Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2016, 05:53   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.259
Standaard Digitale analfabeten

Eigenlijk is één op vijf die analfabeet is, nog redelijk goed.

Maar kijk eens naar het regionale verschil !
Moeten we daaruit besluiten dat de PS haar kiezers liefst dom houdt, maar wel belastingsgeld inzet voor the happy few die aan de mooie centra kunnen een graantje meepikken ?

titel: Papierloze wereld brengt ook veel hooggeschoolden in de problemen
Mailen of surfen: een op vijf kent er niets van
link: http://www.standaard.be/plus/20160831/ochtend/7

De Standaard verwijst naar een studie van de Gezinsbond; het persbericht daarvan vind je hier:
https://www.gezinsbond.be/persberich...stus-2016.aspx

Citaat:
Eén Belg op de vijf is niet in staat om een e-mail te versturen. Dat blijkt uit een bevraging van de Gezinsbond bij 1.015 Belgen. ‘En dat zijn heus niet allemaal kansengroepen. Een op de vier van die Belgen is namelijk jonger dan 54 jaar’, klinkt het. ‘En 18 procent van de hooggeschoolden kan niet met Word overweg.’
Citaat:
Slechter in Wallonië

Wat ook uit de bevraging blijkt: het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië is immens. In Wallonië kan maar liefst de helft niet met programma’s als Word of Excel werken, terwijl dat in Vlaanderen ‘maar’ 30 procent is. ‘Dit ligt vooral aan de mogelijkheden die er zijn om lessen te volgen’, legt De Leener uit. ‘In Wallonië wordt er wel geïnvesteerd in computercentra, maar de mogelijkheden om een opleiding te volgen zijn veel kleiner, terwijl er in Vlaanderen veel meer projecten zijn die zich erop richten om mensen met de computer te leren omgaan.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2016, 07:02   #2
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Alle projecten af schaffen en een nieuwe bedrijfscultuur afdwingen. De overheidsinitiatieven zijn veel te inefficiënt.
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2016, 07:59   #3
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Papierloze wereld brengt ook veel hooggeschoolden in de problemen
Dat papierloze mag ik dat in twijfel trekken?

Wat jaren geleden gilde éne zekere Van Quickenborne: 'Iedereen zijn/haar PC!!!' dacht ik.

Er was ook enorm veel sprake van dat met ' de komst van de computer' op bedrijven, privé bij de mensen thuis de papierberg zou doen slinken.

Pijnlijk detail is wel dat die papierberg nog groter geworden is.

p.s. Al wat ik van een pc/software weet (zelfs het woord 'kennen' wil ik niet gebruiken) komt door véél leeswerk en zelfstudie. (als thuisgebruiker dan wel)

Kinderen, jonge mensen die groeien er met op met al die dingen maar ...
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 31 augustus 2016 om 08:01.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2016, 08:11   #4
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.232
Standaard

de koempjoeter naar de foeter
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2016, 10:17   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.259
Standaard

Ik vind het vooral treffend hoe veel achterlijker men is in Walenland (uit de link in de openingspost):

In Wallonië kan maar liefst de helft niet met programma’s als Word of Excel werken, terwijl dat in Vlaanderen ‘maar’ 30 procent is. ‘Dit ligt vooral aan de mogelijkheden die er zijn om lessen te volgen’, legt De Leener uit. ‘In Wallonië wordt er wel geïnvesteerd in computercentra, maar de mogelijkheden om een opleiding te volgen zijn veel kleiner, terwijl er in Vlaanderen veel meer projecten zijn die zich erop richten om mensen met de computer te leren omgaan.’

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 05:41   #6
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.608
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind het vooral treffend hoe veel achterlijker men is in Walenland (uit de link in de openingspost):

In Wallonië kan maar liefst de helft niet met programma’s als Word of Excel werken, terwijl dat in Vlaanderen ‘maar’ 30 procent is. ‘Dit ligt vooral aan de mogelijkheden die er zijn om lessen te volgen’, legt De Leener uit. ‘In Wallonië wordt er wel geïnvesteerd in computercentra, maar de mogelijkheden om een opleiding te volgen zijn veel kleiner, terwijl er in Vlaanderen veel meer projecten zijn die zich erop richten om mensen met de computer te leren omgaan.’

.
Eigen zaak of bij een bedrijf werken dan heb je dat misschien 'nodig' de kennis van één of ander Office software pakket maar als thuisgebruiker???

Als thuisgebruiker om af en toe een 1 briefje te typen??

Dan geef je daar geen geld aan.

Ok, er zijn tal van gratis alternatieven voor Office packs.

Zo gebruik ik als thuisgebruiker Libre.
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.

Laatst gewijzigd door Universalia : 1 september 2016 om 05:45.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 05:54   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.867
Standaard

We moeten niet focussen op het gebruik van bepaalde producten maar op de kern van het verhaal...

...en dat is dat een aanzienlijke groep "niet mee" is en,laten we het maar aanzien,velen zullen nooit meer mee zijn.Laat de tijd zijn werk doen...

Het gaat er om dat moet zeker gesteld worden dat jongere generaties "mee" zijn....Scholen kunnen een beetje structuur brengen in hun "ad-hoc" smartphone gebruik...meer moet dat niet zijn).Wiskunde-lessen maximaal laten eindigen met een rekenblad-model waar men grafisch iets kan zien en voor de oudere jaren zelfs al eens een vleugje macro-codering er achter...enfin...mogelijkheden genoeg...

Ondertussen kunnen we anderen helpen.

Mijn eigen buur (een veertiger)was tot verleden jaar ook zo een "computer-analfabeet"...
Totdat ik een paar keer enkele dingen voor hem op het internet bestelde en hem toonde hoe het moest....

Ondertussen heeft ie zijn eigen computer,aansluiting,en besteld hij desnoods uit het VK,internetbankieren....enfin....

Samen met sessies "PC -gebruikvoor ouderen" in het cultureel centrum hier op de gemeente is hij in een jaar tijd "up and running".
Volgend jaar probeert hij zelfs eens zijn tax-on-Web"....

Wat ik wil zeggen.....we kunnen een beetje "helpen" ook om een drempel te overschrijden....

Laatst gewijzigd door kelt : 1 september 2016 om 06:00.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 06:27   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.045
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Dat papierloze mag ik dat in twijfel trekken?

Wat jaren geleden gilde éne zekere Van Quickenborne: 'Iedereen zijn/haar PC!!!' dacht ik.

Er was ook enorm veel sprake van dat met ' de komst van de computer' op bedrijven, privé bij de mensen thuis de papierberg zou doen slinken.

Pijnlijk detail is wel dat die papierberg nog groter geworden is.

p.s. Al wat ik van een pc/software weet (zelfs het woord 'kennen' wil ik niet gebruiken) komt door véél leeswerk en zelfstudie. (als thuisgebruiker dan wel)

Kinderen, jonge mensen die groeien er met op met al die dingen maar ...
Inderdaad, wij krijgen onze gemeenteraadsagenda digitaal.
Om zo'n documenten te lezen is dit goed.
Maar wil je het ook bestuderen, aantekeningen maken en .... dan is een afgedrukte versie toch nog iets gemakkelijker om mee te werken.
Persoonlijk heb ik een scherm waarop ik gemakkelijk drie verschillende vensters kan openen en toch gaat er niets boven papier.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 09:45   #9
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Lol, de helft van de Walen kan niet met word werken ?
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 11:01   #10
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Lol, de helft van de Walen kan niet met word werken ?
Dat krijgt ge er van als Vlamingen na hun pensioen van de rust in Wallonië gaan genieten.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 11:07   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
‘Dit ligt vooral aan de mogelijkheden die er zijn om lessen te volgen’, legt De Leener uit. ‘In Wallonië wordt er wel geïnvesteerd in computercentra, maar de mogelijkheden om een opleiding te volgen zijn veel kleiner, terwijl er in Vlaanderen veel meer projecten zijn die zich erop richten om mensen met de computer te leren omgaan.’
Misschien best eens kijken naar de verplaatsingsmogelijkheden in Wallonië t.o.v. het Vlaamse gewest. Als het in de praktijk moeilijker is om lessen te volgen zal het percentage met de nodige computerkennis natuurlijk lager zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 11:41   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.095
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Misschien best eens kijken naar de verplaatsingsmogelijkheden in Wallonië t.o.v. het Vlaamse gewest. Als het in de praktijk moeilijker is om lessen te volgen zal het percentage met de nodige computerkennis natuurlijk lager zijn.
Dikke zever. Vlotte verplaatsingsmogelijkheden zijn er bij ons ook niet altijd. Maar bij sommige Walen mag je iets nog tot onder hun neus brengen, ze zullen nog vinden dat het te moeilijk is. Kijk maar naar Doornik en omgeving. Grote werkloosheid aldaar. Kortrijk, met een permanente vraag naar arbeidskrachten, ligt omzeggens naast hun deur. Extreem weinig Walen bieden zich in Kortrijk aan. De Kortrijkse ondernemingen zijn dan werknemers gaan zoeken in Noord-Frankrijk. Die komen vlot.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 11:59   #13
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.259
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Eigen zaak of bij een bedrijf werken dan heb je dat misschien 'nodig' de kennis van één of ander Office software pakket maar als thuisgebruiker???

Als thuisgebruiker om af en toe een 1 briefje te typen??

Dan geef je daar geen geld aan.

Ok, er zijn tal van gratis alternatieven voor Office packs.

Zo gebruik ik als thuisgebruiker Libre.
Daar staat niet dat men gepeild heeft naar "kunnen werken met word of excell", maar wel "kunnen werken met programma's als word of excell".

Ge ziet: de Schoof leest en werkt gedetailleerd gelijk een ambtenaar !

En dan blijft de conclusie: als ge daar niet mee kunt werken, zijt ge een digibeet.

Zoals men vroeger zei "een keuterboer moet niet kunnen lezen of schrijven", maar toch als hij dat dan niet kon, was hij analfabeet.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 12:08   #14
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Moeten we daaruit besluiten dat de PS haar kiezers liefst dom houdt, maar wel belastingsgeld inzet voor the happy few die aan de mooie centra kunnen een graantje meepikken ?
Uit wat besluit je dat een digitale analfabeet dom is?
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 12:13   #15
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind het vooral treffend hoe veel achterlijker men is in Walenland (uit de link in de openingspost)
Waarom achterlijker?

Best mogelijk dat onder de laaggeschoolden er percentueel meer digitaal ongeschoolden zitten in Vlaanderen...
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 12:27   #16
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
,internetbankieren....enfin....
Even wat over internetbankieren.

Als vandaag een onbekende aan uw deur staat met een mes in zijn handen en de eenvoudige eis of je wat wil overschrijven op een buitenlandse rekening....
De centen zitten maar een internetverbinding en wat extra's - die toch voorhanden zijn - ver.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 12:30   #17
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Maar wil je het ook bestuderen, aantekeningen maken en .... dan is een afgedrukte versie toch nog iets gemakkelijker om mee te werken.
Eens kijken naar de Foxit-PDF reader. Bestuderen, aantekeningen maken, ....
Het programma is op de koop toe nog gratis ook.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 12:32   #18
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Dat krijgt ge er van als Vlamingen na hun pensioen van de rust in Wallonië gaan genieten.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 12:41   #19
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dikke zever.
Waarom dikke zever?
We weten al dat een 18 jarige die voor zichzelf moet zorgen zich met de fiets dient te verplaatsen. Ben je ooit al in Wallonië geweest? Ken je Vlaanderen?
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  WalVl.jpg‎
Bekeken: 68
Grootte:  78,2 KB
ID: 103716  

Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2016, 13:16   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Misschien best eens kijken naar de verplaatsingsmogelijkheden in Wallonië t.o.v. het Vlaamse gewest. Als het in de praktijk moeilijker is om lessen te volgen zal het percentage met de nodige computerkennis natuurlijk lager zijn.
ok, de verplaatsingsmogelijkheden in Wallonië zijn minder dan in Vlaanderen.

Maar dat zou betekenen dat in alle regio's die minder bevolkt zijn dan Vlaanderen dit ook zou zijn. Ik betwijfel dat.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be