Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 mei 2008, 11:16   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard 'Orang-oetan Borneo over drie jaar uitgestorven'

De grootste populatie van orang-oetans ter wereld, op het Indonesische eiland Borneo, is binnen drie jaar uitgestorven, zo heeft het Centrum ter Bescherming van de Orang-oetan woensdag gewaarschuwd. De voornaamste oorzaak ligt bij de almaar uitbreidende palmolieplantages.

Leefden er in 2004 nog ruim 31duizend exemplaren in het tropische regenwoud van Midden-Kalimantan, nu is hun aantal gereduceerd tot nog maar twintigduizend apen, zo stelt een rapport van de natuurbeschermers.

nu.nl

Fijn he, die biologische brandstof!
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 12:11   #2
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De grootste populatie van orang-oetans ter wereld, op het Indonesische eiland Borneo, is binnen drie jaar uitgestorven, zo heeft het Centrum ter Bescherming van de Orang-oetan woensdag gewaarschuwd. De voornaamste oorzaak ligt bij de almaar uitbreidende palmolieplantages.

Leefden er in 2004 nog ruim 31duizend exemplaren in het tropische regenwoud van Midden-Kalimantan, nu is hun aantal gereduceerd tot nog maar twintigduizend apen, zo stelt een rapport van de natuurbeschermers.

nu.nl

Fijn he, die biologische brandstof!
Tja, ik geef liever OPEC de schuld en de onnozelheid van de moderne mens.

Wie heeft dat moderniteitsconcept - iedereen een auto - trouwens in Indonesië en Maleisië geintroduceerd? De Europeaan. Voorheen leefde de Indonesiër duurzaam.

Maar wij vonden dat primitief en achterlijk.

En nu zitten we te janken om die arme oerang-oetans.

En nu pleiten we tegen de concepten die wij zelf decennialang door de strot van die mensen hebben geramd.

Kan het absurder?


Vergeet bovendien ook niet dat Europa en Amerika al hun bossen hebben omgehakt om te kunnen moderniseren. De Indonesiërs en de Maleisiërs hebben net datzelfde recht.

Zijn we niet akkoord, dan moeten we ze maar compenseren voor het intacthouden van hun wouden. Maar da's een verschrikkelijk dure grap.

Dus zolang gij en ik niet bereid zijn maandelijks €100 �* €200 af te staan aan die landen, moeten wij onze mond houden.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 11 mei 2008 om 12:13.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 12:19   #3
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Zijn we niet akkoord, dan moeten we ze maar compenseren voor het intacthouden van hun wouden. Maar da's een verschrikkelijk dure grap.

Dus zolang gij en ik niet bereid zijn maandelijks €100 �* €200 af te staan aan die landen, moeten wij onze mond houden.
Inderdaad. Ik vraag me trouwens af, moeten we het erg vinden dat diersoorten verdwijnen? Alé 'k bedoel in dat programma van Wim Helsen was er een kikkervriend die voor zijn vriendjes kwam pleiten en populaties wou beschermen door ze in een dierentuin onder te brengen, wat is het nut daarvan?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 12:22   #4
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Tja, ik geef liever OPEC de schuld en de onnozelheid van de moderne mens.

Wie heeft dat moderniteitsconcept - iedereen een auto - trouwens in Indonesië en Maleisië geintroduceerd? De Europeaan. Voorheen leefde de Indonesiër duurzaam.

Maar wij vonden dat primitief en achterlijk.

En nu zitten we te janken om die arme oerang-oetans.

En nu pleiten we tegen de concepten die wij zelf decennialang door de strot van die mensen hebben geramd.

Kan het absurder?


Vergeet bovendien ook niet dat Europa en Amerika al hun bossen hebben omgehakt om te kunnen moderniseren. De Indonesiërs en de Maleisiërs hebben net datzelfde recht.

Zijn we niet akkoord, dan moeten we ze maar compenseren voor het intacthouden van hun wouden. Maar da's een verschrikkelijk dure grap.

Dus zolang gij en ik niet bereid zijn maandelijks €100 �* €200 af te staan aan die landen, moeten wij onze mond houden.

natuurlijk. Ervaring en leren uit foute beslissingen moet ook worden afgeschaft. Als ik in het water sprong en zag dat ik zonder die voorbijdrijvende boomstam niet had overleefd, moet ik aan jou natuurlijk niet vertellen dat het beter is niét in het water te springen, alleen moet ik voor jou nadien een boomstam gaan kopen die jou ook kan redden zeker. want IK heb het tenslotte overleefd en als jij het niet kan overleven is het sowieso mijn schuld.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 11 mei 2008 om 12:23.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 13:17   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Inderdaad. Ik vraag me trouwens af, moeten we het erg vinden dat diersoorten verdwijnen? Alé 'k bedoel in dat programma van Wim Helsen was er een kikkervriend die voor zijn vriendjes kwam pleiten en populaties wou beschermen door ze in een dierentuin onder te brengen, wat is het nut daarvan?
Wie geeft de mens het recht om over andere soorten te beslissen ?
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 13:22   #6
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wie geeft de mens het recht om over andere soorten te beslissen ?
De praktijk blijkbaar

Ik vind trouwens het individuele leed van dieren die leven om ons te voeden precies veel erger, theoretisch zou ik nog wel vegetariër kunnen zijn, maar ja opportunist dat ik ben
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 13:26   #7
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.124
Standaard The ongoing mass extinction of species: the Holocene extinction

Citaat:
The Ongoing Holocene Extinction
By Joe Crubaugh

Scientists have concrete evidence that the Earth is currently undergoing the largest mass extinction in 65 million years. Over 50 species are going extinct every single day.

It’s called the Holocene Extinction — Holocene being the current epoch that began at the end of the last ice age, about 10,000 years ago.

From Earth’s fossil record, we know about Six Great Mass Extinctions:
  • The Ordovician-Silurian Extinction occurred about 444 million years ago.
  • The Late Devonian Extinction happened 364 million years ago.
  • The Permo-Triassic Extinction occurred 251 million years ago.
  • The Triassic-Jurassic Extinction occurred 200 million years ago.
  • The Cretaceous-Tertiary Extinction occurred about 65 million years ago.
  • The Holocene Extinction is occurring now.
Studies of the fossil record show that the normal “background” rate of extinction is about one species every four years. The current rate is between 30,000 and 100,000 per year. You are now witnessing the fastest of the six great mass extinctions. And this extinction, without a doubt, is the result of human population growth. By the end of this century, over five million species (half of the species on Earth now) will likely be gone. “It’s not just species on islands or in rain forests or just birds or big charismatic mammals,” says Stuart Pimm, a conservation biologist researcher from the University of Tennessee. He notes fish, birds, insects, plants, and mammals. “It’s everything and it’s everywhere…it is a worldwide epidemic of extinctions.”
Uit: Artikel
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 11 mei 2008 om 13:26.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 13:27   #8
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.124
Standaard

We staan erbij en we kijken ernaar.
Voor iemand die dagelijks moet zien te overleven kan de biodiversiteit de boom in.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 13:42   #9
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.124
Standaard

__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 11 mei 2008 om 13:45.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 mei 2008, 18:05   #10
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Inderdaad. Ik vraag me trouwens af, moeten we het erg vinden dat diersoorten verdwijnen? Alé 'k bedoel in dat programma van Wim Helsen was er een kikkervriend die voor zijn vriendjes kwam pleiten en populaties wou beschermen door ze in een dierentuin onder te brengen, wat is het nut daarvan?
Het verlies aan biodiversiteit en regenwoud is een ramp.

30% van al onze moderne medicijnen komt van moleculen opgepikt uit tropisch regenwoud.

Onze water- en carbon-cyclus wordt gereguleerd door die wouden, toch wel de longen van de planeet.


Mijn punt is: dat zijn allemaal "ecosysteem-diensten" waar we een prijs moeten opplakken. (Wat is de prijs van propere lucht? Wat is de prijs van water op deze planeet? Wat is de prijs van een medicijn tegen AIDS of kanker?)

Als dat lukt, dan kunnen we die prijs betalen aan de Indonesiërs, en dan zullen ze gerust hun woudkap opgeven.

Maar zolang we dat niet doen, moeten wij onze mond houden. Want daar wringt het schoentje: ons kapitalistische systeem erkent die indirecte, moeilijk te berekenen "ecosysteem-diensten" niet.


Jacques Chirac heeft geprobeerd om een internationaal marktsysteem op te zetten waarbij er een prijs wordt geplakt op biodiversiteit. Er zouden dan biodiversiteits-kredieten worden verhandeld en zo zou de boel beschermd raken. Goed idee, maar er is nooit iets van in de praktijk gekomen. Waarom niet? Omdat een stuk woud beschermen met de hoop daarin ooit een bruikbaar medicijn te vinden, geen aantrekkelijke deal is voor investeerders. Die willen veel meer zekerheid en garantie op succes. Ge moet onmiddellijk cash kunnen maken, niet op 20, 30, 40 jaar tijd.

Hetzelfde idee wordt nu geopperd maar dan voor carbon-credits. Wouden stockeren veel koolstof. Zet daar en prijs op, en dan zult ge zien of die prijs hoog genoeg is om te concurreren met wat er nu gebeurt: houtwinning, palmoliewinning, weg-aanleg, de komst van de moderniteit.

Jammer genoeg kan dat systeem van koolstofkredieten nooit op tegen de direct in cash omzetbare sociaal-economische voordelen van het kappen van een woud. (Althans, zo ziet de Indonesiër met de kettingzaag dat.) Die wil nú cash en veel, want een dood woud is veel waard.


We zullen dus extra moeite moeten doen. Koolstofkredieten, plus biodiversiteitskredieten, plus gij en ik elke maand €100 bijleggen. Ik zie dat jammer genoeg niet direct lukken.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 11 mei 2008 om 18:08.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 00:20   #11
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Net nog in Paul & Witteman hierover, verhelderend. Nu had Rita wel enigszins een punt zijnde dat je wel elk dier zo kan gaan ophemelen, waar leidt dat uiteindelijk toe, wij eten toch ook schattige konijntjes op...
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 00:26   #12
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Net nog in Paul & Witteman hierover, verhelderend. Nu had Rita wel enigszins een punt zijnde dat je wel elk dier zo kan gaan ophemelen, waar leidt dat uiteindelijk toe, wij eten toch ook schattige konijntjes op...
Het komt er gewoon op aan de evolutie in te schatten de volgende jaren.
Zoals vermeldt hierboven, wij gaan naar een massaal uitsterven van fauna
en flora. Wij stevenen daar op af, onvermijdelijk.

Eén oorzaak: de mens.
Dat moeten wij goed onder ogen zien.

Binnen honderd jaar zijn wij waarschijnlijk het enige zoogdier van onze
grootte nog in leven op deze planeet, naast natuurlijk de weinige dieren die we nog dulden, in kooien in de zoo, of in de stal.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 14 mei 2008 om 00:32.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 00:32   #13
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De grootste populatie van orang-oetans ter wereld, op het Indonesische eiland Borneo, is binnen drie jaar uitgestorven, zo heeft het Centrum ter Bescherming van de Orang-oetan woensdag gewaarschuwd. De voornaamste oorzaak ligt bij de almaar uitbreidende palmolieplantages.

Leefden er in 2004 nog ruim 31duizend exemplaren in het tropische regenwoud van Midden-Kalimantan, nu is hun aantal gereduceerd tot nog maar twintigduizend apen, zo stelt een rapport van de natuurbeschermers.

nu.nl

Fijn he, die biologische brandstof!
De orang blanda wint het van de orang oetang.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 00:34   #14
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
De orang blanda wint het van de orang oetang.
'winnen'?
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 16:33   #15
The_fat_bloke
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 april 2008
Berichten: 271
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Net nog in Paul & Witteman hierover, verhelderend. Nu had Rita wel enigszins een punt zijnde dat je wel elk dier zo kan gaan ophemelen, waar leidt dat uiteindelijk toe, wij eten toch ook schattige konijntjes op...
Ja, maar het gaat hier niet over een gedomesticeerde soort die we naar hartenlust kunnen laten kweken, en bovendien zijn ze zeer intelligent en gevoelig, en ook nog eens onze naaste verwanten.

Bovendien komt een bepaald milieu het verlies van een aantal soorten vaak niet meer te boven, omdat het ecologisch evenwicht verstoord raakt.
__________________
120 kg klier
The_fat_bloke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 16:38   #16
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Ja, maar het gaat hier niet over een gedomesticeerde soort die we naar hartenlust kunnen laten kweken, en bovendien zijn ze zeer intelligent en gevoelig, en ook nog eens onze naaste verwanten.

Bovendien komt een bepaald milieu het verlies van een aantal soorten vaak niet meer te boven, omdat het ecologisch evenwicht verstoord raakt.
als ik het goed begrepen heb ik het vooral de corruptie die het leefmilieu van de orang oetangs bedreigt.

Ze mogen dus wèl palmolieplantages oprichten in gebieden waar geen bossen zijn (en er zijn graslanden met hopen die vrij zijn en daarvoor geschikt zijn), maar de ambtenaren kleuren beboste gebieden in als zijnde grasland en de bedrijven die de palmolieplantages dan oprichten hebben dan lekker nog een appeltje voor de dorst over door de (illegale) verkoop van het hout door de boskap!
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 16:56   #17
The_fat_bloke
Partijlid
 
Geregistreerd: 23 april 2008
Berichten: 271
Standaard

Inderdaad.
__________________
120 kg klier
The_fat_bloke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 mei 2008, 20:01   #18
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
als ik het goed begrepen heb ik het vooral de corruptie die het leefmilieu van de orang oetangs bedreigt.

Ze mogen dus wèl palmolieplantages oprichten in gebieden waar geen bossen zijn (en er zijn graslanden met hopen die vrij zijn en daarvoor geschikt zijn), maar de ambtenaren kleuren beboste gebieden in als zijnde grasland en de bedrijven die de palmolieplantages dan oprichten hebben dan lekker nog een appeltje voor de dorst over door de (illegale) verkoop van het hout door de boskap!
Meestal loopt het andersom:

1. ambtenaren worden omgekocht door houtwinningsbedrijven
2. de houtkappers vernielen een bos en leggen basiswegen aan om het hout weg te krijgen
3. dan komen de palmolieboeren, die de rest omgooien en er palmen neerzetten.
4. vervolgens koopt de Europeaan deze palmolie
5. en wordt de arme palmolieboer minder arm
6. waarop Europese bewegingen oproepen om minder palmolie te verbruiken
7. waardoor de arme palmolieboer zijn leven of zijn inkomen dreigt te verliezen
8. en als dit gebeurt is nog meer armoede het gevolg
9. met als resultaat dat de mensen ofwel naar de stad trekken, waar ze in nog diepere miserie moeten leven, ofwel op het platteland blijven en aan inefficiënte landbouw gaan doen, waardoor het milieu nog meer vernietigd dreigt te worden.
10. met als finale resultaat een verpauperde landbouwbevolking die haar hoge fertiliteitsgraad als enige levensgarantie ziet; nog meer mondjes te voeden, en nog meer milieuschade.

Ge moet dus van bij het begin ingrijpen: de corruptie tegen gaan, de houtkap stopzetten en de Indonesiërs compenseren voor hun wouden.

Zonder dat laatste valt er niks te veranderen.

Wetenschappers raden de Europese protesteerders dan ook heel andere middelen aan: ze moeten zelf in palmolie investeren, en de winst daaruit herinvesteren in duurzame palmolie of in lokale ontwikkelingsprojecten.

NGOs should use palm oil to drive conservation - Rhett A. Butler, Mongabay, 29 August 2007

Cashing in palm oil for conservation
- Nature (subscription required), 30 August 2007

Maar voor vele mensen is zo'n tegen-intuïtieve logica niet snel te vatten. Ze roepen liever iets over de met uitsterven bedreigde Orang Utang.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 14 mei 2008 om 20:06.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2008, 23:34   #19
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.124
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
1. ambtenaren worden omgekocht door houtwinningsbedrijven
2. de houtkappers vernielen een bos en leggen basiswegen aan om het hout weg te krijgen
3. dan komen de palmolieboeren, die de rest omgooien en er palmen neerzetten.
4. vervolgens koopt de Europeaan deze palmolie
5. en wordt de arme palmolieboer minder arm
6. waarop Europese bewegingen oproepen om minder palmolie te verbruiken
7. waardoor de arme palmolieboer zijn leven of zijn inkomen dreigt te verliezen
8. en als dit gebeurt is nog meer armoede het gevolg
9. met als resultaat dat de mensen ofwel naar de stad trekken, waar ze in nog diepere miserie moeten leven, ofwel op het platteland blijven en aan inefficiënte landbouw gaan doen, waardoor het milieu nog meer vernietigd dreigt te worden.
10. met als finale resultaat een verpauperde landbouwbevolking die haar hoge fertiliteitsgraad als enige levensgarantie ziet; nog meer mondjes te voeden, en nog meer milieuschade.
Enkele opmerkingen:
  • In veel gevallen gaat het enkel om het hout. De vraag is enorm.
  • Alle wouden samen genereren onvoldoende om te compenseren wat er verdwijnt.
  • De eigendomsrechten van dat hout zitten (in Indonesië) bij de overheid.
  • De eigendomsrechten zitten niet bij de mensen die leven van het woud.
  • De overheid wordt vertegenwoordigd door corrupte ambtenaren.
  • Europa heeft niet de taak om boeren minder arm te maken, waar zij ook zitten.
  • Noteer: het zijn multinationals die investeren in de palmoliesector, via ingewikkelde kapitaalconstructies.
  • Chinese, europese, amerikaanse multinationals verenigen zich, in toenemende mate.
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 mei 2008, 19:32   #20
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Enkele opmerkingen:
Alle wouden samen genereren onvoldoende om te compenseren wat er verdwijnt.
Goed, maar het probleem is dat eens een woud is "geopend" (door middel van wegen en infrastructuur), dat woud openligt voor anderen. Zo worden zeer snel intacte stukken woud in gevaar gebracht. Fragmentatie van wouden lijdt altijd tot de uiteindelijke vernietiging ervan.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Europa heeft niet de taak om boeren minder arm te maken, waar zij ook zitten.
Nee, dat vind ik ook, ze mag voor mijn part gerust zichzelf subsidiëren en bepaalde producten bannen. Maar dan moet ze niet hypocriet zijn en zeggen dat ze arme mensen wilt helpen. Ze moet dan consequent blijven.


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Noteer: het zijn multinationals die investeren in de palmoliesector, via ingewikkelde kapitaalconstructies.
In West-Afrika wordt ongeveer 90% van alle palmolie geproduceerd door smallholders; in Indonesië 50%, in Maleisië 30%. De rest wordt opgenomen door estates of door bedrijven die de uitgroei uitbesteden aan kleine boeren.

De sector stelt miljoenen kleine boeren tewerk. Dat mag niet vergeten worden. De ratio smallholders - estates is de laatste 10 jaar in ZOAzië redelijk stabiel gebleven.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Chinese, europese, amerikaanse multinationals verenigen zich, in toenemende mate.
Da's waar, maar dat is in de meeste primaire sectoren zo. "Mergers & acquisitions" zijn de laatste 10 jaar in overdrive gegaan.


Ik vind het alleen nogal hypocriet dat wij altijd klagen over natuurvernietiging in het Zuiden, maar ondertussen toch maar allemaal teak-houten meubelen kopen.

Als we consequent en consistent zijn en die producten -- voor zover ze niet duurzaam geproduceerd zijn -- eens en voor altijd bannen, dan geven we tenminste een duidelijk signaal aan de producenten daar. Nu weten die niet waar ze het hebben, want we blazen warm en koud.

Nog een puntje: Europa zou bijvoorbeeld in Afrika een veel grotere rol moeten spelen in de sector van de natuurlijke hulpbronnen. Wij moeten daar in investeren om te voorkomen dat de Chinezen en de Indiërs, die daar nu volop bezig zijn, de ene milieucatastrofe na de andere sociale catastrofe uitvoeren.

In plaats van ons uit die sectoren terug te trekken, moet wij daarin een voortrekkersrol spelen, om het goede voorbeeld te stellen en de Chinezen en de Indiërs mee te trekken naar meer duurzame exploitatievormen.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 16 mei 2008 om 19:34.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be