Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 6 juni 2019, 20:48   #121
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Tja, en de Walen krijgen natuurlijk steun vanuit Frankrijk wanneer het naar hun gevoel misgaat met de Vlamingen.
Wie "vanuit Frankrijk" steunt de Walen "wanneer het naar hun gevoel misgaat met de Vlamingen"?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2019, 22:42   #122
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Kan het "Rotterdam Terror Corps" niet gewoon Belgique binnenvallen, en Bruxelles op stelten komen zetten?

Vrijdag 19 juli 2019 lijkt me een geschikte datum om met het feestje te beginnen, en het dan laten duren tot maandag 22 juli 2019.


"Hakkeuh!!!"
Hebben die dan wel hersenen?
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2019, 22:43   #123
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergist zich. Als Vlaams Belanger van vele jaren ver ben ik ook overtuigd orangist. De huidige situatie doet me evenwel besluiten dat de eerste stap een nauwe samenwerking met Nederland hoort te zijn.
Lijkt mij dan de samenwerking al erg nauw is.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 07:29   #124
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergist zich. Als Vlaams Belanger van vele jaren ver ben ik ook overtuigd orangist. De huidige situatie doet me evenwel besluiten dat de eerste stap een nauwe samenwerking met Nederland hoort te zijn.
Sinds wanneer? Ik kan me herinneren dat je geen orangist was, omdat je republikein bent en Nederland een monarchie is.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 08:32   #125
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Kan het "Rotterdam Terror Corps" niet gewoon Belgique binnenvallen, en Bruxelles op stelten komen zetten?

Vrijdag 19 juli 2019 lijkt me een geschikte datum om met het feestje te beginnen, en het dan laten duren tot maandag 22 juli 2019.


"Hakkeuh!!!"
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 08:45   #126
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Doordenkertje!
https://www.youtube.com/watch?v=QG3wMdW9YZo
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 09:32   #127
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Sinds wanneer? Ik kan me herinneren dat je geen orangist was, omdat je republikein bent en Nederland een monarchie is.
Het orangisme is de naam voor het gedachtegoed van de beweging die na de Belgische Opstand trouw bleef aan koning Willem I en nog lange tijd bleef ijveren voor een herstel van het Verenigd Koninkrijk der Nederlanden.

Men kan dus rustig republikein zijn nu, want het orangisme had vooral betrekking op Willem I destijds.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 10:28   #128
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergist zich. Als Vlaams Belanger van vele jaren ver ben ik ook overtuigd orangist. De huidige situatie doet me evenwel besluiten dat de eerste stap een nauwe samenwerking met Nederland hoort te zijn.
Wijs mij aan waar het Vlaams Belang heeft staan dat men zich op korte of lange termijn wil herenigen met het noorden. Verder dan nauwe samenwerking komt er niet. Welnu, die nauwe samenwerking is er al lang. Feit is dat Vlamingen van het Vlaams Belang liever een onafhankelijk Vlaanderen zien als hereniging. Die prinsenvlag is dus nep.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 juni 2019 om 10:30.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 12:04   #129
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergist zich. Als Vlaams Belanger van vele jaren ver ben ik ook overtuigd orangist. De huidige situatie doet me evenwel besluiten dat de eerste stap een nauwe samenwerking met Nederland hoort te zijn.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Wijs mij aan waar het Vlaams Belang heeft staan dat men zich op korte of lange termijn wil herenigen met het noorden. Verder dan nauwe samenwerking komt er niet. Welnu, die nauwe samenwerking is er al lang. Feit is dat Vlamingen van het Vlaams Belang liever een onafhankelijk Vlaanderen zien als hereniging. Die prinsenvlag is dus nep.
Maar terwijl de partij vroeger openlijk voor een hersteld Dietsland pleitte, heeft het partijprogramma het nu over "de wenselijkheid om tot een nauwere samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland te komen".

Link https://www.demorgen.be/nieuws/vlaam...land~b7dd1210/

Binnen het Vlaams Belang zitten ook een groot aantal nationalisten die helemaal niets voelen voor hereniging met het noorden. De anti Ollandse sentimenten zijn ook binnen het Vlaams Belang aanwezig. Kan ook niet anders dan na 180 jaar haatcampagne tegen het noorden.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 juni 2019 om 12:18.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 13:32   #130
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Hebben die dan wel hersenen?
Genoeg om te komen feesten, hé.

De bedoeling is gewoon dat Bruxelles op 21 juli zodanig vol zit met hakkers, dat het miliaire défilé niet door kan gaan.

Hackers zijn ook goed, maar die werken een beetje te véél in een virtuele wereld, hé.

Die kunnen misschien de uitzending van de speech van Koning Filips verhinderen?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 13:33   #131
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 13:42   #132
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Genoeg om te komen feesten, hé.

De bedoeling is gewoon dat Bruxelles op 21 juli zodanig vol zit met hakkers, dat het miliaire défilé niet door kan gaan.

Hackers zijn ook goed, maar die werken een beetje te véél in een virtuele wereld, hé.

Die kunnen misschien de uitzending van de speech van Koning Filips verhinderen?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 7 juni 2019 om 13:44.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 15:57   #133
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Sinds wanneer? Ik kan me herinneren dat je geen orangist was, omdat je republikein bent en Nederland een monarchie is.
Sinds mijn tienerjaren.

Rare opmerking van u trouwens naar het einde. Kan een Nederlander soms geen republikein zijn omdat Nederland een monarchie is?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 16:41   #134
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Link https://www.demorgen.be/nieuws/vlaam...land~b7dd1210/

Binnen het Vlaams Belang zitten ook een groot aantal nationalisten die helemaal niets voelen voor hereniging met het noorden. De anti Ollandse sentimenten zijn ook binnen het Vlaams Belang aanwezig. Kan ook niet anders dan na 180 jaar haatcampagne tegen het noorden.
De naam Dietsland alleen al doet me denken aan die weidepastoorpreken met vendelzwaaiers in korte broeken. Het loomste en oubolligste nationalisme dat we gekend hebben en dat ook maar ontstaan is omdat dat salonfähig was voor de Belgische machthebbers (boerse, maar ongevaarlijke Vlaamse plebs); die laatste waren als de dood voor een Nederlands nationalisme.

Een nationalisme met Hendrik Conscience die 'het volk leerde lezen', het type dat gedoogd werd in België, al is het maar om aan te tonen dat België niet Frankrijk isn want in de Franstalige Belgische natie heeft men ook een uniek 'Vlaams' (het was een taboe te zeggen dat het dezelfde taal was als die in Nederland).
En de Franstalige Charles De Costers bekendste boek was niet bepaald populair in België, omdat het de Nederlandse Opstand als thema gebruikte. Enkel daarom was Tijl Uilenspiegel een onpopulair boek in België, enerzijds omdat het in het Frans geschreven was en anderzijds omdat het sympathiseerde met de geuzen, door wie, indien ze hier hadden gezegevierd, België geen aparte staat van Nederland had geweest.

Het spreekt voor zich dat voorgaande generaties in de periode van het romantische nationalisme bevraaglijke keuzes hebben gemaakt. Vlaams nationalisme en de nationale mythes er rond hebben Belgicistische roots.

Alsof de naam 'Nederland' niet bij ons past in historische zin. Dat is de mooiste naam voor zo'n staat naar mijn mening.

Laatst gewijzigd door Weyland : 7 juni 2019 om 17:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 19:19   #135
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De naam Dietsland alleen al doet me denken aan die weidepastoorpreken met vendelzwaaiers in korte broeken. Het loomste en oubolligste nationalisme dat we gekend hebben en dat ook maar ontstaan is omdat dat salonfähig was voor de Belgische machthebbers (boerse, maar ongevaarlijke Vlaamse plebs); die laatste waren als de dood voor een Nederlands nationalisme.
In die tijd stonden Belgisch-nationalisten ook in korte broek met vendels te zwaaien. U verwart de vormentaal van toen met het achterliggend idee.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 19:22   #136
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Een nationalisme met Hendrik Conscience die 'het volk leerde lezen', het type dat gedoogd werd in België, al is het maar om aan te tonen dat België niet Frankrijk isn want in de Franstalige Belgische natie heeft men ook een uniek 'Vlaams' (het was een taboe te zeggen dat het dezelfde taal was als die in Nederland).
Conscience maakte deel uit van de zogenaamde Antwerpse School die zich afzette tegen iedere vorm van taalparticularisme. De Antwerpse School stond voor toenadering tot Nederland op taalkundig gebied. Het verbazende is trouwens dat bij het vastleggen van de officiële spellingsregels onder Leopold II er voor de opvattingen van de Antwerpse School werd gekozen. Tot grote ergernis van de West-Vlaamse particularisten trouwens.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 juni 2019, 19:25   #137
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Conscience maakte deel uit van de zogenaamde Antwerpse School die zich afzette tegen iedere vorm van taalparticularisme. De Antwerpse School stond voor toenadering tot Nederland op taalkundig gebied. Het verbazende is trouwens dat bij het vastleggen van de officiële spellingsregels onder Leopold II er voor de opvattingen van de Antwerpse School werd gekozen. Tot grote ergernis van de West-Vlaamse particularisten trouwens.
Toenadering tot Nederland was een populair idee toen België dertig jaar bestond. Immers, Frankrijk onder Napoleon III aasde op Belgisch grondgebied en gelukkig was hij niet zo getalenteerd als zijn nonkel.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 07:14   #138
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Toenadering tot Nederland was een populair idee toen België dertig jaar bestond. Immers, Frankrijk onder Napoleon III aasde op Belgisch grondgebied en gelukkig was hij niet zo getalenteerd als zijn nonkel.
Allemaal één groot toneelspel. Knipogen naar eerst Frankrijk en dan weer naar Nederland is gewoon één groot toneelspel. Gebeurd voor de rest helemaal niets.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 08:39   #139
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Allemaal één groot toneelspel. Knipogen naar eerst Frankrijk en dan weer naar Nederland is gewoon één groot toneelspel. Gebeurd voor de rest helemaal niets.
Niet vergeten dat Leopold II met het plan heeft rondgelopen om Nederland aan te vallen. Daartoe rekende hij op steun van... Frankrijk.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 juni 2019, 11:08   #140
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Niet vergeten dat Leopold II met het plan heeft rondgelopen om Nederland aan te vallen. Daartoe rekende hij op steun van... Frankrijk.
Hij wou vooral Noord-Brabant en Limburg in bezit hebben, met het overige deel wou hij niets. Begrijpelijk ook vanwege het katholieke karakter van de beide gebiedsdelen.

Frankrijk voelde er niets voor, dat klopt.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be