Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juli 2021, 10:42   #141
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Benieuw overmorgen in la Cité Ardente wat voor ambiance die Luikenaars dan maken. Ze hebben niet het voordeel van het weekend, maar dat zou de pret niet derven wellicht.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2021, 11:12   #142
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Benieuw overmorgen in la Cité Ardente wat voor ambiance die Luikenaars dan maken. Ze hebben niet het voordeel van het weekend, maar dat zou de pret niet derven wellicht.
daar is het elke dag weekend
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2021, 19:02   #143
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De regio Luik is zéér francofiel. Dat is iets dat jij wel degelijk weet. “Quatorze juillet” wordt er elk jaar met overtuiging gevierd.
Net zoals het door de Walen openlijk erkend wordt dat ze véél meer kijken naar RTL, TF 1 en andere Franse zenders dan naar RTBF.
En dat verwijt komt nu uitgerekend uit de mond van een zekere Monsieur Quercus die Hollandofiel is en zit te zwaaien met de Princevlag...

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juli 2021 om 19:25.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 05:16   #144
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Is het niet waar dan?

Wordt de Franse feestdag niet intens gevierd in Luik?
Loop jij niet hoog op met de Latijnse cultuur?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 05:54   #145
Leo
Gouverneur
 
Geregistreerd: 29 augustus 2003
Locatie: Lage Landen
Berichten: 1.088
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dat verwijt komt nu uitgerekend uit de mond van een zekere Monsieur Quercus die Hollandofiel is en zit te zwaaien met de Princevlag...
Dat is geen verwijt, maar gewoon een vaststelling: Wallonië neigt naar Frankrijk, Vlaanderen naar Nederland. Prachtig toch?

Hoogste tijd om onze institutionele Gordiaanse knoop door te hakken.
__________________
Heer, laat het Prinsenvolk der oude Nederlanden niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande;
Maak dat uit d’oude bron nieuw leven nogmaals vloeit, schenk ons de taaie kracht om fier, vol vroom vertrouwen,
Met nooit gebroken moed ons land herop te bouwen, tot statig als een eik voor U ons volk herbloeit.

Laatst gewijzigd door Leo : 13 juli 2021 om 05:55.
Leo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 06:37   #146
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Is het niet waar dan?
Wordt de Franse feestdag niet intens gevierd in Luik?
Loop jij niet hoog op met de Latijnse cultuur?
EN DAN ?
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 07:00   #147
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
EN DAN ?
et alors?
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 08:58   #148
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dat verwijt komt nu uitgerekend uit de mond van een zekere Monsieur Quercus die Hollandofiel is en zit te zwaaien met de Princevlag...
Het is een enorme misvatting dat de Walen sterk aanleunen met Frankrijk.
Dat is gewoon een hoax.

ER waren vroeger zeer veel vlamingen die naar de Nederlandse TV keken, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich willen laten annexeren.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 08:59   #149
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Is het niet waar dan?

Wordt de Franse feestdag niet intens gevierd in Luik?
Loop jij niet hoog op met de Latijnse cultuur?
So what ?

Is dat bepalend of wat ?

Bent u wel eens in Liège geweest of lult u zomaar wat ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 08:59   #150
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo Bekijk bericht
Dat is geen verwijt, maar gewoon een vaststelling: Wallonië neigt naar Frankrijk, Vlaanderen naar Nederland. Prachtig toch?

Hoogste tijd om onze institutionele Gordiaanse knoop door te hakken.
Dat klopt in ieder geval voor geen meter.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 09:35   #151
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
et alors?
Wallingant(e) !
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 10:17   #152
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
So what ?

Is dat bepalend of wat ?

Bent u wel eens in Liège geweest of lult u zomaar wat ?
Slechts één keer raden...
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 10:21   #153
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Typische ruzie deze voor Vlamingen. En het grappige is, het was geen verwijt, maar een vaststelling. De tegenstelling in ideologie doet echter elkaar het zonlicht in de ogen misgunnen.

Nu weet ik het persoonlijk zelf niet hoe Walen tegenover Frankrijk staan. Ene die ik online ken heeft een grote culturele affiniteit met dat land, ja. Verder ook een vrij introvert persoon waar je tegen moet praten voor die terug antwoordt. Een rattachist is hij echter niet. Sterker, tegen mij vertelde die dat Frankrijk een cultuur in verval is vergeleken met vroeger en dat veel Walen terugkijken naar hun roots als onderdeel van de Lage Landen en met hun identiteit worstelen. Daar kan hij wel op teruggekomen zijn. Ik heb de indruk dat een Luikenaar meest van al Belgicist is en hoopt op een België dat zichzelf heruitvindt. Verder associëren Luikenaren zich ook het meeste met Luik, zelfs sterker dan met België.

Erg vroeger ook een Luikse gekend die absoluut niet van rattachisme moest weten en me vertelde dat ze zou emigreren indien de aanhechting bij Frankrijk een feit werd.

Toch vind ik het rare jongens daar in Luik en blijft het - voor mij althans - mij cultureel vreemder dan zelfs Holland. Dat heeft alles met geografie te maken. Antwerpen en Essen zijn gewoon dichterbij en hebben meer contact met Hollanders. Dat is hoe ik denk en de rest doet maar wat die wil.

Het zijn Maaslanders. De onhebbelijke eigenschap onze taal 'le Flamand' uit schrik voor Vlaams-Nederlandse toenadering hoort er ook bij. Begrijpbaar dat Nederland hen vreemd is natuurlijk. Wat ik echter minder zie aan die Luikenaars is kappen op Nederland. Daarin een klein verschil met Limburgers op dit forum bijvoorbeeld. Die Waalse deed dat een keer op een beschaafde manier, dus het is er toch een beetje. Dat valt ook op aan dit forum.

Laatst gewijzigd door Weyland : 13 juli 2021 om 10:50.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2021, 11:16   #154
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Typische ruzie deze voor Vlamingen. En het grappige is, het was geen verwijt, maar een vaststelling. De tegenstelling in ideologie doet echter elkaar het zonlicht in de ogen misgunnen.

Nu weet ik het persoonlijk zelf niet hoe Walen tegenover Frankrijk staan. Ene die ik online ken heeft een grote culturele affiniteit met dat land, ja. Verder ook een vrij introvert persoon waar je tegen moet praten voor die terug antwoordt. Een rattachist is hij echter niet. Sterker, tegen mij vertelde die dat Frankrijk een cultuur in verval is vergeleken met vroeger en dat veel Walen terugkijken naar hun roots als onderdeel van de Lage Landen en met hun identiteit worstelen. Daar kan hij wel op teruggekomen zijn. Ik heb de indruk dat een Luikenaar meest van al Belgicist is en hoopt op een België dat zichzelf heruitvindt. Verder associëren Luikenaren zich ook het meeste met Luik, zelfs sterker dan met België.

Erg vroeger ook een Luikse gekend die absoluut niet van rattachisme moest weten en me vertelde dat ze zou emigreren indien de aanhechting bij Frankrijk een feit werd.

Toch vind ik het rare jongens daar in Luik en blijft het - voor mij althans - mij cultureel vreemder dan zelfs Holland. Dat heeft alles met geografie te maken. Antwerpen en Essen zijn gewoon dichterbij en hebben meer contact met Hollanders. Dat is hoe ik denk en de rest doet maar wat die wil.

Het zijn Maaslanders. De onhebbelijke eigenschap onze taal 'le Flamand' uit schrik voor Vlaams-Nederlandse toenadering hoort er ook bij. Begrijpbaar dat Nederland hen vreemd is natuurlijk. Wat ik echter minder zie aan die Luikenaars is kappen op Nederland. Daarin een klein verschil met Limburgers op dit forum bijvoorbeeld. Die Waalse deed dat een keer op een beschaafde manier, dus het is er toch een beetje. Dat valt ook op aan dit forum.
Met deze synthese kan ik me in feite goed vinden , al zet ik minder vraagtekens bij een Luikenaar -beste maat is er geboren maar woont al 40 jaar in Vloms Brabant- dan bij Nederlanders -10 jaar intensief met/voor Nederlands bedrijf uit 'Niemeghen' gewerkt in de jonge jaren van mijn vorig leven-.
(Toegegeven, Nijmegen is het Oostfront, vol Verbasterde Duitsers*).


* Dat laatste compliment: niet mijn mening maar van een collega destijds, een Zeeuw.
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2021, 23:07   #155
Libro
Secretaris-Generaal VN
 
Libro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2007
Berichten: 44.974
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is een enorme misvatting dat de Walen sterk aanleunen met Frankrijk.
Dat is gewoon een hoax.

ER waren vroeger zeer veel vlamingen die naar de Nederlandse TV keken, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich willen laten annexeren.
Bij ons thuis was het verdeeld tussen Nederlandse TV en de Franse.
__________________
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides)
Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus
I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’
And I declared I would stop the motor of the world.
Libro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2021, 00:28   #156
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
En weeral een toonbeeld van 't onvolprezen Vlonders minderwaardigheidsgevoel ten top gedreven, door dit duidelijk als een verwijt te brengen...
Ik heb dat nog eens gelezen maar ik merk wel niets van een verwijt.
Ik zie daar bij Quercus eerder een mening staan, die niet uitmunt door onderbouwdheid , maar ...toch niets van een verwijt hoor....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juli 2021 om 00:36.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2021, 00:31   #157
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En dat verwijt komt nu uitgerekend uit de mond van een zekere Monsieur Quercus die Hollandofiel is en zit te zwaaien met de Princevlag...
Het is niet omdat men Groot-Nederlander is, dat men per se Hollandofiel is.....

Of ontgaat die nuance U...?
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 15 juli 2021 om 00:37.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 juli 2021, 17:41   #158
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het is een enorme misvatting dat de Walen sterk aanleunen met Frankrijk.
Dat is gewoon een hoax.

ER waren vroeger zeer veel vlamingen die naar de Nederlandse TV keken, maar dat wil nog niet zeggen dat ze zich willen laten annexeren.

Praat voor jezelf Henri. Jouw belgicistische evenknie Everytime vindt het alles behalve een "misvatting" dat de Walen sterk aanleunen bij Frankrijk. Hij weet ook dat hun voorkeur naar Franse zenders uitgaat.

JIJ bent wel de laatste die kan weten naar welke TV de Vlamingen wel of niet kijken, noch wat dat met de annexatie door Nederland te maken heeft.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 01:25   #159
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Praat voor jezelf Henri. Jouw belgicistische evenknie Everytime vindt het alles behalve een "misvatting" dat de Walen sterk aanleunen bij Frankrijk. Hij weet ook dat hun voorkeur naar Franse zenders uitgaat.

JIJ bent wel de laatste die kan weten naar welke TV de Vlamingen wel of niet kijken, noch wat dat met de annexatie door Nederland te maken heeft.
Annexatie door Nederland? Sorry, maar buiten mij en andere Nederlanders hier, kan dat velen niet zo veel schelen. Sterker voor sommigen zal Vlaanderen Nederland moeten verleiden tot een Confederatie en niet andersom...

Maar waarom deze aandrang van de Franstaligen Belgen? Irredentisme, ''Heim ins Reich''- achtige gevoelens.... wat is het? België is toch voor de Franstalige Belgen?
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 augustus 2021, 11:55   #160
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.796
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Annexatie door Nederland? Sorry, maar buiten mij en andere Nederlanders hier, kan dat velen niet zo veel schelen. Sterker voor sommigen zal Vlaanderen Nederland moeten verleiden tot een Confederatie en niet andersom...

Maar waarom deze aandrang van de Franstaligen Belgen? Irredentisme, ''Heim ins Reich''- achtige gevoelens.... wat is het? België is toch voor de Franstalige Belgen?
Troost u, hier ligt ook niemand wakker van een vereniging tussen Noord en Zuid. Het zal de mensen een zorg wezen.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be