Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Vanaf wanneer mag iemand officieel toetreden tot een geloof?
Vanaf de geboorte 5 26,32%
Vanaf 6 jaar 1 5,26%
Vanaf 12 jaar 2 10,53%
Vanaf 15 jaar 2 10,53%
Vanaf 18 jaar 7 36,84%
Vanaf 21 jaar 2 10,53%
Vanaf 24 jaar 0 0%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 november 2002, 16:08   #21
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
De praktijk van het dopen van kinderen bij de geboorte is absoluut onaanvaardbaar. Ik ben zo het slachtoffer geweest van een bijna-verdrinking-met-als-doel-spirituele-wedergeboorte (of wat moet ik me daar bij voorstellen) en ben nu dus officieel lid van de katholieke kerk, een organisatie waar ik totaal niet achtersta (zelfs een grondige haat voor heb), ik maak nu deel uit van een systeem van totalitarisme, oerconservatisme, despotisme, hypocrisie en wat nog allemaal, een systeem met het bloed van eeuwen vervolging en onderdrukking aan de handen, een systeem waar ik mij totaal niet in vind.

De praktijk van het 'inwijden' van mensen op zeer jonge leeftijd is gewoon zinloos, maar het wordt wel getolereerd. Wat betreft doopsel en vormselfeesten, doen zelfs de kledingketens uitvoerig mee (u weet wel, communicantenkledij). Maar u zou de reacties moeten zien als morgen bleek dat er ergens één kind op zesjarige leeftijd al was ingelijfd in bijvoorbeeld -ik zeg maar wat- de Hare Krisjna beweging. Dan komen de 'gevaarlijke' sektes en het 'hersenspoelen' weer boven. Is er een verschil met het doopsel?
Je kan je ook laten "ontdopen" hoor, ik heb enkele jaren geleden iemand tegengekomen die dat heeft laten doen.

Je moet daarvoor contact opnemen met de parochie waar je werd gedoopt en een aanvraag tot ontdoping indienen .

Vervolgens wordt je dan geschrapt uit het doopregister.
Dat is van nul en generlei waarde als je toch niet meer gelovig bent.
Tenzij misschien als je van stroming binnen het christendom verandert, hoewel een doopsel blijft geldig (voor god) denk ik.
@lpha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2002, 17:29   #22
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door @lpha
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Je kan je ook laten "ontdopen" hoor, ik heb enkele jaren geleden iemand tegengekomen die dat heeft laten doen.

Je moet daarvoor contact opnemen met de parochie waar je werd gedoopt en een aanvraag tot ontdoping indienen .

Vervolgens wordt je dan geschrapt uit het doopregister.
Dat is van nul en generlei waarde als je toch niet meer gelovig bent.
Tenzij misschien als je van stroming binnen het christendom verandert, hoewel een doopsel blijft geldig (voor god) denk ik.
Die persoon die me dat vertelde was een agnost of atheïst en blijkbaar was het voor hem toch wel voldoende belangrijk om zijn naam uit dat register te laten schrappen.

Je kan officieel zonder veel problemen uit de katholieke Kerk stappen als je dat wil, en dat is in dit geval tenslotte toch het voornaamste.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2002, 13:04   #23
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Op het eerste colloquium van de Karel Martelstichting bracht de Joodse professor Henri Rosenberg een geheel onverwacht, radikaal en zeer verregaand voorstel naarvoor.

Hij pleitte er namelijk voor om de "Rechten van de Mens" te vervangen door wat hij noemde de "Rechten van het Kind".

In plaats van dat een kind automatisch de levensbeschouwelijke overtuiging van de ouders zou ingepompt krijgen van bij de geboorte, zou het daarentegen een opvoeding moeten krijgen waarin het kan kennismaken met alle levensbeschouwelijke overtuigingen en zogenaamde godsdiensten en later, bij de overgang naar de volwassenheid, zou dan de vrije en bewuste keuze voor één of andere overtuiging al dan niet kunnen gemaakt worden.


Het was niet de eerste keer dat ik zoiets hoorde, want enkele maanden geleden zei pater Leman ook al iets dergelijks langs zijn neus weg in een interview op TV en hij stelde dat iemand pas een keuze voor een geloof zou mogen maken vanaf de leeftijd van 16 jaar of zo.

Wat me vooral trof bij de uiteenzetting van Henri Rosenberg was de nadruk waarmee de Joodse prof deze stelling naarvoor bracht. Hij ging zelfs zover om rond dit principe van vrije godsdienstkeuze een soort van Verklaring voor te stellen die door alle landen van de UNO zou moeten onderschreven worden. Landen die dit niet zouden doen zouden zich dan meteen buiten de Wereldgemeenschap plaatsen.


Het onderschrijven van zo'n Verklaring van de Vrijheid van Godsdienstkeuze zou betekenen dat mensen in zo'n land hun kinderen niet meer zouden mogen laten dopen, besnijden of onderscheidende religieuze klederdracht laten dragen. Uittreden uit een geloof zou ook niet mogen aanleiding geven tot enige vorm van sanctionering door de geloofsgemeenschap die men verlaat.


Zo'n nieuwe Universele Verklaring van de Vrijheid van Godsdienstkeuze zou m.i. wel eens de sleutel kunnen zijn tot de oplossing van alle godsdienst-gerelateerde problemen waar onze wereldsamenleving op dit moment zo door geteisterd wordt.


Het is waarachtig een nieuw zwaard dat hier ter onzer beschikking gesteld wordt. Een zwaard dat ongetwijfeld tweedracht zal brengen in families, zoals het zwaard waar Jezus over sprak, maar een zwaard dat ons mogelijk uiteindelijk zal kunnen bevrijden van de duistere krachten uit het verleden.
Ik zou daar geen leeftijd opplakken. Ik zou zeggen vanaf het moment dat iemand financieel onafhakelijk is van zijn ouders. Want zolang deze afhankelijkheid bestaat, zullen er in één en hetzelfde gezin kinderen kunnen zijn die omwille van een 'verkeerde keuze', bijvoorbeeld geen zakgeld meer krijgen. En daar verandert een godsdienstkeuzeleeftijdswet niets aan.
Tevens zullen kinderen die thuis buitengesmeten worden, bij het OCMW moeten aankloppen. Dit zou vermeden worden wanneer zij financieel niet meer afhankelijk zijn.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2002, 19:34   #24
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door et


Ik heb op de poll geantwoordt vanaf 18 jaar. Mijn vrouw en ik zijn beidde vrijzinnigen en hebben onze kinderen niet laten dopen. We hebben ze genoeg ingelicht over de verschillende godsdiensten en nu zijn ze alle 3 meederjarig en er is nog geen enkele die zich bij een godsdienst heeft aangesloten. Indien er morgen een van de kinderen zou komen zeggen dat hij zich zou aansluiten bij een godsdienst dan zouden wij daar geen probleem van maken, want dan hebben ze tenminste zelf kunnen kiezen zonder dat ze al van bij hun geboorte lid werden gemaakt bij een of andere religie.
! Heel raar dat u kinderen vrijzinnig zijn hé

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 00:53   #25
et
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: St-Niklaas
Berichten: 24
Stuur een bericht via MSN naar et
Standaard

Had je misschien liever gehad dat ze tot het katholieke geloof waren bijgetreden. Van ons mogen ze gerust hoor, maar of jij hun de keus zou laten dat vraag ik me wel af.
et is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 15:55   #26
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door et
Had je misschien liever gehad dat ze tot het katholieke geloof waren bijgetreden. Van ons mogen ze gerust hoor, maar of jij hun de keus zou laten dat vraag ik me wel af.
ik zou hun laten dopen ja! Mag je zeker weten, ik zou ze een christelijke opvoeding geve! Op wat heb jij je gebasseerd? Samson en Gert? Bij het vormsel zouden zij van mij mogen kiezen, vonden ze die opvoedigen dikke bulsh*t of niet!

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 november 2002, 23:18   #27
et
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: St-Niklaas
Berichten: 24
Stuur een bericht via MSN naar et
Standaard

En dat noem jij dan een vrije keuze laten aan je kinderen, volgens mij weet je totaal niet wat vrije keuze betekend. En trouwens op wat basseer jij je eigenlijk? Op een boek dat door verschillende personen is samen geklungeld en wat men nog steeds nog voortdurend verandert. Je meot dringend eens gaan opzoeken wat vrije keuze eindelijk betekend en je kunt het misschien wel vinden bij Samson en Gert aangezien jij daar toch alles vanaf weet.

Ken nog zulke mensen als jij die laten ook hun kind dopen en daarna moeten ze zedenleer volgen op de school wel dat zijn voor mij de grootste schijnheilige , want die willen op alles gedekt zijn.

Wacht met reageren over de vrije keuze van je kinderen tot het groen van achter je oren is , en kom dan nog eens terug praten.
et is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 20:13   #28
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door et
En dat noem jij dan een vrije keuze laten aan je kinderen, volgens mij weet je totaal niet wat vrije keuze betekend. En trouwens op wat basseer jij je eigenlijk? Op een boek dat door verschillende personen is samen geklungeld en wat men nog steeds nog voortdurend verandert. Je meot dringend eens gaan opzoeken wat vrije keuze eindelijk betekend en je kunt het misschien wel vinden bij Samson en Gert aangezien jij daar toch alles vanaf weet.

Ken nog zulke mensen als jij die laten ook hun kind dopen en daarna moeten ze zedenleer volgen op de school wel dat zijn voor mij de grootste schijnheilige , want die willen op alles gedekt zijn.

Wacht met reageren over de vrije keuze van je kinderen tot het groen van achter je oren is , en kom dan nog eens terug praten.
ik denk dat u iets heel klein over het hoofd heeft gezien!

ik ben 13 jaar en ik ben christelijk opgevoed en ik ben blij! Anders had ik nooit daar mee kennis kunnen maken!

of doe jij het zo voor het eten:

nu gaan we even bekijken hoe de islamieten het doen
de katholieken
de protestanten
aglicanen
oud-katholieken
orthodoxen
joden
...

Dan geef je een goed opvoeding!

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 05:34   #29
et
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 10 november 2002
Locatie: St-Niklaas
Berichten: 24
Stuur een bericht via MSN naar et
Standaard

Zelf moeten we over de andere godsdiensten niet veel vertellen dat kunnen ze zelf wel heel makkelijk vinden in 2000 jaar geschiedenis. Daar staan hele mooie vb. bij hoor.
Je kunt misschien zelfs eens gaan kijken want er zitten prachtige staaltjes van naastenliefde bij ook van jou godsdienst.
et is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 17:59   #30
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door et
Zelf moeten we over de andere godsdiensten niet veel vertellen dat kunnen ze zelf wel heel makkelijk vinden in 2000 jaar geschiedenis. Daar staan hele mooie vb. bij hoor.
Je kunt misschien zelfs eens gaan kijken want er zitten prachtige staaltjes van naastenliefde bij ook van jou godsdienst.
Uiteraard Et! Bij elke godsdienst is iets nuttig aanwezig, absoluut gelijk!

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:20.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be