Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 juli 2021, 09:28   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Het is helaas zo simpel niet.

Als je voor corona je prijs plots x1,5 of x2 had gedaan dan gingen je klanten gewoon naar de volgende café.
Ja, je hebt gelijk dat de concurrentie destijds de prijzen omlaag drukte zoals concurrentie dat pleegt te doen.

Citaat:
Zoals zo vaak wordt een crisissituatie aangegrepen om prijzen te verhogen. Als de aardappeloogst slecht is gaat de prijs van frieten omhoog. Als de fabriek van jupiler afbrand gaat de prijs van bier omhoog.
Dat is normaal, maar meestal gaat de totale marktwinst dan wel omlaag.

Dat is gans het punt juist. De vraagkurve blijft dezelfde: bij een hogere prijs is er gewoon minder vraag, want velen willen die hogere prijs niet betalen ; anderen weer wel: dat is trouwens exact wat de vraagcurve wil zeggen: hoeveel mensen zijn bereid om prijs P te betalen voor dienst/goed X ?

Als er geen productiekost is, dan is er ergens een optimale prijs P* die maximaal P* maal aantal mensen bij P* als zakencijfer geeft. Als er productiekost is, dan is het niet bij die prijs P*, maar bij een hogere prijs dat de WINST maximaal is, maar de omzet zal daar lager zijn dan P*. Dat is dan P**, een hogere prijs die ergens tussen P* en P* + Kost zit.

Stijgt de kost nu, dan gaat men nog hoger dan P** omdat Kost hoger wordt, dan gaat de winst omlaag en de omzet omlaag.

Voorbeeld:

stel dat men een vraag heeft van 150 000 pinten aan 0.5 Euro, 100 000 pinten aan 1 Euro, en 20 000 pinten aan 2 Euro, en 5 000 pinten aan 3 Euro.

Zonder kost is de omzet aan 0.5 Euro: 75 000 Euro ; aan 1 Euro: 100 000 Euro, aan 2 Euro: 40 000 Euro an een 3 Euro: 15 000 Euro.

Het maximum (P*) vindt men bij 1 Euro, daar is de omzet 100 000 Euro.

Stel dat de kost 0.8 Euro is.

Dan heeft men bij 0.5 Euro een VERLIES van 45 000 Euro, bij 1 Euro een winst van 20 000 Euro, bij 2 Euro van 24 000 Euro en bij 3 Euro een winst van 11 000 Euro. We hebben maximale WINST bij P** van 2 Euro.

Stel nu dat de kost stijgt naar 1.2 Euro.
Bij 0.5 Euro hebben we dan een verlies van 105 000 Euro, bij 1 Euro een verlies van 20 000 Euro, bij 2 Euro een winst van 16 000 Euro en bij 3 Euro een winst van 9000 Euro.

We zien dus dat men met een kost van 0.8 Euro de optimale prijs heeft van 2 Euro en een winst maakt van 24 000 Euro met een omzet van 40 000 Euro.

Stijgt de kost naar 1.2 Euro, dan is de optimale prijs nog altijd 2 Euro, maar de winst daalt naar 16 000 Euro. Gaat men 3 Euro vragen, dan daalt de winst naar 9 000 Euro.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 09:28   #42
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Welke alternatieven zijn dat dan?

Ja, je kan altijd in je eigen huis samen komen om te drinken, maar dan leer je nooit meer iemand anders kennen.

De horeca draait om sociaal contact, niet om consumeren.
Kleine lokale horeca draait om sociaal contact. Maar er is nog veel ander soort horeca in de afdeling café's.
En vooral: horeca heeft geen monopolie op sociaal contact.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 10:37   #43
JBM
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 2.990
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
De horeca draait om sociaal contact, niet om consumeren.
Hotels en restaurants al niet. Cafés, mnja, voor een groep van tooghangers wel. Maar voor veel mensen is het gewoon een plaats om met hun vrienden af te spreken, niet om er bij te zoeken.
JBM is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 11:13   #44
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Welke alternatieven zijn dat dan?

Ja, je kan altijd in je eigen huis samen komen om te drinken, maar dan leer je nooit meer iemand anders kennen.

De horeca draait om sociaal contact, niet om consumeren.
Ja, maar luister, mensen gaan niet naar café om nieuwe mensen te leren kennen, ze gaan naar daar om zichzelf zat te zuipen.

Nu dat te duur is kiezen ze voor andere oplossingen. Zich zat zuipen kan veel goedkoper dan op café.
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 12:25   #45
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Gaat eigenlijk over Cafés, niet over festivals of een of ander evenement.
Ik heb geen probleem om zelf te kiezen of ik veel wil uitgeven aan éénmalig evenement, maar café in de buurt die mij ineens 5 euro aanrekent voor mijn Duvel dan stijger ik en stopt het daar wat ook weerspiegeld aan mensen die ik tegenkom.
De duurdere Cafés moeten in eigen boezem kijken, verschuilen achter "Mensen hebben nog schrik voor besmettingen..." dikke larie.
De cafés waar de drankjes nogal duur zijn moeten het vooral hebben van de toeristen en bevinden zich dikwijls op een voor de toerist aantrekkelijke locatie.
Ik ken hier een locatie waar in de cafés (+ eetgelegenheid) een cola minstens 3 Euro kost, en het zit er altijd eivol.
Maar, je ziet er niemand van de lokale bevolking.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 12:34   #46
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.308
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, maar luister, mensen gaan niet naar café om nieuwe mensen te leren kennen, ze gaan naar daar om zichzelf zat te zuipen.

Nu dat te duur is kiezen ze voor andere oplossingen. Zich zat zuipen kan veel goedkoper dan op café.
Cafés zijn een ending story, ze hebben geen toegevoegde waarde. Zoals je zelf zegt, om je zat te zuipen heb je geen café nodig. Restaurants daarentegen is iets compleet anders. Om twee redenen: omdat iedere mens moet eten en dat restaurants je tijd en werk kan besparen, en omdat er fantastische stielmannen actief zijn in deze branche die je iets kunnen voorschotelen waar 99% van de mensen niet toe in staat zijn. Een pint tappen of een koffietje inschenken, dat kan iedereen.
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 12:45   #47
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Cafés zijn een ending story, ze hebben geen toegevoegde waarde. Zoals je zelf zegt, om je zat te zuipen heb je geen café nodig. Restaurants daarentegen is iets compleet anders. Om twee redenen: omdat iedere mens moet eten en dat restaurants je tijd en werk kan besparen, en omdat er fantastische stielmannen actief zijn in deze branche die je iets kunnen voorschotelen waar 99% van de mensen niet toe in staat zijn. Een pint tappen of een koffietje inschenken, dat kan iedereen.
De cafés zijn inderdaad een endig story aan het worden.
Gisteren nog gezien aan het frituur.
Hoewel er slechts 50 meter verder een café is, zaten er op het terras van het frituur mensen gewoon een pint te drinken.
Pint of cola in frituur 1.50€, in het café 2.50€.
Maar ook de restaurants zijn een ending story aan het worden.
De mensen zijn te gewoon geworden aan de meeneem en afhaal.
Ze krijgen dezelfde kwaliteit voor een lagere prijs en ze kunnen er goedkopere drank uit de winkels bij nuttigen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 12:52   #48
denkimi
Banneling
 
 
Geregistreerd: 24 juni 2020
Berichten: 3.700
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ja, maar luister, mensen gaan niet naar café om nieuwe mensen te leren kennen, ze gaan naar daar om zichzelf zat te zuipen.

Nu dat te duur is kiezen ze voor andere oplossingen. Zich zat zuipen kan veel goedkoper dan op café.
Tenzij je tussen alcoholisten woont is het drinken gewoon een excuus om sociaal contact te leggen en onderhouden, en niet andersom.

Anders gingen mensen wel allemaal alleen op cafe.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JBM Bekijk bericht
Hotels en restaurants al niet. Cafés, mnja, voor een groep van tooghangers wel. Maar voor veel mensen is het gewoon een plaats om met hun vrienden af te spreken, niet om er bij te zoeken.
Hoeveel mensen zie je in hun eentje op hotel restaurant gaan? Nu en dan eens een zakenman, maar het overgrote deel doet dat ook enkel als sociaal contact. Anders kan je beter thuis slapen en zelf koken.

Begin maar eens te tellen hoeveel mensen je ooit nog zou ontmoeten als je ze enkel nog bij je thuis zou vragen.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 13:00   #49
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Wat mij opvalt is dat gemiddelde leeftijd van cafébezoekers gestegen is.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 13:34   #50
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat mij opvalt is dat gemiddelde leeftijd van cafébezoekers gestegen is.
Dat zijn de enigen die het zich nog kunnen veroorloven. Ga eens met een kind/tiener of twee een dagje naar zee....Je komt met 300€, zonder transport, niet toe.
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment

Laatst gewijzigd door Skobelev : 29 juli 2021 om 13:34.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 14:32   #51
Xenophon
Secretaris-Generaal VN
 
Xenophon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Berichten: 98.381
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Tenzij je tussen alcoholisten woont is het drinken gewoon een excuus om sociaal contact te leggen en onderhouden, en niet andersom.

Anders gingen mensen wel allemaal alleen op cafe.


...
Hoeveel keer per week zit jij op café?
__________________
Citaat:
Ta gueule!
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 15:30   #52
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat zijn de enigen die het zich nog kunnen veroorloven. Ga eens met een kind/tiener of twee een dagje naar zee....Je komt met 300€, zonder transport, niet toe.
Je kan full frigobox gaan. Dan kost het misschien €20, gewinkeld in den Aldi.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 15:42   #53
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Je kan full frigobox gaan. Dan kost het misschien €20, gewinkeld in den Aldi.
Dat is niet meteen mijn idee van een dagje aan zee wandelen.

Toekomen en een koffie gaan drinken, 's middags lunch, in de namiddag nog een terrasje (of twee) en vervolgens weer naar huis. 50€/persoon?
Daar nog 25liter benzine bij....
kom, 150€ om het zeer rustig aan te doen.
en dan mag die van ons nog geen winkel binnen gaan.....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 16:17   #54
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.344
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat is niet meteen mijn idee van een dagje aan zee wandelen.
Idem. Dan hoort er een boottochtje bij, en 's avonds deftig eten, en overnachten, want met een paar Rodenbachs ga ik niet rijden.
Citaat:
Toekomen en een koffie gaan drinken, 's middags lunch, in de namiddag nog een terrasje (of twee) en vervolgens weer naar huis. 50€/persoon?
Dan mag het geen uitgebreide lunch zijn.
Citaat:
Daar nog 25liter benzine bij....
Oei, da's toch €38... Gruwelijk, met de trein is het toch..... Oh, €27.6 per persoon voor een heen en terugje in 2de klasse.
Citaat:
kom, 150€ om het zeer rustig aan te doen.
en dan mag die van ons nog geen winkel binnen gaan.....
Die €300 voor 2 is realistischer. (inkom Plopsaland voor een gezin met 2 kinderen die Plop interessant vinden is €108, dan ben je gewoon binnen... geen druppeltje gedronken of kruimel gegeten)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 29 juli 2021 om 16:17.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 16:40   #55
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.450
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Idem. Dan hoort er een boottochtje bij, en 's avonds deftig eten, en overnachten, want met een paar Rodenbachs ga ik niet rijden.

Dan mag het geen uitgebreide lunch zijn.

Oei, da's toch €38... Gruwelijk, met de trein is het toch..... Oh, €27.6 per persoon voor een heen en terugje in 2de klasse.

Die €300 voor 2 is realistischer. (inkom Plopsaland voor een gezin met 2 kinderen die Plop interessant vinden is €108, dan ben je gewoon binnen... geen druppeltje gedronken of kruimel gegeten)
overnachten kan niet, er zitten er nog tientallen thuis te wachten 's avonds op eten en drinken....
__________________
Hope is nothing more than a postponed disappointment
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 16:51   #56
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.245
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wat mij opvalt is dat gemiddelde leeftijd van cafébezoekers gestegen is.
Ik zie nochtans veel jongere mensen op de terrassen zitten.

Dat zijn wschl dezelfden die liever een "broodje met wat" gaan kopen, voor de prijs van twee broden thuis. (ik nam nogal eens een boterhammendoos mee ...)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 17:18   #57
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.857
Standaard

Naar aanleiding van een YT-filmpje

https://www.youtube.com/watch?v=mwAizuPjRX0

uit New York weliswaar begon ik eens na te denken over wat ik vanop mijn fiets opmerk alhier....

En ja,meerdere "terrassen" beginnen al wat te gelijken op die New Yorkse toestanden.........

Elders zouden ze zeggen : sloppenwijk...

Dit is eigenlijk NIET het soort etablissementen waar ondergetekende,gelijk wat het kost,zou willen rondhangen met de collegae of wat familieleden....

Laatst gewijzigd door kelt : 29 juli 2021 om 17:20.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 18:28   #58
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie nochtans veel jongere mensen op de terrassen zitten.

Dat zijn wschl dezelfden die liever een "broodje met wat" gaan kopen, voor de prijs van twee broden thuis. (ik nam nogal eens een boterhammendoos mee ...)
Vooral op bankjes. Gesmeerde boterhammen zit er bij de schoolgaande jeugd niet echt meer in. Broodjeszaken doen het zeer goed. De boterhamdoos is nog voor de kindjes.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 18:38   #59
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Dat zijn de enigen die het zich nog kunnen veroorloven. Ga eens met een kind/tiener of twee een dagje naar zee....Je komt met 300€, zonder transport, niet toe.
De doorsnee dagjestoerist met een paar kindjes is zoveel niet kwijt hoor.
Die gaat niet met de kindjes op restaurant.
De superettes en de fastfood, die doen gouden zaken.
En de dagjestoerist is terug thuis voor het avondeten.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2021, 19:52   #60
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.842
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Cafés zijn een ending story, ze hebben geen toegevoegde waarde. Zoals je zelf zegt, om je zat te zuipen heb je geen café nodig. Restaurants daarentegen is iets compleet anders. Om twee redenen: omdat iedere mens moet eten en dat restaurants je tijd en werk kan besparen, en omdat er fantastische stielmannen actief zijn in deze branche die je iets kunnen voorschotelen waar 99% van de mensen niet toe in staat zijn. Een pint tappen of een koffietje inschenken, dat kan iedereen.
Eten kan je tegenwoordig op iedere hoek van de straat daar heb je geen restaurant meer voor nodig.

Jij hebt het blijkbaar over sterren restaurants want volgens mij is er ook niks moeilijks aan een pens bakken wat compote erbij gooien uit een bokaal en sneetje brood naast leggen. Dat kan ook iedereen net als een steak bakken met wat diepvries frieten gebakken in de olie. Er moet nog alleen een blaadje sla bij.

Dit is wat men doet en serveert in 9 op de 10 zogenaamde (betaalbare) restaurants

En aangaande die sterren restaurants heb ik ook al wel mijn bedenkingen. Niet zelden heel erg overroepen.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 juli 2021 om 19:57.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be