Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juni 2010, 08:59   #1
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard 'de Asotaks': een ideetje om weer wat geld in de staatskas te krijgen

Vermits er met de nakende verkiezingen en de Belgische schuldenberg in het achterhoofd, door zowat alle politieke partijen besparingsvoorstellen worden gedaan, de ene al wat meer idioter en/of associaler dan de andere, verbaast het me dat 'de auto' opmerkelijk buiten schot blijft. Aan onze 'heilige koe' durft men blijkbaar niet raken, enkel Etienne Vermeersch opperde het idee om de prijs van diesel en benzine jaarlijks met 10 cent te laten stijgen door de overheid. Wat overigens logischerwijze op weinig enthousiasme van 'Jan Modaal' kan rekenen.

Mijn leuze luidt dat de verbruiker dient te betalen en zeker de veroorzaker van overlast. Uiteraard is het niet meer dan normaal dat een gezin één auto voor de deur (of in de garage) heeft staan, De Lijn of de NMBS coveren nu eenmaal niet het ganse land, je kan mensen op 'den buiten' niet verplichten in de stad te gaan wonen en het is nogal onhandig als je als ouder van een kroostrijk gezin de pakken pampers en flessen water of fruitsap vanuit de winkel met je fiets mee naar huis moet zeulen. Ook het gezegde 'mijn auto is mijn vrijheid' valt voor een stuk te begrijpen. Toch ben ik van mening dat de uitwassen van de 'autoconsumptie' voortaan meer dienen te betalen, ik wil hier even lekker ouderwets marxistisch stipuleren dat de overheid het geld moet halen waar het zit of waar er teveel aan is, voor het autobezit kunnen we dit gerust toepassen.

Hoewel ik het onpopulistische idee van professor Vermeersch van een algemene prijsverhoging van brandstoffen niet geheel ongenegen ben, vind ik niet dat men de 'kleine man' of een 'middenklassegezin' met één modale personenwagen moet straffen. Qua auto's kunnen we veel geld halen bij volgende mensen en lost de overheid voor een heel stuk haar 'openstaande rekeningen' af, waardoor er op andere vlakken minder of niet bespaard moet worden (uitkeringen, ambtenaren, verhoging roerende voorheffing, ...). Een paket van maatregelen dat we als 'asotaks' zouden kunnen omschrijven:

- extra taks op 'Asobakken' (lees de immer populaire SUV's) en andere gedrochten langer dan 4,90 meter die voor particuliere doeleinden worden gebruikt. De bezitters van deze Hummers, luxeterreinwagens en stormrammen die in stedelijk gebied wonen dienen ook hun bewonerskaarten terug in te leveren of er verstoken van te blijven. Den Bulldog van Leuven (lees Tobback) stelde hiermee reeds een goed voorbeeld, wie 50.000 euro en meer vijl heeft voor een asobak, kan ook de huur of de koop van een garage of staanplaats betalen.

- De tweede, vaak overbodige, wagen binnen het gezin dubbele verkeersbelasting aanrekenen en inverkeersname. Mits wat planning lukt het vaak zeer goed met één gezinswagen. Indien we te maken hebben met gezinnen waarbij zowel de moeder als de vader werken, kan één van beide ouders de openbaar vervoerskosten volledig inbrengen of een verhoogde fietsvergoeding ontvangen (bijvoorbeeld 0,20 euro per km i.p.v. 0,15).

- Een derde, vierde, ... wagen binnen één gezin die totaal overbodig zijn, zeer zwaar belasten met tarieven die ettelijke malen hoger zijn dan de basisverkeersbelasting.

- Indien wagens geen SUV's zijn of korter dan 4,90 meter, maar toch een cc hebben van meer dan 2.0, ook een extra taks hierop heffen. Ik zie niet in waarom een particulier hier moet rondtuffen met een 2.5 liter.

- Mensen die slechts één wagen binnen het gezin hebben, maar in de directe omgeving van openbaar vervoer wonen en in een straal van minder dan 10 km van hun werk (dat ook met openbaar vervoer in de nabijheid te bereiken valt) wonen, ook een extra taks opleggen vanwege het niet-noodzakelijk gebruik van hun voertuig. Eventueel een (tijdelijke) vrijstelling geven aan 'jonge gezinnen' met kinderen die om organisatorische redenen van persoonlijk vervoer gebvruik maken en aan gehandicapten die zich moeilijk of onmogelijke met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen.

- Buitenlanders die gebruik maken van ons wegennet, verplicht een wegenvignet laten kopen (ofwel losse vignetten, ofwel met abonnementsysteem voor 'frequent users').

Al deze maatregelen met eraan gekoppeld extra taksen kunnen de overheid (= wij dus) vele honderden miljoenen euro's of zelfs miljarden opleveren. Vreemd dat zelfs een partij als Groen ! bij deze niet zulke kaart durft trekken en zich liever inlaat met bijvoorbeeld (goedbedoeld) de ondersteuning van Hamas-propaganda tegen de joodse staat, wat voor de meeste Vlamingen een ver-van-hun-bed-show blijft.

Laatst gewijzigd door freespirit : 10 juni 2010 om 09:02.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 09:09   #2
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht

- extra taks op 'Asobakken' (lees de immer populaire SUV's) en andere gedrochten langer dan 4,90 meter die voor particuliere doeleinden worden gebruikt. De bezitters van deze Hummers, luxeterreinwagens en stormrammen die in stedelijk gebied wonen dienen ook hun bewonerskaarten terug in te leveren of er verstoken van te blijven. Den Bulldog van Leuven (lees Tobback) stelde hiermee reeds een goed voorbeeld, wie 50.000 euro en meer vijl heeft voor een asobak, kan ook de huur of de koop van een garage of staanplaats betalen.
Kan ik mij nog gedeeltelijk in vinden
Citaat:
- De tweede, vaak overbodige, wagen binnen het gezin dubbele verkeersbelasting aanrekenen en inverkeersname. Mits wat planning lukt het vaak zeer goed met één gezinswagen. Indien we te maken hebben met gezinnen waarbij zowel de moeder als de vader werken, kan één van beide ouders de openbaar vervoerskosten volledig inbrengen of een verhoogde fietsvergoeding ontvangen (bijvoorbeeld 0,20 euro per km i.p.v. 0,15).
Kan ik mij helemaal niet in vinden. Je straft hiermee mensen die met 2 gaan werken: als de ene op een andere plaats werkt dan de andere (meestal zo) en/of deze moet op een ander tijdstip vertrekken thuis of terugkomen naar huis en/of heeft onvoorspelbare uren, dan kan je dat gewoonweg niet plannen. Daarnaast zijn er gezinnen waar de kinderen nog thuis inwonen en ook die moeten gaan werken, of gaan met de auto naar de universiteit. Helemaal tegen dus.

Citaat:
- Een derde, vierde, ... wagen binnen één gezin die totaal overbodig zijn, zeer zwaar belasten met tarieven die ettelijke malen hoger zijn dan de basisverkeersbelasting.
Het is de auto gebruiken die milieubelastend is, meerdere auto's hebben stimuleert de economie.

Citaat:

- Indien wagens geen SUV's zijn of korter dan 4,90 meter, maar toch een cc hebben van meer dan 2.0, ook een extra taks hierop heffen. Ik zie niet in waarom een particulier hier moet rondtuffen met een 2.5 liter.
Kan ik mij gedeeltelijk in vinden
Citaat:

- Mensen die slechts één wagen binnen het gezin hebben, maar in de directe omgeving van openbaar vervoer wonen en in een straal van minder dan 10 km van hun werk (dat ook met openbaar vervoer in de nabijheid te bereiken valt) wonen, ook een extra taks opleggen vanwege het niet-noodzakelijk gebruik van hun voertuig. Eventueel een (tijdelijke) vrijstelling geven aan 'jonge gezinnen' met kinderen die om organisatorische redenen van persoonlijk vervoer gebvruik maken en aan gehandicapten die zich moeilijk of onmogelijke met het openbaar vervoer kunnen verplaatsen.
Ja hoor, wat is uw doel: iedereen opsluiten in huis? Alsof mensen hun auto niet meer gebruiken dan om naar het werk te gaan (als ik bvb. naar de zee zou willen gaan, ben ik 1u onderweg met de auto in vergelijking met 2.5u onderweg met het openbaar vervoer...)
Citaat:

- Buitenlanders die gebruik maken van ons wegennet, verplicht een wegenvignet laten kopen (ofwel losse vignetten, ofwel met abonnementsysteem voor 'frequent users').
Krijg je nooit verkocht met ons slecht onderhouden wegen, je verkoopt een kat in een zak

Citaat:

Al deze maatregelen met eraan gekoppeld extra taksen kunnen de overheid (= wij dus) vele honderden miljoenen euro's of zelfs miljarden opleveren. Vreemd dat zelfs een partij als Groen ! bij deze niet zulke kaart durft trekken en zich liever inlaat met bijvoorbeeld (goedbedoeld) de ondersteuning van Hamas-propaganda tegen de joodse staat, wat voor de meeste Vlamingen een ver-van-hun-bed-show blijft.
Dat komt omdat zij weten dat koning auto al meer dan overuitgemolken is qua belastingen
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 10:00   #3
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Afgunstregeltjes... Altijd prachtig als basis voor nieuwe taxaties in een demagogisch praatje

Laatst gewijzigd door Sfax : 10 juni 2010 om 10:01.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 10:13   #4
Tick
Lokaal Raadslid
 
Tick's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2010
Locatie: Limburg
Berichten: 280
Standaard

gehuigert heeft al goed geantwoord vind ik. Indien je toch absoluut de vervuiling wilt stoppen, waarom investeerd de overheid dan niet in milieuvriendelijke oplossingen of infrastructuren? Willen ze meer geld, dat ze dan eens effecienter gaat werken. Belgie is één van de landen waar je het meeste belastingen betaald en toch zitten de meeste van onze diensten of infrastructuren onder het gemiddelde van onze buurlanden, op sommige vlakken zelfs onder het gemiddelde van heel europa.

Ik ken maar weinig mensen die een auto hebben en dat niet noodzakelijk nodig hebben. Nu ik er over nadenk, ik ken er geen. Wat ik wel weet is dat als mijn vriendin met de bus naar het werk moet gaan dat ze minstens 1,5 uur onderweg is en dat is dan nog een snelbus.(20 - 30 min auto) En als ik de bus naar men werk moest nemen dat ik ook minstens 1,5 uur onderweg ben (15 min max met de auto). Dat is dus 3 uur heen + terugweg Als alle bussen nog vlot op elkaar aansluiten.
Op die onderhalf uur ben ik gaan winkelen, kinderen ophalen en al aan het eten maken en misschien heb ik dan nog wat tijd om van mijn avond te genieten.
Dus openbaar vervoer nemen, niet als het zo blijft geregeld.
Tick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 10:23   #5
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Ik betaal al genoeg benzinetaksen en autotaksen om op de met mijn wegentaksen betaalde autowegen te rijden

De eerste die nog geld aan mij vraagt om naar mijn werk (waarvan 48% voor de overheid is) te kunnen rijden, vraagt erom dat ik zonder taksen en verzekering begin te rijden.
Man, dat wordt leuk, e
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 12:43   #6
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

kijk ik heb zo'n asoback in de garage staan, heeft 20.000km in 10 jaar tijd. Wat vind je nu van mijn vervuiling ?
Hij staat daar ten optel, inderdaad... En dankzij mijn asociaal gedrag heeft de overheid al 50.000 euro rijbelasting, 30.000euro verzekering, 5000euro btw, en jammergenoeg maar 3000euro benzinetaks geind...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 12:53   #7
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Grappig, voor de BTW regelingen "quasie Europees" gestroomlijnd werden waren "dikke bakken" bezwaard met 33% BTW en de "normale" wagens met 25%. En geen kat die daar iets abnormaals aan vond.

Iemand die het motorvermogen en trekkracht noodzakelijk vond, maar geen 33% BTW wou betalen had de uitwijkmogelijkheid naar "bedrijfsvoertuigen".

Momenteel is dat hele idee naar de klootjes. Nissan Pixo of Audi Q7, allemaal 19%.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 12:58   #8
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tick Bekijk bericht
Ik ken maar weinig mensen die een auto hebben en dat niet noodzakelijk nodig hebben. Nu ik er over nadenk, ik ken er geen. Wat ik wel weet is dat als mijn vriendin met de bus naar het werk moet gaan dat ze minstens 1,5 uur onderweg is en dat is dan nog een snelbus.(20 - 30 min auto) En als ik de bus naar men werk moest nemen dat ik ook minstens 1,5 uur onderweg ben (15 min max met de auto). Dat is dus 3 uur heen + terugweg Als alle bussen nog vlot op elkaar aansluiten.
Op die onderhalf uur ben ik gaan winkelen, kinderen ophalen en al aan het eten maken en misschien heb ik dan nog wat tijd om van mijn avond te genieten.
Dus openbaar vervoer nemen, niet als het zo blijft geregeld.
Het is maar hoe je het bekijkt hé. Mijn buurman heeft ook zijn auto broodnodig ( volgens hemzelf dan ) om naar de bakker te gaan 2 straten verder.

De realiteit is dat 75 % procent van de mensen op minder dan 10 km van het werk woont en dat er dus wel degelijk alternatieven zijn. Een afstand tot 10 km is bv perfect fietsbaar en je hebt hierbij zelfs geen openbaar vervoer nodig (het excuus van “met het openbaar vervoer duurt het te lang en biedt geen voldoende alternatief vervalt hierbij dus). De mensen zitten a.h.w. vaak enggeestig vastgeroest in hun gewoontes en zeggen al snel “ik heb mijn wagen absoluut nodig”. Voor afstanden tot 7.5 km neemt meer dat 1 op 3 de fiets in Nederland.

Ik denk dat men vooral het gebruik moet gaan ontraden door de brandstofprijzen op te slaan. Te goedkope brandstofprijzen hebben ertoe geleid tot het ontstaan van een cultuur waarbij men te pas en te onpas in de auto stapt om zich te verplaatsen – zonder dat men zich daarbij vragen stelt of nadenkt over zijn verplaatsingsgedrag. Als men de brandstofprijzen doet toenemen, zal men zich wel “bewust” gaan verplaatsen en tevens zal men nog meer gaan kiezen voor zuinige wagens waardoor op zijn beurt dit marktsegment zal vergroten.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 10 juni 2010 om 12:59.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 13:28   #9
gehuigert
Europees Commissaris
 
gehuigert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 augustus 2008
Berichten: 6.094
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is maar hoe je het bekijkt hé. Mijn buurman heeft ook zijn auto broodnodig ( volgens hemzelf dan ) om naar de bakker te gaan 2 straten verder.

De realiteit is dat 75 % procent van de mensen op minder dan 10 km van het werk woont en dat er dus wel degelijk alternatieven zijn. Een afstand tot 10 km is bv perfect fietsbaar en je hebt hierbij zelfs geen openbaar vervoer nodig (het excuus van “met het openbaar vervoer duurt het te lang en biedt geen voldoende alternatief vervalt hierbij dus). De mensen zitten a.h.w. vaak enggeestig vastgeroest in hun gewoontes en zeggen al snel “ik heb mijn wagen absoluut nodig”. Voor afstanden tot 7.5 km neemt meer dat 1 op 3 de fiets in Nederland.

Ik denk dat men vooral het gebruik moet gaan ontraden door de brandstofprijzen op te slaan. Te goedkope brandstofprijzen hebben ertoe geleid tot het ontstaan van een cultuur waarbij men te pas en te onpas in de auto stapt om zich te verplaatsen – zonder dat men zich daarbij vragen stelt of nadenkt over zijn verplaatsingsgedrag. Als men de brandstofprijzen doet toenemen, zal men zich wel “bewust” gaan verplaatsen en tevens zal men nog meer gaan kiezen voor zuinige wagens waardoor op zijn beurt dit marktsegment zal vergroten.
Je negeert het feit dat auto's voor meer dan enkel woon-werk verkeer gebruikt worden. Daarnaast zijn veel van onze wegen veel onveiliger voor fietsers dan dat dat het geval is in NL (ik weet het oorzaak en gevolg is hier verstrengeld maar zouden er nu in VL evenveel mensen fietsen als in NL, onze doden verdrievoudigen ofzo)

Europa
732 – Monaco (2005)
592 – Italie
591 – IJsland (2005)
559 – Duitsland
518 – Zwitserland
509 – Verenigd Koninkrijk
505 – Oostenrijk
500 – Frankrijk
472 – Luxemburg
470 – Belgie
460 – Finland
459 – Zweden
459 – Spanje
444 – Nederland
437 – Noorwegen
409 – Ierland
399 – Portugal
379 – Griekenland
364 – Denemarken

^ lijst van aantal auto's per 1000 inwoners in verschillende landen. Het verschil tussen België en NL qua autobezit is nauwelijks verschillend
gehuigert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 13:30   #10
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is maar hoe je het bekijkt hé. Mijn buurman heeft ook zijn auto broodnodig ( volgens hemzelf dan ) om naar de bakker te gaan 2 straten verder.

De realiteit is dat 75 % procent van de mensen op minder dan 10 km van het werk woont en dat er dus wel degelijk alternatieven zijn. Een afstand tot 10 km is bv perfect fietsbaar en je hebt hierbij zelfs geen openbaar vervoer nodig (het excuus van “met het openbaar vervoer duurt het te lang en biedt geen voldoende alternatief vervalt hierbij dus). De mensen zitten a.h.w. vaak enggeestig vastgeroest in hun gewoontes en zeggen al snel “ik heb mijn wagen absoluut nodig”. Voor afstanden tot 7.5 km neemt meer dat 1 op 3 de fiets in Nederland.

Ik denk dat men vooral het gebruik moet gaan ontraden door de brandstofprijzen op te slaan. Te goedkope brandstofprijzen hebben ertoe geleid tot het ontstaan van een cultuur waarbij men te pas en te onpas in de auto stapt om zich te verplaatsen – zonder dat men zich daarbij vragen stelt of nadenkt over zijn verplaatsingsgedrag. Als men de brandstofprijzen doet toenemen, zal men zich wel “bewust” gaan verplaatsen en tevens zal men nog meer gaan kiezen voor zuinige wagens waardoor op zijn beurt dit marktsegment zal vergroten.
kijk, ik denk dat je in het algemeen daar niet teveel regels moet rond maken, maar gewoon nadenken hoe stuur je een economie naar een beter punt. Het punt moet zorgen voor
- mensen halen weer meer mobiliteit
- mensen zijn beter af
- misschien zijn ze weer duurder af.

Dus elk voorstel die als premissen 'het aso' neemt, is op zichezelf al gedoemd om myopisch te kijken naar een deelprobleem, zonder naar het geheel te kijken.

Toets nu gewoon eens het asoback taxeren versus de benzine 1euro takseren aan elkaar.

IN geval asoback verbieden: ga je bvb 100.000 autos verbieden, en vervangen door 100.000 gewone autos. Dus mobiliteit verander niet, mensen zijn niet beter af, en mensen zijn niet duurder af... gewoon jaloezieregelke.

In geval asoback taxeren: ga je bvb 10.000 auto's zien verdwijnen, en vervangen door cabriolets bvb. Mobiliteit verandert, niet, mensen zijn niet beter af, en zijn een beetje duurder af. Dus weer zo een jaloezie regelke

In geval benzine verdubbelen in prijs: ga je bvb 500.000 mensen ontmoedigen om de wagen te nemen, zul je de mobiliteit verhogen, zul je de mensen tijd doen winnen, en er wel keihard voor doen betalen...

Het zijn die laatste redeneringen die de moeite waard zijn om te verdedigen
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 13:32   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.801
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Het is maar hoe je het bekijkt hé. Mijn buurman heeft ook zijn auto broodnodig ( volgens hemzelf dan ) om naar de bakker te gaan 2 straten verder.
En, da's uw buurman he. Ik wandel dat wel effe. maar waarom dat U uw buurman als voorbeeld neemt snap ik niet.

Citaat:
De realiteit is dat 75 % procent van de mensen op minder dan 10 km van het werk woont en dat er dus wel degelijk alternatieven zijn. Een afstand tot 10 km is bv perfect fietsbaar
Dat kan wel zijn, maar laat het nu net zijn dat mijn woon-werk verkeer 10 km enkel is. Met de wagen is het 8 tot 12 minuten. Met de fiets kijk ik tegen 30 minuten aan. Da's 18-22 minuten enkel die ik kwijt ben. Laat ons 40 minuten per dag rekenen, 200 minuten op een normale werkweek. Met mijn huidig "loon", is dat vrolijk €50+.
Daarbovenop het gezever met weer en wind. Nu stap ik in mijn heilige koe, zet de klimaatcontrole op, en binnen een wip en een weerga zit ik lekker comfy.
Voor mijn plezier bagger ik door het rotste weer met de motorfiets, maar ik wil een beetje fris toekomen op't werk, anders moet ik nog eens 2 * 20 minuten bijtellen om het weer er uit te douchen . Is de fietsvergoeding goed voor €400 per maand?
Citaat:
en je hebt hierbij zelfs geen openbaar vervoer nodig (het excuus van “met het openbaar vervoer duurt het te lang en biedt geen voldoende alternatief vervalt hierbij dus).
Dat blijft wel een valabel excuus om een eigen lange afstandstransportmiddel te hebben nietwaar.

Citaat:
De mensen zitten a.h.w. vaak enggeestig vastgeroest in hun gewoontes en zeggen al snel “ik heb mijn wagen absoluut nodig”. Voor afstanden tot 7.5 km neemt meer dat 1 op 3 de fiets in Nederland.
Nederland is dan ook neergelegd door een pletwals. En de infrastructuur leent zich er ook toe. Dit tegenover België.

Citaat:
Ik denk dat men vooral het gebruik moet gaan ontraden door de brandstofprijzen op te slaan. Te goedkope brandstofprijzen hebben ertoe geleid tot het ontstaan van een cultuur waarbij men te pas en te onpas in de auto stapt om zich te verplaatsen – zonder dat men zich daarbij vragen stelt of nadenkt over zijn verplaatsingsgedrag. Als men de brandstofprijzen doet toenemen, zal men zich wel “bewust” gaan verplaatsen en tevens zal men nog meer gaan kiezen voor zuinige wagens waardoor op zijn beurt dit marktsegment zal vergroten.
Hier ben ik mee eens.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 15:11   #12
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.071
Standaard

Wees eens eerlijk, dit is een verdoken jaloezietaks hé?

Laatst gewijzigd door fox : 10 juni 2010 om 15:12.
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 15:51   #13
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Grappig, voor de BTW regelingen "quasie Europees" gestroomlijnd werden waren "dikke bakken" bezwaard met 33% BTW en de "normale" wagens met 25%. En geen kat die daar iets abnormaals aan vond.
En in de plaats kwam de BIV -in zeer dure trappen-.

Zij maar gerust dat de BIV dit amper 8 % BTW-verschil ruimschoots gecompenseerd heeft. De staat had weer geld nodig...

Een groot deel van die 8% BTW-verschil was er dikwijls persoonlijk uit te halen door korting te krijgen op "zwaardere" auto´s...

Onderschat ook de BIV niet op tweedehandswagens, die hebben ze namelijk nog eens aangepast -ttz gemiddeld verhoogd dus - van 120 m naar 180 maanden ouderdom tot een minimum-BIV die men altijd betaald, ik denk nog altijd 61,5 € BIV voor een auto na 15 jaar... vroeger was dat na 10 jaar al bereikt...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juni 2010 om 15:53.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 18:27   #14
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wees eens eerlijk, dit is een verdoken jaloezietaks hé?
Ik zou niet weten op wie ik jaloers zou moeten zijn? De meeste Asobak-bezitters vind ik immers zielige mensen, die enkel status ontlenen aan hun auto. Zoals het gezegde luidt hebben eigenaars van zulke stormrammen inderdaad een klein p**tje. Ik heb andere kwaliteiten tentoon te spreiden dan een dure en grote wagen. Maar goed, iedereen is vrij zijn wagen te kiezen, maar als hij zulke luxebakken koopt die bovendien ook nog eens veel plaats innemen en milieuvervuilend zijn, dan moet die persoon er maar voor betalen. Wie zo zielsveel van zijn asobak houdt, zal toch ook wel bereid zijn hier een extra centje voor af staan zeker ?
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 21:05   #15
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
(...)
- extra taks op 'Asobakken' (lees de immer populaire SUV's) en andere gedrochten langer dan 4,90 meter die voor particuliere doeleinden worden gebruikt.
(...)
Misschien moet je je toch eens verdiepen in de belastingregels die in dit land voor auto's gelden.
Hier kan je het overzicht vinden: http://www.autogids.be/page.cfm?titr...Services_Taxes
Blader daar eens door en dan zal je zien dat die aso-taks van jou, en dat al sinds jaar en dag, bestaat.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 22:02   #16
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Ik zou niet weten op wie ik jaloers zou moeten zijn? De meeste Asobak-bezitters vind ik immers zielige mensen, die enkel status ontlenen aan hun auto. Zoals het gezegde luidt hebben eigenaars van zulke stormrammen inderdaad een klein p**tje. Ik heb andere kwaliteiten tentoon te spreiden dan een dure en grote wagen. Maar goed, iedereen is vrij zijn wagen te kiezen, maar als hij zulke luxebakken koopt die bovendien ook nog eens veel plaats innemen en milieuvervuilend zijn, dan moet die persoon er maar voor betalen. Wie zo zielsveel van zijn asobak houdt, zal toch ook wel bereid zijn hier een extra centje voor af staan zeker ?
Uiteraard ga je dan alle monovolumes en sedans//breaks ook hoger belasten, want die hebben een even grote wielbasis als zo'n SUV dus die nemen evenveel plaats in. Pech voor de ietwat grotere gezinnen; wie zo zielsgraag aan kinderen begint, zal met plezier een centje extra afstaan, toch?

En uiteraard ga je dan ook alle tweedehandse of oudere wagens die niet meer voldoen aan de huidige normen mbt uitstoot en milieu, zwaarder belasten. Al die oudere wagens braken immers nog gezellig wat meer vuiligheid uit (zelfs al zijn het stadswagentjes). Wie zo zielsgraag met een ouder wagentje rijdt, zal met plezier een extra centje afstaan, toch? Sterker nog, al zij die om de aankoop van een nieuwe wagen te vermijden blijven rondtuffen met oudere en/of tweedehandse wagens, die sparen op die manier genoeg geld uit om een centje extra af te staan, toch?
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 22:14   #17
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
(...)
Pech voor de ietwat grotere gezinnen; wie zo zielsgraag aan kinderen begint, zal met plezier een centje extra afstaan, toch?
(...)
Die moet nu al een flinke cent extra afstaan, want zo zitten de belastingsregels vandaag in elkaar.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 22:16   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Uiteraard ga je dan alle monovolumes en sedans//breaks ook hoger belasten, want die hebben een even grote wielbasis als zo'n SUV dus die nemen evenveel plaats in. Pech voor de ietwat grotere gezinnen; wie zo zielsgraag aan kinderen begint, zal met plezier een centje extra afstaan, toch?

En uiteraard ga je dan ook alle tweedehandse of oudere wagens die niet meer voldoen aan de huidige normen mbt uitstoot en milieu, zwaarder belasten. Al die oudere wagens braken immers nog gezellig wat meer vuiligheid uit (zelfs al zijn het stadswagentjes). Wie zo zielsgraag met een ouder wagentje rijdt, zal met plezier een extra centje afstaan, toch? Sterker nog, al zij die om de aankoop van een nieuwe wagen te vermijden blijven rondtuffen met oudere en/of tweedehandse wagens, die sparen op die manier genoeg geld uit om een centje extra af te staan, toch?
Voila, een asotaks wil het BEZIT takseren, nochthans is het GEBRUIK die moet getakseerd worden. Dat is in één zin samengevat wat er mis aan is.
Een SUV in de garage die 2000km/jaar rijdt vervuilt minder dan een 3liter Lupo
die 100.000km/jaar rijdt.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2010, 22:36   #19
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.195
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
Voila, een asotaks wil het BEZIT takseren, nochthans is het GEBRUIK dat moet getakseerd worden. Dat is in één zin samengevat wat er mis aan is.
Een SUV in de garage die 2000km/jaar rijdt vervuilt minder dan een 3liter Lupo
die 100.000km/jaar rijdt.
Maar het gebruik wordt vandaag ook al getaxeerd en dat op basis van de brandstof en op basis van het verbruik.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2010, 12:45   #20
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Maar het gebruik wordt vandaag ook al getaxeerd en dat op basis van de brandstof en op basis van het verbruik.
Ja maar men zou het nog meer kunnen ( ik meen moeten ) verschuiven van bezit naar gebruik; enkel dan gaan de mensen bewust gaan nadenken over hun autogebruik i.p.v. het als een evidentie te beschouwen.

Laatst gewijzigd door Blue Sky : 19 juni 2010 om 12:48.
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be