Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wie gelooft dat hij beter gaat worden van een secessie
IK! IK BEN IMMERS GOEDGELOVIG 46 52,87%
IK NIET! LIEVER EEN VOGEL IN DE HAND DAN GEEN HAND 41 47,13%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2002, 10:23   #81
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Robrecht
Net als Jonas deel ik zijn ergernis wanneer uit bepaalde hoek(we weten allemaal welke) de rechtvaardige eis voor Vlaams zelfbestuur, verklaard wordt uit egoisme of verwijten naar een ander volk.
Eens kijken of er buiten de centjes nog iets anders uitkomt.
Citaat:
Als Vlaamsvolksnationalist en volksnationalist in het algemeen vind ik het schrijnend dat het Waalse volk in deze construktie België veroordeeld wordt tot de bedelstaf.
Als opener kan dit tellen: de bedelstaf
Een leuke hyperbool, én bovendien, jawel: het argument van de (lege) geldzak!!
Hilarisch gewoon.

Citaat:
Vlaanderen onafhankelijk is voor mij tevens een noodzaak tot blijvende solidariteit met andere volkeren.
Zeker en vast ook met de Walen.
Een solidariteit die eindelijk eens werk maakt van een toekomstgerichte Waalse economie.
Niet zoals de pseudo solidariteit waar Vlaams geld gebruikt wordt om de zuilen-economie van het machtsgeile PS mee in stand te houden.
De (door mij) in vet geplaatste woorden zeggen genoeg?

Citaat:
De transferten naar Wallonië stopzetten betekenen een netto-winst ter waarde van een middenklassewagen per Vlaams gezin.


Citaat:
Alleen hebben de meeste der Vlaamse gezinnen die auto niet nodig.
We zijn reeds materialistisch genoeg.
Waarover zeur je dan?
Citaat:
Als men daarbij nog weet dat een rijke Waalse economie ook nog uitermate winstgevend zou zijn voor de Vlaamse onafhankelijke buur, dan is het zeker niet nodig om de Walen deze clichéverwijten naar het hoofd te slingeren.
En de geldzak, hij piepte voort.
Citaat:
Vlaanderen bouwde een economie op uit het niets, zonder Belgische steun. (zie onderzoek prof Hannes)
En voort, en voort, usw., etc., .....

Waarde Robrecht,
het is om van achterover te vallen.
Hoe meer jullie willen aantonen dat de onafhankelijkheidseis geen centenkwestie is, in hoe meer bewoordingen het naar boven komt dat dit jullie enige been om op te staan is. Ik voel dus duidelijk genoeg waar de frustratie zit.
Beschouw het niet als een persoonlijke aanval, maar jouw tekstje was echt wel de beste illustratie tot hiertoe van mijn stellinkje..
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 10:25   #82
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
En dat vindt Superstaaf dus prima. Hij is de vleesgeworden knechtenmentaliteit van ons volkje - zich laten uitzuigen en er nog fier op zijn ook.
Zegt de Grrrrrooooooootnederlander die recht vanonder het waalse juk in de kont van de hollanders wil kruipen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 10:28   #83
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Trouwens Superstaaf. Zelfs al was de geldkwestie het enige argument voor Vlaamse onafhankelijkheid (quod non - dat ik ik in een vorige post afdoend aangetoond en werd door uzelf niet tegengesproken) wat dan nog? Die criminele transferpolitiek is een reden op zich om dit land op te doeken.
Je geeft dus reeds toe dat de geldzak het énige echte argument is.
Op vorige pagina's gaf ik je gelijk, en toonde ik begrip voor het chagrijn van de slachtoffers der repressie, maar je ziet toch in dat dit een uitdovend argument is?
Andere argumenten zonder het woord 'geld' onder één of andere vorm, kwam ik evenmin in jouw teksten tegen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 10:38   #84
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

Maar hoeveel keer moeten wij het nu nog zeggen?

Er is meer dan die geldkwestie hoor: cultureel, ideologisch, educatief, godsdienstig....

Maar ik heb weer ongelijk zeker?
VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 10:38   #85
Pieterjan
Parlementslid
 
Pieterjan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.771
Standaard

Je hebt overschot van gelijk!!!
__________________
Politiek is vloeibare geschiedenis, geschiedenis is gestolde politiek
Pieterjan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 10:39   #86
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Op vorige pagina's gaf ik je gelijk, en toonde ik begrip voor het chagrijn van de slachtoffers der repressie, maar je ziet toch in dat dit een uitdovend argument is?
Daar twijfel ik ten stelligste aan. Deze rancunes worden netjes van vader op zoon overgedragen. Ik ben zelf ondertussen al de derde generatie van repressieslachtoffers. Weet trouwens ook dat bewuste Vlamingen in de meeste gevallen ook gelovige katholieken zijn en nog belang hechten aan kroostrijke gezinnen, terwijl vrijzinnigen zichzelf maar uitroeien van generatie op generatie. Het is dus helemaal geen uitdovend probleem, maar een groeiend probleem.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 10:42   #87
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Andere argumenten zonder het woord 'geld' onder één of andere vorm, kwam ik evenmin in jouw teksten tegen.
Jong, als ge niet wilt luisteren, maak ik aan dit argument geen woorden meer vuil zenne. Uw geloof in de allesoverheersing van het geldargument begint dogmatische allures aan te nemen. Kom dus maar niet klagen over mogelijke dogma's van de Katholieke Kerk. Ge vindt er immers zelf uit.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 10:43   #88
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Uit een Hollandse kont komt iets uit, al is het maar str*nt. Die wordt echter wel gemaakt van wat ze met hun eigen centen doen.

Onder het Waalse juk (jouw woorden toch?) gaan er alleen maar centjes weg uit Vlaanderen, waar ook str*nt van gemaakt wordt maar het zijn wel andermans' centen.

Separatisme is dus (voor een rechtvaardig deel) een centenkwestie. Alsof het samenhouden van België dat niet is! (En dat deel is veel minder rechtvaardig)
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 10:45   #89
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter De Wever
Inderdaad. Er zijn voldoende niet-financiële argumenten om te pleiten voor een onafhankelijk Vlaanderen.
Na zeven of meer bladzijden replieken kwam ik er nog geen enkele tegen.........

En 't Zal bij Pieter De Wever niet anders zijn:

Citaat:
Maar zou het zelfs dan zo schandalig zijn om op te komen voor een onafhankelijk Vlaanderen (of een hereniging van de Nederlanden, waar ik persoonlijk voorstander van ben) indien dit enkel gebaseerd was op de enorme geldoverdrachten van Vlaanderen naar Wallonië?
Een echt schandaal is het inderdaad niet, maar geef het dan gewoon toe!
Om de poen is het me te doen!
D�*t alleen al, maakt reden genoeg uit, zo zeg je hieronder:
Citaat:
Dat alleen is inderdaad reden genoeg om deze onstaat op te doeken.
Citaat:
Noem het dan egoisme voor mijn part
Tuurlijk
Citaat:
(wat het niet is, gezien de vele andere argumenten), mij lijkt het eerder een kwestie van zich -terecht- niet willen onderwerpen aan deze georganiseerde diefstal.
En in Vlaanderen ga je niet bestolen worden?
Sinds de federalisering betaalde ik nog nooit zoveel taksen en belastingen en heffingen aan...... juist: de vlaamsche gemeenschap!

Citaat:
Wat betreft die vele andere argumenten: voorbeelden zijn er al genoeg gegeven.
Ik zal even de brillensite van HAns Anders moeten bezoeken, want op het eerste zicht zie ik er niet al te veel.

Citaat:
Toch nog even: het feit dat Vlamingen en Walen elkaar gewoon niet verstaan, letterlijk noch figuurlijk; het feit dat de belgische constructie enkel nadelen heeft voor Vlaanderen, en op lange termijn ook voor Wallonië (geen enkel land zal zich ontwikkelen als het financiëel zo afhankelijk is van een ander land); het democratisch probleem zoals aangegeven door Jonas, ...
De verstaanbaarheid is een loos nep-argument. Oplossingen genoeg voorhanden. Allebei tweetalig, of allebei Engels als tweede taal, en de problemen zijn, mits wat goodwill van de baan.
In het tweede deel van de quote zette ik een paar woorden in vetjes. Die tonen weerom feilloos aan waar het schoentje echt wringt, hoewel je met je openingszin weer een massa andere argumenten pro secessie in het vooruitzicht stelde.

Citaat:
Tenslotte is er ook de huidige feitelijke situatie waarbij Vlamingen en Walen elkaar (in het algemeen) niet vertrouwen. U mag dit toeschrijven aan de "verderfelijke" nationalisten (volgens mij is het een gevolg van het gedwongen samenleven in één staat), maar dat maakt dit feit niet minder waar. Dit wantrouwen is nu dus (los van wat de oorzaak ervan is) sowieso een probleem in dit land, en leidt zeker niet tot goed bestuur
Wantrouwen is niet echt een objectief meetbaar gegeven.
Een overdaad eraan noemen we xenofobie.
Mits aangepaste behandeling is dit perfect geneesbaar.
Ikzelf heb er geen last van, en het levert me een paar mooie vriendschappen met mijn waalse collegae op.
Dat is nu eens een niet-financieel argument.

Citaat:
Argumenten om deze staat te ontbinden zijn er genoeg
Toch lees ik er nooit maar één.

Zoals hieronder nogmaals:
Citaat:
(al was het dus inderdaad enkel maar een kwestie van "eigen geldbeugel eerst".)
Citaat:
Maar ik zou de vraag graag omkeren: weten mensen als Moi en Superstaaf eigenlijk wel argumenten pro belgië?
Tuurlijk: mijn geldzak
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 10:53   #90
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Godfried
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Andere argumenten zonder het woord 'geld' onder één of andere vorm, kwam ik evenmin in jouw teksten tegen.
Jong, als ge niet wilt luisteren, maak ik aan dit argument geen woorden meer vuil zenne. Uw geloof in de allesoverheersing van het geldargument begint dogmatische allures aan te nemen. Kom dus maar niet klagen over mogelijke dogma's van de Katholieke Kerk. Ge vindt er immers zelf uit.
Ik luister en...... hoor enkel: geld, poen, transferten, misplaatste solidariteit, uitzuiging, bodemloze putten etc.etc.etc.etc.etc.
Je hoeft me niet te overtuigen. Het is niet mijn dogma, maar dat van de nationalisten-secessisten-separatisten.
Er komt gewoon niets anders uit, behalve dan eventjes jouw repressiechagrijn, wat uitdovend is, gezien de leeftijd der betrokkenen. Onze nazi-bompa's (en wie heeft er geen?) staan met één been in hun graf, en in die toestand kan de vlaamse zaak en de onafhankelijkheid stilaan aan hun reet roesten. Ze zijn al veel te afhankelijk van de farmaceutische concerns.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:00   #91
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Maar hoeveel keer moeten wij het nu nog zeggen?

Er is meer dan die geldkwestie hoor: cultureel, ideologisch, educatief, godsdienstig....

Maar ik heb weer ongelijk zeker?
KULTUREEL:
Benieuwd of jij je nederlandstalige cultuur hier niet ongebreideld kan beleven.
Hoelang is het laatste concert-toneel-museumbezoek trouwens geleden, VL?
Eerlijk antwoorden hee!


IDEOLOGISCH:
Moeten we naar een eenheidsworst?
Geen plaats voor andersdenkenden?
Wordt het achtergehouden bidonnetje Zyklon-B nerveus om mensen met andere opvattingen te 'genezen'?

EDUCATIEF:
Toch erg hoe alle cursussen van lagere tot middelbare school hier in het frans, wat zeg ik, in het waals gegeven worden.
Op de unief is het ook al zo, of is het daar de veramerikanisering die toeslaat?
Trouwens was onderwijs geen gewestelijke bevoegdheid, en dus reeds gesplitst?!?!?

GODSDIENSTIG
De enige god die hier écht aanbeden wordt is die van het gouden kalf, de mammon, de god van het geld.
Dat is in beide landsgedeelten eerder een punt van overeenkomst dan van tweedracht.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:18   #92
Joshua
Burger
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 183
Standaard

Wij hebben nu eenmaal meer gemeenschappelijk met de Nederlanders dan met de Fransen. Uw pogingen om de Vlaamse beweging te criminaliseren ten spijt.
Joshua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:25   #93
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Dat is in beide landsgedeelten eerder een punt van overeenkomst dan van tweedracht.

Fout.

Van overeenkomst én van tweedracht.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:25   #94
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joshua
Wij hebben nu eenmaal meer gemeenschappelijk met de Nederlanders dan met de Fransen. Uw pogingen om de Vlaamse beweging te criminaliseren ten spijt.
Je doelt toch niet op de taal hoop ik?
Nousechie, pen je me een hoartje betoeterd?
Nitte cheloofe!
Sulle we effe chaan shitte?
De mitfoor claimde een friekik bij de ref!
Hou je kop joh, jai loopt in de bijstand!
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:31   #95
Joshua
Burger
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 183
Standaard

Het gaat je toch niet lukken om me kwaad te krijgen ! Als het niet lukt met normale argumenten dan ga je de tegenstander proberen te criminaliseren en dan belachelijk te maken. Een taktiek zoals een ander natuurlijk. Maar daar hou je de vlaamse onafhankelijkheids strijd niet mee tegen.
Superstaaf, Wat jij en ik hier zitten te doen is toch niet belangrijk. Het onafwendbare gaat toch gebeuren. Vroeg of laat.
Joshua is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:49   #96
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joshua
Het gaat je toch niet lukken om me kwaad te krijgen ! Als het niet lukt met normale argumenten dan ga je de tegenstander proberen te criminaliseren en dan belachelijk te maken. Een taktiek zoals een ander natuurlijk. Maar daar hou je de vlaamse onafhankelijkheids strijd niet mee tegen.
Superstaaf, Wat jij en ik hier zitten te doen is toch niet belangrijk. Het onafwendbare gaat toch gebeuren. Vroeg of laat.
België is inderdaad een verloren zaak.

Alle hens wordt vandaag nog, dankzij de V(laanderen) L(liever) D(umpen) partij, aan dek geroepen maar zogauw zij door de mand vallen bij Jan publiek ontsnappen de Vlaamse leeuwen uit hun Belgische kooien.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:53   #97
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joshua
Het gaat je toch niet lukken om me kwaad te krijgen !
Fijn zo, ik houd niet van boze mensen.

Citaat:
Als het niet lukt met normale argumenten
Lees jij wel alles wat ik schrijf?
Ik vind dat het aardig lukt, zeker gezien de enorme reactie en tegenkanting vanuit vlaamsnationalistische hoek. Enorm qua hoeveelheid tekst en schrijvenden dan toch..........
Citaat:
dan ga je de tegenstander proberen te criminaliseren
Dat is een loos verwijt, waar ik me eveneens niet ga laten boos om worden.
Citaat:
en dan belachelijk te maken.
Moet ik op belachelijke inhoudsloze postinkjes bestaande uit één statement, die dan bovendien nog illustreren wat ik wil aantonen, een ernstige, diepzinnige, gefundeerde repliek geven?
Trouwens veel moeite om de belachelijkheid van bepaalde argumenten in het licht te zetten hoef ik me niet te getroosten........
Sommige zaken zijn té vanzelfsprekend.

Citaat:
Een taktiek zoals een ander natuurlijk. Maar daar hou je de vlaamse onafhankelijkheids strijd niet mee tegen.
Waarschijnlijk ga ik strijdend ten onder.
Toch blij dat jullie me de veldslag op het www gunnen.

Citaat:
Superstaaf, Wat jij en ik hier zitten te doen is toch niet belangrijk.
Dat is nu eens taal naar mijn hart, zonder zever!
Maar laat ons deze metafysische discussie op een ander forum voeren.

Citaat:
Het onafwendbare gaat toch gebeuren. Vroeg of laat.
Jij hoopt vroeg, ik hoop laat of zelfs niet.
Ik lever me vol vertrouwen over aan de democratische krachten.
De stand op dit moment is:
Separatisten-Unitaristen
1 - 10
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:55   #98
Robrecht
Burger
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 176
Standaard

Het is soms meelijwekkend om te zien voor welke belangen Superstaaf zich leent, wanneer hij hier de Belgische trom slaat.
Superstaaf, of het nuttig instrumentje van de belgicistische haute finance die de Walen leegzoog in de Borinage en het geld naar hun Brusselse rekeningen versluisden. Om een Waalse sociale puinhoop achter te laten, en nooit daarnaar om te zien.
Superstaaf of het nuttig instrumentje van de PS die teerde op die sociale puinhoop.
Superstaaf, of het nuttig instrumentje voor het behoud van de PS-zuilen. .
Een PS die hun volk gijzelt in deze zuilen, reeds vanbij de geboorte tot de doodskist.
Een PS die België slechts ziet als financiële construktie om deze openbare sector-economie, zonder toekomst, te blijven onderhouden.
De Waal wordt er niet beter van. Hun recht om zelf een toekomstgerichte economie op te bouwen wordt hun zo ontnomen.
De drogreden van SS, alsof hij hier de belangen verdedigt van "mensen die hun brood verdienen in unitaire instellingen" is niet alleen van louter eigen-zak-eerst aard, maar nog vals ook. In het verleden bleken grote unitaire instellingen na federalisereing, pas winstgevend te zijn voor hun werknemers.
Het is misschien eens wijselijk om de machtsgroepen die gebaat zijn bij dit België te leren kennen, voor men hier de Belgische vlag zwaait.
Meestal zijn het groepen die reeds in het verleden bewezen hier en in andere continenten allesbehalve sociaal medeleven te bezitten.
Het is dan ook eerder wraakroepend dat iemand hier uit zogezegde sociale voeling met de "Belgische(?)" medemens, een construktie verdedigt gebouwd op meedogenloos kapitalisme en politieke machtswellust.
Robrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:58   #99
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
That's it.
Blij dat een vlaamsnationalist deze formule ook eens (serieus?) in overweging wil nemen.
Het is een mogelijkheid, zoals alles een mogelijkheid moet kunnen zijn. Waarom verzet jij je echter systematisch tegen de andere gedachte?

Citaat:
Dat is een drogreden.
Er bestaan immers ook andere dan lineaire evoluties.
Ik ben geen wiskundige, maar ik herinner me wel voldoende grafieken van functies die krommingen vertoonden, en uit de driehoeksmeting zijn me ook sinusoïdale grafieken bijgebleven.
Ook in de geschiedenis bestaan er cyclische evoluties, evoluties van 'rise and fall', slingerbewegingen......
De cyclische tijdsopvatting van Arnold Toynbee en Oswald Spengler dus? Mja, daar zit iets in, in tijd is uiteraard alles mogelijk en zeker "in the long run", enig probleem echter is dat we allemaal dood zijn in the long run. Ik vind het nogal straf dat we moeten wachten tot de slinger naar de andere kant doorslaat. Je kan immers niet ontkennen dat we vanaf 1830 tot vandaag een evolutie meemaken die een splitsing van Vlaanderen en Wallonië steeds dichterbij brengt? Vanaf de eerste schuchtere staatshervormingen (democratisch afgedwongen by the way) tot de belangrijkste van 1993 zien we een gestage evolutie van de overheveling van bevoegdheden, tot tenslotte de oprichting van afzonderlijke parlementen waar die bevoegdheden beleidsmatig worden uitegewerkt. Bovendien zijn al onze partijen al van in de jaren '70 gesplitst in twee vleugels enz...
Ik zie niet in waarom we BELEIDSMATIG de klok zouden moeten terugdraaien (want daar komt het op neer) om alle dramatische gevolgen van de federalisering weg te werken? Het lijkt me logisch dat we nu "all the way" gaan, aangezien we nu toch al zo ver gekomen zijn.Integenstelling tot wat jij denkt gaat zo'n terugdraaien ook handen vol geld kosten en bovendien zijn alle voorgaande uitgaven daardoor nutteloos.

Citaat:
Het is dus niet omdat België nu eventjes flirt met een 'apartheid-scenario', dat dit ons lijnrecht naar een secessie hoeft te voeren. De slinger kan ook terugslaan, wat mij en een zwijgende massa niet onwelgevallig zou zijn.
Die zwijgende massa trekt zich van het ondemocratische karakter van de huidige staat niets aan. Vergeet niet dat veel mensen in 1996 niet eens wisten dat er zoiets bestond als bevoegdheden op het eigen niveau. De meeste mensen snappen bovendien geen jota van het nut van de scheiding der machten (afgedwongen na de Franse revolutie!). Geef mij de kans, en ik vind een meerderheid van de Belgen bereid om die scheiding der machten af te schaffen.
Dat is dus geen argument, de meerderheid van de kiezers in Antwerpen wil zijn allochtone buur ook graag op het vliegtuig zetten, maar dat neemt ook niemand serieus. In Holland heeft 25´% van de kiezers voor een dode man gestemd, waar is de ratio heen?

De slinger kan steeds terugslaan, uit recent onderzoek bleek dat wel 30% van de mensen de vorst meer macht wou geven! Voor we het weten zitten we weer in het Ancien-Régime. In de geschiedenis kan en mag alles natuurlijk, en de slinger zelf zeker, maar wees nu eens redelijk, zoiets wil je toch ook niet?

Citaat:
Denk je eens in wat een échte vereenvoudiging het zou betekenen, om slechts één regering, één parlement etc. te hebben, gevuld met bekwame goedmenende politici. een vereenvoudiging, bezuiniging, transparantie, toegankelijkheid, kortom een toestand die elke goedmenende burger moet voorstaan, op straffe van voor inciviek versleten te worden.
De staat Belgiê is (terecht!) opgebouwd vanuit de visie dat ze ééntalig moest en zou zijn. Daarom "werkte" die staat ook "degelijk" tot op het ogenblik dat men moest erkennen dat er toch wel nog een andere taal in dit land bestond, namelijk het Nederlands. Vele parlementairen waren overtuigd van het feit dat België niet meer kon bestaan indien men aan haar ééntalig Franse karakter kwam (Jules Destrée). Dat is wat grof gesteld, maar feit is wel dat men in de praktijk, op het terrein heeft gezien dat die tweetaligheid voor een aantal problemen zorgde. Daarom heeft men reeds in de jaren '70 bepaalde zaken vastgelegd die strikt, zuiver cultureel gebonden waren (subsidies en dergelijke, een centrale ambtenaar kon immers inzake beleid niet én van het Nederlandstalige én van het Franstalige toneel en dergelijke op de hoogte zijn en bepalen hoe men het beste de bestaande subsidies kon verdelen). Men moest dus al twee hoge ambtenaren aanstellen enz... Na verloop van tijd gebeurde hetzelfde voor andere bevoegdheden, omdat de werkbaarheid van de instelling wel fundamenteel verbeterde, maar wel ten koste van de transparantie en het democratische gehalte. Na verloop van tijd is dat gebrek aan transparantie funest en kan het leiden tot een afkeer van de politiek en de eigen instellingen.
Het lijkt me dus logisch om niet voor "of/of" te kiezen, maar eerder om voor "en/en" te kiezen.

Het krampachtig vasthouden aan de Belgische instellingen is niet rationeel maar emotioneel onderbouwd, mensen willen niet af van de symbolen enz...
Jij gaat met je hyper-begicisme even dik in de fout als al die bejaarde mensen op het Vlaams Nationaal zangfeest, bij beide strekkingen zie ik een gebrek aan rationaliteit.
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 11:58   #100
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

De stand is 19/9, vòòr de separatisten.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be