Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 juli 2012, 07:12   #21
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Een geoloog heeft mij ooit eens vertelt dat de ijslaag op Groenland eigenlijk instabiel is. Het blijft enkel een ijslaag omdat ze zo dik is, en de hoogste lagen dus in "sneeuwgebied" liggen, maar moest de laag dunner zijn, dan zou het veel meer regenen en minder sneeuwen en zou de ijslaag afnemen.
Maar dat "dik zijn" lijkt nu wel verleden tijd hé. t Schijnt dat ALLES nu ineens weg is. Zou toch een bepaalde stijging van de zeespiegel moeten bij horen denk ik dan.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 07:42   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Maar dat "dik zijn" lijkt nu wel verleden tijd hé. t Schijnt dat ALLES nu ineens weg is. Zou toch een bepaalde stijging van de zeespiegel moeten bij horen denk ik dan.
Eh, ik dacht dat het ongeveer 3 km dik was !
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 07:48   #23
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Maar dat "dik zijn" lijkt nu wel verleden tijd hé. t Schijnt dat ALLES nu ineens weg is. Zou toch een bepaalde stijging van de zeespiegel moeten bij horen denk ik dan.
Ik heb uit het artikel van wired begrepen dat de temperatuur nergens meer onder het vriespunt zit. Dat betekent m.i. daarom nog niet dat alle sneeuw gesmolten is. Maar wel smeltende.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 08:08   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Migrant Bekijk bericht
Maar dat "dik zijn" lijkt nu wel verleden tijd hé. t Schijnt dat ALLES nu ineens weg is. Zou toch een bepaalde stijging van de zeespiegel moeten bij horen denk ik dan.
Groenland is 2 166 086 km².

Pak daarbij de meest grotestke gok van een uniforme 3 km dikke ijslaag.

Da's dus 6 500 000 km³ water. Ik kom uit op een uniforme zeespiegelstijging van 18 mm.

Dat lijkt niet veel. Maar aangezien het van Groenland afkomt, en een tijd nodig heeft om overal te geraken... Ik mis ergens een lokale stijging van 1 meter ofzo die voor een paar weken de Atlantische kusten teistert.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 08:32   #25
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Groenland is 2 166 086 km².

Pak daarbij de meest grotestke gok van een uniforme 3 km dikke ijslaag.

Da's dus 6 500 000 km³ water. Ik kom uit op een uniforme zeespiegelstijging van 18 mm.

Dat lijkt niet veel. Maar aangezien het van Groenland afkomt, en een tijd nodig heeft om overal te geraken... Ik mis ergens een lokale stijging van 1 meter ofzo die voor een paar weken de Atlantische kusten teistert.
De Zuidpool beslaat 13,6 Mio km² en heeft een gemiddelde ijsdikte van 2,2 km.Dat levert dus al niet veel meer.
En de bijdrage van een afsmeltende Noorpool is zelfs negatief want de drijvende ijsvolumes krimpen bij het smelten.

How inconvenient, that truth !
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 10:25   #26
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
De Zuidpool beslaat 13,6 Mio km² en heeft een gemiddelde ijsdikte van 2,2 km.Dat levert dus al niet veel meer.
En de bijdrage van een afsmeltende Noorpool is zelfs negatief want de drijvende ijsvolumes krimpen bij het smelten.

How inconvenient, that truth !
Het zijn wel de gedeelten die boven water zitten, die smelten.Dat is dus EXTRA water.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 10:31   #27
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het zijn wel de gedeelten die boven water zitten, die smelten.Dat is dus EXTRA water.
Klopt niet : hun gewicht verdwijnt bovenop de onderzeese ijsmassa, zodat deze laatste stijgt en er minder water moet verplaatst worden om het drijvende te houden (wet van Archimedes). Als er minder water moet verplaatst worden dan ZAKT het water !

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 28 juli 2012 om 10:31.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 10:44   #28
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het zijn wel de gedeelten die boven water zitten, die smelten.Dat is dus EXTRA water.
Wet van Archimedes.
Laat een ijsklomp smelten in een emmer water en het waterpeil zal daardoor niet stijgen.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 10:55   #29
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wet van Archimedes.
Laat een ijsklomp smelten in een emmer water en het waterpeil zal daardoor niet stijgen.
Zo is dat. Behoudens eventueel een klein verschil wegens het densiteitsverschil tussen zout en zoet water.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:03   #30
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Wet van Archimedes.
Laat een ijsklomp smelten in een emmer water en het waterpeil zal daardoor niet stijgen.
Het aanbrengen van de ijsklomp alleen al laat het peil in je emmer stijgen, bij het smelten daarna niet meer.

Groenland is geen ijs maar vasteland waarop ijskap ligt. Als een gedeelte daarvan afsmelt en in zee terechtkomt is dat extra water. Alles wat boven zeeniveau uitsteekt vormt bij smelten extra watervolume.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 juli 2012 om 11:06.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:09   #31
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Klopt niet : hun gewicht verdwijnt bovenop de onderzeese ijsmassa, zodat deze laatste stijgt en er minder water moet verplaatst worden om het drijvende te houden (wet van Archimedes). Als er minder water moet verplaatst worden dan ZAKT het water !
In die termen is het een nuloperatie, maar de premisse van vrij drijvend ijs klopt niet, zie post hierboven. Dit is een ijskap op land voor een groot deel.
Ik ga hier de geleerde niet spelen maar integendeel de resultaten van de wetenschappelijke prognoses bekijken en overnemen. Die wellicht mijn optie zullen ondersteunen.
Je kan dan nog negationistisch gaan doen.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 juli 2012 om 11:11.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:10   #32
ToonB
Partijlid
 
Geregistreerd: 5 november 2011
Berichten: 217
Standaard

Wat is juist het probleem? Tijdens de vorige ijstijd lag het zeeniveau 125 meter lager, men voorspelt dat als alle landijs zou smelten, het zeeniveau nog 6 meter zou stijgen. De mens is creatief genoeg geweest om de 125 meter te overbruggen, deze 5% zal het verschil niet maken. Lijkt me eigenlijk dat we er alles aan zouden moeten doen om een nieuwe ijstijd te vermijden .
ToonB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:11   #33
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het aanbrengen van de ijsklomp alleen al laat het peil in je emmer stijgen, bij het smelten daarna niet meer.
Tja, maar de Noordpool ligt er al hé. En wij hebben nog altijd droge voeten. En na het smelten ook.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Groenland is geen ijs maar vasteland waarop ijskap ligt. Als een gedeelte daarvan afsmelt en in zee terechtkomt is dat extra water. Alles wat boven zeeniveau uitsteekt vormt bij smelten extra watervolume.
Dat werd hier niet tegengesproken maar die stijging is minimaal (zie hoger).

U had het echter over "het ijs dat boven het water uitsteekt". Dat gaat dus geen stijging geven bij het smelten (behoudens wat densiteitsverschil)

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 28 juli 2012 om 11:12.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:14   #34
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr Bekijk bericht
Tja, maar de Noordpool ligt er al hé. En wij hebben nog altijd droge voeten. En na het smelten ook.

Dat werd hier niet tegengesproken maar die stijging is minimaal (zie hoger).

U had het echter over "het ijs dat boven het water uitsteekt". Dat gaat dus geen stijging geven bij het smelten (behoudens wat densiteitsverschil)
Je kijkt naast de essentie: smelten van de ijskap die landinwaarts ligt.
De berekening moet de wetenschap maar doen, van de stijging van het waterpeil. Wie anders?

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 juli 2012 om 11:15.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:23   #35
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Je kijkt naast de essentie: smelten van de ijskap die landinwaarts ligt.
Dat stond niet in uw premisse :
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Het zijn wel de gedeelten die boven water zitten, die smelten.Dat is dus EXTRA water.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
De berekening moet de wetenschap maar doen, van de stijging van het waterpeil. Wie anders?
Dat houdt niet in dat een niet-wetenschapper hier gratuit mag komen vertellen dat door de smelt van drijvend ijs het zeewater fameus zal doen stijgen.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:26   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.384
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De Groenlandse ijskap ligt op land.
Als al dat ijs smelt, stijgt de zeespiegel met 18mm, globaal gezien. Daar heeft Eno2 wel gelijk in.
En dat was ook de premisse van het artikel, het plots verdwijnen van de Groenlandse ijskap. Ik mis toch nog steeds de vloedgolf die we zouden moeten zien van al dat smeltwater.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:33   #37
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Ik heb hier al 25 keer gezegd, dat Groenland land is, zoals de naam duidelijk zegt, en geen noord- of zuipdoolijs, maar een dichter speelt natuurlijk liever met dichtheden van water en ijs.

Laatst gewijzigd door eno2 : 28 juli 2012 om 11:35.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:34   #38
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
De Groenlandse ijskap ligt op land.
Als al dat ijs smelt, stijgt de zeespiegel met 18mm, globaal gezien. Daar heeft Eno2 wel gelijk in.
En dat was ook de premisse van het artikel, het plots verdwijnen van de Groenlandse ijskap. Ik mis toch nog steeds de vloedgolf die we zouden moeten zien van al dat smeltwater.
Zie hoger : het ijs is (nog) niet weg maar de temperatuur zit nergens meer onder het vriespunt en de ijskap is dus overal aan het smelten. En 3 km ... dat duurt wel effe. Die "vloedgolf van 18 mm" moet de Oostendenaar dus niet ongerust maken.

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 28 juli 2012 om 11:34.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 11:38   #39
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ik heb hier al 25 keer gezegd, dat Groenland land is, zoals de naam duidelijk zegt, en geen noord- of zuipdoolijs, maar een dichter speelt natuurlijk liever met dichtheden van water en ijs.
Beste Eno2, ik heb nergens gezegd dat het smeltwater van Groenland geen stijging geeft. Maar het is een grove overschatting om te denken dat dit merkbaar zal zijn .

Wat ik wel weerlegd heb is uw bewering dat "het ijs dat boven het water uitsteekt" (zie uw eigen quote) een stijging van het zeepeil zou teweegbrengen. Ik had u wel gelijk gegeven indien u schreef "het ijs dat bovenop het land ligt".

We spreken dus over 2 verschillende zaken. Gelieve het onderscheid te maken.

Laatst gewijzigd door Descartes Jr : 28 juli 2012 om 11:39.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 juli 2012, 20:48   #40
E. Migrant
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 oktober 2011
Berichten: 1.745
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ToonB Bekijk bericht
Wat is juist het probleem? Tijdens de vorige ijstijd lag het zeeniveau 125 meter lager, men voorspelt dat als alle landijs zou smelten, het zeeniveau nog 6 meter zou stijgen. De mens is creatief genoeg geweest om de 125 meter te overbruggen, deze 5% zal het verschil niet maken. Lijkt me eigenlijk dat we er alles aan zouden moeten doen om een nieuwe ijstijd te vermijden .
Ik dacht dat het 70 meter zou zijn dat de zeespiegel zou stijgen als alle landijs in de oceanen terecht komt.
E. Migrant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:01.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be