Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 maart 2012, 03:24   #241
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Die voorkeur voor een universele standaardvorm lijkt me anders vrij wijdverbreid. Ik veronderstel dat jij ook een aantal vreemde talen kent. Het ontdekken van de diversiteit van vreemde cultuurgebieden kan dan wel een aangename ervaring zijn, op zich hoopt men wel - of ik toch - dat men met zijn kennis van een bepaalde taal in zoveel mogelijk verschillende contexten terecht kan. Bij het Nederlands is dat niet anders.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 03:35   #242
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Je bent niet erg goed in voorspellingen. De Vlaamse Beweging wil dit niet, en de rest van Vlaanderen ook niet. Het zal nooit, nooit, nooit gebeuren. Het Nederlands zal altijd de officiële taal van Vlaanderen blijven.
De krachten voor het Nederlands zijn overweldigend dominant. Desondanks hoor ik vaak mensen hun taal beschrijven als 'het Vlaams'. Ik vind dat jammer. Onlangs hoorde ik het nog in de film 'Hasta la vista': „Dat mens spreekt niet eens Vlaams!” Ook heb ik in een interview Gotye eens horen zeggen: „Het doet me een plezier om eens een interview in het Vlaams af te leggen.” Irritant dat hij moge wezen, die homoseksueel met vrouwenschoenen in een talentenjachtprogramma op de VTM kwam eens op televisie bij de redactie van Le Soir. Hij zei het volgende: „Het voelt wel raar aan om Vlaams te praten met Franstaligen.”
Allen hebben wel gemeen dat ze West-Vlamingen zijn. Maar het bestaat even goed bij Antwerpenaars, die mentaliteit, ik maak me geen illusies. Slechte evoluties kunnen ze voortzetten. Het kan zéér goed zijn dat onze regio ooit zo laag zal vallen, net als Moldavië dat deed.

Vergeet niet dat men in Zuid-Afrika het tot in de vroege 20ste eeuw absurd vond om te beweren dat men een andere taal dan het Nederlands spreekt. Vandaag de dag wordt je als een halve gek verklaard als je maar durft insinueren dat het Afrikaans een gestandardiseerde variant van het Afrikaans Nederlands dialect is. Veel mensen hebben zelfs schrik om 'onbehouwen' over te komen als ze Nederlands/Afrikaans durven te praten tegen een Afrikaner of Kleurling/Nederlander en spreken dan maar Engels (alsof het Engels niet imperialistisch is, de grappige gedachte)

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 maart 2012 om 03:44.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 03:43   #243
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

De Afrikaners vonden het in hun politieke context noodzakelijk om de eigen authenticiteit en de gehechtheid aan het Afrikaanse continent te bewijzen door hun taal aan te duiden als 'Afrikaans'. Dat speelt helemaal niet in Vlaanderen. Integendeel, we zijn Vlamingen omdat we Nederlands spreken. Iedereen die het tegendeel beweert, Groot-Nederlandse negationisten incluis, heeft er gewoonweg niets van begrepen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 03:47   #244
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
De Afrikaners vonden het in hun politieke context noodzakelijk om de eigen authenticiteit en de gehechtheid aan het Afrikaanse continent te bewijzen door hun taal aan te duiden als 'Afrikaans'. Dat speelt helemaal niet in Vlaanderen. Integendeel, we zijn Vlamingen omdat we Nederlands spreken. Iedereen die het tegendeel beweert, Groot-Nederlandse negationisten incluis, heeft er gewoonweg niets van begrepen.
We zullen zien. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zullen we zien wat het wordt. Eén denkfout uwerzijds is volgens mij wel de uitspraak 'we zijn Vlamingen omdat we Nederlands spreken'. Volgens mij zijn we Vlamingen omdat men internationaal (en vooral Franstaligen) ons zo noemde, net zoals men Noord-Nederlanders Hollanders noemt. Men heeft dat klakkeloos overgenomen en bestendigd sinds de oprichting van de Vlaamse Gemeenschap, en de afschaffing van de Nederlandse Cultuurgemeenschap. Grote fout. Kwalijke evoluties als deze kunnen zich verderzetten. Vlaanderen is een wankel kaartenhuisje.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 maart 2012 om 03:52.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 03:52   #245
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
We zullen zien. Als Vlaanderen onafhankelijk wordt zullen we zien wat het wordt. Eén denkfout uwerzijds is volgens mij wel de uitspraak 'we zijn Vlamingen omdat we Nederlands spreken'. Volgens mij zijn we Vlamingen omdat men internationaal (en vooral Franstaligen) ons zo noemde, net zoals men Noord-Nederlanders Hollanders noemt. Men heeft dat klakkeloos overgenomen en bestendigd sinds de oprichting van de Vlaamse Gemeenschap, en de afschaffing van de Nederlandse Cultuurgemeenschap. Grote fout. Kwalijke evoluties als deze kunnen zich verderzetten.
"... men heeft overgenomen..." Net alsof er iemand of een groep mensen op een bepaalde dag heeft gezegd: "Kijk, met die naam gaan we ons identificeren." Uiteindelijk is de uitgebreide betekenis van het woord "Vlaming" en "Vlaanderen" het resultaat van eeuwen.

Ik vind het geen fout dat men de naamsverandering heeft doorgevoerd. "Nederlandse Cultuurgemeenschap" was nu eenmaal een koele, administratieve benaming. Van dezelfde orde als "Nederlandse Taalunie". "Vlaamse Gemeenschpa" appelleert de mensen op hun identiteit, waardoor het herkenbaar en warm wordt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 03:53   #246
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"... men heeft overgenomen..." Net alsof er iemand of een groep mensen op een bepaalde dag heeft gezegd: "Kijk, met die naam gaan we ons identificeren." Uiteindelijk is de uitgebreide betekenis van het woord "Vlaming" en "Vlaanderen" het resultaat van eeuwen.
Net als het woord Holland het resultaat van eeuwen is. Men goot er daarginds echter niet in een wet.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 03:55   #247
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Neen, dat kan niet, omdat Vlaanderen - en niet slechts de Vlaamse Beweging, uiteindelijk van ondergeschikt belang - perfect weet waar het mee bezig is. En het mag wel eens gezegd worden sinds dit subforum is overgenomen door respectievelijk belgicisten en Groot-Nederlanders (beide absoluut marginale stromingen, overigens): wij zijn Vlamingen en we spreken Nederlands. Op geen van beide punten is ook maar enig compromis mogelijk, hoe hard jullie ook zeuren.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 03:56   #248
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vind het geen fout dat men de naamsverandering heeft doorgevoerd. "Nederlandse Cultuurgemeenschap" was nu eenmaal een koele, administratieve benaming. Van dezelfde orde als "Nederlandse Taalunie". "Vlaamse Gemeenschpa" appelleert de mensen op hun identiteit, waardoor het herkenbaar en warm wordt.
Ik vind het een slappe bedoening. Weinig mensen zie ik er warm voor worden, eerlijk gezegd. Men weet niet goed wat te doen met zijn identiteit doordat men leugen op leugen creëert en denkt daarmee eenheid te bewaren (angst voor verdeeldheid weet je, en daarom moet de geest gefnuikt worden). Verder is een wapenschild als vlag nog esthetisch gezien lelijk ook.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 maart 2012 om 03:59.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 03:59   #249
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Neen, dat kan niet, omdat Vlaanderen - en niet slechts de Vlaamse Beweging, uiteindelijk van ondergeschikt belang - perfect weet waar het mee bezig is. En het mag wel eens gezegd worden sinds dit subforum is overgenomen door respectievelijk belgicisten en Groot-Nederlanders (beide absoluut marginale stromingen, overigens): wij zijn Vlamingen en we spreken Nederlands. Op geen van beide punten is ook maar enig compromis mogelijk, hoe hard jullie ook zeuren.
Hoe komt dat dat Belgicisten en Groot-Nederlanders zo oververtegenwoordigd zijn? Omdat politieke inzet in ons landje marginaal is. Het is de zwakte van de bevolking hier. Toegegeven, het is alomtegenwoordig, het enige verschil is wel dat sommige mensen dit gebrek inzien en goed beseffen dat het een realiteit is. Over identiteit bestaat hier geen consensus, zelfs niet over de Vlaamse. Zo voel ik de samenleving hier aan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 maart 2012 om 04:03.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 04:11   #250
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Pardon, jullie zijn zelfs niet op dit forum oververtegenwoordigd, maar enkel op dit subforum. Jullie blijven hier teren op een beperkt aantal draden en thema's die al lang uitgemolken zijn en waar de rest van het forum onderhand een gruwelijke afkeer van heeft. Ongelooflijk infantiele heen-en-weer discussies over België versus Nederland met slechts één ding waar allen het over eens zijn: Vlaanderen moet kapot. Welnu, ik meld even wat ondertussen al wel duidelijk zou moeten zijn, namelijk dat er heel wat Vlamingen zijn die absoluut geen problemen hebben met (andere) Nederlanders, maar die daarom nog niet de eigen identiteit willen opgeven.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 04:26   #251
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.415
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Ongelooflijk infantiele heen-en-weer discussies over België versus Nederland met slechts één ding waar allen het over eens zijn: Vlaanderen moet kapot.
Wel nee. Cultuur moet verbeteren hier, want dat komt te weinig aan bod. Daarover bent u het zelfs eens. Daarenboven zeg ik wel eerlijk wat ik denk over de symboliek die ik nogal bevraaglijk vind.


Citaat:
Welnu, ik meld even wat ondertussen al wel duidelijk zou moeten zijn, namelijk dat er heel wat Vlamingen zijn die absoluut geen problemen hebben met (andere) Nederlanders, maar die daarom nog niet de eigen identiteit willen opgeven.
Die eigen identiteit die zo vaag is en die - zoals Jan van den Berghe opmerkt - vooral een staatkundig identitair gegeven is en niet zozeer een cultureel en die volgens mij bovendien allesbehalve vanzelfsprekend is bij de bevolking (bezoek andere Vlaamse fora maar eens, zoals 9lives.be bijvoorbeeld, irritant forum dat ik niet graag lees. Niet omwille van de ideeën, maar omwille van de mentaliteit).
Ik ben altijd en overal eerlijk over mijn standpunt hierover en ik zie niet in waarom ik mezelf zou inhouden, noch in dit subforum noch elders. Zelf zie ik evenmin in waarom de notie van het behoren tot een numerieke minderheid iemand de mond zou moeten snoeren. Dat dit forum een herkauwend karakter heeft, dat zullen veel frequente bezoekers hier beamen, maar soms duiken toch nieuwe interessante discussies op (ook hier).

Laatst gewijzigd door Weyland : 24 maart 2012 om 04:35.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 13:41   #252
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Net als het woord Holland het resultaat van eeuwen is. Men goot er daarginds echter niet in een wet.
De evolutie ligt toch wat anders. Je laatste opmerking snijdt niet echt hout, want als de geschiedenis een ietwat andere wending had gekend dan duiden we ons noordelijk buurland aan met "Koninkrijk Holland". In Napoleontische tijden was dat immers de officiële naam.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 13:43   #253
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Ik vind het een slappe bedoening. Weinig mensen zie ik er warm voor worden, eerlijk gezegd. Men weet niet goed wat te doen met zijn identiteit doordat men leugen op leugen creëert en denkt daarmee eenheid te bewaren (angst voor verdeeldheid weet je, en daarom moet de geest gefnuikt worden). Verder is een wapenschild als vlag nog esthetisch gezien lelijk ook.
Wat een rommelig bericht... Alles op 'n hoopje: wapenschild, identiteit, vermeende leugens... Ik weet niet goed waar u het eigenlijk over heeft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 13:45   #254
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Pardon, jullie zijn zelfs niet op dit forum oververtegenwoordigd, maar enkel op dit subforum. Jullie blijven hier teren op een beperkt aantal draden en thema's die al lang uitgemolken zijn en waar de rest van het forum onderhand een gruwelijke afkeer van heeft. Ongelooflijk infantiele heen-en-weer discussies over België versus Nederland met slechts één ding waar allen het over eens zijn: Vlaanderen moet kapot. Welnu, ik meld even wat ondertussen al wel duidelijk zou moeten zijn, namelijk dat er heel wat Vlamingen zijn die absoluut geen problemen hebben met (andere) Nederlanders, maar die daarom nog niet de eigen identiteit willen opgeven.
Ik vraag me eigenlijk af over wie jullie het hebben. De belgicisten, ja, daar kan ik namen op kleven. Alleen, wie zijn hier dan die Groot-Nederlanders?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 13:47   #255
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Die eigen identiteit die zo vaag is en die - zoals Jan van den Berghe opmerkt - vooral een staatkundig identitair gegeven is en niet zozeer een cultureel en die volgens mij bovendien allesbehalve vanzelfsprekend is bij de bevolking ...
Over het algemeen leunen West-Europese volkeren cultureel heel sterk tegen elkaar aan. 'n Uitgesproken omschrijving van de eigen identiteit is daarom niet zo vanzelfsprekend. Zeg eens eerlijk: valt er bijvoorbeeld een definitie te geven van wat Duitse identiteit nu juist. Of de Franse? Waagt er iemand zich eraan?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 14:02   #256
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Ikzelf ben geboren en getogen in Oost-Vlaanderen (de rozenstreek). Mijn echtgenote is afkomstig van Mechelen. We hebben drie kinderen. Bij ons thuis werd en wordt geen dialect gesproken, wel AN, tussen ons en de kinderen die inmiddels al lang gehuwd zijn en zelf kinderen hebben.

Ik ben geboren voor de oorlog en in mijn jeugdjaren was dialect schering en inslag, de taal van mijn ouders en omgeving. Maar ik voelde me absoluut niet in mijn sas. Er ontbrak iets, nl. een standaardtaal waarin ik me overal in Vlaanderen (Nederland kwam later) vlot kon uitdrukken. Reeds in het lager middelbaar maakte ik er een erezaak van overal, ook in mijn eigen gemeente, Nederlands te spreken, behalve in mijn familiekring.

Tegen dialecten heb ik niets, maar ze zijn voorbijgestreefd en dikwijls zeer onwelluidend. Het échte Brussels en het West-Vlaams uit de Westhoek hoor ik zeer graag, maar de rest valt dikwijls niet te pruimen. Bovendien zijn ze een grote belemmering geweest voor de ontvoogding van ons volk. Dat anderstaligen die zich in Vlaanderen komen vestigen weigeren zich aan te passen is hieraan gedeeltelijk te wijten.

Nu nog hoor je belgicisten (en spijtig genoeg ook een minderheid Vlaams-nationalisten) verklaren dat er een groot verschil is tussen Nederlands en Vlaams. Ze hebben een punt wanneer ze het dialect-Vlaams bedoelen maar niet wanneer ze het hebben over het zogenaamde "schoon Vlaams" of zeg maar Nederlands. Op wereldvlak is Nederlands een belangrijke taal, het zogenaamde Vlaams is te verwaarlozen.

Ik heb deze discussie doorgenomen en heb vastgesteld dat het politieke aspect in de discussie niet aan bod komt. Ik vind dit nochtans zeer belangrijk.
Ik heb het gevoel dat ik een zelfportret lees. Ik heb een vergelijkbare situatie meegemaakt. Thuis bij mijn ouders uitsluitend West-Vlaams, getrouwd met iemand uit de regio Ninove en in mijn gezin uitsluitend Nederlands. Wanneer ik naar de familie in West-Vlaanderen op bezoek ga, dan verloopt de conversatie in het W-Vl. Maar dat is dan ook al. Ik kan mij ziek ergeren aan die (helaas Vlaamse) engerds die onafgebroken zitten te wroeten om ons Nederlands taalgebied nog eens te verzwakken door het te gaan scheuren in Nederlands (dat dan meesmuilend "Ollands" wordt geheten) en "Vlaams". Wanneer je hen vraagt welk soort Vlaams ons Nederlands zonodig moet vervangen, dan staan ze meestal met hun mond vol tanden.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.

Laatst gewijzigd door quercus : 24 maart 2012 om 14:03.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 14:07   #257
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik vraag me eigenlijk af over wie jullie het hebben. De belgicisten, ja, daar kan ik namen op kleven. Alleen, wie zijn hier dan die Groot-Nederlanders?
Ik heb het voornamelijk over mensen als Weyland en Bolleke Wol die vanuit hun ideologie hardnekkig trachten Vlaanderen te deconstrueren. Daarnaast zijn er nog de Nederlanders die zich vrolijk hebben laten verstrikken in het eindeloze welles-nietes spelletje tussen 'België en 'Olland'.

Nu zijn we wel redelijk meta bezig, en ik denk dat ik beter stop met posten over posten. Iedereen recht op zijn mening.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 14:15   #258
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
"... men heeft overgenomen..." Net alsof er iemand of een groep mensen op een bepaalde dag heeft gezegd: "Kijk, met die naam gaan we ons identificeren." Uiteindelijk is de uitgebreide betekenis van het woord "Vlaming" en "Vlaanderen" het resultaat van eeuwen.

Ik vind het geen fout dat men de naamsverandering heeft doorgevoerd. "Nederlandse Cultuurgemeenschap" was nu eenmaal een koele, administratieve benaming. Van dezelfde orde als "Nederlandse Taalunie". "Vlaamse Gemeenschpa" appelleert de mensen op hun identiteit, waardoor het herkenbaar en warm wordt.
Toch hebben de Vlaamse politici hierin groot ongelijk. De Franstaligen hebben hun cultuurgemeenschap vanaf het eerste ogenblik en zonder ook maar ééns met de ogen te knipperen "La Communauté Française" genoemd. Wij hadden net zogoed voor de term "Nederlandse Gemeenschap" kunnen opteren. Want draai of keer het hoe je wil, wij zijn een deel van de Nederlandse taalgemeenschap en historisch bekeken zijn we het zuidelijk deel van de Nederlanden. De keuze voor "Vlaams" is een terugplooien op zichzelf.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 14:21   #259
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlaanderen Boven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2003
Locatie: Leuven, Vlaanderen
Berichten: 12.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Toch hebben de Vlaamse politici hierin groot ongelijk. De Franstaligen hebben hun cultuurgemeenschap vanaf het eerste ogenblik en zonder ook maar ééns met de ogen te knipperen "La Communauté Française" genoemd.
Dat is wel een beetje een vreemd argument. De Franse Gemeenschap is in Franstalig België, en vooral in Wallonië, immers duizend keer controversiëler dan de Vlaamse Gemeenschap in Vlaanderen.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2012, 14:30   #260
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.052
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Dat is wel een beetje een vreemd argument. De Franse Gemeenschap is in Franstalig België, en vooral in Wallonië, immers duizend keer controversiëler dan de Vlaamse Gemeenschap in Vlaanderen.
Bij mijn weten is de enige controverse die tussen de Brusselse francofone Beulemansen en de Walen omtrent de verdeling van de centen voor cultuur. Maar over de naam van hun gemeenschap heb ik nog weinig of geen betwistingen gehoord.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be