Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 augustus 2022, 14:57   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard Australische verkozene wil niet weten van monarchie

De queen is een kolonisator.
En dat klopt dus ook. Lijk een bus.

Net als in een paar andere landen momenteel, waaronder het onze.

titel: Australische senator noemt Britse Queen een kolonisator tijdens eedaflegging in parlement
link: https://www.hln.be/buitenland/austra...ent~ae915f4eb/


Citaat:
Australische senator noemt Britse Queen een kolonisator tijdens eedaflegging in parlement

De inheemse senator Lidia Thorpe zette kwaad bloed in het Australische parlement omdat ze tijdens haar eedaflegging de Britse Queen een kolonisator heeft genoemd. Officieel valt Australië nog steeds onder het zeggenschap van de Queen, maar dat is volgens Thorpe volledig achterhaald.
NDBG 01-08-22, 11:21 Laatste update: 11:38 Bron: The Guardian

Thorpe, een senator van de Australische Groenen, werd berispt door haar parlementaire collega’s, waarvan er één riep: “Je bent geen senator als je het niet ernstig neemt”. Thorpe was vorige week niet in het parlement toen andere senatoren officieel werden beëdigd en legde daarom maandagmorgen haar eed af. Thorpe stond vooraan de senaat met haar rechtervuist in de lucht en werd gevraagd de woorden op een kaart te herhalen.
Lees ook

Testament van prins Philip blijft nog 90 jaar geheim: “Uitzonderlijke omstandigheden”
Testament van prins Philip blijft nog 90 jaar geheim: “Uitzonderlijke omstandigheden”

Britse prins Charles accepteerde gulle donatie van familie Osama bin Laden
Britse prins Charles accepteerde gulle donatie van familie Osama bin Laden

“Ik, soeverein, Lidia Thorpe, zweer plechtig en oprecht dat ik trouw zal zijn aan de koloniserende hare majesteit koningin Elizabeth II”. Het woord “koloniserend” staat uiteraard niet in de formele eed. De voorzitter van de Senaat, Sue Lines, interrumpeerde, terwijl andere senatoren begonnen te roepen. “U bent verplicht de eed te herhalen zoals die op de kaart staat”, zei Lines tegen de senator van de Groenen. “Zeg alstublieft de eed op.”

Thorpe tweette later “sovereignty never ceded” (soevereiniteit nooit afgestaan) terwijl ze een foto deelde van haar eedaflegging.
“Koloniaal project”

Sectie 42 van de Australische grondwet bepaalt dat “elke senator en elk lid van het Huis van Afgevaardigden de eed moet afleggen en onderschrijven”. Maar professor Anne Twomey, een grondwetsdeskundige aan de Universiteit van Sydney, zei dat het onduidelijk was of het niet afleggen van de eed iemand zou verhinderen zijn plaats in het federale parlement in te nemen. “Aangezien dit een interne procedure in het parlement is, betwijfel ik of het gerechtelijk afdwingbaar is”, vertelde ze aan Guardian Australia.

Thorpe beschreef vorige maand Australië als een “koloniaal project” en zei dat de nationale vlag haar niet vertegenwoordigt. “De vlag vertegenwoordigt de kolonisatie van dit land en heeft geen toestemming om hier te zijn. Er is nooit toestemming geweest, er is geen verdrag, dus die vlag vertegenwoordigt mij niet”, zei ze nog tegen de televisiezender Channel 10.

De assistent-minister voor de republiek, Matt Thistlethwaite, zei vorige week ook tegen de kranten dat het zweren van trouw aan de koningin “archaïsch en belachelijk” is. “Het is niet representatief voor het Australië waarin we leven en het bewijst eens te meer waarom we moeten gaan praten over een republiek met een eigen staatshoofd”, zei hij. “We zijn niet langer Brits”.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 23:01   #2
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De queen is een kolonisator.
En dat klopt dus ook. Lijk een bus.

Net als in een paar andere landen momenteel, waaronder het onze.

titel: Australische senator noemt Britse Queen een kolonisator tijdens eedaflegging in parlement
link: https://www.hln.be/buitenland/austra...ent~ae915f4eb/
Als ze Aboriginal roots heeft, zou ik het kunnen snappen. Anders is het gewoon een Groene hypocriet, want zij is dan zo goed een kolonisator.
Dat staat los van of Australië een monarchie moet blijven, maar stem daar keurig over in het parlement en probeer nier goedkoop te scoren, met wat misschien haar enige parlementaire hoogtepunt zal zijn...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 23:06   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als ze Aboriginal roots heeft, zou ik het kunnen snappen. Anders is het gewoon een Groene hypocriet, want zij is dan zo goed een kolonisator.
Dat staat los van of Australië een monarchie moet blijven, maar stem daar keurig over in het parlement en probeer nier goedkoop te scoren, met wat misschien haar enige parlementaire hoogtepunt zal zijn...

Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 2 augustus 2022 om 23:11.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2022, 23:43   #4
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk
Ik denk ook dat het spannend gaat worden in de Dominions, Canada, Australië en Nieuw Zeeland of ze na Elizabeth nog wel een Britse monarch willen.
Kijk Elizabeth heeft gewoon een autoriteit, maar of ze haar zoon Charles gaan aanvaarden, dat betwijfel ik. Dat maakt dan weer de Britse wereld na Brexit een stuk kleiner...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 06:54   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als ze Aboriginal roots heeft, zou ik het kunnen snappen. Anders is het gewoon een Groene hypocriet, want zij is dan zo goed een kolonisator.
Dat staat los van of Australië een monarchie moet blijven, maar stem daar keurig over in het parlement en probeer nier goedkoop te scoren, met wat misschien haar enige parlementaire hoogtepunt zal zijn...
Om te genieten van je politieke vrijheden, om te genieten van je vrije meningsuiting, moet niemand, en jij al zeker niet, "het" snappen wat iemand beweegt om tot een mening te komen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 07:17   #6
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.217
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk
Voor hoeveel percent is ze Aborigines ? 3% ?
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2022, 13:33   #7
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Als ze Aboriginal roots heeft, zou ik het kunnen snappen. Anders is het gewoon een Groene hypocriet, want zij is dan zo goed een kolonisator.
Dat staat los van of Australië een monarchie moet blijven, maar stem daar keurig over in het parlement en probeer nier goedkoop te scoren, met wat misschien haar enige parlementaire hoogtepunt zal zijn...
Inderdaad. Het zijn net de blanke Australiërs die (afstammelingen van) de kolonisatoren zijn. Eerst als Britten, daarna als onafhankelijken.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2022, 08:29   #8
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Wat is het probleem ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2022, 16:43   #9
siegfried1648
Provinciaal Gedeputeerde
 
siegfried1648's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2020
Berichten: 827
Standaard

Lijkt mij een normale zaak dat Australië gewoon een volledige Republiek wordt, zonder die gemenbest onzinnigheid.
siegfried1648 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2022, 19:20   #10
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De queen is een kolonisator.
En er is niks mis met kolonisator te zijn. Het is wel DOM als kolonisator om de originele bevolking niet uit te roeien, maar bijna elke kolonisator heeft die fout gemaakt.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 augustus 2022, 19:21   #11
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk
Het is dus zo een illustratie van een vergissing...
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 01:55   #12
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Om te genieten van je politieke vrijheden, om te genieten van je vrije meningsuiting, moet niemand, en jij al zeker niet, "het" snappen wat iemand beweegt om tot een mening te komen.
Ik kende haar niet (en het artikel zat achter een Pay Wall), uiteraard is iedereen vrij tot het vormen van haar of zijn mening. Echter een blanke Australiër is tot op zekere hoogte net zo'n kolonisator als de Queen, dus dat voelt wel wat hypocriet.
Ik zie best redenen voor Australië als Charles het straks overneemt, om door te gaan als Republiek binnen het Gemenebest.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 09:22   #13
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.756
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En er is niks mis met kolonisator te zijn. Het is wel DOM als kolonisator om de originele bevolking niet uit te roeien, maar bijna elke kolonisator heeft die fout gemaakt.
De Engelsen zijn er wel redelijk ver in gegaan.

In veel van hun oude kolonies (VS, Canada, Australië, Nieuw-Zeeland), blijft er amper nog iets over van de originele bevolking.

In Afrika lukte dat toch wat moeilijker precies. Waarschijnlijk ook voor een groot stuk omdat de blanken daar zelf niet echt massaal wilden gaan wonen (op Zuid-Afrika na dan).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 12:11   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik kende haar niet (en het artikel zat achter een Pay Wall), uiteraard is iedereen vrij tot het vormen van haar of zijn mening. Echter een blanke Australiër is tot op zekere hoogte net zo'n kolonisator als de Queen, dus dat voelt wel wat hypocriet.
Ik zie best redenen voor Australië als Charles het straks overneemt, om door te gaan als Republiek binnen het Gemenebest.
De huidige Australiërs, Amerikanen, Zuid-Afrikanen ... zijn afstammelingen van kolonisatoren. Maar zij zijn dus zelf geen kolonisatoren.
(in Zuid-Afrika zit het sociaal echt nog wel moeilijk)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2022, 15:35   #15
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lof der Zotheid's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 augustus 2005
Berichten: 14.411
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb het nagegaan, ze is aboriginal. Dus ze heeft 100% gelijk
Bron aub? Op de foto in het artikel ziet die dame er wel erg bleek (=blank) uit voor een aboriginal.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Desiderius Erasmus
Moriae encomium, sive Stultitiae laus
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2022, 00:00   #16
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.839
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De huidige Australiërs, Amerikanen, Zuid-Afrikanen ... zijn afstammelingen van kolonisatoren. Maar zij zijn dus zelf geen kolonisatoren.
(in Zuid-Afrika zit het sociaal echt nog wel moeilijk)
Wat betreft Zuid Afrika van alle kanten, want zo veilig zijn in sommige gebieden Blanke mede Zuid-Afrikanen niet, dit bevorderd weer van hun kant het helingsproces niet.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 10:36   #17
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.070
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Bron aub? Op de foto in het artikel ziet die dame er wel erg bleek (=blank) uit voor een aboriginal.
https://letmegooglethat.com/?q=lidia+thorpe+aboriginal
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!

Laatst gewijzigd door fox : 24 augustus 2022 om 10:37.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 14:54   #18
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Leve de republiek.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 15:11   #19
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Ik denk ook dat het spannend gaat worden in de Dominions, Canada, Australië en Nieuw Zeeland of ze na Elizabeth nog wel een Britse monarch willen.
Kijk Elizabeth heeft gewoon een autoriteit, maar of ze haar zoon Charles gaan aanvaarden, dat betwijfel ik. Dat maakt dan weer de Britse wereld na Brexit een stuk kleiner...
Anderzijds moeten we toch wel erkennen dat de functie van staatshoofd van H.M. The Queen in enkele landen uit het Commonwealth tegenwoordig toch maar een symbolische betekenis heeft. Politiek zijn die landen doodeenvoudig volledig onafhankelijk. De Britse invloed ,is in het ene land sterker geweest dan in andere, maar het gaat uiteindelijk toch om landen die ooit door Britten in de tijd van het British Empire werden bestuurd, die elk een vrij grote Britse inwijking hebben gekend, waar de voertaal het Engels is, het kiessysteem doorgaans identiek is met het Britse en de rechtspraak evenzeer. Die invloeden zijn in het ene land groter dan het andere. Canada werd en wordt natuurlijk ook sterk beïnvloed door zijn zuidelijke buur de USA. Ik denk dat Nieuw-Zeeland wellicht nog het meest Brits is gebleven.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be