Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Archief Gearchiveerde fora.
Hier kun je discussies nalezen uit fora die niet meer actief zijn.

 
 
Discussietools
Oud 28 januari 2003, 18:37   #1
Fréderic
Burger
 
Geregistreerd: 20 juni 2002
Locatie: Gent
Berichten: 105
Standaard

Wat nu Jonas? Ik heb gelezen dat Defoort uit de politiek stapt. Wat denk jij ervan? Was dat niet de persoon op wie je steunde of heb ik het mis?
__________________
De wereld begrijpen om de wereld te veranderen.
http://www.sap-pos.org
Fréderic is offline  
Oud 28 januari 2003, 21:12   #2
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Inderdaad, ik probeer nog vanavond van insiders een paar zaken te weten te komen.

Het maakt deel uit van een grotere actie die al een paar maanden bezig is, de "te linkse" afdeling te Brussel werd al afgezet door de partij en dit is dus de volgende stap.

Storme heeft nog een paar fraaie acties op zijn geweten...

Ik laat je morgen zeker meer weten, ik wil er eerst zelf het fijne van weten.

Ik ben enerzijds geschokt, maar niet verbaasd, zijn uitspraak dat "de NVA niet mag verworden tot de politieke vleugel van het VEV", heeft hem zijn kop gekost, denk ik....
Jonas De muynck is offline  
Oud 29 januari 2003, 09:53   #3
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Defoort's positie was blijkbaar al een tijdje problematisch binnen de NVA. Niet alleen was er de grote rol van Storme binnen de NVA, die een sterke extreem-rechtse achterban heeft maar bovendien was er het VEV en enkele Vlaamse strijdorganisaties die sommige standpunten te links vonden en zich afvroegen of dat wel "gepast" was.

Die mensen vonden de uitspraken van Defoort waarin hij de vakbonden wou aanspreken, ver over de schreef, omdat de vakbonden voor hen symbool staan voor "Belgicisme" en het cement van de Belgische staat. Zij associëren liever het "vrije ondernemerschap" met Vlaanderen en in dat beeld is weinig ruimte voor de vakbonden.

Het is geen geheim dat de NVA het vooral van de Vlaamse ondernemers moest hebben en dat die zeker geschokt zullen geweest zijn door de houding van een vooraanstaand NVA'er. Bourgeois heeft hem steeds gesteund maar volgens mij heeft hij bij de lijstvorming niet het lef gehad om Defoort te steunen tegen de kandidatuur van Storme in...

Defoort was ook al misnoegd over een aantal ontwikkelingen in Brussel, waar de linksere afdeling (met veel allochtonen die propaganda maakten in het Arabisch!) werd aan de kant gezet en een stokoude VU-man zonder voeling met de Brusselaars werd gebombardeerd tot hoofd van de afdeling.

Wat de media niet heeft gehaald, is het feit dat wel meer progressieve elementen hun partijkaart niet hebben vernieuwd na de ontwikkelingen binnen de NVA rond het vreemdelingenstandpunt van de partij...
Defoort was diegene die veel van deze mensen had aangetrokken maar die op zijn eentje niet kon vermijden dat de NVA de concurrentie met het blok aanging.

Met het verdwijnen van Defoort is de NVA helemaal verschraald tot een rechts randfenomeen. Ik zie het als een gemiste kans voor de Vlaamse Beweging die voor het eerst in bijna 50 jaar volledig verdwenen zal zijn als democratische factor in de Belgische politiek.

Ik ben dus meer dan ooit partijloos...
Jonas De muynck is offline  
Oud 29 januari 2003, 11:27   #4
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Jonas,

'k Heb compassie echt waar.
merel is offline  
Oud 29 januari 2003, 11:40   #5
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Ik ben dus meer dan ooit partijloos...
Welkom in mijn club.
De zeteltjesjagers schieten mekaar af reeds voor er nog maar sprake is of ze in het politieke spel gaan mogen meedraaien.
Nog een paar teleurstellingen en je gaat evenals ik schreeuwen om directe democratie om boven het particratische gewoel heen op essentiële punten de wil van het volk te laten respecteren dmv een bindend referendum op volksinitiatief.
Supe®Staaf is offline  
Oud 29 januari 2003, 19:31   #6
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Jonas,

'k Heb compassie echt waar.
Het is dan ook echt teleurstellend hé, 18 mei wordt een historische dag het einde van de democratische Vlaamse Beweging...

Ik heb vernomen dat een progressieve groep rond een aantal medewerkers van "meervoud" zich kandidaat heeft gesteld voor de bestuursverkiezingen voor de Brusselse afdeling van de NVA.

Ik vind het bewonderenswaardig dat ze na de schandalige manier waarop de afdeling werd afgezet, toch nog bereid zijn om te blijven opkomen voor hun ideeën.

Ik geloof echter niet meer in de haalbaarheid van het project binnen de kaders van de NVA. Het is duidelijk dat zolang het VEV en Storme nog iets in de pap te brokken te hebben bij de NVA elke hoop op verbetering ijdel is...

Partijloosheid heeft het voordeel om eens te bezinnen en dan zien we wel.
Ik heb steeds sympathie gehad voor de SAP en vooral voor de erfenis van Ernest Mandel, dus misschien ga ik wel die kant op...

We zien wel...

Ik zal nog reageren op je thread over spirit want jawel, ik heb nog steeds examens...
Jonas De muynck is offline  
Oud 29 januari 2003, 19:33   #7
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Welkom in mijn club.
De zeteltjesjagers schieten mekaar af reeds voor er nog maar sprake is of ze in het politieke spel gaan mogen meedraaien.
Beschuldig daar Defoort maar niet van, het was gewoon de druppel die de emmer deed overlopen. Door de geste van Storme door niet op de lijst te willen staan, werd ook hij gedwongen tot een stellingname, in mijn ogen was het een spijtige maar logische beslissing...

Citaat:
Nog een paar teleurstellingen en je gaat evenals ik schreeuwen om directe democratie om boven het particratische gewoel heen op essentiële punten de wil van het volk te laten respecteren dmv een bindend referendum op volksinitiatief.
Ik ben democraat en geen ochlocraat....
Jonas De muynck is offline  
Oud 29 januari 2003, 20:11   #8
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Citaat:
Ik zal nog reageren op je thread over spirit want jawel, ik heb nog steeds examens...
Ik ook, ik ook.
Morgenvroeg het laatste.
merel is offline  
Oud 29 januari 2003, 23:41   #9
Fréderic
Burger
 
Geregistreerd: 20 juni 2002
Locatie: Gent
Berichten: 105
Standaard

Citaat:
Ik geloof echter niet meer in de haalbaarheid van het project binnen de kaders van de NVA. Het is duidelijk dat zolang het VEV en Storme nog iets in de pap te brokken te hebben bij de NVA elke hoop op verbetering ijdel is...
Daar ben ik het volledig eens mee. Ik had in het begin ook wel door dat er een linkerzijde was aangezien Abicht zijn steun verleende, maar ik vrees dat er nu wel degelijk iets mis is.

Ik heb Storme nog nooit horen spreken, maar wel al uitnodigingen gezien van onder andere de Vrijbuiters in Doel en ik meen dat deze laatste groep zich mag rekenen tot het extreem-rechtse kamp. Ik wil niet zeggen dat Storme nu extreem-rechts is, maar blijkbaar heeft hij wel een achterban die zich op de extreme rechtervelugel bevindt. Nu, ik ben niet de kenner. Daarom vroeg ik jou om uitleg rond die kwestie.
__________________
De wereld begrijpen om de wereld te veranderen.
http://www.sap-pos.org
Fréderic is offline  
Oud 30 januari 2003, 19:27   #10
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Ik ook, ik ook.
Morgenvroeg het laatste.
De 5de mijn laatste, hoewel het officiël al afgelopen moet zijn morgen...
Jonas De muynck is offline  
Oud 30 januari 2003, 20:01   #11
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Daar ben ik het volledig eens mee. Ik had in het begin ook wel door dat er een linkerzijde was aangezien Abicht zijn steun verleende, maar ik vrees dat er nu wel degelijk iets mis is.
Dan was je toch een uitzondering, want de meeste mensen zagen de NVA als één monolithisch blok...

Nu lijkt het inderdaad afgelopen, hoewel men in Brussel de strijdbijl nog niet begraven heeft, we zien wel...

Citaat:
Ik heb Storme nog nooit horen spreken, maar wel al uitnodigingen gezien van onder andere de Vrijbuiters in Doel en ik meen dat deze laatste groep zich mag rekenen tot het extreem-rechtse kamp. Ik wil niet zeggen dat Storme nu extreem-rechts is, maar blijkbaar heeft hij wel een achterban die zich op de extreme rechtervelugel bevindt. Nu, ik ben niet de kenner. Daarom vroeg ik jou om uitleg rond die kwestie.
Je hebt gelijk hoor, zijn achterban bestaat uit mensen die ideologisch sterk aanleunen bij het blok of er gewoon toe behoren. Hij schrijft soms stukken voor het tijdschrift van de man van Alexandra Colen enz...
Eigenlijk is het ideilogisch gezien een blokker, maar aangezien dat zijn intellectuele geloofwaardigheid zo enorm zou beschadigen is hij maar bij de NVA gegaan, om daar een "burgerlijk blok" op te richten.

Zeer pijnlijk, maar zo is het nu eenmaal.
Jonas De muynck is offline  
Oud 1 februari 2003, 17:31   #12
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Citaat:
Quote:
Ik ook, ik ook.
Morgenvroeg het laatste.


De 5de mijn laatste, hoewel het officiël al afgelopen moet zijn morgen...
'k Ga der aan denken, ik begin de derde alweer met de lessen.
merel is offline  
Oud 2 februari 2003, 12:21   #13
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

dat is wel vroeg voor iemand die net examens heeft gehad...
Jonas De muynck is offline  
Oud 2 februari 2003, 13:05   #14
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Is de gewoonte, examens tot halverwege de laatste week van januari (deze keer tot en met de donderdag). En de eerste maandag van februari starten we weer. 15 weken lang (met 2 weken paasvakantie) dan een weekje blok en dan weer examens.
merel is offline  
Oud 3 februari 2003, 13:47   #15
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Dat zouden ze bij ons niet moeten proberen, het kot zou te klein zijn.
Jonas De muynck is offline  
Oud 3 februari 2003, 19:36   #16
merel
Gouverneur
 
merel's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2002
Berichten: 1.037
Standaard

Zal het verschil zijn tussen een hogeschool en een univ zeker?
Wij mogen voor de rest echt niet klagen hoor.
merel is offline  
Oud 4 februari 2003, 15:34   #17
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Ik hoop het voor jou, eigenlijk heb ik evenmin te klagen hoor morgen examen afleggen en het is er mee gedaan...
Jonas De muynck is offline  
Oud 4 februari 2003, 17:22   #18
DNB
Schepen
 
Geregistreerd: 20 november 2002
Berichten: 474
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
(...)
Ik ben democraat en geen ochlocraat....
Geen reactie hierop Superstaaf?

Inderdaad Jonas, sommigen zien in het Bindend Referendum Op Volksinitiatief (of BROV zoals een partij het afkort) als het summum van democratie, maar vergeten daarbij dat democratie MEER is dan de optelsom van de individuele voorkeuren.

Daarbij komt nog dat dit zgn. super-democratisch systeem een echte farce is, om niet te zeggen eerder een parodie van wat het zou moeten zijn: bij zo'n referendum kan je tegenwoordig enkel kiezen uit "ja" en "nee", of "voor" en "tegen". Of hoe men het volk de illusie geeft mee te hebben beslist...

Maar zoals ik al zei: zelfs als men nuances gaat aanleggen, en meerkeuze-vragen gaat stellen, dan nog is zo'n BROV niet zaligmakend. Wanneer je het volk laat beslissen, door een optelling te maken van "stemmen", ben je populistisch bezig, en niet democratisch!
__________________
Vrij ben ik geboren
Solidair wil ik leven
Gelijk zal ik sterven
DNB is offline  
Oud 5 februari 2003, 18:27   #19
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Volledig mee eens...
Jonas De muynck is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be