Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 januari 2020, 19:12   #41
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Dus denk je dat de hond of een ander dier s'morgens opstaat en gaat nadenken over wat hij zoal die dag zal gaan doen...
Vandaag ga ik eens flink lopen, maar morgen zal ik pas een bad nemen...
Of vandaag is het het moment om de kleine voor de eerste keer uit te laten...

Oh, hij zal het allemaal doen, geen probleem mee en hij zal het inderdaad beter en/of juister doen naar gelang hij een min of meer intelligente hond is...

Maar denk je werkelijk dat hij daar een heel denkproces voor gaat doormaken, zonder dat er een onmiddellijke stimulie is???

Hij ziet een kat buiten rondlopen en hij zal springen omdat hij buiten wil gelaten worden... De directe aanleiding is de kat buiten of dat hij moet pissen of wat weet ik meer... Maar zonder een directe aanleiding???
Hoe weet u met stellige zekerheid dat dieren geen herinneringen kunnen herbeleven om maar een voorbeeld te geven. Het is niet omdat ze het niet aan ons op een begrijpelijke manier kunnen communiceren dat we er a priori van moeten uitgaan dat ze niet tot een denkproces in staat zijn.

Was de primitieve jager-verzamelaar zijn leef- en denkwereld ook niet veel beperkter? Die moest zich ook louter toespitsen op overleven en hield zich niet bezig met luxeproblemen zoals zijn telefoonfactuur of een vliegreis boeken.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2020, 19:15   #42
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zou inderdaad zo moeten; maar gebeurt het zo ook of is de mens in al zijn menselijke overmoed, lees overtollige bekrompen dwaasheid, zichzelf voorbij gelopen en zit zijn geest nu keihard gevangen in zijn zogenaamd 'groot' verstand in plaats van dat hij, zijn geest, zou uitgegroeid zijn tot een meer bevrijdende factor voor verdere menselijke ontwikkeling, lees evolutie...
?

Je bedoelt meditatie? Het hele punt van meditatie is om de "mind" te doden. De gedachtenstroom te stoppen.

Heb jij een leeg hart, marie opdat U mij zou verstaan of zit je hart vol emoties zodat er geen evolutie is.

Mijn verstand is leeg. Heb jij hetzelfde gedaan met je hart?
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 10:56   #43
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Hoe weet u met stellige zekerheid dat dieren geen herinneringen kunnen herbeleven om maar een voorbeeld te geven. Het is niet omdat ze het niet aan ons op een begrijpelijke manier kunnen communiceren dat we er a priori van moeten uitgaan dat ze niet tot een denkproces in staat zijn.

Was de primitieve jager-verzamelaar zijn leef- en denkwereld ook niet veel beperkter? Die moest zich ook louter toespitsen op overleven en hield zich niet bezig met luxeproblemen zoals zijn telefoonfactuur of een vliegreis boeken.
Bekijk hoe kennis, ervaring wordt doorgegeven aan je hond... Van de ouders naar de puppies en van jou naar hem als je hem iets wil diets maken...

Wel, wel jij gaat praten maar denk je niet dat je opgestoken vingertje de hond meer zegt dan al jouw gepraat... Of zou het kunnen dat de hond jouw gevoelens aanvoelt en daarop reageert, wat voor mij ook instinctief reageren is???

Inderdaad zet een primitieve jager-verzamelaar van vandaag op morgen in onze wereld en hij zal inderdaad ook totaal verloren zijn want hij zou niets begrijpen van al onze opgebouwde tekens en stimuli...
Maar ik denk dat hij, op termijn, toch beter dan een hond zijn weg zal vinden...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 11:00   #44
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
?

Je bedoelt meditatie? Het hele punt van meditatie is om de "mind" te doden. De gedachtenstroom te stoppen.

Heb jij een leeg hart, marie opdat U mij zou verstaan of zit je hart vol emoties zodat er geen evolutie is.

Mijn verstand is leeg. Heb jij hetzelfde gedaan met je hart?
Waarom twijfelt jij aan mijn hart???

Maar wel goed dat je zegt, ons verstand zit overvol, ons hart zit overvol en de gewone dagelijkse werkelijkheid, dagelijkse waarheid, het zijn, geraakt er niet meer door... en dus leven wij in een schijnwereld, leven wij niet meer in de realiteit. Waarbij we op de lange duur zo afgestompt zijn dat we ons nog kunnen vragen of al dat denken ons niet eerder uit het zijn dan dichter bij dat zijn brengt...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 12:25   #45
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Zou inderdaad zo moeten; maar gebeurt het zo ook of is de mens in al zijn menselijke overmoed, lees overtollige bekrompen dwaasheid, zichzelf voorbij gelopen en zit zijn geest nu keihard gevangen in zijn zogenaamd 'groot' verstand in plaats van dat hij, zijn geest, zou uitgegroeid zijn tot een meer bevrijdende factor voor verdere menselijke ontwikkeling, lees evolutie...
Ja, ja, zo is het.
Daarom: lees mijn nieuwe Bijbel om werkelijk te kunnen begrijpen wat de Geest is en onze toekomst in het heelal als eindeloze evolutie.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 13:42   #46
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Bekijk hoe kennis, ervaring wordt doorgegeven aan je hond... Van de ouders naar de puppies en van jou naar hem als je hem iets wil diets maken...

Wel, wel jij gaat praten maar denk je niet dat je opgestoken vingertje de hond meer zegt dan al jouw gepraat... Of zou het kunnen dat de hond jouw gevoelens aanvoelt en daarop reageert, wat voor mij ook instinctief reageren is???

Inderdaad zet een primitieve jager-verzamelaar van vandaag op morgen in onze wereld en hij zal inderdaad ook totaal verloren zijn want hij zou niets begrijpen van al onze opgebouwde tekens en stimuli...
Maar ik denk dat hij, op termijn, toch beter dan een hond zijn weg zal vinden...
Marie ... waar te beginnen?

Puppies leren van hun ouders net zoals mensenbabies worden grootgebracht. Je zou er trouwens van versteld staan hoe je honden kunt aanleren om te reageren op woorden. Als ik tegen mijn hond zeg "you wanna go out?" dan staat hij te wachten bij de achterdeur. Als hij ondeugend is geweest en ik zeg zijn naam op een bepaalde manier dan kijkt hij heel schuldig naar beneden.

Kan ik met mijn hond conversaties houden? Nee natuurlijk niet. Het is al mooi dat hij bepaalde 1-lettergrepige woorden verstaat. Maar met een beperkte intelligentie kun je nog altijd denken. De leefwereld ve hond is veel minder complex. Eten, voortplanting en beschutting. Ze hebben ook wel eens verstrooiing nodig zoals wandelen en spelen. En ook affectie.

Hoe hoger de intelligentie hoe diverser het palet aan emoties uiteraard. Een hond zul je niet in een sarcastische bui aantreffen. Anderzijds is hun gevoelsleven ook veel meer ontwikkeld dan bv bij een tarantula. Ik denk dat je ietwat te gemakshalve er van uitgaat dat enkel de mens tot denkprocessen in staat is wat in feite een beetje navelstaren is.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 14:37   #47
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Marie ... waar te beginnen?

Puppies leren van hun ouders net zoals mensenbabies worden grootgebracht. Je zou er trouwens van versteld staan hoe je honden kunt aanleren om te reageren op woorden. Als ik tegen mijn hond zeg "you wanna go out?" dan staat hij te wachten bij de achterdeur. Als hij ondeugend is geweest en ik zeg zijn naam op een bepaalde manier dan kijkt hij heel schuldig naar beneden.

Kan ik met mijn hond conversaties houden? Nee natuurlijk niet. Het is al mooi dat hij bepaalde 1-lettergrepige woorden verstaat. Maar met een beperkte intelligentie kun je nog altijd denken. De leefwereld ve hond is veel minder complex. Eten, voortplanting en beschutting. Ze hebben ook wel eens verstrooiing nodig zoals wandelen en spelen. En ook affectie.

Hoe hoger de intelligentie hoe diverser het palet aan emoties uiteraard. Een hond zul je niet in een sarcastische bui aantreffen. Anderzijds is hun gevoelsleven ook veel meer ontwikkeld dan bv bij een tarantula. Ik denk dat je ietwat te gemakshalve er van uitgaat dat enkel de mens tot denkprocessen in staat is wat in feite een beetje navelstaren is.
Wat is denken anders dan een evolutionair gegeven ontwikkeld na eeuwen en eeuwen evolutie... ik zal niet zeggen dat je hond geen intelligent wezen is, en wie weet heeft hij al de kiem van een begin van denken in zich...

Wat is denken eigenlijk... of vanaf wanneer stoppen we met over instinct te spreken en spreken we over denken, nadenken...

En, en daar is eigenlijk het punt waar ik naar toe wil... onderschatten wij niet en/of hebben wij niet geprobeerd om het instinctief handelen van de mensen zoveel mogelijk uit te schakelen en hebben wij, juist daarom, de mensen niet afgesneden van hun innerlijke intelligentie in plaats van hen, door hun bijkomend vermogen van denken op een hogere intelligentie niveau te brengen...

Neem dat u op vacantie bent geweest en op een bepaald moment ziet u een foto van die vacantie... Denk er eens over na hoeveel die ene stimuli, die foto aan gedachten, belevingen, ervaringen aan u opdringt... U zou misschien een heel boek nodig hebben om het allemaal op te schrijven...

Dit geldt eveneens met stimuli voor uwe hond... Hij hoeft het niet allemaal op te schrijven, maar hij weet het wel allemaal en hij reageert er wel direct op, zonder verhinderd te zijn door 100 en 1 andere rompslomp die hij in zijn geheugen heeft opgeslagen...
Hij reageert direct en dat kunnen wij mensen niet meer...

Erger nog; wij zijn geen baas meer over ons denken... Willend of niet, ons verstand, ons nadenken, onze hersenen werken voortdurend en wij kunnen hen niet meer stopzetten; wij zijn zelfs geen baas meer over ons denken; maar dat denken is baas geworden over ons...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 14:38   #48
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Marie ... waar te beginnen?

Puppies leren van hun ouders net zoals mensenbabies worden grootgebracht. Je zou er trouwens van versteld staan hoe je honden kunt aanleren om te reageren op woorden. Als ik tegen mijn hond zeg "you wanna go out?" dan staat hij te wachten bij de achterdeur. Als hij ondeugend is geweest en ik zeg zijn naam op een bepaalde manier dan kijkt hij heel schuldig naar beneden.

Kan ik met mijn hond conversaties houden? Nee natuurlijk niet. Het is al mooi dat hij bepaalde 1-lettergrepige woorden verstaat. Maar met een beperkte intelligentie kun je nog altijd denken. De leefwereld ve hond is veel minder complex. Eten, voortplanting en beschutting. Ze hebben ook wel eens verstrooiing nodig zoals wandelen en spelen. En ook affectie.

Hoe hoger de intelligentie hoe diverser het palet aan emoties uiteraard. Een hond zul je niet in een sarcastische bui aantreffen. Anderzijds is hun gevoelsleven ook veel meer ontwikkeld dan bv bij een tarantula. Ik denk dat je ietwat te gemakshalve er van uitgaat dat enkel de mens tot denkprocessen in staat is wat in feite een beetje navelstaren is.
Het echte denken met woorden, dat is alleen de mens goed gegeven.
Hoewel de apen daar ook wel iets van kunnen leren.
Maar het "denken" van de dieren berust normaal op gevoels- en zintuiglijke associaties.
Echt denken kunnen we dat nog niet noemen.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 15:00   #49
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Het echte denken met woorden, dat is alleen de mens goed gegeven.
Hoewel de apen daar ook wel iets van kunnen leren.
Maar het "denken" van de dieren berust normaal op gevoels- en zintuiglijke associaties.
Echt denken kunnen we dat nog niet noemen.
Gevoels en zintuiglijke associaties...
En wat is denken anders dan die gevoels en zintuiglijke associaties onder woorden te brengen, en het abstract in zijn geheugen op te slaan zodat je het later op andere domeinen kunt toepassen...

Een hele woordenschat is het gevolg; een hele leerboek van associaties, gedachtenleer, wiskundige berekeningen, filosofie, sterrenkunde, alchemie...

Godsdiensten en andere ismen...

Met al die woorden kan men van wit zwart maken en omgekeerd... Dus ook leugens zijn er in opgeslagen... en alles wordt zo ingewikkeld dat de mens niet meer weet waar hij staat en dat hij al, denkend juist te handelen, de grootste onnatuurlijke feiten, misdaden, en zo heeft gedaan...
Dingen die men, had men het alleen van onze natuurlijke instinctieve, handelingen moeten hebben nooit zou gedaan hebben...

Want met dat abstrageren van het verstand is de leugen binnengeslopen...

iets wat veel minder mogelijk was indien met het enkel van natuurlijke stimuli moest hebben... Je gaat een hond niet wijs maken dat een kat vb. ook een hond is enz...
Maar door alles zo te abstrageren kan men inderdaad oplossingen vinden; maar kan men ook de mensen de grootste dwaasheden wijs maken...

En vooral de laatste tijden gaat men zelfs dat zogenaamde verstand aan de kant schuiven en heeft men het vooral over gevoelswaarden die normale mensen zouden moeten hebben... Terwijl, hadden we zelfs nog maar een beetje onze eerste instinctieve levenswijze behouden ze ons nooit zouden hebben kunnen wijsmaken dat wat zij nu als zogenaamde normale gevoelens voor normale mensen houden totaal van pot gerukt is...

Dus in feiten is dat zogezegde grote denken van de mensheid, vandaag de dag het grootste gevaar geworden van de mensheid... en is het meer dan de hoogste tijd dat de mensheid zich daar bewust van wordt...

Laatst gewijzigd door marie daenen : 26 januari 2020 om 15:03.
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 18:11   #50
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Wat is denken anders dan een evolutionair gegeven ontwikkeld na eeuwen en eeuwen evolutie... ik zal niet zeggen dat je hond geen intelligent wezen is, en wie weet heeft hij al de kiem van een begin van denken in zich...

Wat is denken eigenlijk... of vanaf wanneer stoppen we met over instinct te spreken en spreken we over denken, nadenken...

Erger nog; wij zijn geen baas meer over ons denken... Willend of niet, ons verstand, ons nadenken, onze hersenen werken voortdurend en wij kunnen hen niet meer stopzetten; wij zijn zelfs geen baas meer over ons denken; maar dat denken is baas geworden over ons...
Juist, er is geen baas. Ene dag klop je aan en dacht je hele dag aan seks. Mijn geslachtsorgaan is schuldig. Andere dag dacht je aan eten. Prop je je vol tot je kotst. Mijn maag is schuldig.

Andere dag stamp je je hondje dood. Mijn emoties zijn schuldig, ik kon ze niet bedwingen.

Ja, wie is er de baas eigenlijk?

Kom terug als je het antwoord weet...
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 18:18   #51
TV-verslaafde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TV-verslaafde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 maart 2014
Berichten: 16.991
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Waarom twijfelt jij aan mijn hart???

Maar wel goed dat je zegt, ons verstand zit overvol, ons hart zit overvol en de gewone dagelijkse werkelijkheid, dagelijkse waarheid, het zijn, geraakt er niet meer door... en dus leven wij in een schijnwereld, leven wij niet meer in de realiteit. Waarbij we op de lange duur zo afgestompt zijn dat we ons nog kunnen vragen of al dat denken ons niet eerder uit het zijn dan dichter bij dat zijn brengt...
Je voelt je vast in het leven? Dat het niet bougeert? Meeste mensen zeggen dan dat je de tijd moet doden met onzin. Nog een tripje, nog een terrasje, nog een biertje, na een tijd heb je dat ook wel gezien.

Eet, drink en wees vrolijk. Niets op tegen, geen bezwaar.

Alleen je wordt dat beu. Kotsbeu zelfs.

Het andere extreem is mensen die zich op hun werk storten. Dat is een trein en als je afstapt ben je 80. Dat liedje van "ongelooflijke haast..."

Zoek de middenweg.
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 19:09   #52
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Erger nog; wij zijn geen baas meer over ons denken... Willend of niet, ons verstand, ons nadenken, onze hersenen werken voortdurend en wij kunnen hen niet meer stopzetten; wij zijn zelfs geen baas meer over ons denken; maar dat denken is baas geworden over ons...
Dat is wilskracht, het vermogen om je denken te sturen en zelfs uit te schakelen indien nodig. De focus tijdens meditatie. Het vergt wel oefening.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 19:14   #53
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
De vraag is dan wat we verstaan onder 'bestaan'
Dieren denken niet, maar ik geloof niet dat iemand er aan twijfelt dat ze bestaan... Zij leven direct...
Voor Descartes was het denken de enige zekerheid omtrent het eigen bestaan. We weten helemaal niet zeker of al die anderen ook bestaan. Onze zintuigen kunnen ons verraden; we kunnen dingen veronderstellen die niet waar zijn (bijvoorbeeld dat ook de anderen een bewustzijn hebben); enz.

Citaat:
Terwijl wij mensen dat direct leven niet meer kennen, maar al ons doen en laten via onze hersenbol vervormen... Wij leven in feite niet meer het echte leven maar wij leven in een door onze hersenen, onze opvoeding, onze vooroordelen, onze ... in een vervormde wereld, een schijnwereld...
Dan ga je ervan uit dat er zoiets als een echt en een onecht leven is. Alleen, op grond van welk criterium maak je dat onderscheid? De mens creëert een mensenwereld, dat klopt, een wereld vol betekenissen die hij zelf toekent aan de werkelijkheid. Maar dat rooster van betekenissen is voor de mens door en door echt. Daar handelt hij naar, zoals de hond naar zijn instinct handelt.

Trouwens, wat is er "echt" aan een instinct? Wat betekent "echt" hier? Als er geen onecht instinct bestaat, dan ook geen echt, hé.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 19:28   #54
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Oké, het enige dat ik wil zeggen en dat ik tracht aan te tonen is dat alle wezens, alle cellen, alle zijn een intrinsiek "weten" hebben...
Je zou het misschien zelfs een aangeboren weten kunnen noemen en voor de meeste soorten volstaat dat weten om op de meest idealen manier hun leven te kunnen leiden...
Hoe primitiever de soort, hoe meer die regel geldt...
Hoe hoger de soort, hoe meer opvoeding na de geboorte nog noodzakelijk is... Jongeren volgen het voorbeeld van de ouders die hen voordoen wat ze moeten weten om hun leven op de meest positieve manier te kunnen leiden...

De mens staat aan het toppunt van die keten...
Dat een mensenkind zoveel meer hulpbehoevend is bij de geboorte is omdat het, hebben ze mij wijsgemaakt, in feite te vroeg geboren werd, en dus nog geen volgroeide foetus zou zijn en dat pas zal zijn op twee jaar... (Maar ik denk dat er weinig vrouwen zouden overleven aan het baren van een kind van twee jaar; vandaar de vroeggeboortens)

Wat ik mij afvraag is, als je kijkt naar al die levende wezens die zoveel weten en kunnen, zelfs de zwammen, dan moeten de mensen, als zogenaamde hoogste wezen op de dierenladder toch op natuurlijke wijze nog veel meer weten en kunnen... en daar loopt het stroef... Waarom?
Dieren zijn vaak erg afhankelijk van hun omgeving. Ze zijn als het ware geprogrammeerd om in een bepaald milieu of in bepaalde omstandigheden te overleven. Zet ze in een andere omgeving en het blijkt hoe onvolkomen hun instincten wel niet zijn. Een klassiek voorbeeld is de koala. Haal die uit zijn eucalyptuswoud en hij komt om van de honger.

De mens is adaptiever. Hij heeft zich zowat overal ter wereld kunnen nestelen: in woestijnen, in bergachtige gebieden, van Akureyri tot Bangkok. Een giraf overleeft niet in elk klimaat of bij elke vegetatie. De mens wel. Omdat hij dat geleerd heeft. Giraffen leren niks.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 19:38   #55
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Puppies leren van hun ouders net zoals mensenbabies worden grootgebracht. Je zou er trouwens van versteld staan hoe je honden kunt aanleren om te reageren op woorden. Als ik tegen mijn hond zeg "you wanna go out?" dan staat hij te wachten bij de achterdeur. Als hij ondeugend is geweest en ik zeg zijn naam op een bepaalde manier dan kijkt hij heel schuldig naar beneden.

Kan ik met mijn hond conversaties houden? Nee natuurlijk niet. Het is al mooi dat hij bepaalde 1-lettergrepige woorden verstaat. Maar met een beperkte intelligentie kun je nog altijd denken. De leefwereld ve hond is veel minder complex. Eten, voortplanting en beschutting. Ze hebben ook wel eens verstrooiing nodig zoals wandelen en spelen. En ook affectie.
Het is toch maar de vraag of je dat "denken" kunt noemen. Wat je beschrijft is een conditioneringsproces. De hond leert op bepaalde tekens gedrag x te stellen. Dat hij "schuldig" naar beneden kijkt is trouwens ook maar projectie van jouw kant. Je gelooft toch niet dat die hond zich werkelijk schuldig voelt? Die ziet alleen jouw boosheid (voor hem niet meer dan bepaalde tekens) en reageert daarop door weg te kijken (wat dieren wel vaker instinctief doen als reactie op de dreiging van een fysieke confrontatie).
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 19:47   #56
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.331
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Het is toch maar de vraag of je dat "denken" kunt noemen. Wat je beschrijft is een conditioneringsproces. De hond leert op bepaalde tekens gedrag x te stellen. Dat hij "schuldig" naar beneden kijkt is trouwens ook maar projectie van jouw kant. Je gelooft toch niet dat die hond zich werkelijk schuldig voelt? Die ziet alleen jouw boosheid (voor hem niet meer dan bepaalde tekens) en reageert daarop door weg te kijken (wat dieren wel vaker instinctief doen als reactie op de dreiging van een fysieke confrontatie).
Waarom is het bij een hond projectie en bij een mens niet?

Als je maar een beetje tussen de mensen komt, dan heb je snel genoeg door dat het bij de meeste mensen ook slechts een kwestie is van 'conditionering'. Denken zit daar echt niet bij.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 19:53   #57
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En, en daar is eigenlijk het punt waar ik naar toe wil... onderschatten wij niet en/of hebben wij niet geprobeerd om het instinctief handelen van de mensen zoveel mogelijk uit te schakelen en hebben wij, juist daarom, de mensen niet afgesneden van hun innerlijke intelligentie in plaats van hen, door hun bijkomend vermogen van denken op een hogere intelligentie niveau te brengen...
Wij hebben niets "geprobeerd". We zijn geëvolueerd. Niet intentioneel, niet doelbewust. De instincten die onze voorlopers waarschijnlijk ooit moeten hebben gehad, wat jij "innerlijke intelligentie" noemt, bleken niet waardevol genoeg om in de evolutie behouden te blijven.

Citaat:
Neem dat u op vacantie bent geweest en op een bepaald moment ziet u een foto van die vacantie... Denk er eens over na hoeveel die ene stimuli, die foto aan gedachten, belevingen, ervaringen aan u opdringt... U zou misschien een heel boek nodig hebben om het allemaal op te schrijven...

Dit geldt eveneens met stimuli voor uwe hond... Hij hoeft het niet allemaal op te schrijven, maar hij weet het wel allemaal en hij reageert er wel direct op, zonder verhinderd te zijn door 100 en 1 andere rompslomp die hij in zijn geheugen heeft opgeslagen...
Hij reageert direct en dat kunnen wij mensen niet meer...
Waarom spreek je van "verhinderd"? Alle associaties en bijgedachten kleuren de waarneming van die ene foto. En die wellen evengoed spontaan in ons op. Stel je voor: de armoede van het loutere beeld van die foto, een betekenisloos beeld. Net de betekenisrijkdom van die foto maakt hem relevant, maakt dat je je eraan kunt hechten, of ervan kunt walgen. Anders rest slechts leegte en onverschilligheid. Een hond kan niets met een foto. Daarom is het ook zo'n armzalig beest.

Citaat:
Erger nog; wij zijn geen baas meer over ons denken... Willend of niet, ons verstand, ons nadenken, onze hersenen werken voortdurend en wij kunnen hen niet meer stopzetten; wij zijn zelfs geen baas meer over ons denken; maar dat denken is baas geworden over ons...
Een beetje vreemd, want hoe zouden wij ook baas kunnen zijn over ons denken? Wie of wat is dan dat "wij" dat boven ons denken kan staan?
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 20:08   #58
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
Gevoels en zintuiglijke associaties...
En wat is denken anders dan die gevoels en zintuiglijke associaties onder woorden te brengen, en het abstract in zijn geheugen op te slaan zodat je het later op andere domeinen kunt toepassen...

Een hele woordenschat is het gevolg; een hele leerboek van associaties, gedachtenleer, wiskundige berekeningen, filosofie, sterrenkunde, alchemie...

Godsdiensten en andere ismen...

Met al die woorden kan men van wit zwart maken en omgekeerd... Dus ook leugens zijn er in opgeslagen... en alles wordt zo ingewikkeld dat de mens niet meer weet waar hij staat en dat hij al, denkend juist te handelen, de grootste onnatuurlijke feiten, misdaden, en zo heeft gedaan...
Dingen die men, had men het alleen van onze natuurlijke instinctieve, handelingen moeten hebben nooit zou gedaan hebben...
Wat zijn "leugens"? Hoe bepaal je dat? Als ik wit voortaan zwart noem is dat geen leugen, hé. Het is gewoon een andere term voor dezelfde werkelijkheid. Trouwens, er bestaat ook geen waarheid als er geen leugens bestaan.

En wat zijn "onnatuurlijke" feiten? Is dan niet de hele menselijke cultuur, inclusief alles wat jij er als "goed" en "waar" in aantreft, onnatuurlijk?

Citaat:
Want met dat abstrageren van het verstand is de leugen binnengeslopen...

iets wat veel minder mogelijk was indien met het enkel van natuurlijke stimuli moest hebben... Je gaat een hond niet wijs maken dat een kat vb. ook een hond is enz...
Dat weet ik nog zo niet. Maken dieren altijd onderscheid tussen andere dieren? Ziet een giraf een verschil tussen een chimpansee en een mens?

Of een kat ook een hond is, is een kwestie van definities. Als je zuiver op het uiterlijk afgaat zou je een chihuahua en een rottweiler ook niet meteen beide als "honden" beschouwen. Terwijl sommige honden best wel wat uiterlijke kenmerken gemeen hebben met bepaalde katten.

Citaat:
Maar door alles zo te abstrageren kan men inderdaad oplossingen vinden; maar kan men ook de mensen de grootste dwaasheden wijs maken...

En vooral de laatste tijden gaat men zelfs dat zogenaamde verstand aan de kant schuiven en heeft men het vooral over gevoelswaarden die normale mensen zouden moeten hebben... Terwijl, hadden we zelfs nog maar een beetje onze eerste instinctieve levenswijze behouden ze ons nooit zouden hebben kunnen wijsmaken dat wat zij nu als zogenaamde normale gevoelens voor normale mensen houden totaal van pot gerukt is...

Dus in feiten is dat zogezegde grote denken van de mensheid, vandaag de dag het grootste gevaar geworden van de mensheid... en is het meer dan de hoogste tijd dat de mensheid zich daar bewust van wordt...
Hier zou je iets concreter mogen worden.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 20:19   #59
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Waarom is het bij een hond projectie en bij een mens niet?

Als je maar een beetje tussen de mensen komt, dan heb je snel genoeg door dat het bij de meeste mensen ook slechts een kwestie is van 'conditionering'. Denken zit daar echt niet bij.
"De meeste mensen"... Je maakt dus al een onderscheid.

Schuldgevoelens komen tot stand door je te verplaatsen in de gedachtewereld van de ander, door als het ware een extern standpunt in te nemen ten opzichte van jezelf. Een hond doet dat, voor zover ons bekend, niet.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2020, 21:01   #60
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Juist, er is geen baas. Ene dag klop je aan en dacht je hele dag aan seks. Mijn geslachtsorgaan is schuldig. Andere dag dacht je aan eten. Prop je je vol tot je kotst. Mijn maag is schuldig.

Andere dag stamp je je hondje dood. Mijn emoties zijn schuldig, ik kon ze niet bedwingen.

Ja, wie is er de baas eigenlijk?

Kom terug als je het antwoord weet...
In ieder geval niet jijzelf zo te horen...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be