Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 februari 2022, 10:44   #7281
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
In bedrijven met een goeie mentaliteit en samenhorigheid, is het occasionele weekend of feestdagwerk geen probleem, noch is het afspreken van wie wanneer meer dan een korte periode afwezig gaat zijn problematisch.

Een werkgever heeft het al moeilijk een onwillige werknemer nog te laten werken. Bewijs het maar eens dat een werknemer zijn best niet heeft gedaan de toegewezen taken te vervullen, maar dat de tastbare resultaten uitbleven door omstandigheden, zoals een bemoeizuchtige/micromanagende leidinggevende, of gebrekkig materiaal etc etc...


Dat is een vergissing, automatisatie maakt het efficienter kwa werkuren, maar goedkoper is een goeie vraag. Automatisatie kan je alleen handhaven door bekwame technici en ondersteuning van die mensen.
Ik heb bijna mijn hele leven niets anders gedaan dan automatisatie.
Met goede camera's kan je bijvoorbeeld degene die nu op het perron staat om de trein te laten vertrekken, uitschakelen.

Je kunt het zelfs zo ver automatiseren en beveiligen dat de trein niet kan vertrekken als het niet veilig is.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 21:18   #7282
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

https://www.theguardian.com/commenti...od-that-failed

Zelfs de mainstream media geeft aan in het VK dat privatisering een ramp was en geen enkel positief gevolg had, alleen negatieve voor de consument EN de staat. Alleen een klein groepje aandeelhouders (in het geval van het spoor dikwijls buitenlandse staatdbedrijven!) werd er beter van zonder er ook maar iets voor te moeten doen.
En nee, er wordt zelfs niet minder gestaakt!
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 21:41   #7283
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb bijna mijn hele leven niets anders gedaan dan automatisatie.
Met goede camera's kan je bijvoorbeeld degene die nu op het perron staat om de trein te laten vertrekken, uitschakelen.

Je kunt het zelfs zo ver automatiseren en beveiligen dat de trein niet kan vertrekken als het niet veilig is.
Dat is altijd riskant je legt dan de veiligheid van mensen in handen van machines en computers. Als er ook maar iets mis gaat kan dat dodelijke gevolgen hebben.
Bovendien als er ietsgebeurt op lange trajecten, bvb. een agressie, diefstal, iemand die ziek wordt, ontsporing, brnd, zelfmoord er kan vanalles misgaan, is een niemand om alles in goede banen de leiden. De machinist zit vooraan die moet zich concentreren op de seingeving, snelheid, technische staat van de locomotief of stuurpost, etc. Zeker in het geval van aanrijding of ontsporing is de machinist meestal in shock of zelfs gewond. Er is niemand omde reizigers bvb. te evacueren of een rweede aanrijding te voorkomen.

In een metro is dat erg onwaarschijnlijk omdat je in tunnels zit (om maar een voorbeeld te geven de kans dat een boom op de sporen valt is veel kleiner) en in een stedelijke zone, de politie en hulpdiensten zijn nooit meer dan bvb.15 min. onderweg..
Maar als er iets gebeurt tussen bvb. Libramont en Jemelle, midden in de Ardennen, kan het vlug weleen uur duren vooraleer hulp - en politiediensten ter plaatse zijn. En dat is zeer lang in een noodsituatie, bvb brand, ontsporing of verkrachting.

Wat betreft vervoersbewijzen je kunt poortjes zetten zoals in Nl. maar dat is geen mirakeloplossing. Als er geen toezicht is springen mensen erover, of ze kopen bvb. een hond biljet en reizen er heel Belgie mee door wie zal het controleren? Als je meer controle in de stations plaatst kost dat ook geld, en je kunt niet in alle stationnetjes 24 h op 24 meer bewaking plaatsen. En daarmee kom ik tot het volgende punt: de afschaffing of tot het absolute minimum beperken van de loketten.
Ik krijg de dossiers van internationale treinreizigers. Toeristen eind december moesten die 3 uur wachten eer ze een internationaal vervoerbewijs konden kopen, er waren maar 2 loketten open in het grootste station van Belgie (Brussel-Zuid). Veel mensen kunnen niet online kopen bvb. omdat de reserveringssystemen van buitenlandse netten niet altijd up to date zijn. Of de website hapert, of ze hebben enkel cash, of ze snappen het niet, of ze willen omruilen of hebben een fout gemaakt, enzovoort. NUL op 10 voor klantvriendelijkheid noem ik dat. En als er iets mis is (bvb. een dievenbende, komt zeer frequent voor in de Brusselse stations na 20 u) of bvb. Chinese toeristen snappen er niets van, zal de automaat u niet kunnen helpen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2022, 21:41   #7284
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik heb bijna mijn hele leven niets anders gedaan dan automatisatie.
Met goede camera's kan je bijvoorbeeld degene die nu op het perron staat om de trein te laten vertrekken, uitschakelen.

Je kunt het zelfs zo ver automatiseren en beveiligen dat de trein niet kan vertrekken als het niet veilig is.
Dat is altijd riskant je legt dan de veiligheid van mensen in handen van machines en computers. Als er ook maar iets mis gaat kan dat dodelijke gevolgen hebben.
Bovendien als er ietsgebeurt op lange trajecten, bvb. een agressie, diefstal, iemand die ziek wordt, ontsporing, brnd, zelfmoord er kan vanalles misgaan, is een niemand om alles in goede banen de leiden. De machinist zit vooraan die moet zich concentreren op de seingeving, snelheid, technische staat van de locomotief of stuurpost, etc. Zeker in het geval van aanrijding of ontsporing is de machinist meestal in shock of zelfs gewond. Er is niemand omde reizigers bvb. te evacueren of een rweede aanrijding te voorkomen.

In een metro is dat erg onwaarschijnlijk omdat je in tunnels zit (om maar een voorbeeld te geven de kans dat een boom op de sporen valt is veel kleiner) en in een stedelijke zone, de politie en hulpdiensten zijn nooit meer dan bvb.15 min. onderweg..
Maar als er iets gebeurt tussen bvb. Libramont en Jemelle, midden in de Ardennen, kan het vlug weleen uur duren vooraleer hulp - en politiediensten ter plaatse zijn. En dat is zeer lang in een noodsituatie, bvb brand, ontsporing of verkrachting.

Wat betreft vervoersbewijzen je kunt poortjes zetten zoals in Nl. maar dat is geen mirakeloplossing. Als er geen toezicht is springen mensen erover, of ze kopen bvb. een hond biljet en reizen er heel Belgie mee door wie zal het controleren? Als je meer controle in de stations plaatst kost dat ook geld, en je kunt niet in alle stationnetjes 24 h op 24 meer bewaking plaatsen. En daarmee kom ik tot het volgende punt: de afschaffing of tot het absolute minimum beperken van de loketten.
Ik krijg de dossiers van internationale treinreizigers. Toeristen eind december moesten die 3 uur wachten eer ze een internationaal vervoerbewijs konden kopen, er waren maar 2 loketten open in het grootste station van Belgie (Brussel-Zuid). Veel mensen kunnen niet online kopen bvb. omdat de reserveringssystemen van buitenlandse netten niet altijd up to date zijn. Of de website hapert, of ze hebben enkel cash, of ze snappen het niet, of ze willen omruilen of hebben een fout gemaakt, de code kan niet gescand worden door een plooitje, etc. , enzovoort. NUL op 10 voor klantvriendelijkheid noem ik dat. En als er iets mis is (bvb. een dievenbende, komt zeer frequent voor in de Brusselse stations na 20 u) of bvb. Chinese toeristen snappen er niets van, zal de automaat u niet kunnen helpen. Menselijke, professionele aanwezigheid geeft een veilig en gerust gevoel, en heeft een ontradingseffect op wie slechte bedoelingen heeft.Die mensen weten ook exact (of zouden dat moeten weten) wat ze moeten doen in welke situatie, machines kunnen dat nooit vervangen. Treinen en stations zijn geen supermarkten. En zelfs in supermarkten heb je, als de cassieres vervangen worden door machines, meer beveiliging nodig en meer supervisie door bemande camera s. ( anders is het feest).

Laatst gewijzigd door tomm : 22 juni 2022 om 21:51.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 12:58   #7285
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M. Bekijk bericht
Achterban verwerpt de onderhandelingen bij de NMBS.
Dus ipv een hete herfst(die er spijtig genoeg niet is) wordt het
misschien een hete lente?
Ik hoop van wel, dan kunnen we nog eens een BBQ'ke doen en pinten drinken.
Nu heb je toch wat je wilde, een hete herfst.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2022, 19:32   #7286
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Nu heb je toch wat je wilde, een hete herfst.
Inderdaad, het was voor mij een hele leuke dag.
Zo mogen er meer komen.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 12:49   #7287
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Inderdaad, het was voor mij een hele leuke dag.
Zo mogen er meer komen.
Gelukkig doet ..... geen pijn.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2022, 15:54   #7288
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Gelukkig doet ..... geen pijn.
Het doet inderdaad geen pijn.
Maar het was leuk.
Mijn rode, groene en blauwe werkmakkers waren zeer tevreden.
En zelfs de bazen zijn komen kijken en hebben een sauciske gehad een jupilerke mee gedronken.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 07:18   #7289
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Het doet inderdaad geen pijn.
Maar het was leuk.
Mijn rode, groene en blauwe werkmakkers waren zeer tevreden.
En zelfs de bazen zijn komen kijken en hebben een sauciske gehad een jupilerke mee gedronken.
Tja, veel van die "bazen" zouden in de privé dan ook al lang ne C4 gekregen hebben.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 07:18   #7290
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Louis Ide

??@louis_ide??





Over de staking gisteren. Ik hoorde ??@UlensMira?? herhalen dat er loonopslag bovenop de index moet komen omdat sommige bedrijven winsten maken. Wat ik me dan afvraag: bedrijven die minder winst maken of verlies, gaan we dan het loon van de medewerkers naar beneden bijstellen? ????

10/11/2022 09:13
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 09:41   #7291
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Louis Ide

??@louis_ide??





Over de staking gisteren. Ik hoorde ??@UlensMira?? herhalen dat er loonopslag bovenop de index moet komen omdat sommige bedrijven winsten maken. Wat ik me dan afvraag: bedrijven die minder winst maken of verlies, gaan we dan het loon van de medewerkers naar beneden bijstellen? ????

10/11/2022 09:13
Die bedrijven denken er best eens over na waarmee ze bezig zijn hé.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 10:18   #7292
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Die bedrijven denken er best eens over na waarmee ze bezig zijn hé.
De bedrijven zijn bezig om op zo'n goedkoop mogelijke manier te overleven.
Zeker nu de nieuwe loonhandicap een feit wordt.

Iedereen vindt dat onze producten te duur zijn, dus kopen ze via bol.com en ... in het buitenland.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 11:08   #7293
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De bedrijven zijn bezig om op zo'n goedkoop mogelijke manier te overleven.
Zeker nu de nieuwe loonhandicap een feit wordt.

Iedereen vindt dat onze producten te duur zijn, dus kopen ze via bol.com en ... in het buitenland.
Natuurlijk kopen in het buitenland.
Is een stuk goedkoper, zelfs al u de postkosten meerekent.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 11:40   #7294
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Natuurlijk kopen in het buitenland.
Is een stuk goedkoper, zelfs al u de postkosten meerekent.
Dat heeft niets met de loonkosten te maken.

Ze kopen in Holland (bol.com) omdat het goedkoper is. De reden is dat de Hollanders hun S.Z. op geen kl*ten trekt.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 14:27   #7295
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Natuurlijk kopen in het buitenland.
Is een stuk goedkoper, zelfs al u de postkosten meerekent.
En hpoe komt dat?
Heeft u daar ook een antwoord op?

Weet dat hoe meer we in het buitenland kopen, hoe erger het wordt voor de zelfstandigen, de KMO's, ja zelfs voor de staat.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2022, 14:28   #7296
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Dat heeft niets met de loonkosten te maken.

Ze kopen in Holland (bol.com) omdat het goedkoper is. De reden is dat de Hollanders hun S.Z. op geen kl*ten trekt.
Maar wij verarmen er zienderogen door.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2022, 13:44   #7297
Patrick M
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 14 januari 2021
Berichten: 764
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
En hpoe komt dat?
Heeft u daar ook een antwoord op?

Weet dat hoe meer we in het buitenland kopen, hoe erger het wordt voor de zelfstandigen, de KMO's, ja zelfs voor de staat.
Maar in het buitenland kopen is goedkoper dan in het binnenland.
Hoeveel Limburgers gaan er maandelijks inkopen doen in Aken: het zijn er veel.
Patrick M is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 maart 2023, 09:06   #7298
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patrick M Bekijk bericht
Maar in het buitenland kopen is goedkoper dan in het binnenland.
Hoeveel Limburgers gaan er maandelijks inkopen doen in Aken: het zijn er veel.
U begrijpt dus niet dat we, onder meer door de loonhandicap, te duur zijn voor onze eigen mensen. Dat onze eigen mensen in het buitenland aankopen gaan doen.

Ik zou nog wat staken zodat alles kapot gaat.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be