Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 8 maart 2012, 00:08   #501
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Mijn advies is om niet te reageren op dingen die je niet verstaat of anders stel je maar eerst vragen zoals "wat bedoel je met .." ..enz.
Joost Piero... we zijn weer het zwijgen opgelegd door hoogleraar porpo... we verstaan hem niet en verstaan zelfs niet eens ons bronmateriaal.
Hij is ons immers 2000 a 5000 jaar voor en heeft ruim de tijd gehad om dat allemaal te bestuderen.
Alleen vraag ik me af in welke taal hij die geweldige bibliotheek aan kennis heeft doorworsteld... alvast niet in de taal waarmee hij nu de zaken aan zijn pupillen wilt overbrengen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 00:22   #502
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Joost Piero... we zijn weer het zwijgen opgelegd door hoogleraar porpo... we verstaan hem niet en verstaan zelfs niet eens ons bronmateriaal.
Je kan vragen stellen he!

Neem bijvoorbeeld A is een uitspraak (de auto b kan 680 km/uur rijden).
A is gedaan in 1992 en we wachten erop. Die auto komt op de markt.
A is ondertussen een fenomeen of om preciezer te zijn een bewering als sociaal-historisch fenomeen. Mensen hebben daar van gehoord, ze zijn nieuwsgierig en wachten erop.

Dat is een fenomeen.

En wat is nu de werkelijkheid van A?
Komt deze auto wel op de markt? Rijdt 'm dan echt 680 km/uur? wat voor een auto is dat? .. enz. enz. enz.

Piero kwam daar met een stropop af en bovendien begrijpt, ook met die link naar filosofische teksten voor het middelbaar, 'm echt echt geen bal van het zijn bij Plato en Kant maar dat is ondertussen gewoon bij iedereen die onze Piero kent.

Laatst gewijzigd door porpo : 8 maart 2012 om 00:26.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 00:26   #503
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Mijn advies is om niet te reageren op dingen die je niet verstaat of anders stel je maar eerst vragen zoals "wat bedoel je met .." ..enz.
Wat bedoel je?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 00:27   #504
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Je kan vragen stellen he!

Neem bijvoorbeeld A is een uitspraak (de auto b kan 680 km/uur rijden).
A is gedaan in 1992 en we wachten erop. Die auto komt op de markt.
A is ondertussen een fenomeen of om preciezer te zijn een bewering als sociaal-historisch fenomeen. Mensen hebben daar van gehoord, ze zijn nieuwsgierig en wachten erop.

Dat is een fenomeen.

En wat is nu de werkelijkheid van A?
Komt deze auto wel op de markt? Rijdt 'm dan echt 680 km/uur? wat voor een auto is dat? .. enz. enz. enz.

Piero kwam daar met een stropop af en bovendien begrijpt, ook met die link naar filosofische teksten voor het middelbaar, 'm echt echt geen bal van het zijn bij Plato en Kant maar dat is ondertussen gewoon bij iedereen die onze Piero kent.
Wat kost die auto?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 00:28   #505
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat kost die auto?
0 €.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 00:29   #506
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat bedoel je?
Met wat?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 02:15   #507
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Al beantwoord.
Ik dacht het niet,véél dure woorden ,dat wel,maar met dure woorden alléén kom je er niet...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Een weg kiezen is altijd veiliger en belangrijker dan geen.
Leg eens uit waar hem het verschil zit ...

Zelfs een atheïst kiest zijn eigen weg,en die is ver van alle mogelijke geloofsvormen vandaan...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
En heb je nog gehoord van "doe toch iets he.. doe iets.."?
hoezo,waarom moet er zo nodig wat worden gedaan,en waarom,voor wie en voor wat...

Als het voor het eigen geweten,moraal en levensvisie is om te beoordelen ,kan dat géén enkele god voor je doen aangezien enkel jij alleen verantwoordelijk bent voor alle handelingen die je verricht...

Wat is de revelantie van uw vraag...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
En ten tweede, zie de andere topic rationalistisch vs. dogmatisch denken.
Daar gaat u uit van verkeerde aannames...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 02:39   #508
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Het al dan niet bestaan van gefantaseerde, aangenomen, gehypotheseerde en vooronderstelde meta-fenonmen behoort inderdaad tot het domein van de werkelijkheid inclusief het zijn (het bestaan) zelf.
Juist ja,en het is hoe men dit bestaan invult...

Door zich op een verhoog te plaatsen door te stellen dat het mensenras de uitverkorenen van de schepper zijn aangezien wij volgens hun naar zijn evenbeeld geschapen zijn...

Of zullen we het maar houden op het feit dat het mensenras aan de top van de voedselketen is geraakt door zijn vernuft,zijn aanpassingsvermogen en zijn vermogen om via werktuigen zich véél sterker te maken en de héle wereld naar zijn hand te zetten....

U schat het héle mensenras duidelijk véél te hoog in....

Niks uitverkorenen,slechts een van de dodelijkste diersoorten op aarde,zowel voor eigen soort als voor de rest van wat er op de planeet zoal rondloopt...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 11:34   #509
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Zelfs een atheïst kiest zijn eigen weg,en die is ver van alle mogelijke geloofsvormen vandaan...
Alleen een atheïst kiest zijn eigen weg, die van de gelovige is voor hem uitgestippeld.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:37   #510
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Als uw Mohamed er niet in geslaagd is van u betere mannen en vrouwen te maken, hebben wij dan redenen om te veronderstellen dat hij meer zou doen voor ons, indien wij moslim werden.

(Bovenstaande quote is van S. Radhakrishnan waarbij ik gemakshalve, binnen de context van deze thread de woorden Christus en christenen heb vervangen door Mohamed en moslim.)

En zo zijn we terug bij deze thread. Wanneer we rond ons kijken, of terugkijken in de geschiedenis, dan zien we dat de islam - maar niet alleen de islam - voor heel veel gruwelen heeft gezorgd zonder dat de ware gelovige zich op enerlei gunstig onderscheid inzake medemenselijkheid kan beroepen, soms is het tegengestelde waar.

In die zin is de islam - maar niet alleen de islam, zijn neefjes zijn/waren even ziek - een bron van ellende in de wereld.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:37   #511
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.258
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ik spreek dat niet tegen. Het is nog steeds:
Niet willen spelen omdat je anders andere plezante dingen niet kan doen, en dit is dan los van de mogelijkheid van combinatie zoals het combineren van zingen met slapen of zingen met douche.

Dat is een.

En twee, je zegt zelf dat je die dingen verricht omdat ze plezant zijn, dus je kent andere dingen die niet plezant zijn, en die doe je niet. Je verricht wat plezant is omdat daar hoop erbij hoort (en vervolgens alles wat er bij hoop hoor zoals wil en wens enzovoort), en vice versa.

En natuurlijk moet je wel beseffen dat er graden, zoals ik in mijn laatste reactie zei, van hoop en vrees zijn. De laagste graad van vrees is gewoon niet willen en dat is een gevoel van onzekerheid, onveiligheid en/of ontevredenheid.
als 'a' gelijk is aan een actie (gitaar spelen, geloven)

dan doet - volgens u - iemand 'a' vanwege 'hoop' én 'vrees', toch?


U gelooft vanwege 'hoop' én 'vrees', en ik zou - nog steeds volgens u - gitaar spelen vanwege een gelijkaardige 'hoop' én 'vrees'.


Ik krijg de indruk dat u nu probeert mij te doen beweren dat ik 'a' (gitaar spelen) zou doen vanwege 'hoop', en 'niet a' (géén gitaar spelen) vanwege 'vrees'.

Ik krijg dan ook de indruk dat u nu de logica van de redenering aan het bijsturen bent.

Zou u durven te beweren dat u 'a' (geloven) doet vanwege 'hoop', en 'niet a' (niet geloven) vanwege 'vrees'?


Indien niet, waarom niet?
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:41   #512
SDX
Secretaris-Generaal VN
 
SDX's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2008
Locatie: Thuis
Berichten: 25.740
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
als 'a' gelijk is aan een actie (gitaar spelen, geloven)

dan doet - volgens u - iemand 'a' vanwege 'hoop' én 'vrees', toch?


U gelooft vanwege 'hoop' én 'vrees', en ik zou - nog steeds volgens u - gitaar spelen vanwege een gelijkaardige 'hoop' én 'vrees'.


Ik krijg de indruk dat u nu probeert mij te doen beweren dat ik 'a' (gitaar spelen) zou doen vanwege 'hoop', en 'niet a' (géén gitaar spelen) vanwege 'vrees'.

Ik krijg dan ook de indruk dat u nu de logica van de redenering aan het bijsturen bent.

Zou u durven te beweren dat u 'a' (geloven) doet vanwege 'hoop', en 'niet a' (niet geloven) vanwege 'vrees'?


Indien niet, waarom niet?
Porpo 'gelooft' in de hoop dat 't allemaal waar is, maar met de vrees dat 't wel eens de grootste onzin aller tijden zou kunnen zijn.
SDX is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 22:42   #513
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Praktische rede heb ik, als term, inderdaad zelf bedacht. Heb je daar iets tegen?
Kritiek is altijd welkom op voorwaarde dat die praktisch/realistisch is.

Ik beweer dat alle mensen in alles echt handelen naar waarschijnlijkheid (deels bepaald door hun geschiedenis zoals de manier hoe je omgaat met een auto en vertrouwen erin), belang en kosten.

Alles, dus je mag maar gerust één voorbeeldje uit de praktijk halen, en aantonen dat het niet het geval is.
In je onderbewuste was de term al aanwezig porpo. Je hebt zoveel filosofie gestudeerd dat het je niet kwalijk te nemen is dat je alweer wat bent vergeten.
Maar je hebt het eerder gehoord bij Emmanuel Kant, namelijk zijn Kritik der praktischen Vernunft van 1788. Dus echt nieuw kan je het niet noemen. Maar jouw visie daarop kan wel vernieuwend zijn natuurlijk en het begin van een nieuwe school in de filosofie. Fijn dat je die nieuwe ideeën hier wilt testen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 02:21   #514
Svennies
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 8 april 2008
Locatie: Mechelen
Berichten: 22.819
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Alleen een atheïst kiest zijn eigen weg,
Natuurlijk ,daarom ook dat ik het volgende zeg....

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Als het voor het eigen geweten,moraal en levensvisie is om te beoordelen ,kan dat géén enkele god voor je doen aangezien enkel jij alleen verantwoordelijk bent voor alle handelingen die je verricht...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
die van de gelovige is voor hem uitgestippeld.
Inderdaad,hij hoeft slechts te kiezen uit een van die vele uitgestippelde wegen...

Wat mijn antwoord was op de hieronder geplaatste quote van porpo die eigenlijk noch kant noch wal raakt aangezien het héle leven één grote aaneenschakeling is wat het maken van keuzes betreft...

Citaat:
oorspronkelijk geplaatst door porpo:
Een weg kiezen is altijd veiliger en belangrijker dan geen.
En hij hier waarschijnlijk mee bedoelt dat alleen de islamitische gelovigen in zijn ogen een keuze hebben gemaakt....
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 09:46   #515
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Als uw Mohamed er niet in geslaagd is van u betere mannen en vrouwen te maken, hebben wij dan redenen om te veronderstellen dat hij meer zou doen voor ons, indien wij moslim werden.
.
Hij is er blijkbaar niet eens in geslaagd de man zonder fouten te maken, zelfs niet om zijn fout later via evolutie te herstellen. Blijkbaar moeten zijn volgelingen het stukje dat hij er teveel aan maakte er zelf afsnijden. tssss
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 02:46   #516
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Allee, we mogen Mali aan het rijtje toevoegen...
Who is next?
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 02:59   #517
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Allee, we mogen Mali aan het rijtje toevoegen...
Who is next?
Ik vind het altijd leuk dat ze voor die islamitische rebellen op de Pravda ineens een nieuw woord gebruiken: de islamiSten.
Want dat zijn fundamentalisten - en dus foei???

Zijn fundamentalistische pro-mensenrecht activisten dan ook fout?
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 09:01   #518
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door circe Bekijk bericht
Ik vind het altijd leuk dat ze voor die islamitische rebellen op de Pravda ineens een nieuw woord gebruiken: de islamiSten.
Want dat zijn fundamentalisten - en dus foei???

Zijn fundamentalistische pro-mensenrecht activisten dan ook fout?
Ja, net zoals de pro dierenrechten fundamentalisten. Hangt af wat je bedoeld onder fundamentalist natuurlijk.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 14:34   #519
CLAESSENS Joris
Minister-President
 
CLAESSENS Joris's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2005
Locatie: UKKEL
Berichten: 5.742
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Ja, net zoals de pro dierenrechten fundamentalisten. Hangt af wat je bedoeld onder fundamentalist natuurlijk.
Met mensen die denken dat dierenrechten boven mensenrechten staan (toch wel een extreem en fundamentalistisch standpunt denk ik) is volgens mij niet mis. Denken en zeggen zou je moeten mogen ongeacht je overtuiging of idee.

Met mensen die zelfs veel minder extreem denken maar wel de plaatselijke McDonalds in de fik proberen te steken of pelsdiertjes loslaten in een milieu waar die in gevangenschap opgegroeide diertjes onmogelijk in kunnen overleven...
Dat is al een ander paar mouwen.

Vat je het verschil?

Bij de laatste categorie mag je ook mensen bijrekenen die, op een moment dat samenscholingen om veiligheidsredenen verboden worden, net gaan oproepen om samen te scholen.
__________________
CLAESSENS Joris spreekt voor eigen rekening... partijstandpunten vindt u op www.vlaamsbelang.be/ en via [email protected]. veel leesgenot!
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.

Laatst gewijzigd door CLAESSENS Joris : 12 januari 2013 om 14:36.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 januari 2013, 14:38   #520
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Met mensen die denken dat dierenrechten boven mensenrechten staan (toch wel een extreem en fundamentalistisch standpunt denk ik) is volgens mij niet mis. Denken en zeggen zou je moeten mogen ongeacht je overtuiging of idee.

Met mensen die zelfs veel minder extreem denken maar wel de plaatselijke McDonalds in de fik proberen te steken of pelsdiertjes loslaten in een milieu waar die in gevangenschap opgegroeide diertjes onmogelijk in kunnen overleven...
Dat is al een ander paar mouwen.

Vat je het verschil?
Dat bedoel ik, het hangt af wat je onder fundamentalisten verstaat. Het is een dierenrechten fundamentalist die Pim Fortuin vermoord heeft, daarom dat ik dit voorbeeld neem.

Niet dat ik ze helemaal ongelijk geef, als dieren even hoog op de ladder staan als mensen is het doden van vissers een geoorloofde oorlogsdaad.
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:30.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be