Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Arabische lente
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Arabische lente Brandend actueel zijn de revoluties in de Arabische wereld. In dit forum worden alle discussies over dit thema samengebracht.

 
 
Discussietools
Oud 24 januari 2018, 17:02   #61
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De huidige houding van Turkije is natuurlijk ook te verklaren door de mislukte staatsgreep tegen Erdogan met steun vanuit de VS en Europa. Europa heeft zich hier terdege vergist daaraan mee te doen. Erdogan keerde zich daarna meer af van het westen.
Als je ziet hoeveel zuiveringen Erdogan heeft uitgevoerd na de staatsgreep ,
vele duizenden ambtenaren docenten enz ,
dan geloof ik eerder dat de staatsgreep met steun van Erdogan heeft plaatsgevonden.
cato is offline  
Oud 24 januari 2018, 19:14   #62
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als je ziet hoeveel zuiveringen Erdogan heeft uitgevoerd na de staatsgreep ,
vele duizenden ambtenaren docenten enz ,
dan geloof ik eerder dat de staatsgreep met steun van Erdogan heeft plaatsgevonden.
Deze veronderstelling impliceert volgens mij de opvatting dat Erdogan zich serieus bedeigd voelde door duizenden elementen uit het leger en de ambtenarij en dat hij een voorwendsel nodig achtte en stimuleerde, de staatsgreep met een geplande aanslag op zijn persoon, om de genoemde veronderstelde bedreiging te kunnen elimineren. Wel, als Erdogans veronderstelling op goede gronden betustte, dan is de geënceneerde staatsgreep te rechtvaardigen. Als Erdogan zich hier vergiste, als hij niet werd bedreigd, dan is die fake-staatsgreep een gevolg van paranoia en heeft hij een ontwrichting van de naatschappij veroorzaakt die grote schade toebrengt aan het land. Zijn aanhangers verkeren mede in een staat van paranoia en de slachtoffers zinnen op wraak.
Piero is offline  
Oud 24 januari 2018, 20:00   #63
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De huidige houding van Turkije is natuurlijk ook te verklaren door de mislukte staatsgreep tegen Erdogan met steun vanuit de VS en Europa. Europa heeft zich hier terdege vergist daaraan mee te doen. Erdogan keerde zich daarna meer af van het westen.
Meen jij dat nu echt ??? Behalve zijn eigen kiesvee is er echt niemand die Erdogan zijn bullshit gelooft i.v.m. een door een gepensioneerde predikant geïnspireerde staatsgreep... Erdogan is gewoon heel het staatsapparaat aan het zuiveren van iedereen die niet aan zijn gat likt. Die ouwe opa in de VS weet wellicht niet eens over wat het gaat, de tienduizenden gevangen of ontslagen turken weten het wel : zij maakten de fout om geen fan te zijn van de Sultan.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline  
Oud 24 januari 2018, 20:06   #64
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Deze veronderstelling impliceert volgens mij de opvatting dat Erdogan zich serieus bedeigd voelde door duizenden elementen uit het leger en de ambtenarij en dat hij een voorwendsel nodig achtte en stimuleerde, de staatsgreep met een geplande aanslag op zijn persoon, om de genoemde veronderstelde bedreiging te kunnen elimineren. Wel, als Erdogans veronderstelling op goede gronden betustte, dan is de geënceneerde staatsgreep te rechtvaardigen. Als Erdogan zich hier vergiste, als hij niet werd bedreigd, dan is die fake-staatsgreep een gevolg van paranoia en heeft hij een ontwrichting van de naatschappij veroorzaakt die grote schade toebrengt aan het land. Zijn aanhangers verkeren mede in een staat van paranoia en de slachtoffers zinnen op wraak.
Komaan Piero... dat kun je toch niet menen ? Dat een president via enscenering een externe vijand creëert om die dan een fake staatsgreep te laten doen en dan in het neerslagen daarvan honderdduizenden mensen in de ellende draait en zijn land teruggooit naar de tijd van het Sultanaat ? Te rechtvaardigen ? Hallo ?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline  
Oud 24 januari 2018, 22:22   #65
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Komaan Piero... dat kun je toch niet menen ? Dat een president via enscenering een externe vijand creëert om die dan een fake staatsgreep te laten doen en dan in het neerslagen daarvan honderdduizenden mensen in de ellende draait en zijn land teruggooit naar de tijd van het Sultanaat ? Te rechtvaardigen ? Hallo ?
Dat men over deze opmerking van mij zou vallen verwachtte ik wel. Dat u het zo beleefd doet had ik niet verwacht. Maar u bekijkt de zaak eenzijdig. Ik heb niet gesteld dat Erdogan bewust een externe vijand creëerde indien hij de staatsgreep enceneerde. Ik noemde als motief dat hij zich werkelijk bedreigd voelde door bepaalde tegenstanders van zijn politiek en dat dit dan een geval van paranoia kon zijn. Maar dat is speculatie. Overigens kan ik mij niet voorstellen dat deze poging tot staatsgreep een false flag operation was. Zoiets van die omvang is nooit eerder vertoond. Maar vraag het de militairen die naar het buitenland zijn gevlucht.
Piero is offline  
Oud 25 januari 2018, 18:33   #66
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.761
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Dat men over deze opmerking van mij zou vallen verwachtte ik wel. Dat u het zo beleefd doet had ik niet verwacht. Maar u bekijkt de zaak eenzijdig. Ik heb niet gesteld dat Erdogan bewust een externe vijand creëerde indien hij de staatsgreep enceneerde. Ik noemde als motief dat hij zich werkelijk bedreigd voelde door bepaalde tegenstanders van zijn politiek en dat dit dan een geval van paranoia kon zijn. Maar dat is speculatie. Overigens kan ik mij niet voorstellen dat deze poging tot staatsgreep een false flag operation was. Zoiets van die omvang is nooit eerder vertoond. Maar vraag het de militairen die naar het buitenland zijn gevlucht.
Voor zover ik weet is er geen enkele gevluchte militair die ook maar enige getuigenis leverde van de door de sultan geclaimde Güllen-samenzwering.
Dit moet stilaan een record, zelfs een mirakel zijn : een conspiracy met vele tienduizenden mensen daarin betrokken gezien erdogan hen in jail stopte of ontslagen heeft en niemand komt met een morzel tastbaar bewijs af...
Maar ik ben het wel eens met één ding : zo een politieke repressie is nog nooit eerder vertoond in de moderne wereld. Je moet al teruggaan naar de zuiveringen van Stalin en de Lange Mars van Mao om een dusdanig gigantische zuivering van het staatsapparaat + totale machtsgreep te kunnen evenaren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline  
Oud 25 januari 2018, 19:51   #67
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als je ziet hoeveel zuiveringen Erdogan heeft uitgevoerd na de staatsgreep ,
vele duizenden ambtenaren docenten enz ,
dan geloof ik eerder dat de staatsgreep met steun van Erdogan heeft plaatsgevonden.
Ongetwijfeld werd de staatsgreep als excuus gebruikt om de greep op de macht te verstevigen wat ergens een logische reactie is. De staatsgreep zelf had steun van het westen. Geen autostaatsgreep.
Bach is offline  
Oud 25 januari 2018, 19:53   #68
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Meen jij dat nu echt ??? Behalve zijn eigen kiesvee is er echt niemand die Erdogan zijn bullshit gelooft i.v.m. een door een gepensioneerde predikant geïnspireerde staatsgreep... Erdogan is gewoon heel het staatsapparaat aan het zuiveren van iedereen die niet aan zijn gat likt. Die ouwe opa in de VS weet wellicht niet eens over wat het gaat, de tienduizenden gevangen of ontslagen turken weten het wel : zij maakten de fout om geen fan te zijn van de Sultan.
De meeste Turken zij ervan overtuigd dat de VS achter de staatsgreep zat, ook tegenstanders van Erdogan. Toch volgens de New York Times. Lijkt me ook de meest logische conclusie.
Bach is offline  
Oud 25 januari 2018, 20:34   #69
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Gehersenspoeld door Erdogan & Co ?
Niet voor niets dat Erdogan de pers aan banden heeft gelegd.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline  
Oud 25 januari 2018, 20:58   #70
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Wat we gezien hebben is een poging tot staatsgreep waar het westen vanaf de eerste minuut opvallend weinig liet blijken in termen van veroordeling voor deze aanslag op de democratische orde. Tot het duidelijk werd dat de staatsgreep ging mislukken. De auto staatsgreep conspiracy theorie wordt enkel door speculatie ondersteunt.

Het is ook pas na de staatsgreep poging dat Erdogan zich afkeerde van het westen. Erdogan wou wel het geschil met Rusland bijleggen. Een meeting was gepland. De staatsgreep kwam daar tussen.

Erdogan had helemaal geen staatsgreep nodig indien hij van plan was een meer onafhankelijke koers te varen. En ook intern was de situatie niet van dien aard dat een zo'n gewaagd project als een auto staatsgreep nodig was.

Laatst gewijzigd door Bach : 25 januari 2018 om 21:02.
Bach is offline  
Oud 26 januari 2018, 21:25   #71
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Wat we gezien hebben is een poging tot staatsgreep waar het westen vanaf de eerste minuut opvallend weinig liet blijken in termen van veroordeling voor deze aanslag op de democratische orde. Tot het duidelijk werd dat de staatsgreep ging mislukken. De auto staatsgreep conspiracy theorie wordt enkel door speculatie ondersteunt.

Het is ook pas na de staatsgreep poging dat Erdogan zich afkeerde van het westen. Erdogan wou wel het geschil met Rusland bijleggen. Een meeting was gepland. De staatsgreep kwam daar tussen.

Erdogan had helemaal geen staatsgreep nodig indien hij van plan was een meer onafhankelijke koers te varen. En ook intern was de situatie niet van dien aard dat een zo'n gewaagd project als een auto staatsgreep nodig was.
Erdogan had een staatsgreep nodig om zo massaal zuiveringen uit te voeren.
cato is offline  
Oud 26 januari 2018, 22:19   #72
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Erdogan had een staatsgreep nodig om zo massaal zuiveringen uit te voeren.
kip en ei verwisseld. Conspiracy theorie om de schuld op het slachtoffer van de staatsgreep te steken. De Turken zelf geloven er niet veel van. En voor Europa heeft het niet veel zin deze theorie te verkondigen aangezien Erdogan nog op de troon zit. De coup plegers staken hun nek uit en konden geïdentificeerd worden. De zuiveringen zijn grondig. De al dan niet heimelijke steuners van de coup janken over de zuiveringen. Ware de coup gelukt zouden de alternatieve zuiveringen toegejuicht worden of onder de kast geveegd door diezelfden. Alles wijst op Europese medeplichtigheid. Jammer genoeg. Europa zou beter actie nemen tegen degenen die Europa in dit project betrokken hebben.

Laatst gewijzigd door Bach : 26 januari 2018 om 22:27.
Bach is offline  
Oud 26 januari 2018, 22:39   #73
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
....Alles wijst op Europese medeplichtigheid....
Ik twijfel daar persoonlijk heel sterk aan.
Kan je dit ergens staven ?
Ook wat Gülen betreft, wachten de Amerikanen nog altijd op een bewijs.
Een bewijs dat de Turken tot nu toe nog altijd niet konden geven.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.

Laatst gewijzigd door kojak : 26 januari 2018 om 22:41.
kojak is offline  
Oud 27 januari 2018, 21:18   #74
Nierika
Europees Commissaris
 
Nierika's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2005
Berichten: 7.823
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
De meeste Turken zij ervan overtuigd dat de VS achter de staatsgreep zat, ook tegenstanders van Erdogan. Toch volgens de New York Times. Lijkt me ook de meest logische conclusie.
Bach, niet denigrerend bedoeld, maar maak jij deel uit van de Turkse diaspora?

Ik vind de vraag terdege relevant om te kunnen duiden waarom je datgene schrijft wat je schrijft.

Als je daar niet of niet oprecht wil op antwoorden is dat je goed recht overigens.
__________________
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.

Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
Nierika is offline  
Oud 27 januari 2018, 22:57   #75
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
kip en ei verwisseld. Conspiracy theorie om de schuld op het slachtoffer van de staatsgreep te steken. De Turken zelf geloven er niet veel van. En voor Europa heeft het niet veel zin deze theorie te verkondigen aangezien Erdogan nog op de troon zit. De coup plegers staken hun nek uit en konden geïdentificeerd worden. De zuiveringen zijn grondig. De al dan niet heimelijke steuners van de coup janken over de zuiveringen. Ware de coup gelukt zouden de alternatieve zuiveringen toegejuicht worden of onder de kast geveegd door diezelfden. Alles wijst op Europese medeplichtigheid. Jammer genoeg. Europa zou beter actie nemen tegen degenen die Europa in dit project betrokken hebben.
Als Europa en/of de VS de coup steunde(n), wat zou het hoofddoel kunnen zijn? Een grote Koerdische Staat stichten. Dus een herindeling van Turkije, Syrië en Irak en aardolie?
Piero is offline  
Oud 28 januari 2018, 15:37   #76
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.134
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als Europa en/of de VS de coup steunde(n), wat zou het hoofddoel kunnen zijn? Een grote Koerdische Staat stichten. Dus een herindeling van Turkije, Syrië en Irak en aardolie?
De steun aan de Koerden past erin om een alternatief uit te werken dat op termijn de macht moet kunnen overnemen in Syrië. Of op z'n minst het land laten ophouden te bestaan.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline  
Oud 29 januari 2018, 10:45   #77
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.411
Standaard

Men kan zich afvragen of de titel van deze draad juist gekozen is. Het valt terdege te betwijfelen of dit een eindstrijd in Syrië is, of gewoon de zoveelste van de oorlogen aldaar.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline  
Oud 29 januari 2018, 16:13   #78
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

De Ottomanen deden in Klein-Azië en omgeving eeuwenlang wat de zionisten sinds kort proberen in Palestina: land inpikken, en oorspronkelijke bewoners het leven zuur maken (of erger).
De post-moderne & reactionaire, neo-Ottomaanse would-be Sultan knoopt eigenlijk gewoon bij een eeuwenoude traditie aan.

Het is beschamend dat 'onze' politiekers zo iemand nog steeds niet als 'de vijand' willen zien.
De NAVO dient in te grijpen en Erdogan te dwingen zich terug te trekken uit Syrië, en wel om hem - maar ook, en méér nog 'de Turken' - tegen zichzelf te beschermen.

Het duistere scenario dat Elias Canetti in zijn "Masse und Macht" beschrijft, brengt De Grote Megalomaan immers stap voor stap in de praktijk.

Het risico dat 'de Turken' onder zijn leiding dingen gaan doen waarvan ze achteraf "wir haben es nicht gewusst" zullen (willen) beweren wordt met de dag groter.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg

Laatst gewijzigd door djimi : 29 januari 2018 om 16:15.
djimi is offline  
Oud 29 januari 2018, 16:37   #79
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nierika Bekijk bericht
Bach, niet denigrerend bedoeld, maar maak jij deel uit van de Turkse diaspora?

Ik vind de vraag terdege relevant om te kunnen duiden waarom je datgene schrijft wat je schrijft.

Als je daar niet of niet oprecht wil op antwoorden is dat je goed recht overigens.
Ik vorm geen lid van de Turkse diaspora. Maar weinig serieuze analisten gaan uit van een auto staatsgreep mijns inziens. Het is eigenlijk amper een discussie waard.
Bach is offline  
Oud 29 januari 2018, 16:41   #80
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bach's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2017
Berichten: 14.494
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als Europa en/of de VS de coup steunde(n), wat zou het hoofddoel kunnen zijn? Een grote Koerdische Staat stichten. Dus een herindeling van Turkije, Syrië en Irak en aardolie?
Turkije onder Erdogan voert een vrij onafhankelijke politiek. Turkije wou geen kloof met Rusland zoals degenen die de Russische jet tegen de Turkse grens neerhaalden beoogden. In zowel dat incident als in de mislukte staatsgreep speelde de basis van Incirlik een grote rol trouwens....

Mijns inziens speelt Syrië een rol in de poging tot staatsgreep. Waarschijnlijk ook andere zaken.
We zien nu dat Turkije een belangrijke rol speelt in de vredesonderhandelingen in Sochi. Dat zint de VS niet.

Laatst gewijzigd door Bach : 29 januari 2018 om 16:50.
Bach is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be