Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 augustus 2007, 12:35   #81
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het gaat mij om het geloof van de man in de liefde van zijn vrouw zonder dat hij bewijzen heeft dat die liefde wel oprecht is.

Het ging om, als je even terug leest, mijn stelling dat geloven redelijk is en dat je, om redelijk te denken of te handelen, niet altijd 'bewijs' nodig hebt.
In uw voorbeeldje lijkt mij het redelijk denken eerder een zaak van waarschijnlijkheden afwegen dan van geloven, de gelovige zou zijn diegene die de roddels van die man zomaar voor waar aanneemt
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 12:48   #82
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Lincoln's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: Ubi bene ibi patria()Qua Patet Orbis
Berichten: 10.540
Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Wauw, een theologische redenering, onderbouwd dan nog...

Wetenschappelijke feiten en bewijzen zijn me veel meer waard dan wat interpreterend gewauwel.
Als religie wetenschappelijk bewezen wordt, wat voor nut heeft het dan om te geloven ??
__________________
"Moslim freedom, Now !!!"
"Free people around the ka3ba for a free faith around the world !"
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 13:26   #83
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
In uw voorbeeldje lijkt mij het redelijk denken eerder een zaak van waarschijnlijkheden afwegen dan van geloven, de gelovige zou zijn diegene die de roddels van die man zomaar voor waar aanneemt
En dat zou evenmin onredelijk zijn.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 14:17   #84
Havana
Europees Commissaris
 
Havana's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 februari 2006
Berichten: 6.810
Standaard

Je kiest niet om (niet) te geloven. Hoe kan je nu een "keuze" maken op één van de grootste, zij het niet hèt grootste, vraagstuk in de geschiedenis van de mensheid?
Havana is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 21:42   #85
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
En dat zou evenmin onredelijk zijn.
Hmz, laten we het zo stellen, het is zeer onwaarschijnlijk dat alle mensen die een godsconcept aanhangen het bij het rechte eind hebben, ze geloven iets zonder zelfs die man zijn roddels bij wijze van spreken (maar misschien ga ik beter niet verder in op dat voorbeeld want dat lijkt mij een totaal andere orde), en geloven dan nog ieder iets anders.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 21:46   #86
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Hmz, laten we het zo stellen, het is zeer onwaarschijnlijk dat alle mensen die een godsconcept aanhangen het bij het rechte eind hebben, ze geloven iets zonder zelfs die man zijn roddels bij wijze van spreken (maar misschien ga ik beter niet verder in op dat voorbeeld want dat lijkt mij een totaal andere orde), en geloven dan nog ieder iets anders.
Het gaat helemaal niet over het bij het rechte eind hebben of niet. Het gaat erom dat geloof niet noodzakelijk bewijskracht vergt en zonder helemaal redelijk kan zijn.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 21:49   #87
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het gaat helemaal niet over het bij het rechte eind hebben of niet. Het gaat erom dat geloof niet noodzakelijk bewijskracht vergt en zonder helemaal redelijk kan zijn.
Ik begin je te snappen. Good point.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 21:53   #88
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het gaat helemaal niet over het bij het rechte eind hebben of niet. Het gaat erom dat geloof niet noodzakelijk bewijskracht vergt en zonder helemaal redelijk kan zijn.
Daar ga ik precies niet mee akkoord, een redelijk iemand zal iets pas geloven als er een zekere waarschijnlijkheid (wel subjectief maar toch) bestaat over wat ie geloven zal

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 26 augustus 2007 om 21:54.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:07   #89
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Daar ga ik precies niet mee akkoord, een redelijk iemand zal iets pas geloven als er een zekere waarschijnlijkheid (wel subjectief maar toch) bestaat over wat ie geloven zal
Waarschijnlijkheid does not equal bewijskrachtigheid.

Het is waarschijnlijk dat X verliefd op Y is. Bewijzen daarvoor zijn moeilijk te vinden.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:15   #90
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waarschijnlijkheid does not equal bewijskrachtigheid.

Het is waarschijnlijk dat X verliefd op Y is. Bewijzen daarvoor zijn moeilijk te vinden.
Mja, maar een voorgevoel (vaak uw onderbewustzijn dat meer meent te weten of opgevangen heeft dan waar je je bewust van bent) en geloof (in de godsdienstige zin) lijken mij niet te vergelijken
Soit, zelfs in termen van waarschijnlijkheid vind ik in god geloven precies onredelijk
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:17   #91
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Mja, maar een voorgevoel (vaak uw onderbewustzijn dat meer meent te weten of opgevangen heeft dan waar je je bewust van bent) en geloof (in de godsdienstige zin) lijken mij niet te vergelijken
Soit, zelfs in termen van waarschijnlijkheid vind ik in god geloven precies onredelijk
Als je alles waar mensen in geloven zonder daar zelf de bewijskracht van in te zien of bij de hand te hebben, onredelijk noemt, ga je je 'godsdienstige zin' moeten uitbreiden naar best wat aspecten van het menselijke leven.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:31   #92
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als je alles waar mensen in geloven zonder daar zelf de bewijskracht van in te zien of bij de hand te hebben
Vervang bewijskracht eens door waarschijnlijkheid/(subjectief terecht) vermoeden, ik denk dat er dan al veel minder overblijft
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:32   #93
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Als je alles waar mensen in geloven zonder daar zelf de bewijskracht van in te zien of bij de hand te hebben, onredelijk noemt, ga je je 'godsdienstige zin' moeten uitbreiden naar best wat aspecten van het menselijke leven.
Het probleem is dan ook het geloof, niet de onzekerheid.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 22:36   #94
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
Vervang bewijskracht eens door waarschijnlijkheid/(subjectief terecht) vermoeden, ik denk dat er dan al veel minder overblijft
Een waarschijnlijkheid, vermoeden is iets persoonlijk, het tegenovergestelde van bewijskracht, dat er juist op gericht is een ander jouw stelling aan te laten nemen, nee?

Soit, heel die discussie dwaalt ver af van wat mijn oorspronkelijke bedoeling was, op te werpen dat geloof redelijk is.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 26 augustus 2007 om 22:37.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 23:14   #95
ggolsteyn
Schepen
 
Geregistreerd: 3 mei 2002
Locatie: Sint-Amandsberg
Berichten: 436
Standaard Dat versta ik helemaal niet meer.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een waarschijnlijkheid, vermoeden is iets persoonlijk, het tegenovergestelde van bewijskracht, dat er juist op gericht is een ander jouw stelling aan te laten nemen, nee?

Soit, heel die discussie dwaalt ver af van wat mijn oorspronkelijke bedoeling was, op te werpen dat geloof redelijk is.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Beste Lombas,

Ik versta je niet meer.

Ga je nu opwerpen dat geloof redelijk is? Leg dat eens uit. Of is het je nieuwe hoofddoek die dat veroorzaakt?

De leukste en meest zeggende vind ik deze van Tovarisjtsj Praetorian.

"Het probleem is dan ook het geloof, niet de onzekerheid."
Meer moest er op deze bladzijden niet staan.

Als het geloof geen dwaasheid is maar "redelijk", dan zou iedereen best geloven? Bij welke "sekte" ben je er nu ingetrapt? Ik kan je moeilijk geloven en vermoed dat de oorzaak ligt in Bacchus en zijn Eleutheria. Dan ben je weer normaal!

Groetjes,

Gerard Golsteyn.
__________________
Denken is twijfel aan het eerste gebod van alle goden.
ggolsteyn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 augustus 2007, 23:20   #96
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
StevenNr1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2004
Berichten: 11.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Een waarschijnlijkheid, vermoeden is iets persoonlijk, het tegenovergestelde van bewijskracht, dat er juist op gericht is een ander jouw stelling aan te laten nemen, nee?
Mja, maar het is meestal nog wel op iets gebaseerd, en vaak delen mensen hun 'waarschijnlijkhedenvisie'. Men neme bijv. het al dan niet bestaan van kabouters... buiten kindjes die sprookjes te slikken krijgen, zal haast niemand kabouters voor werkelijk/waarschijnlijk achten daar men er nooit één gezien heeft, nooit een tastbaar bewijs voor gezien heeft, alhoewel er ook geen bewijs is voor het tegendeel, maar weeg het één tegen het ander af en een redelijk mens verwerpt de these dat kabouters bestaan.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 06:21   #97
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Als religie wetenschappelijk bewezen wordt, wat voor nut heeft het dan om te geloven ??
Je kunt al om te beginnen jezelf afvragen welk nut het zowieso heeft om te geloven in allerlei goden en godinnen tout court.

Daar gaat het niet om. Het gaat om de Atlas of Creation die zijn weg heeft gevonden naar het onderwijs. Ik herhaal even, het onderwijs. Ik hoef je toch niet uit te leggen waar onderwijs voor staat? Inderdaad, het opdoen van kennis.

Misschien kun jij me even de meerwaarde van die Atlas uitleggen?

Volgens een bepaalde, niet bij naam genoemde, forummer bestaat die meerwaarde klaarblijkelijk uit een paar "prachtige kleurenillustraties van fossielen", maar mag het boek evenwel niet worden gebruikt als wetenschappelijk werk.

Nou, dan heeft het ook geen enkele zin om wetenschap in dat boek te vermengen. Hou het dan bij geloofszaken, maar probeer dan niet krampachtig het boek een zweem van wetenschap mee te geven.

Die gebruikelijke taktiek van ID aanhangers is al ettelijke keren naar de prullenmand verwezen.

----------------------

Leraar biologie :

"Beste jongens en meisjes,

Vandaag gaan we het hebben over de evolutie van het menselijk leven.

Vergeet bijgevolg alles wat je hebt geleerd in de lessen godsdienst.

Ziehier de wetenschappelijke bewijzen : A, B, C, D, E,..."

Leraar godsdienst :

"Beste jongens en meisjes,

vandaag gaan we het hebben over de evolutie van het menselijk leven.

Vergeet bijgevolg alles wat je hebt geleerd in de lessen biologie.

Ziehier de ... bewijzen : ID, ID, ID, ID,...

(ter staving : zie de 'prachtige plaatjes van fossielen")"
__________________
Etiam si omnes, ego non.

Laatst gewijzigd door Esperanza : 27 augustus 2007 om 06:39.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 06:57   #98
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter
 
Esperanza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 december 2004
Berichten: 8.453
Standaard

De opgedane wetenschappelijke kennis van pakweg de laatste 150 jaar in overweging nemend, is het dieptriest te moeten vastellen dat het overgrote deel van de mensheid zich stug blijft vastklampen aan onwetendheid en obscurantisme.

Citaat:
"I hate the sound of the geological hamers, they destroy everything I believe in"
__________________
Etiam si omnes, ego non.
Esperanza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 07:14   #99
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Het gaat hier om het al dan niet onderwijzen van creationisme op school. Op school zou men zaken moeten leren die per vakgebied worden aanvaard. Bij biologie leert men over de evolutie. Bij godsdienstles kan men over creationisme leren, evengoed kan men over voodoo-poppetjes leren.

Laatst gewijzigd door Sjaax : 27 augustus 2007 om 07:20.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 augustus 2007, 07:47   #100
Dave Brocatus
Parlementsvoorzitter
 
Dave Brocatus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 april 2004
Berichten: 2.306
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Havana Bekijk bericht
Je kiest niet om (niet) te geloven. Hoe kan je nu een "keuze" maken op één van de grootste, zij het niet hèt grootste, vraagstuk in de geschiedenis van de mensheid?
Waarom zou een mens niet kiezen om al dan niet te geloven?

Geloven is voor mij een persoonlijke keuze die men iedere dag opnieuw maakt. Iedereen doet heel zijn leven nieuwe ervaringen op, krijgt nieuwe inzichten. Op basis van al die ervaringen en inzichten, zal iedereen van ons steeds opnieuw een antwoord geven op de vraag die in ons binnenste aan ons gesteld wordt: "Geloof jij?"
__________________
Spiritus vivificat
Dave Brocatus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:43.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be