Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 november 2017, 20:15   #16861
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dus u denkt dat het succes van deze draad te wijten is aan de opposanten.
??????
Waar stel ik datte ?

Citaat:
Uw zoveelste simplistische redenering.
Uw zoveelste beschuldiging... ge begint wat op Corso te gelijken

Citaat:
Dat deze draad bijval vindt ligt gewoon aan het feit dat heel wat lezers in het onderwerp geïnteresseerd zijn. Zonder dat ze daarvoor een standpunt pro of contra moeten hebben.
Juist ja... ik heb nooit het omgekeerde beewerd.
Wat ik wou zeggen is dat gij nog blij moogt zijn dat eenieder ( opposant dus ) nog zoveel tijd en energie in je wilt steken.

Zeg nu zelf...
Ge claimt dat ge goed onderricht zijt en veel onderzoek gedaan hebt nar het phenomeen en uiteindelijk overtuigd bent geraakt.
Je argumentorium bestaat blijkbaar enkel uit filmpjes en links naar obscure sites af of lijstjes met vermeende verhelderende boeken.
Elk poging van een andere poster of vraag is blijkbaar teveel... je antwoord nooit of bijna nooit rechtstreeks
en uit al wat ge zijdelings zelf produceert aan woorden blijkt enkel dat ge helemaal niet zo goed op de hoogte bent, nauwelijks een notie hebt van fysica en een weerwoord bestaande uit drogredenen.
tjah
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 20:32   #16862
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht


Ik stel gewoon de vraag: wat moeten we nu met zo'n beschrijving van Corso? Ik neem in deze geen standpunt in. Misschien kan het waar zijn.
en ik antwoorde gewoon : nada, niks, rien, nogaballen
Met zoiets kan je niks beginnen tenzij het als typevoorbeeld aan te schetsen van hoe zulke pipo's het hele ufo-gebeuren nog belachelijker maken dan het is daar 50% zelfs deze nonsens niet pruimen en de andere 50% blijkbaar niet vies zijn van zulke overdrijvingen en het overnemen incluis de vele inconsistenties.

Citaat:
U reageert dan onmiddellijk en zoals altijd: dat is kletskoek! Goed, als u dit zo vlakaf beweert, dan weet u dus voor 100% dat het kletskoek is, niet? Welaan bewijs dan het dat het kletskoek is vermits u dat zo stellig beweert. En als u dat niet kunt, dan moet u ook niet beweren dat het kletskoek is vermits u het blijkbaar dan toch niet niet echt weet. Zwijg dan erover.
...en weer probeert ge de burden of proof om te keren ... onvoorstelbaar

Iets is per definitie kletskoek, Het oosten, als het elke ogenschijnlijke en denkbare waarschijnlijkheid op waarheid te boven gaat.
Daar er geen enkele staving is ( voor geen enkel detail dat het verhaal kan bijtreden in eender van de façetten van dat fantasme ) en hij zich bovendien zelf ongeloofwaardig maakt door de fouten in de details die el te checken vallen, is de term kletskoek, nonsens, prietpraat, etc volledig aan de orde
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 20:41   #16863
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
en ik antwoorde gewoon : nada, niks, rien, nogaballen
Met zoiets kan je niks beginnen tenzij het als typevoorbeeld aan te schetsen van hoe zulke pipo's het hele ufo-gebeuren nog belachelijker maken dan het is daar 50% zelfs deze nonsens niet pruimen en de andere 50% blijkbaar niet vies zijn van zulke overdrijvingen en het overnemen incluis de vele inconsistenties.


...en weer probeert ge de burden of proof om te keren ... onvoorstelbaar

Iets is per definitie kletskoek, Het oosten, als het elke ogenschijnlijke en denkbare waarschijnlijkheid op waarheid te boven gaat.
Daar er geen enkele staving is ( voor geen enkel detail dat het verhaal kan bijtreden in eender van de façetten van dat fantasme ) en hij zich bovendien zelf ongeloofwaardig maakt door de fouten in de details die el te checken vallen, is de term kletskoek, nonsens, prietpraat, etc volledig aan de orde
In het Engels bestaat daar een boutade voor:

Extraordinary claims require extraordinary evidence

een youtube filmke is niet genoeg ....
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 20:47   #16864
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
In het Engels bestaat daar een boutade voor:

Extraordinary claims require extraordinary evidence

een youtube filmke is niet genoeg ....
²

...en dan te bedenken dat Het Oosten elke keer nog afdoende argumentatie krijgt waaruit blijkt dat het nog onwaarchijnlijker wordt dan het al was.

Wat krijgen we van hem ?

Oh maar ge kan niet bewijzen dat het niet waar is ... er zullen er misschien 99 op 100 niet waar zijn maar dit ( en dan krijgen we een volgende sujet of filmpje zonder enige fundatie ) lijkt me toch hééél overtuigend.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 20:48   #16865
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard m

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
??????
Waar stel ik datte ?


Uw zoveelste beschuldiging... ge begint wat op Corso te gelijken


Juist ja... ik heb nooit het omgekeerde beewerd.
Wat ik wou zeggen is dat gij nog blij moogt zijn dat eenieder ( opposant dus ) nog zoveel tijd en energie in je wilt steken.

Zeg nu zelf...
Ge claimt dat ge goed onderricht zijt en veel onderzoek gedaan hebt nar het phenomeen en uiteindelijk overtuigd bent geraakt.
Je argumentorium bestaat blijkbaar enkel uit filmpjes en links naar obscure sites af of lijstjes met vermeende verhelderende boeken.
Elk poging van een andere poster of vraag is blijkbaar teveel... je antwoord nooit of bijna nooit rechtstreeks
en uit al wat ge zijdelings zelf produceert aan woorden blijkt enkel dat ge helemaal niet zo goed op de hoogte bent, nauwelijks een notie hebt van fysica en een weerwoord bestaande uit drogredenen.
tjah
Dat is onjuist. Als ik filmpjes laat zien, dan stel ik dikwijls de vraag: hebben die mensen dan allemaal ongelijk? Zijn het allemaal fantasten? Liegen ze dan allemaal??

Uw antwoord: j�* die liegen allemaal! Dat is uw manier van discussiëren.
Hoe weet u dat dan dat ze allemaal liegen? U weet dit helem�*�*l niet. En als u dat niet weet, dan moet u ook niet zeggen dat ze liegen of dat het fantasten zijn.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 14 november 2017 om 21:01.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 21:01   #16866
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. Als ik filmpjes laat zien, dan stel ik dikwijls de vraag: hebben die mensen dan allemaal ongelijk? Zijn het allemaal fantasten? Liegen ze dan allemaal??

Uw antwoord: j�* die liegen allemaal! Dat is uw manier van discussiëren.
Hoe weet u dat dan dat ze allemaal liegen? U weet dit helem�*�*l niet.
Wanneer ga je eindelijk eens in op de inhoud ipv van een enkel stukje ?

Het klopt daarbij ( weer eens ) niet wat je vertelt.
Ik heb nooit gesteld dat ze allen liegen...ik heb zelfs steeds de nadruk op gelegd dat ik dat onmogelijk ( voor allen ) kan aantonen... temer omdat het gros gewoon niet te checken valt, ook al zou men dat willen.

Ik heb enkel gesteld dat er tot nu toe nog niks is dat geverifieerd is waaruit blijkt dat een buitenaardse hypothese moet worden aangewend.
en ik heb ook gesteld dat de kwantiteit van de vermeende observaties en getuigenissen geen barst uitmaakt.

Nu jij weer...
Wat maakt een filmpje (of een getuigenis) A voor jou meer geloofwaardig dan een ander B ?
Of zijn ze allen waar of geloofwaardig ?
Tot nu toe ontbreekt elke argumentatie van jou.
... en als ge dan toch bezig zijt kunt ge alvast Corso even bespreken want die vindt ge wel heel geloofwaardig om één of ander bizarre reden.
...en zodra ge dit gedaan hebt kunt ge misschien aan de hand van die criteria eens terug grijpen naar het cometa-'rapport' dat ge ook heel geloofwaardig vond en me precies uitleggen hoe die zelfverklaarde ufo/alien-experts tot die bizarre conclusie kwamen


...en ? Gaat je het deze maal lukken om te antwoorden op deze toch vrij simpele vraagjes
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 november 2017, 21:28   #16867
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Wanneer ga je eindelijk eens in op de inhoud ipv van een enkel stukje ?

Het klopt daarbij ( weer eens ) niet wat je vertelt.
Ik heb nooit gesteld dat ze allen liegen...ik heb zelfs steeds de nadruk op gelegd dat ik dat onmogelijk ( voor allen ) kan aantonen... temer omdat het gros gewoon niet te checken valt, ook al zou men dat willen.

Ik heb enkel gesteld dat er tot nu toe nog niks is dat geverifieerd is waaruit blijkt dat een buitenaardse hypothese moet worden aangewend.
en ik heb ook gesteld dat de kwantiteit van de vermeende observaties en getuigenissen geen barst uitmaakt.

Nu jij weer...
Wat maakt een filmpje (of een getuigenis) A voor jou meer geloofwaardig dan een ander B ?
Of zijn ze allen waar of geloofwaardig ?
Tot nu toe ontbreekt elke argumentatie van jou.
... en als ge dan toch bezig zijt kunt ge alvast Corso even bespreken want die vindt ge wel heel geloofwaardig om één of ander bizarre reden.
...en zodra ge dit gedaan hebt kunt ge misschien aan de hand van die criteria eens terug grijpen naar het cometa-'rapport' dat ge ook heel geloofwaardig vond en me precies uitleggen hoe die zelfverklaarde ufo/alien-experts tot die bizarre conclusie kwamen


...en ? Gaat je het deze maal lukken om te antwoorden op deze toch vrij simpele vraagjes
U beweert zelfs dat 99% van de filmpjes fake zijn. Hoe weet u dat?
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 04:34   #16868
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht


Ik stel gewoon de vraag: wat moeten we nu met zo'n beschrijving van Corso? Ik neem in deze geen standpunt in. Misschien kan het waar zijn.

U reageert dan onmiddellijk en zoals altijd: dat is kletskoek! Goed, als u dit zo vlakaf beweert, dan weet u dus voor 100% dat het kletskoek is, niet? Welaan bewijs dan het dat het kletskoek is vermits u dat zo stellig beweert. En als u dat niet kunt, dan moet u ook niet beweren dat het kletskoek is vermits u het blijkbaar dan toch niet niet echt weet. Zwijg dan erover.
Wat je nu doet, is exact hetzelfde als wat Jan van den berghe met zijn heilig boekje doet...
Waarom zou iemand die fantast zijn boek moeten lezen ? Als hij iets tastbaars heeft over dat onderwerp zullen de media over elkaar struikelen om het te mogen publiceren.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 08:02   #16869
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wat je nu doet, is exact hetzelfde als wat Jan van den berghe met zijn heilig boekje doet...
Waarom zou iemand die fantast zijn boek moeten lezen ? Als hij iets tastbaars heeft over dat onderwerp zullen de media over elkaar struikelen om het te mogen publiceren.

Helemaal niet. In deze stel ik gewoon de vraag wat we nu aan moeten met de schrijfsels van Corso. Waarbij ik suggereer dat het ook waar zou kunnen zijn. Ik herhaal dus : ‘zou kunnen waar zijn’.

Van den Berghe van zijn kant, voor wat zijn zaken betreft, zegt dat het zonder twijfel en so wie so waar is. Een fundamenteel verschil.Uw vergelijking loopt dus goed mank.


Dit gezegd zijnde, en op basis van hetgeen ik gelezen heb over het ufo-gebeuren, ben ik tot de overtuiging gekomen dat de kans zeer groot is dat ufo’s een realiteit zijn en we bezocht werden en wórden door EBE’s. In die zin heb ik een shift gedaan van het vroegere ‘Ufo’s en aliens? Zo goed als uitgesloten.’ naar ‘Ufo’s en aliens ? Zo goed als waar’.

Maar het blijft, ik geef het toe, een soort geloof. Maar dan een geloof gebaseerd op hetgeen ik erover gelezen heb. Gesteund dus op de ratio.

Misschien vergis ik me. Dat is niet uitgesloten. Edoch, én…misschien vergist u zich. Dat is maar evenmin uitgesloten.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 november 2017 om 08:18.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 08:20   #16870
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Helemaal niet. In deze stel ik gewoon de vraag wat we nu aan moeten met de schrijfsels van Corso. Waarbij ik suggereer dat het ook waar zou kunnen zijn. Ik herhaal dus : ‘zou kunnen waar zijn’.

Van den Berghe van zijn kant, voor wat zijn zaken betreft, zegt dat het zonder twijfel en so wie so waar is. Een fundamenteel verschil.Uw vergelijking loopt dus goed mank.


Dit gezegd zijnde, en op basis van hetgeen ik gelezen heb over het ufo-gebeuren, ben ik tot de overtuiging gekomen dat de kans zeer groot is dat ufo’s een realiteit zijn en we bezocht werden en wórden door EBE’s. In die zin heb ik een shift gedaan van het vroegere ‘Ufo’s en aliens? Zo goed als uitgesloten’ naar ‘Ufo’s en aliens ? Zo goed als waar’.

Maar het blijft, ik geef het toe, een soort geloof. Maar dan een geloof gebaseerd op hetgeen ik erover gelezen heb. Gesteund dus op de ratio.

Misschien vergis ik me. Dat is niet uitgesloten. Edoch, én…misschien vergist u zich. Dat is maar evenmin uitgesloten.
Nu doet hij dat wat minder, maar tot voor kort was JVDB zijn klassieke debattruuk om mensen uit te nodigen "de schrift" te lezen, goed wetende dat ze dat zeker niet gaan doen. Om dan daarna te kunnen zeggen : "zie je wel, je praat over iets dat je niet kent".
Zie je gelijkenis ?

Wij moeten die kerel zijn boek niet lezen, als uit degelijke bronnen duidelijk blijkt dat hij een fantast is. Zo hoef ik ook Von Däniken niet te lezen, om te weten dat hij een fantast is. Degelijke bronnen zijn wetenschappers, wetenschappelijke tijdschriften enz.
Al iemand ernstige info heeft over UFO's, interesseert mij dat evenveel als jou.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 15 november 2017 om 08:25.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 08:36   #16871
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Nu doet hij dat wat minder, maar tot voor kort was JVDB zijn klassieke debattruuk om mensen uit te nodigen "de schrift" te lezen, goed wetende dat ze dat zeker niet gaan doen. Om dan daarna te kunnen zeggen : "zie je wel, je praat over iets dat je niet kent".
Zie je gelijkenis ?

Wij moeten die kerel zijn boek niet lezen, als uit degelijke bronnen duidelijk blijkt dat hij een fantast is. Zo hoef ik ook Von Däniken niet te lezen, om te weten dat hij een fantast is. Degelijke bronnen zijn wetenschappers, wetenschappelijke tijdschriften enz.
Al iemand ernstige info heeft over UFO's, interesseert mij dat evenveel als jou.
Wanneer men wil discussiëren over de Schrift, dan moet men zich wel de moeite doen om die te lezen en te bestuderen.Heel veel mensen kennen de Schrift dan ook niet ,maar willen toch hun zegje doen over de Schrift. In die zin heeft Van den Berghe overschot van gelijk. Over de interpretatie van de Schrift, kan men natuurlijk van mening verschillen.

En natuurlijk moet men mensen als Von Däniken lezen. Iets anders is alles te geloven wat de man vertelt. Hoe kunt u nu Von Däniken verwerpen als u hem nooit gelezen heeft? U gedraagt zich nu zoals de fundamentele moslims die oreren: "men moet niets lezen, �*lles staat in de Koran."
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 08:59   #16872
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Wanneer men wil discussiëren over de Schrift, dan moet men zich wel de moeite doen om die te lezen en te bestuderen.Heel veel mensen kennen de Schrift dan ook niet ,maar willen toch hun zegje doen over de Schrift. In die zin heeft Van den Berghe overschot van gelijk. Over de interpretatie van de Schrift, kan men natuurlijk van mening verschillen.

En natuurlijk moet men mensen als Von Däniken lezen. Iets anders is alles te geloven wat de man vertelt. Hoe kunt u nu Von Däniken verwerpen als u hem nooit gelezen heeft? U gedraagt zich nu zoals de fundamentele moslims die oreren: "men moet niets lezen, �*lles staat in de Koran."
Maak je vooral geen zorgen, net als iedereen van mijn generatie heb ik mijn dosis bijbel (moeten) slikken. Von Däniken zijn eerste boek heb ik in mijn jonge jaren ook gelezen.

Wil je over katholicisme iets weten, dan moet je geschiedkundige werken lezen, en werken OVER het katholicisme. Liefst geschreven door wetenschappers die zelf neutraal zijn en geen leden van de fanclub.
Over Von Däniken en zijn ingekleurde bewijzen bestaat er een enorme hoeveelheid vakliteratuur. En die is vrij eenduidig in haar (negatieve) beoordeling.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 09:54   #16873
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
En natuurlijk moet men mensen als Von Däniken lezen. Iets anders is alles te geloven wat de man vertelt. Hoe kunt u nu Von Däniken verwerpen als u hem nooit gelezen heeft? U gedraagt zich nu zoals de fundamentele moslims die oreren: "men moet niets lezen, �*lles staat in de Koran."
Waarom iemand lezen die al lang ontmaskerd is als fantast, pseudo wetenschapper en leugenaar ? Hij heeft zelf al toegegeven dat hij meermaals gelogen heeft.

Het leven is toch iets te kort om daar je tijd in te steken.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 10:21   #16874
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Maak je vooral geen zorgen, net als iedereen van mijn generatie heb ik mijn dosis bijbel (moeten) slikken. Von Däniken zijn eerste boek heb ik in mijn jonge jaren ook gelezen.

Wil je over katholicisme iets weten, dan moet je geschiedkundige werken lezen, en werken OVER het katholicisme. Liefst geschreven door wetenschappers die zelf neutraal zijn en geen leden van de fanclub.
Over Von Däniken en zijn ingekleurde bewijzen bestaat er een enorme hoeveelheid vakliteratuur. En die is vrij eenduidig in haar (negatieve) beoordeling.
We hadden het hier niet over het katholicisme maar wel over de Schrift.

En als men de geschiedenis van de katholieke kerk wil kennen, dan zal men zich ook moeten verdiepen in bijvoorbeeld de geschriften van de kerkvaders. Vaneiges.

Hetgeen u nu over Van Däniken zegt, dat kunt u dus pas weten nadat u zijn boek gelezen hebt. Want iedereen kan van alles en nog wat beweren over de man. Het pas wanneer men zijn boek zelf gelezen heeft en vervolgens getoetst heeft aan de kritieken over zijn boek, dat men zich een valabele mening kan vormen over de schrijfsels van Von Däniken. En zo is dit ook voor het boek van Philip Corso.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 november 2017 om 10:27.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 10:22   #16875
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Waarom iemand lezen die al lang ontmaskerd is als fantast, pseudo wetenschapper en leugenaar ? Hij heeft zelf al toegegeven dat hij meermaals gelogen heeft.

Het leven is toch iets te kort om daar je tijd in te steken.
Zijn boek "waren de goden kosmonauten" was pure quatsch, maar het heeft hem miljonair gemaakt. Wetenschappers lachen hem vierkant uit met zijn fantasie verhalen.

Dit artikel over hem vind ik pertinent : misschien had de reguliere wetenschap toch meer tijd en energie moeten steken om hem te debunken voor het grote publiek. Want blijkbaar zijn er nog altijd grote massa's mensen die zijn bullshit slikken...


Citaat:
Sommige artikelen zou je zelf geschreven willen hebben, zoals het stuk van Martijn van Calmthout in De Volkskrant van afgelopen zaterdag over Erich von Däniken. Terwijl Van Calmthout enerzijds duidelijk maakt hoe pseudowetenschappelijk Von Dänikens idee is dat de aarde ooit is aangedaan door buitenaardse bezoekers, schetst hij een uiteindelijk sympathiek portret.


Daar is niets mis mee, maar door dit accent is er geen aandacht voor de negatieve impact van Von Dänikens gefantaseer. Die is echter onverminderd actueel.

Eén probleem is makkelijk te benoemen. Von Däniken heeft een charmante belangstelling voor het erfgoed van exotische culturen, waar hij verbaasd naar kijkt. Die piramiden, zoiets indrukwekkends kunnen die Egyptenaren natuurlijk nooit zélf hebben gebouwd. Die wereldkaart van de Ottomaanse admiraal Piri Reis is zó nauwkeurig dat een Turk het niet kan hebben vervaardigd. Je zou haast denken dat Von Däniken een eurocentrist is die de niet-Europese culturen elke creativiteit ontzegt.

Alleen: het is nog erger. Hij meent namelijk ook dat voor de bouw van Stonehenge technieken nodig waren die de Europeanen in de prehistorie nog niet bezaten. Von Däniken ontzegt dus álle culturen creativiteit. Ik las nooit een auteur met zo’n negatief mensbeeld.

Het tweede probleem: voor veel lezers is Von Däniken niet zozeer een pseudowetenschapper die schrijft over de oude wereld, maar de belangrijkste auteur over de oude wereld die ze überhaupt ooit lezen. Ze herkennen weliswaar dat de conclusies niet kloppen, maar leren nooit waarom zijn methodes naïef zijn. Wanneer ze later iets lezen van iemand die antieke teksten eveneens letterlijk neemt, herkennen ze het kwakhistorische element niet en omhelzen ze vrij gemakkelijk zo’n nieuwe theorie. Von Däniken liet grote aantallen mensen kennismaken met een oudheidkunde zonder methode, vol spannende verhalen maar intellectueel zonder betekenis.

“Een wetenschap die haar methoden niet uitlegt, lijkt geen methode te hebben en trekt amateurs aan.”

Dit beeld van de bestudering van de oude wereld werd versterkt door de reactie vanuit de officiële wetenschap. Of beter: non-reactie. Hoewel een enkeling de moeite nam Von Däniken te weerleggen, lachten de meeste archeologen, bijbelwetenschappers, classici en historici hem weg. Zelden namen ze de gelegenheid te baat te tonen wat hun vakgebieden maakt tot wetenschap en intellectuele uitdaging. Omdat Von Däniken uiteindelijk aan populariteit inboette, leek dit negeren van pseudowetenschap een verstandige strategie.

Inmiddels blijkt dat een grote vergissing te zijn geweest. Terwijl steeds meer mensen een steeds hogere opleiding kregen, deden oudheidkundigen weinig om hun publieksvoorlichting te laten meegroeien. Wanneer ze tegenwoordig worden geconfronteerd met beter doordachte vormen van kwakgeschiedenis (de oude Egyptenaren waren zwart, de Perzische Oorlogen waren beslissend voor de westerse cultuur, Jezus heeft niet bestaan, in Nijmegen lag geen aquaduct…) zijn de archeologen, bijbelwetenschappers, classici en historici daarop nauwelijks voorbereid. Voor zover ze erop hebben gereageerd, hebben ze de sceptici eerder versterkt in hun afwijzing van de gevestigde wetenschap dan teruggewonnen.


Uiteraard is Von Däniken er niet verantwoordelijk voor dat de oudheidkundigen aan de implosie van zijn ideeën een vals gevoel overhielden dat echte wetenschap nooit serieus kon worden bedreigd. Het is logisch dat Van Calmthout in zijn stuk geen aandacht besteedt aan zulke gevolgen. Er is echter wel een wrange les: een wetenschap die haar methoden niet uitlegt, lijkt geen methode te hebben, trekt amateurs aan, kan geen overtuigend weerwoord bieden aan kwakhistorici en ontbeert daardoor het gezag dat nodig is om de samenleving adequaat te informeren.

Met de oudheidkundige disciplines zal het vermoedelijk niet meer goed komen. Die zijn hun betekenis in de publieke discussie voorgoed kwijt. Maar laten ze een kanarie in een kolenmijn zijn: een waarschuwing aan andere vakgebieden om wél transparant te zijn over de methode en serieus aan het publiek uit te leggen wat een wetenschap eigenlijk is. Zo bezien is Von Däniken onverminderd actueel.
bron : https://historiek.net/over-de-schade...gericht/70144/

en ja, inderdaad : een website over geschiedenis. Echte geschiedenis, geen fake verhalen van fantasten op zoek naar roem en geld.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 10:29   #16876
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
We hadden het hier niet over het katholicisme maar wel over de Schrift.

En als men de geschiedenis van de katholieke kerk wil kennen, dan zal men zich ook moeten verdiepen in bijvoorbeeld de geschriften van de kerkvaders. Vaneiges.

Hetgeen u nu over Van Däniken zegt, dat kunt u dus pas weten nadat u zijn boek gelezen hebt. Want iedereen kan van alles en nog wat beweren over de man. Het pas wanneer men zijn boek zelf gelezen heeft en vervolgens getoetst heeft aan de kritieken over zijn boek, dat men zich een valabele mening kan vormen over de schrijfsels van Von D.
Zoals ik al zei : ik heb zijn fameuze boek gelezen. Het is slecht : staat vol aannames en conclusies uit de losse pols, mist elke vorm van wetenschappelijke methode en drijft op zijn persoonlijke fantasie en inkleuring. Maar doordat hij zich niet stoort aan wetenschappelijke methodiek is het heeel licht verteerbaar voor een publiek met weinig scholing en dat + de sensatie titel heeft hem miljonair gemaakt.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 10:32   #16877
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

/

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 november 2017 om 10:33.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 10:34   #16878
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.721
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Zoals ik al zei : ik heb zijn fameuze boek gelezen. Het is slecht : staat vol aannames en conclusies uit de losse pols, mist elke vorm van wetenschappelijke methode en drijft op zijn persoonlijke fantasie en inkleuring. Maar doordat hij zich niet stoort aan wetenschappelijke methodiek is het heeel licht verteerbaar voor een publiek met weinig scholing en dat + de sensatie titel heeft hem miljonair gemaakt.
Ik zal dan maar nog eens herhalen hetgeen ik in een vroegere post stelde:

Von Däniken (en nog enkele anderen) was een kind van zijn tijd. Gewoon iemand die een boek schreef dat buiten de lijntjes kleurde van de traditionele archeologie en geschiedenis. Buiten de traditionele lijntjes kleuren was in zijn tijd een nationale sport.

Het was wel een boek dat een geweldig succes kende. Én het was tevens een boek dat heel wat mensen deed nadenken. Of het allemaal waar was wat in het boek stond , is weer een andere zaak.

Deze mensen echter die wat pienter waren of wat kritisch , lazen ook het boek dat een antwoord was op Van Däniken en dat als titel droeg 'Hebben ze gelijk??' . Een boek waarin heel wat hypotheses van Von Däniken ontzenuwd werden. Maar niet alle hypotheses.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 november 2017 om 10:40.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 10:47   #16879
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 71.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik zal dan maar nog eens herhalen hetgeen ik in een vroegere post stelde:

Von Däniken (en nog enkele anderen) was een kind van zijn tijd. Gewoon iemand die een boek schreef dat buiten de lijntjes kleurde van de traditionele archeologie en geschiedenis. Buiten de traditionele lijntjes kleuren was in zijn tijd een nationale sport.

Het was wel een boek dat een geweldig succes kende. Én het was tevens een boek dat heel wat mensen deed nadenken. Of het allemaal waar was wat in het boek stond , is weer een andere zaak.

Deze mensen echter die wat pienter waren of wat kritisch , lazen ook het boek dat een antwoord was op Van Däniken en dat als titel droeg 'Hebben ze gelijk??' . Een boek waarin heel wat hypotheses van Von Däniken ontzenuwd werden. Maar niet alle hypotheses.

Een fantast die boeken schrijft zitten vergoelijken als "een kind van zijn tijd" is een beetje al te gemakkelijk. Dat had vroeger dezelfde betekenis als nu.

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 november 2017, 10:48   #16880
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.708
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Von Däniken (en nog enkele anderen) was een kind van zijn tijd.
Tja dat soort dooddoeners kun je van iederéén zeggen.

Feit: het was een leugenaar en fantast, heeft niets wetenschappelijks bijgedragen en werd volledig ontkracht.

Dat jij hem toch nog enigszins in bescherming neemt (ontken het maar niet) zegt veel over jou.

Laat die zeveraar toch eens volledig links liggen, het is een oplichter.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be