Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe lang denkt u nog separatist te zijn?
Ik ben separatist in hart en nieren, en zal dat men leven lang blijven! 47 58,75%
Ik ben een separatist, maar zal dat niet meer zijn als ik er genoeg van heb. 3 3,75%
Ik ben geen separatist, maar een neo-nazi. 3 3,75%
Ik ben geen separatist. 27 33,75%
Aantal stemmers: 80. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 december 2004, 17:52   #141
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Geluk kan je halen uit de kleine dingen. Bv. wakker worden in een land dat je bevalt, en waar je trots op bent. U zit dus met een probleem. U wordt wakker et le cauchemar continue.
Aha, u noemt België zelf als een nachtmerrie. Dat is verder dan ik zou gaan. Ik zou het eerder omschrijven als een hoogst inefficiënt orgaan zonder nut en zonder charme. Maar ja, u noemt het een nachtmerrie


Citaat:
En wie bedoelt u dan met dat discriminerende "Belgische establishment"? (u praat al zoals Vanhecke ) Zijn het de Vlaamse partijen, die volgens u en uw collega's toch een uitgeproken Vlaamse koers varen? Of blijft u het cliché verdedigen dat België wordt rechtgehouden door de PS van Di Rupo?
Het Belgische establishment is het Belgische kapitalisme en de Belgische leidende klasse. Di Rupo hoort daar ook toe, ook al is die wallingant. Maar Verhofstadt hoort daar evenzeer toe.

Citaat:
Of is het Prins Filip die met zijn malafide uitspraken de bevolking chanteert?
Heeft u dan geen respect voor onze vorst?

Ja, ook de koning en zijn bloed (en bodem) behoren tot het Belgische establishment.

Citaat:
U zal er wel een uitleg voor hebben. Het spijtige is dat die niet gegrond zal (kan) zijn.
Alles wat u niet graag hoort maar wel waar is, is volgens u niet gegrond, dus ik twijfel met reden aan uw gezond verstand en beoordelingsvermogen.

Citaat:
Ik ken geen enkele peiling (zoals er al honderden zijn geweest) waarbij een overgrote meerderheid voor de Vlaamse onafhankelijkheid koos. Er zal dus wel iets van waar zijn zeker? Of zal dat bij een referendum plots veranderen?
Uiteraad. De kans dat die gemanipuleerd is, is immers veel kleiner. U kent geen enkele peiling pro Vlaanderen, maar kent u een respectabele peiling pro Belgica, die statistisch significant is, uit een neutrale bron komt en voorzien is van een discussie??? Die vraag blijft steeds onbeantwoord door belgicisten. Dan beginnen ze van voren af aan in een ander onderwerp, zonder ooit te antwoorden.

Citaat:
Uiteraard niet. Daarom pleit ik ook voor een volksraadpleging. Dat zal het flamingantisme versneld doen imploderen.
Daar ben ik nog niet zo zeker van. Zelfs als er daar uit komt dat er 33% maar voor een onafhankelijk Vlaanderen kiest, betekent dat dat er 1/3 van de mensen de huidige staat verwerpt. Dat is een maatschappelijk fenomeen waar rekening mee moet gehouden worden. Weliswaar niet door België direct te splitsen, maar het separatisme zal dan een thema zijn en blijven, tot de omslag is gemaakt. Of denkt u dat een uitslag voor eeuwig is? Denkt u dat de huidige generatie voor al de komende generaties mag beslissen?

Evenzo als de uitslag positief is. Voor mijn part mag er later gestemd worden over een referendum om te herenigen. Het verschil: ik ben democraat, en u bent enkel belgicist

Citaat:
Hier vindt u een voorbeeld van zo'n peiling: http://www.nieuwsblad.be/Nieuws/Deta...cleID=GEB9JM3J
600 Vlamingen!!!! Dat is een standaarddeviatie van pakweg 20%, dat geeft een 95% betrouwbaarheidsinterval van 60%!!!! Dus tussen -48 en 72% van de Vlamingen is een voor 95% betrouwbare score. Dat bedoel ik dus met statistisch niet significant, omdat 50% in het BI zit...

Citaat:
Naar mijn inziens is België beter af met een unitair beleid.
Ewel, wij vinden dat ook met Vlaanderen.

Citaat:
Dat is mijn mening. Als mijn landgenoten voor een federaal België kiezen, is dat ook ok.
Een referendum zal uw mening laten imploderen.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 18:00   #142
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Citaat:
Naar mijn inziens is België beter af met een unitair beleid.

Ewel, wij vinden dat ook met Vlaanderen.
Eerst was hij tegen unitarisme, nu weer voor
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 20:25   #143
Pieter de Coninck
Banneling
 
 
Pieter de Coninck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.014
Standaard

*knip*, stel je vraag en zwijg.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 21:47   #144
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Aha, u noemt België zelf als een nachtmerrie. Dat is verder dan ik zou gaan. Ik zou het eerder omschrijven als een hoogst inefficiënt orgaan zonder nut en zonder charme. Maar ja, u noemt het een nachtmerrie
Voor u is het een nachtmerrie. Het kan ook moeilijk anders als ik uw gefrustreerde opmerkingen over ons land lees.

Als u mijn bijdrage goed gelezen had, dan had u gezien dat ik elke morgen gelukkig opsta, in een mooi land.

Citaat:
Het Belgische establishment is het Belgische kapitalisme en de Belgische leidende klasse. Di Rupo hoort daar ook toe, ook al is die wallingant. Maar Verhofstadt hoort daar evenzeer toe.
Maw, iedereen die niet uitgesproken flamingant is, behoort tot het Belgisch establishment. Of hoe Tantist zijn tegenstander probeert te stigmatiseren.

Citaat:
Heeft u dan geen respect voor onze vorst?
Jawel, ik probeerde me enkel in te leven in uw situatie. Trouwens, Filip is nog geen Koning.

Citaat:
Ja, ook de koning en zijn bloed (en bodem) behoren tot het Belgische establishment.
Hopla, bij de rest van de meute!

Citaat:
Alles wat u niet graag hoort maar wel waar is, is volgens u niet gegrond, dus ik twijfel met reden aan uw gezond verstand en beoordelingsvermogen.
Mijn gezond verstand zegt dat er geen draagvlak is voor het separatisme in België, dus ik mag zeggen dat ik over een goed beoordelingsvermogen beschik.

Citaat:
Uiteraad. De kans dat die gemanipuleerd is, is immers veel kleiner. U kent geen enkele peiling pro Vlaanderen, maar kent u een respectabele peiling pro Belgica, die statistisch significant is, uit een neutrale bron komt en voorzien is van een discussie??? Die vraag blijft steeds onbeantwoord door belgicisten. Dan beginnen ze van voren af aan in een ander onderwerp, zonder ooit te antwoorden.
Waarom zou het Nieuwsblad (ik neem gewoon de peiling van mijn voorbeeld) een peiling manipuleren? Welk baat hebben zij daarbij? Alles wat u niet graag hoort maar wel waar is, is volgens u niet gegrond, dus ik twijfel met reden aan uw gezond verstand en beoordelingsvermogen.

Om uw vraag te beantwoorden: dat kan men alleen bij een referendum. Maar dat neemt niet weg dat opiniepeilingen de publieke opinie weergeven van de ondervraagden. Daarom noemt het ook een peiling en geen volksraadpleging.

Citaat:

Daar ben ik nog niet zo zeker van. Zelfs als er daar uit komt dat er 33% maar voor een onafhankelijk Vlaanderen kiest, betekent dat dat er 1/3 van de mensen de huidige staat verwerpt. Dat is een maatschappelijk fenomeen waar rekening mee moet gehouden worden. Weliswaar niet door België direct te splitsen, maar het separatisme zal dan een thema zijn en blijven, tot de omslag is gemaakt. Of denkt u dat een uitslag voor eeuwig is? Denkt u dat de huidige generatie voor al de komende generaties mag beslissen?
33 % is dan ook fel overdreven. U moet realist blijven. Uiteraard dient er naar een groep met een dergelijke omvang geluisterd te worden. Maar dat is niet de realiteit. Slechts een marginale minderheid kiest voor een onafhankelijk Vlaanderen.

Misschien een beetje off-topic, maar onlangs las ik in de krant over de populairste sporten bij arm en rijk. Tennis en golf zijn populaire sporten voor de rijken. Daarentegen is wielrennen een populaire sport voor de minder kapitaalkrachtigen onder ons. En het moet nu net lukken dat het die sport is waar ik steeds met overmatig Leeuwenmisbruik geconfronteerd wordt. Bijgevolg is mijn stelling ivm flamingantisme <-> marginalen gegrond.

Ik zeg niet dat alle armere mensen flamingant zijn, en ook niet dat al deze mensen marginaal zijn. Maar onder de armen heerst er meer marginaliteit. En daar speelt de Vlaamse Beweging (die al even marginaal is) op in.

Citaat:
Evenzo als de uitslag positief is. Voor mijn part mag er later gestemd worden over een referendum om te herenigen. Het verschil: ik ben democraat, en u bent enkel belgicist
Dan zal u eens dringend van ingesteldheid moeten veranderen als u uw doel persé wilt realiseren. Want in een democratisch België kan Vlaanderen nooit onafhankelijk worden, laat staan verenigen (niet herenigen!) met Nederland.

Citaat:
600 Vlamingen!!!! Dat is een standaarddeviatie van pakweg 20%, dat geeft een 95% betrouwbaarheidsinterval van 60%!!!! Dus tussen -48 en 72% van de Vlamingen is een voor 95% betrouwbare score. Dat bedoel ik dus met statistisch niet significant, omdat 50% in het BI zit...
Een peiling kan representatief zijn voor de bevolking. Maar 100 % zeker zijn we natuurlijk nooit.


Citaat:
Ewel, wij vinden dat ook met Vlaanderen.
Waarom streef je dan voor separatisme, als de meerderheid van Vlaanderen (volgens u althans) een unitair beleid wenst?

Citaat:
Een referendum zal uw mening laten imploderen.
Daarom ben ik voorstander van een referendum. Om bv. aan te tonen dat jij op dit moment groot ongelijk hebt.
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'

Laatst gewijzigd door Yann : 8 december 2004 om 21:49.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 21:54   #145
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter de Coninck
[size=5]*knip*, stel je vraag en zwijg[/size].
Pierre le roi ging weer eens over de schreef!
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 22:01   #146
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Yann, dit getuigt van intellectuele oneerlijkheid en/of domheid. Even dwaas is alle belgicisten voor communisten uitmaken. Als je je ultiem belachelijk wilt maken, doe dan zo voort. Ik hou je niet tegen.
Als u geen nazi bent, waarom noemt u zichzelf dan niet Zwart & Geel & Rood? -> <-
__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 23:26   #147
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Als u geen nazi bent, waarom noemt u zichzelf dan niet Zwart & Geel & Rood? -> <-
rood = kleur van communisme, daarom zal het wel zijn..
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2004, 23:30   #148
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
rood = kleur van communisme, daarom zal het wel zijn..
U houdt het bij zwart?
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 00:45   #149
Yann
Eur. Commissievoorzitter
 
Yann's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2003
Berichten: 8.563
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
rood = kleur van communisme, daarom zal het wel zijn..
Ofwel is hij voor een samenwerking tussen Afrika en China.

__________________
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.'
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 01:13   #150
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
U houdt het bij zwart?
geef mij maar het mooie geel en zwart

blauw en zwart mag ook (ben van brugge )
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 01:54   #151
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
geef mij maar het mooie geel en zwart

blauw en zwart mag ook (ben van brugge )
Zwart en geel is inderdaad mooi, ze vormen tweederde van onze vlag he
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 10:50   #152
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
Zwart en geel is inderdaad mooi, ze vormen tweederde van onze vlag he
en zowat 99% van de Vlaamse (te zien of je de tong en de klauwen in het rood of zwart wil)

ter info: de Belgische tricolor is enkel een samenvoegsel van beide landen: Vlaanderen (zwart geel) en Wallonië (geel en rood)
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 11:03   #153
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Vraagje aan de blubbers:
Zouden jullie akkoord gaan met een confederaal België, als daarmee de splitsing zou voorkomen kunnen worden?
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 23:42   #154
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard

Ge krijgt precies geen atwoord.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 december 2004, 23:47   #155
BELGIAN WARRIOR
Banneling
 
 
BELGIAN WARRIOR's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Berichten: 629
Standaard

We leven vandaag al in een de facto confederale staat. Of ziet u veel federale kenmerken in België?
BELGIAN WARRIOR is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 00:03   #156
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BELGIAN WARRIOR
We leven vandaag al in een de facto confederale staat. Of ziet u veel federale kenmerken in België?
we leven de facto ook in een dictatuur, of ziet u nog veel democratische kenmerken in België?

- regering die maatregelen neemt tegen de wens van een grote meerderheid van de bevolking in (migrantenstemrecht, Turkse toetredingswens tot de EU)
- wetten die worden gemanipuleerd om de oppositie moeten uitschakelen
- inkrimpen van de vrije meningsuiting
- media die meeheult met de staat
- linkse partijvoorzitters die op visite gaan bij rode dictators

het enige verschil met andere dictaturen is deze er enkel in slaagt om steeds meer werkloosheid te scheppen, i.p.v. iedereen aan een job te helpen
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 09:46   #157
Vlaamse Leeuw
Europees Commissaris
 
Vlaamse Leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 mei 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 6.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Alweer een flamingantische leugen. Hoe kan ik nu separatist zijn als ik tevreden ben met het land waarin ik woon.
Aangezien België zich in 1830 afsplitste van Nederland. Dit is dus ook separatisme.
__________________


N-VA voor 6.000.000 Vlamingen!!!
Vlaamse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 09:52   #158
Kim
Secretaris-Generaal VN
 
Kim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2003
Locatie: België
Berichten: 21.892
Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab
Vraagje aan de blubbers:
Zouden jullie akkoord gaan met een confederaal België, als daarmee de splitsing zou voorkomen kunnen worden?
Neen, want een confederaal België zal automatisch tot een splitsing leiden.

Ik me zeer goed verzoenen met een goed werkend federaal België.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 10:05   #159
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik me zeer goed verzoenen met een goed werkend federaal België.
Wat doet u dan eigenlijk bij de Bubbelclub?

Ik denk dat u voor deze ketterij morgen voor de troon van Hans I de Grote zult moeten verschijnen. In Hans' gedachtewereld is "federaal" al een gruwelijk woord, laat staan dat u zou pleiten voor een "federaal België"... O, wat een ketterij!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2004, 10:06   #160
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaamse Leeuw
Aangezien België zich in 1830 afsplitste van Nederland. Dit is dus ook separatisme.
En is een Groot-Nederlander dan een unitarist?
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be