk dat dit meer een reply op lombas is dan op jou, want het is mij niet meer geheel duidelijk wie hier wat zegt maar:


Er is een verschil tussen eigendomsrecht (wie is de rechtmatige eigenaar) en degene die het feitelijk bezit heeft. De overheid of machthebbers hebben enkel een invloed op het feitelijke bezit. Ze hebben de macht om te bepalen wie het goed in het bezit mag hebben, maar ze hebben niet de macht om te bepalen wie de rechtmatige eigenaar is. Er is een onderscheid tussen de rechtmatige eigenaar en de wetmatige eigenaar.

Wetten bepalen niet wat recht en onrecht is. Wetten bepalen enkel wat machthebbers bestraffen. Het feit dat een recht niet gerespecteerd wordt, wil niet zeggen dat het geen recht is. Als ik u dood omdat ik mij verveelde, dan is dat onrecht. Ongeacht of de overheid nu zegt of ik je nu mocht doden of niet.

Laatst gewijzigd door Lysander : 7 januari 2010 om 12:58.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 13:09   #32
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Ik denk dat dit meer een reply op lombas is dan op jou, want het is mij niet meer geheel duidelijk wie hier wat zegt maar:


Er is een verschil tussen eigendomsrecht (wie is de rechtmatige eigenaar) en degene die het feitelijk bezit heeft. De overheid of machthebbers hebben enkel een invloed op het feitelijke bezit. Ze hebben de macht om te bepalen wie het goed in het bezit mag hebben, maar ze hebben niet de macht om te bepalen wie de rechtmatige eigenaar is. Er is een onderscheid tussen de rechtmatige eigenaar en de wetmatige eigenaar.

Wetten bepalen niet wat recht en onrecht is. Wetten bepalen enkel wat machthebbers bestraffen. Het feit dat een recht niet gerespecteerd wordt, wil niet zeggen dat het geen recht is. Als ik u dood omdat ik mij verveelde, dan is dat onrecht. Ongeacht of de overheid nu zegt of ik je nu mocht doden of niet.
Wat je zegt, is een antwoord op noch wat ik, noch op wat Samsa zei.

Jouw "moraal" is een idée-fixe. Jouw wetmatigheid is een idée-fixe. Recht is een ideé-fixe.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 7 januari 2010 om 13:11.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 13:10   #33
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Wat bedoel je daarmee?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samsa Bekijk bericht
volgens mij: dat eigendom niet in het reële object besloten ligt, noch in de relatie van persoon tot het object, maar weinig meer dan een juridische categorie is, maw afkomstig van (opgelegd door) een politieke gemeenschap (staat). dit impliceert dat wie eventjes kritisch uitstijgt boven de uitgangspunten van de eigen historische periode (of de eigen ideologische veronderstellingen) niet anders kan dan concluderen dat eigendomsrecht 'contingent' is
QED
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 13:30   #34
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat je zegt, is een antwoord op noch wat ik, noch op wat Samsa zei.

Jouw "moraal" is een idée-fixe. Jouw wetmatigheid is een idée-fixe. Recht is een ideé-fixe.
Wat Obelix zijn hond hiermee te maken heeft, snap ik toch niet.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 13:43   #35
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wat Obelix zijn hond hiermee te maken heeft, snap ik toch niet.
Origineel staat er "Geist". Tja.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 14:29   #36
Pølle
Minister-President
 
Pølle's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 maart 2007
Berichten: 2.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Wie is er mijn knecht door dat ik wat consumptiegoederen (zetel, laptop, voedsel, ijskast, etc.) bezit?
Jijzelf.
__________________
Tout va bien.
Pølle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 15:28   #37
Lysander
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 januari 2009
Berichten: 710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Wat je zegt, is een antwoord op noch wat ik, noch op wat Samsa zei.

Jouw "moraal" is een idée-fixe. Jouw wetmatigheid is een idée-fixe. Recht is een ideé-fixe.
Ik snap het niet.
Lysander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 16:14   #38
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pølle Bekijk bericht
Jijzelf.
Dat is een originele manier om het woord knecht te gebruiken. Kan je dat eens wat meer uitleggen? En kan je dan ook ineens uitleggen hoe ik (terug) meester kan worden over mezelf of hoe ik in ieder geval deze toestand van knechtschap kan vermijden?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 17:42   #39
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lysander Bekijk bericht
Ik snap het niet.
Als je het in eerste instantie niet begreep, waarom schrijf je dan een twee alinea's tellend standaard libertarisch antwoord dat ik zelf ook had kunnen formuleren?
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2010, 18:23   #40
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Van zodra een mens in zijn elementaire behoeften voorzien is, is eigendom werkelijk niets meer dan egocentrisme. Wat is het verschil tussen "ik heb een huis, nen nissan en nen hifi-keten van zoveel watt" en "ik heb 700 vriendjes op facebook" of "ik heb een hoger level in World of Warcraft"?

Objecten delen getuigt van veel meer logica. Kijk maar naar het succes van bibliotheken, de radio of studentenforums vol examenvragen.
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be