Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 april 2008, 19:21   #21
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Vind je dat positief?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 19:32   #22
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vind je dat positief?
Ja. Men moet proberen een herhaling van dergelijke catastrofes te vermijden. De idee dat je financiële markten kunt overlaten aan complete laissez-faire is gestorven in 1929.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 19:43   #23
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
Ja. Men moet proberen een herhaling van dergelijke catastrofes te vermijden. De idee dat je financiële markten kunt overlaten aan complete laissez-faire is gestorven in 1929.
Quot Erat Demonstrandum, wat mij betreft.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 19:45   #24
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Quot Erat Demonstrandum, wat mij betreft.
aaaaaaaaah beaten again.

Damn you, Adrian Healy!
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 19:51   #25
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Enfin, in verband met het 'non-interventionisme' van de VS voor (en na) 1929.

http://en.wikipedia.org/wiki/Herbert_Hoover#Economy
In order to pay for these and other government programs, Hoover agreed to one of the largest tax increases in American history. The Revenue Act of 1932 raised income tax on the highest incomes from 25% to 63%.

http://en.wikipedia.org/wiki/Causes_...eat_Depression
The specific economic events that took place during the Great Depression have been studied thoroughly: a deflationary spiral forced dramatic falls in asset and commodity prices, dramatic drops in demand and credit, and disruption of trade, ultimately resulting in widespread poverty and unemployment. However, historians lack consensus in describing the causal relationship between various events and the role of government economic policy in causing or ameliorating the Depression.
(...)
the key cause of the Depression was the expansion of the money supply in the 1920s that led to an unsustainable credit-driven boom. In their view, the Federal Reserve, which was created in 1913, shoulders much of the blame.


http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_Reserve_Act
The Federal Reserve Act (ch. 6, 38 Stat. 251, enacted December 23, 1913, 12 U.S.C. ch.3) is the act of Congress that created the Federal Reserve System, the central banking system of the United States of America, which was signed into law by President Woodrow Wilson.

http://en.wikipedia.org/wiki/Smoot-Hawley_Tariff
Economists have now generally regarded this Tariff Act (i.e., tax increase on imported goods) as the greatest policy blunder in American economic history, coming as it did after the 1929-30 recession and preventing the economy from a full, natural recovery which had already started by the Spring of 1930.

Monetarists, including Milton Friedman and current Federal Reserve System chairman Ben Bernanke, argue that the Great Depression was caused by monetary contraction, which was the consequence of poor policy making by the American Federal Reserve System and continuous crisis in the banking system.

Etc. Etc. Etc.

Whatever het was: het was niet laissez-faire...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 19:52   #26
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund Bekijk bericht
aaaaaaaaah beaten again.

Damn you, Adrian Healy!
Ik was nog bezig, hoor.
Nú mag je met je staart tussen je benen vertrekken of bijleren. De keuze is aan jou.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 19:55   #27
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Enfin, wikipedia staat vol met verwijzingen naar overheidsbeleid in het veroorzaken van de crisis van '29, je moet maar zelf een beetje rondsurfen. Ik kan je ook iets meer historisch/wetenschappelijk verantwoorde werken aanraden, indien je daarin geïnteresseerd bent.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 19:56   #28
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik was nog bezig, hoor.
Nú mag je met je staart tussen je benen vertrekken of bijleren. De keuze is aan jou.
Ik vertrek nu met mijn staart tussen de benen, mijn vernedering totaal!
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 20:00   #29
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Ik had liever gehad dat je geïnteresseerd was om te leren van je fouten?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 20:01   #30
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Ik had liever gehad dat je geïnteresseerd was om te leren van je fouten?
Sorry, maar ik ben gewoon niet waardig om in uw licht te staan.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 7 april 2008 om 20:01.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 20:06   #31
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Alé; mijnheer wordt op een (gigantische) fout gewezen en heeft moeite het toe te geven. Grappig.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 20:10   #32
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Alé; mijnheer wordt op een (gigantische) fout gewezen en heeft moeite het toe te geven. Grappig.
Nee toch niet. Ik zat echt compleet verkeerd. Ik klets ALTIJD maar wat uit mijn nek, maar meestal kan ik mij er wel weer uit lullen. Deze keer niet dus.

Laatst gewijzigd door Flippend Rund : 7 april 2008 om 20:10.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 20:15   #33
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 22 februari 2004
Locatie: where the birds sing a pretty song
Berichten: 8.389
Standaard

Maar niet getreurd, ik keer gewoon terug naar het punt waar ik ontspoorde, en probeer opnieuw:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Vind je dat positief?
Ik heb geen idee of dat positief is, ik constateer het maar. Het stond op Google News.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2008, 20:41   #34
pinbag
Parlementsvoorzitter
 
pinbag's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2006
Berichten: 2.098
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kazan Bekijk bericht
Niet teveel krediet verlenen aan mensen die niet kredietwaardig zijn.
Banken straffen die deze krediet hebben verleentaan mensen die niet de middelen hebben.

Straf : kwijtschelding van de schuld.
__________________
"Watch out! Pink deathclaw, three o'clock!" A junkie in New Reno. http://nukedfuture.ytmnd.com/

Laatst gewijzigd door pinbag : 7 april 2008 om 20:41.
pinbag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 19:42   #35
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AdrianHealey Bekijk bericht
Waarom zou meer invloed positief zijn? Wat zouden die politici kunnen doen om die crisissen te vermijden?
Ik geef meteen toe dat meer politieke invloed tricky business is. Maar de ECB heeft nu alleen het rente-instrument om de economie bij te sturen. Eigenlijk zouden er meer instrumenten moeten komen. Maar als de ECB die instrumenten zou gebruiken, dan zou ze ook politiek gaan bedrijven. Dan krijgen we naast het interacterende EU-gedoe (Commissie, Europese Raad, Raad van de EU) nog een extra vrij onafhankelijke instantie: de ECB. We willen niet dat de ECB als onafhankelijke instantie politiek bedrijft. Dan moet er meer invloed vanuit de politiek op de ECB komen.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 23:07   #36
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nun Bekijk bericht
Dat probeerde men al is. Vooral in de jaren '70. Het werkte niet. Meer politieke invloed zou enkel voor een ergere kredietcrisis gezorgd hebben.
Waarom werkte het niet in de jaren '70? Als iets niet werkt op een bepaald moment, wil dat niet zeggen dat het later ook niet werkt. Je zal daaromheen een argumentatie moeten hebben.

Eén verschil alvast: de ECB bestond nog niet.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 april 2008, 23:14   #37
nun
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 maart 2008
Berichten: 1.091
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Waarom werkte het niet in de jaren '70? Als iets niet werkt op een bepaald moment, wil dat niet zeggen dat het later ook niet werkt. Je zal daaromheen een argumentatie moeten hebben.

Eén verschil alvast: de ECB bestond nog niet.
Een eerdere post dan de mijne legde al uit waarom politieke invloed slecht is voor monetair beleid. Daarom vond ik het niet nodig te herhalen. Deze post dus:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 'Nr 10"
Binnen een maatschappij model met om de vier jaar verkiezingen is dat absoluut te mijden.
Ieder pas verkozen politicus wil liefst van al een expansief monetair beleid.
De negatieve gevolgen daarvan interesseren hen niet,
want tegen die tijd zijn ze al lang van het toneel.
Zelfs al zijn omstandigheden verandert, politiekers zijn dezelfde. Sarkozy wil bvb lagere rente zelfs met de uitzonderlijk hoge inflatie. Hij kijkt enkel naar de korte termijn extra werkgelegenheid dat dit zou geven. Na een bepaalde periode stijgt de inflatie nog meer, wat de werkgelegenheid terug verlaagt.
Wikipedia legt het zo uit: http://en.wikipedia.org/wiki/Phillip...l_expectations

Laatst gewijzigd door nun : 8 april 2008 om 23:19.
nun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 07:02   #38
MIS
Banneling
 
 
Geregistreerd: 16 november 2007
Berichten: 8.492
Standaard

Citaat:
Een eerdere post dan de mijne legde al uit waarom politieke invloed slecht is voor monetair beleid. Daarom vond ik het niet nodig te herhalen.
De wijze hoe dat we steeds de kar voor het paard spannen is bijna waanzinnig om zien maar toch waar. Het monetaire systeem keldert een progressief beleid en vervolgens zal ook politiek zich volgens deze normering gaan gedragen. Derhalve dien je eerst de bron van het probleem aan te pakken en dan te kijken wat de gevolgen zijn. We slagen er dus blijkbaar telkens in om de randfenomenen van een structurele denkfout te beoordelen waardoor we onszelf in het conflict storten. Dit is simpele actie en reactie en genoeg over geschreven, begrijpen we dat dan echt niet omdat we zelf misschien het slachtoffer zijn van deze geldhypnose ? Inmiddels zijn we de 21ste eeuw, kommer en kwel, we vliegen zelfs naar Mars maar een paar bakstenen op elkaar stapelen … dat lijkt een onmogelijke opdracht te zijn voor de intellectuele mensheid, lijkt wel op complete waanzin. Waar zijn we nu in feite toch mee bezig, iemand een idee ?

Moest de Duivel zich vermomd hebben in een stukje papier met een getal op, kan ik hem enkel proficiat wensen, hij speelt dat rolletje bijzonder goed, zoveel is duidelijk.

Laatst gewijzigd door MIS : 9 april 2008 om 07:03.
MIS is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 08:16   #39
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nr.10 Bekijk bericht
Binnen een maatschappij model met om de vier jaar verkiezingen is dat absoluut te mijden.
Ieder pas verkozen politicus wil liefst van al een expansief monetair beleid.
De negatieve gevolgen daarvan interesseren hen niet,
want tegen die tijd zijn ze al lang van het toneel.
De aanname dat iedere (pas verkozen) politicus een expansief monetair beleid wil, is dubieus.

Ik denk ook niet dat het verstandig is om politici rechtstreeks het monetaire beleid te laten bepalen. Dan bestaat idd de kans dat de waan van de dag regeert. Zoals in een eerdere post uitgelegd, bestaan er echter wel goede redenen om de politiek meer invloed op het beleid van de ECB te geven.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2008, 08:19   #40
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN
 
AdrianHealey's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2006
Locatie: Antwerpen Stadstaat
Berichten: 28.290
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
De aanname dat iedere (pas verkozen) politicus een expansief monetair beleid wil, is dubieus.
De geschiedenis bewijst anders wel het tegendeel.
Wat echter wel klopt, is de wetenschappelijke ondervinding dat een monetair beleid - 'wij gaan met de geldvoorraad spelen' - sowieso slecht is voor de bevolking als geheel, maar positief voor de regering as such. Een niet te verwaarlozen detail, me dunkt.

Citaat:
Ik denk ook niet dat het verstandig is om politici rechtstreeks het monetaire beleid te laten bepalen. Dan bestaat idd de kans dat de waan van de dag regeert. Zoals in een eerdere post uitgelegd, bestaan er echter wel goede redenen om de politiek meer invloed op het beleid van de ECB te geven.
Sorry, die heb ik gemist, kan je dat herhalen?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avicenna
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:34.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be