Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Hoe ziet (lees:wilt) u de toekomst van Zwarte Piet?
Zoals het altijd al was, volgens de traditie 75 84,27%
Zwarte Piet is racistisch en moet weg 7 7,87%
Zwarte Piet heeft niets met het Siterklaasfeest te maken. 0 0%
Heel het Sinterklaasfeest is overbodig 7 7,87%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 89. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juni 2014, 16:09   #1
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard Zwarte Piet

Groot was mijn verbazing toen ik hoorde dat de VN Zwarte Piet als racistisch omschreef!

Vergeet niet :

-zij zijn wart van roet, niet van ras
-zij zijn geen slaaf van de Sint
-Geen enkel kind ziet zwarte piet als minderwaardig(omwille van zijn kleur), of toch ik niet.
-Dit is al een eeuwenlange traditie over heel de Benelux.

Weer eens een teken dat we gaan naar 1 multiculturele cultuur!
Wat gaat de VN bepalen over onze tradities?

Ik vraag mij echt af of iemand hiermee akkoord gaat en die dus multiculturele gedachte steunt.
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2014, 17:56   #2
AVV.VVK
Parlementsvoorzitter
 
AVV.VVK's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2014
Berichten: 2.320
Standaard

Naast stemmen, mag je ook commentaar geven hoor.

Dat zou toch een hele eer zijn voor mijn eerste onderwerp op deze site
AVV.VVK is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2014, 18:34   #3
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Groot was mijn verbazing toen ik hoorde dat de VN Zwarte Piet als racistisch omschreef!

Vergeet niet :

-zij zijn wart van roet, niet van ras
-zij zijn geen slaaf van de Sint
-Geen enkel kind ziet zwarte piet als minderwaardig(omwille van zijn kleur), of toch ik niet.
-Dit is al een eeuwenlange traditie over heel de Benelux.

Weer eens een teken dat we gaan naar 1 multiculturele cultuur!
Wat gaat de VN bepalen over onze tradities?

Ik vraag mij echt af of iemand hiermee akkoord gaat en die dus multiculturele gedachte steunt.
Natuurlijk gaat niet iedereen hiermee akkoord! Het is gewoon hemeltergend dat men zich met dergelijke pietluttigheden moet bezighouden, in gang gestoken door een stelletje binnensluipende vreemdelingen waar we absoluut geen boodschap aan hebben!
Voor de moslims genieten we elke dag van de nodige voorbeelden, niet enkel hier maar ook in hun eigen landen!
Idem voor de "Afrikanen" waar ze elkaar ook al genoeg hebben afgeslacht vanwege stammentwisten en dergelijke, ook nu nog!
Maar ze gaan zich een beetje bezig houden met onze "Zwarte Piet"...
En dan gaat men leuteren over "racisme", woordje dat men telkens gebruikt als die vreemde rotzooi iets in de weg wordt gelegd!
En het mooiste van al: zij zijn juist de grootste racisten tov al diegenen die niet zijn zoals zij! D�*t moet dringend eens meer in de verf worden gezet!
Gaan we naar 1 multiculturele cultuur? Zeker niet!
Alleen onze cultuur moet er eerst aan geloven en daarna roepen ze racist of ongelovige tegen elkaar, zoals ze nu in hun eigen landen elkaar afslachten om allerlei redenen waar je ook de term "racisme" kunt op kleven...

Laatst gewijzigd door andev : 11 juni 2014 om 18:37.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 16:14   #4
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Groot was mijn verbazing toen ik hoorde dat de VN Zwarte Piet als racistisch omschreef!
Nu ook niet overdrijven, hé! Het was niet DE VN, maar die mevrouw Verene Sheperd die haar boekje zwaar te buiten gegaan is.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 16:26   #5
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

hier hebben we er al 8 pagina's over gepalaberd. http://forum.politics.be/showthread.php?t=193187

ik ga hier toch even de commentaar van die Indische mijnheer herhalen:



Ik las op de FB van Koenraad Elst het volgende, zeer toedepoint statement van een vriend van hem:


Citaat:
Koenraad Elst schreef: 'Getuigenis van een Hindoestaanse kennis, Pandit Mathura:

"Ik ben opgegroeid met zwarte piet in Suriname. Ieder jaar kwam die op de lagere school en omdat ik vaak stout was werden ik en andere stoute kinderen door zwarte piet meegenomen naar het kantoor van de schoolhoofd.

Nooit heb ik, nog iemand uit mijn multi-religieuze, multi-etnische en multi-culturele vriendenkring zwarte piet geassocieerd met ras tot dat we de discussie in Nederland hoorden van de racisten die er steeds maar op hameren dat zwarte piet een belediging is voor negers. En jazeker, voor mij zijn het racisten die in alles ras-identiteit en racisme zoeken terwijl racisme en slavernij nog springlevend zijn op de wereld waar je ze geen kik over hoort zeggen.

Nu veranderen ze zwarte piet in een bruinere, sluikharige versie. En als we de gedachtengang van de racisten moeten blijven volgen, dan zouden nu de hindustanen kwaad moeten worden. Tot dat men zwarte piet helemaal maakt tot een witte piet en dus wij cultureel gaan wijzen dat de enige mensen die vriendjes zijn van de kinderen en namens sinterklaas kunnen handelen naar de kinderen witte mensen zijn. Want ja, we horen in alles ras te herkennen toch?

Ik hoop dat ik dit spelletje mentaal gewoon opzij zal kunnen zetten want dank zij deze racisten en de media, die daar een hype van maakt, begin ik ieder zwarte piet te zien als een neger, maar ook ieder neger te zien als zwarte piet. De racisten trekken mij ook in hun racistische denkwereld en daar heb ik niet zo een zin in"
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 17:08   #6
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

En dan zeggen dat Prem Radakishun ook Indisch/Surinaams, zo fel tégen Zwarte Piet is! Hij zou beter dit statement eens lezen!
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 17:17   #7
F.B.
Parlementslid
 
Geregistreerd: 28 juli 2011
Berichten: 1.748
Standaard

Ik ben eventueel wel te vinden voor de nederlandse versie.

In Nederland heeft de nieuwe Zwarte Piet geen kroeshaar meer en is hij definitief bruin.

Zo lijkt hij meer op een marokkaan. Laat die maar met de zakken sleuren.
__________________
Mein Land
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 17:24   #8
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.270
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Ik ben eventueel wel te vinden voor de nederlandse versie.

In Nederland heeft de nieuwe Zwarte Piet geen kroeshaar meer en is hij definitief bruin.

Zo lijkt hij meer op een marokkaan. Laat die maar met de zakken sleuren.
In plaats van de 17de eeuwse kanten kraag rond zijn nek wordt een vest met bontkraagje aangeraden.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 17:28   #9
circe
Secretaris-Generaal VN
 
circe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 49.144
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Ik ben eventueel wel te vinden voor de nederlandse versie.

In Nederland heeft de nieuwe Zwarte Piet geen kroeshaar meer en is hij definitief bruin.

Zo lijkt hij meer op een marokkaan. Laat die maar met de zakken sleuren.
Bruin met glad haar? dat is dus een hindoestaan. Wat een racisme.
__________________
Waarom islam"fobie"?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 17:39   #10
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.549
Standaard

Schaf sinterklaas ineens af, dan is het einde discussie. Vervang het eventueel door het suikerfeest of het boewalafeest. Waarom moeten WIJ altijd de lasten dragen van de multicultuur. IN ONS EIGEN LAND?
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)

Laatst gewijzigd door Lukkas : 12 juni 2014 om 17:41.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 18:12   #11
F.B.
Parlementslid
 
Geregistreerd: 28 juli 2011
Berichten: 1.748
Standaard

http://poll.pietitie.nl/
__________________
Mein Land
F.B. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 18:45   #12
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.549
Standaard

De poll is hartverwarmend. Maar uiteindelijk zal toch een handjevol linkse extremisten beslissen en gedaan krijgen dat Zwarte Piet niet meer zwart mag zijn.
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)

Laatst gewijzigd door Lukkas : 12 juni 2014 om 18:48.
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 21:34   #13
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
Schaf sinterklaas ineens af, dan is het einde discussie. Vervang het eventueel door het suikerfeest of het boewalafeest. Waarom moeten WIJ altijd de lasten dragen van de multicultuur. IN ONS EIGEN LAND?
Dit gaat wel over Nederland. Hopelijk waait het niet naar hier over. Gelukkig hebben wij hier niet zo'n grote gemeenschap Surinamers.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 21:39   #14
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AVV.VVK Bekijk bericht
Groot was mijn verbazing toen ik hoorde dat de VN Zwarte Piet als racistisch omschreef!

Vergeet niet :

-zij zijn wart van roet, niet van ras
-zij zijn geen slaaf van de Sint

-Geen enkel kind ziet zwarte piet als minderwaardig(omwille van zijn kleur), of toch ik niet.
-Dit is al een eeuwenlange traditie over heel de Benelux.
"Zwart van het roet" en "geen slaaf" is blijkbaar de meer "moderne" uitleg voor kinderen, net zoals men de sprookjes van Grimm nu serieus "verzacht" t.o.v. vroeger.
Wij hebben echter nog het "echte" (?) verhaal geleerd dat Zwarte Piet een Moorse slaaf was die door Sinterklaas werd vrijgekocht en die uit dankbaarheid als knecht bij Sinterklaas in dienst bleef. Dat "Moorse" aspect verklaart ook de oorringen en het pagepakje van Zwarte Piet. Trouwens: denk maar aan het liedje "Moriaantje zo zwart als roet". Vandaar misschien ook de verschuiving van Moor ====> zwart van het roet.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 21:40   #15
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Ook gestemd tegen de nieuwe Piet!
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2014, 22:02   #16
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Miauw! Bekijk bericht
Dit gaat wel over Nederland. Hopelijk waait het niet naar hier over. Gelukkig hebben wij hier niet zo'n grote gemeenschap Surinamers.
U moet er niet aan twijfelen dat de discussie ook naar hier zal overwaaien.
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2014, 00:16   #17
Miauw!
Europees Commissaris
 
Miauw!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 mei 2014
Berichten: 6.344
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lukkas Bekijk bericht
U moet er niet aan twijfelen dat de discussie ook naar hier zal overwaaien.
Laat ons hopen van niet. Hopelijk denkt men hier ook 2 keer na als men de resultaten van de Nederlandse poll ziet: voorlopig 490 eens, 34216 oneens. Benieuwd hoe ze hier in Nederland zélf op gaan reageren.
Miauw! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2014, 09:10   #18
Peche
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 september 2013
Berichten: 29.811
Standaard

Maar waarom leren we de kinderen niet van jongs af de traditie van Sinterklaas, in plaats van een mythe er rond te creëren? Likewise with Christmas.
It's all jolly, .... maar welk nut heeft het kinderen oude mannen met baard te vertrouwen wiens "zak" door een "zwarte piet" gedragen wordt?
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2014, 09:22   #19
alberto
Minister-President
 
alberto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2005
Locatie: Planeet Mars
Berichten: 4.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Maar waarom leren we de kinderen niet van jongs af de traditie van Sinterklaas, in plaats van een mythe er rond te creëren? Likewise with Christmas.
It's all jolly, .... maar welk nut heeft het kinderen oude mannen met baard te vertrouwen wiens "zak" door een "zwarte piet" gedragen wordt?
Zou het kunnen dat het zwart zijn niet verkeerd is maar zijn naam?
Als men Piet nu eens zou vervangen door Jan.
Sinterklaas en zwarte Jan, wat denk je.
alberto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2014, 12:25   #20
Lukkas
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 24 oktober 2013
Berichten: 6.549
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alberto Bekijk bericht
Zou het kunnen dat het zwart zijn niet verkeerd is maar zijn naam?
Als men Piet nu eens zou vervangen door Jan.
Sinterklaas en zwarte Jan, wat denk je.
Of Zwarte Jef?
__________________
“De militante moslim is degene die de ongelovige onthoofdt, terwijl de gematigde moslim de voeten van het slachtoffer vasthoudt.” (Marco Polo)
Lukkas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:37.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be