Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 februari 2008, 12:14   #1
pistoléke
Burgemeester
 
pistoléke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2003
Locatie: Antwerpen,Merksem
Berichten: 593
Standaard "auto" of, geen auto

Heb al een paar dagen een discutie met iemand, over een auto hebben, of niet...en er zijn dingen die ik ondervind, bij mensen die een wagen hebben, en die er geen hebben...een antwoord van iemand met een wagen is 9 van de 10elke keer hetzelfde dat men zegt, en dat is "als je geen auto hebt ben je afhankelijk van iemand met een auto", verder ondervind ik ook dat vele personen die een wagen hebben, letterlijk denken dat heel de wereld aan hun g*t hangt. Ze kennen/weten zogezegd alles "veel" beter dan iemand die geen auto heeft...eigenlijk vind ik dit erg, als je zo moet leven, alles op die auto gebaseerd...ze hebben het niet door, maar die eigenaars van een auto zijn eigenlijk totaal afhankelijk geworden van hun eigen voertuig...er zijn ook personen die mij soms zeggen om een auto te kopen, en als ik dan antwoord, waarom zou ik, ik heb geen wagen nodig, ik geraak overal waar ik wil...en soms krijg ik dan een antwoord, maar het is toch makkelijk,(en daar gaan we weer) je bent niet afhankelijk van iemand met een auto...(op deze ogenblik rijd ik met iemand mee op t werk, tegen betaling weliswaar)en dan nemen ze dat als voorbeeld, en antwoorden ze prompt als die nu wegvalt en je kunt niet meer mee rijden...dan antwoord ik, dan is er nog steeds het openbaar vervoer, en dan is er nog steeds mijn fiets...en dan kijken ze weer vol onbegrip...
erg hoe eigenaars van een wagen afhankelijk zijn geworden van koning auto...
__________________
"Olé Pistolé"

Laatst gewijzigd door pistoléke : 21 februari 2008 om 12:15.
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 12:28   #2
daiwa
Secretaris-Generaal VN
 
daiwa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 augustus 2004
Berichten: 45.689
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
erg hoe eigenaars van een wagen afhankelijk zijn geworden van koning auto...


Als je die nodig hebt om op je werk te geraken is dat geen luxe maar een noodzaak.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 12:44   #3
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
Heb al een paar dagen een discutie met iemand, over een auto hebben, of niet...en er zijn dingen die ik ondervind, bij mensen die een wagen hebben, en die er geen hebben...een antwoord van iemand met een wagen is 9 van de 10elke keer hetzelfde dat men zegt, en dat is "als je geen auto hebt ben je afhankelijk van iemand met een auto", verder ondervind ik ook dat vele personen die een wagen hebben, letterlijk denken dat heel de wereld aan hun g*t hangt. Ze kennen/weten zogezegd alles "veel" beter dan iemand die geen auto heeft...eigenlijk vind ik dit erg, als je zo moet leven, alles op die auto gebaseerd...ze hebben het niet door, maar die eigenaars van een auto zijn eigenlijk totaal afhankelijk geworden van hun eigen voertuig...er zijn ook personen die mij soms zeggen om een auto te kopen, en als ik dan antwoord, waarom zou ik, ik heb geen wagen nodig, ik geraak overal waar ik wil...en soms krijg ik dan een antwoord, maar het is toch makkelijk,(en daar gaan we weer) je bent niet afhankelijk van iemand met een auto...(op deze ogenblik rijd ik met iemand mee op t werk, tegen betaling weliswaar)en dan nemen ze dat als voorbeeld, en antwoorden ze prompt als die nu wegvalt en je kunt niet meer mee rijden...dan antwoord ik, dan is er nog steeds het openbaar vervoer, en dan is er nog steeds mijn fiets...en dan kijken ze weer vol onbegrip...
erg hoe eigenaars van een wagen afhankelijk zijn geworden van koning auto...
Veel hangt af van de situatie waarin mensen zich bevinden. Kunnen wij als gezin een wagen missen? Neen, dat is onmogelijk. Wij leven tamelijk landelijk en het OV is bijzonder minimaal ingevuld. Ook met kinderen doen zich soms situaties voor waarop je onmiddellijk moet reageren (wij zijn al eens in allerijl naar het ziekenhuis gereden met de jongste). Dit valt niet in te passen in het OV. Wel zijn we zuinig op onze wagen en halen die dus niet om de haverklap van stal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 12:48   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
Heb al een paar dagen een discutie met iemand, over een auto hebben, of niet...en er zijn dingen die ik ondervind, bij mensen die een wagen hebben, en die er geen hebben...een antwoord van iemand met een wagen is 9 van de 10elke keer hetzelfde dat men zegt, en dat is "als je geen auto hebt ben je afhankelijk van iemand met een auto", verder ondervind ik ook dat vele personen die een wagen hebben, letterlijk denken dat heel de wereld aan hun g*t hangt. Ze kennen/weten zogezegd alles "veel" beter dan iemand die geen auto heeft...eigenlijk vind ik dit erg, als je zo moet leven, alles op die auto gebaseerd...ze hebben het niet door, maar die eigenaars van een auto zijn eigenlijk totaal afhankelijk geworden van hun eigen voertuig...er zijn ook personen die mij soms zeggen om een auto te kopen, en als ik dan antwoord, waarom zou ik, ik heb geen wagen nodig, ik geraak overal waar ik wil...en soms krijg ik dan een antwoord, maar het is toch makkelijk,(en daar gaan we weer) je bent niet afhankelijk van iemand met een auto...(op deze ogenblik rijd ik met iemand mee op t werk, tegen betaling weliswaar)en dan nemen ze dat als voorbeeld, en antwoorden ze prompt als die nu wegvalt en je kunt niet meer mee rijden...dan antwoord ik, dan is er nog steeds het openbaar vervoer, en dan is er nog steeds mijn fiets...en dan kijken ze weer vol onbegrip...
erg hoe eigenaars van een wagen afhankelijk zijn geworden van koning auto...
so?

wat wil je nu eigenlijk zeggen ? dat auto-eigenaars het eigenlijk op jouw manier, dus zonder, zouden moeten doen ?

ik probeer me zo'n beetje voor te stellen hoe je dat doet hé : je loopt dus als niet auto-bezitter een beetje mensen op t jutten die wel een auto hebben , van : je hebt dat toch eigenlijk ni nodig, ik kan zonder, helemaal geen probleem ... waarop zo iemand natuurlijk tegenargumenteert, en waarna jij kan concluderen : zie je wel : ze zijn allemaal afhankelijk van hun 'heilig autootje' (zulke terminologie zie ik je ook nog subtiel hanteren ja)

over een self fulfilling prophecy gesproken ...

allez hup, tankt 'm nog es vol, mijn ecologische voetafdruk ziet er goed uit, ik heb geen auto ... ik rij maar mee
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 12:55   #5
Chipie
Banneling
 
 
Chipie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 april 2004
Berichten: 20.937
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
Heb al een paar dagen een discutie met iemand, over een auto hebben, of niet...en er zijn dingen die ik ondervind, bij mensen die een wagen hebben, en die er geen hebben...een antwoord van iemand met een wagen is 9 van de 10elke keer hetzelfde dat men zegt, en dat is "als je geen auto hebt ben je afhankelijk van iemand met een auto", verder ondervind ik ook dat vele personen die een wagen hebben, letterlijk denken dat heel de wereld aan hun g*t hangt. Ze kennen/weten zogezegd alles "veel" beter dan iemand die geen auto heeft...eigenlijk vind ik dit erg, als je zo moet leven, alles op die auto gebaseerd...ze hebben het niet door, maar die eigenaars van een auto zijn eigenlijk totaal afhankelijk geworden van hun eigen voertuig...er zijn ook personen die mij soms zeggen om een auto te kopen, en als ik dan antwoord, waarom zou ik, ik heb geen wagen nodig, ik geraak overal waar ik wil...en soms krijg ik dan een antwoord, maar het is toch makkelijk,(en daar gaan we weer) je bent niet afhankelijk van iemand met een auto...(op deze ogenblik rijd ik met iemand mee op t werk, tegen betaling weliswaar)en dan nemen ze dat als voorbeeld, en antwoorden ze prompt als die nu wegvalt en je kunt niet meer mee rijden...dan antwoord ik, dan is er nog steeds het openbaar vervoer, en dan is er nog steeds mijn fiets...en dan kijken ze weer vol onbegrip...
erg hoe eigenaars van een wagen afhankelijk zijn geworden van koning auto...
erg hoe eigenaars van een wagen afhankelijk zijn geworden van koning auto...
erg hoe eigenaars van een tv afhankelijk zijn geworden van koning tv...
erg hoe eigenaars van een gsm afhankelijk zijn geworden van koning gsm...
erg hoe eigenaars van een pc afhankelijk zijn geworden van koning pc...
erg hoe eigenaars van ...

Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 12:57   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
erg hoe eigenaars van een wagen afhankelijk zijn geworden van koning auto...
erg hoe eigenaars van een tv afhankelijk zijn geworden van koning tv...
erg hoe eigenaars van een gsm afhankelijk zijn geworden van koning gsm...
erg hoe eigenaars van een pc afhankelijk zijn geworden van koning pc...
erg hoe eigenaars van ...

zijde gij dat Mahatma ?
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 13:04   #7
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.212
Standaard

een antwoord van iemand zonder wagen is 9 van de 10elke keer hetzelfde dat men zegt, en dat is "als je een auto hebt dan word je daar veel te afhankelijk van en het is slecht voor het milieu, verder ondervind ik ook dat vele personen die geen wagen hebben, letterlijk denken dat heel de wereld aan hun g*t hangt omdat ze zogezegd milieubewust zijn. Ze kennen/weten zogezegd alles "veel" beter dan iemand die een auto heeft...eigenlijk vind ik dit erg, als je zo moet leven, alles op dat openbaar vervoer gebaseerd...ze hebben het niet door, maar die mensen zonder auto zijn eigenlijk totaal afhankelijk geworden van het openbaar vervoer. Er zijn ook personen die mij soms zeggen om mijn auto weg te doen, en als ik dan antwoord, waarom zou ik, ik heb een wagen nodig, want zo geraak ik overal waar ik wil...en soms krijg ik dan een antwoord, maar de trein is toch altijd een beetje reizen,(en daar gaan we weer) het is goed voor het milieu. Op dit ogenblik rijd ik met de wagen naar het werk en dan nemen ze dat als voorbeeld, en antwoorden ze prompt als die nu wegvalt en je kunt niet meer mee rijden...dan antwoord ik, dan kan ik nog steeds naar de garage een vervangwagen halen...en dan kijken ze weer vol onbegrip...
erg hoe mensen zonder wagen zo afhankelijk geworden zijn van het openbaar vervoer...
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2008, 14:17   #8
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Alleen een auto gehad voor mijn werk.
En van mijn werk.
Ik zou anders wel gek zijn.

Laatst gewijzigd door eno2 : 21 februari 2008 om 14:17.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 00:20   #9
pistoléke
Burgemeester
 
pistoléke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2003
Locatie: Antwerpen,Merksem
Berichten: 593
Standaard

vwalla, dat is nu precies hetene dat ik bedoel zie...de enkelingen die hier reageren, kunnen nog niet eens met een seriues antwoord op mijn tekst afkomen...het is inderdaad ERG hoe afhankelijk men word van een auto...ik heb het dan ook niet in mijn tekst over de auto als "luxe", ik heb het dan ook niet over wanneer een auto noodzaak is of in welke gevallen je wel degelijk een auto nodig hebt...en die in mijn tekst de rollen omdraaid, het gaat me ook niet over het zogezegd milieu, man man man toch...ik heb het doodeenvoudig over de mentaliteit zo van dat is mijn auto en daar mag niet aan worden gekomen, maar ondertussen breken ze wel iemand af, waar ze van weten dat deze derde geen wagen heeft, die word dan minachtend bekeken, en van gezegd dat deze dan afhankelijk is van hen...stelletje zielige autobezitters...
__________________
"Olé Pistolé"
pistoléke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 01:22   #10
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
Heb al een paar dagen een discutie met iemand, over een auto hebben, of niet...en er zijn dingen die ik ondervind, bij mensen die een wagen hebben, en die er geen hebben...een antwoord van iemand met een wagen is 9 van de 10elke keer hetzelfde dat men zegt, en dat is "als je geen auto hebt ben je afhankelijk van iemand met een auto", verder ondervind ik ook dat vele personen die een wagen hebben, letterlijk denken dat heel de wereld aan hun g*t hangt. Ze kennen/weten zogezegd alles "veel" beter dan iemand die geen auto heeft...eigenlijk vind ik dit erg, als je zo moet leven, alles op die auto gebaseerd...ze hebben het niet door, maar die eigenaars van een auto zijn eigenlijk totaal afhankelijk geworden van hun eigen voertuig...er zijn ook personen die mij soms zeggen om een auto te kopen, en als ik dan antwoord, waarom zou ik, ik heb geen wagen nodig, ik geraak overal waar ik wil...en soms krijg ik dan een antwoord, maar het is toch makkelijk,(en daar gaan we weer) je bent niet afhankelijk van iemand met een auto...(op deze ogenblik rijd ik met iemand mee op t werk, tegen betaling weliswaar)en dan nemen ze dat als voorbeeld, en antwoorden ze prompt als die nu wegvalt en je kunt niet meer mee rijden...dan antwoord ik, dan is er nog steeds het openbaar vervoer, en dan is er nog steeds mijn fiets...en dan kijken ze weer vol onbegrip...
erg hoe eigenaars van een wagen afhankelijk zijn geworden van koning auto...
Groot gelijk, ken het gevoel. Herken mij volledig in de beschrijving en de reacties die ik krijg van de 'gemotoriseerden'. Vaak denken mensen te snel dat ze niet zonder auto kunnen, terwijl Vlaanderen (geloof het of niet) een vrij goed uitgebouwd openbaar vervoer heeft. Ik denk dat je in een straal van 30 kilometer rondom de grote steden (Antwerpen, Gent, Brussel) probleemloos kunt geraken en met regelmaat. Als ik 's nachts al eens thuis moet raken en ik kan niet met iemand meerijden, dan neem ik een taxi. Lijkt veel te kosten, maar op jaarbasis nog altijd slechts een fractie van een auto te onderhouden. Voor die paar keren per jaar dat ik weg moet naar een 'streek' waar weinig openbaar vervoer is, neem ik een huurauto. Op jaarbasis ben ik dan nog altijd veel minder kwijt dan de modale chauffeur.

Resultaat: door geen auto te moeten onderhouden spaar ik op maandbasis vaak al 300 Euro uit (op een jaar is dat 3600 Euro). Hiervan kan ik elk jaar een paar mooie verre reizen van betalen. Bovendien kan ik wel met een gerust gemoed drinken als ik uitga en zonder auto is het veel gezonder, want je doet meer te voet of met de fiets.

Ik ben er zeker van dat 70 % van de bevolking die nu meent een wagen nodig te hebben, eigenlijk grotendeels zonder kan. De jongere generaties (die van de jongste vijftig jaar) krijgen het er echter met de opvoeding mee ingelepeld dat een auto bezitten een noodzakelijke stap in het volwassen-worden is en dat het absoluut noodzakelijk is voor je vrijheid en je onafhankelijkheid. Dit is onzin. Ook bedrijfswagens worden te pas en te onpas geschonken aan werknemers. Als nu de nieuwe regering eens werk maakt van een maatregel om de voorwaarden voor de bedrijfswagens te 'verstrengen'. Driekwart van de mensen die nu met een firmawagen rondrijdt heeft er eigenlijk geen nodig. Als burgemeester van een grote stad zou ik in alle geval weten wat mij te doen staat: tol heffen (tenzij leveranciers, dokters, enz.).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 02:55   #11
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Iedereen heeft zijn eigen redenen.

Ik heb familieleden die in hartje Brugge wonen, groen stemmen, en voortdurend bij andere mensen zeuren en zagen dat auto's zo slecht zijn voor het milieu.
En wat dacht u? Zelf rijden ze met Saabs, grote station wagon, en andere dure wagens. En ze wonen in een stad met station, bussen, enz. In plaats van hypocriet te doen en anderen lastig te vallen, zouden ze beter hun eigen auto's verkopen.

Terwijl ik op het platteland woonde, in een plaats met slechte busconnecties, zonder treinstation enz. Zonder auto moest ik er niet aan denken, werk te gaan zoeken.

Ik woon nu in een grote stad in het buitenland, prachtige metro, bussen om de minuut, goedkope taxi's. Ik denk er nooit aan hier een auto te kopen.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 04:32   #12
Ramón Gitannes
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 11 augustus 2007
Berichten: 746
Standaard

Wagens zijn niet nodig maar mensen zonder brommer dat zijn echt gehandicapten. Die hebben ofwel een wagen, daar betalen ze zich dan kreupel aan en ze kunnen dat ding nergens parkeren. Of, ze hebben een fiets, en zijn dan een gevaar op de weg, zowel voor zichzelf als voor anderen, en ze zijn afhankelijk van openbaar vervoer en vrienden, anders komen ze nat in 't zweet op hun werk.
De gemotoriseerde tweewieler is the way to go.

http://www.salonauto.be/public/read_...lang=NL&ID=566
http://www.blikopnieuws.nl/bericht/66939
Ramón Gitannes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 05:46   #13
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bhairav's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juli 2004
Berichten: 18.931
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht
Als je die nodig hebt om op je werk te geraken is dat geen luxe maar een noodzaak.
Vragen stellen bij gecreëerde behoeftes is uw ding niet blijkbaar.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 07:13   #14
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door freespirit Bekijk bericht
Groot gelijk, ken het gevoel. Herken mij volledig in de beschrijving en de reacties die ik krijg van de 'gemotoriseerden'. Vaak denken mensen te snel dat ze niet zonder auto kunnen, terwijl Vlaanderen (geloof het of niet) een vrij goed uitgebouwd openbaar vervoer heeft. Ik denk dat je in een straal van 30 kilometer rondom de grote steden (Antwerpen, Gent, Brussel) probleemloos kunt geraken en met regelmaat. Als ik 's nachts al eens thuis moet raken en ik kan niet met iemand meerijden, dan neem ik een taxi. Lijkt veel te kosten, maar op jaarbasis nog altijd slechts een fractie van een auto te onderhouden. Voor die paar keren per jaar dat ik weg moet naar een 'streek' waar weinig openbaar vervoer is, neem ik een huurauto. Op jaarbasis ben ik dan nog altijd veel minder kwijt dan de modale chauffeur.

Resultaat: door geen auto te moeten onderhouden spaar ik op maandbasis vaak al 300 Euro uit (op een jaar is dat 3600 Euro). Hiervan kan ik elk jaar een paar mooie verre reizen van betalen. Bovendien kan ik wel met een gerust gemoed drinken als ik uitga en zonder auto is het veel gezonder, want je doet meer te voet of met de fiets.

Ik ben er zeker van dat 70 % van de bevolking die nu meent een wagen nodig te hebben, eigenlijk grotendeels zonder kan. De jongere generaties (die van de jongste vijftig jaar) krijgen het er echter met de opvoeding mee ingelepeld dat een auto bezitten een noodzakelijke stap in het volwassen-worden is en dat het absoluut noodzakelijk is voor je vrijheid en je onafhankelijkheid. Dit is onzin. Ook bedrijfswagens worden te pas en te onpas geschonken aan werknemers. Als nu de nieuwe regering eens werk maakt van een maatregel om de voorwaarden voor de bedrijfswagens te 'verstrengen'. Driekwart van de mensen die nu met een firmawagen rondrijdt heeft er eigenlijk geen nodig. Als burgemeester van een grote stad zou ik in alle geval weten wat mij te doen staat: tol heffen (tenzij leveranciers, dokters, enz.).
U leeft alleen, zonder vrouw en kinderen?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 08:22   #15
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
vwalla, dat is nu precies hetene dat ik bedoel zie...de enkelingen die hier reageren, kunnen nog niet eens met een seriues antwoord op mijn tekst afkomen...het is inderdaad ERG hoe afhankelijk men word van een auto...ik heb het dan ook niet in mijn tekst over de auto als "luxe", ik heb het dan ook niet over wanneer een auto noodzaak is of in welke gevallen je wel degelijk een auto nodig hebt...en die in mijn tekst de rollen omdraaid, het gaat me ook niet over het zogezegd milieu, man man man toch...ik heb het doodeenvoudig over de mentaliteit zo van dat is mijn auto en daar mag niet aan worden gekomen, maar ondertussen breken ze wel iemand af, waar ze van weten dat deze derde geen wagen heeft, die word dan minachtend bekeken, en van gezegd dat deze dan afhankelijk is van hen...stelletje zielige autobezitters...
.

wsl tel je mij, vanwege mijn kritiek, ook onder de 'enkelingen die niet eens met een serieus antwoord afkomen vanwege afhankelijkheid'

wel nu ter info ... ik heb 12 jaar een auto gehad, maar heb er nu al 10 jaar geen meer ... ik heb alleen geen behoefte om mensen hun vrije keuze te lopen bekankeren ...
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 09:16   #16
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U leeft alleen, zonder vrouw en kinderen?
Wat heeft dat er nu concreet mee te maken?

Kinderen: kunnen te voet naar school, indien school verder afgelegen met de fiets of met de bus (ik ken geen enkele school in de buurt van grootsteden die niet met het openbaar vervoer bereikbaar is). Wel je kinderen verantwoord leren fietsen, want ik zie veel kinderen en jongeren roekeloos rijden, met alle gevolgen van dien (met vijf naast elkaar op de baan, tegenovergestelde richting in eenrichtingsstraten, door rood, zonder licht, over voetpad, afslaan zonder kijken, ...).

Vrouw: kan net zo goed openbaar vervoer nemen als jezelf. Tenzij ze ook ergens werkt in de pampas, maar de meeste werklocaties liggen toch enigzins in de bewoonde wereld.

Kortom, praktisch alle 'standvastige' jobs behoeven geen auto: onderwijzend personeel en overheidsambtenaren werken in principe in dichterbevolkte gebieden en die worden bediend door bussen en/of trams. Ook firma's en fabrieken zijn vaak bereikbaar, tenzij ze echt uit de bebouwde kommen liggen, maar dit is een minderheid. Bepaalde grote bedrijven die afgelegen liggen in bijvoorbeeld de Antwerpse Haven (BASF, BAYER, ...) leggen dan nog eens vaak hun eigen pendeldiensten in. Als je geen vertegenwoordiger, verkoper, leverancier, boswachter of urgentie-arts ... of rallypiloot bent, zie ik weinig redenen om de auto als noodzakelijk af te doen. Tenzij je vindt dat samen in de file gezellig is. Niets voor mij, al die extra stress en ergernis (met openbaar vervoer kan je ook veel oponthoud hebben, maar dan moet je je tenminste niet ergeren aan het ander verkeer).
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 09:23   #17
freespirit
Minister-President
 
freespirit's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 december 2006
Berichten: 5.176
Standaard

Hetgeen dat mij net als de draadposter enorm stoort is inderdaad die mentaliteit van 'zonder auto leef je niet'. Er zijn vele 18-jarigen die zo geïndoctrineerd zijn dat ze een rijbewijs - en nog belangrijker - een eigen wagen belangrijker vinden dan een serieus diploma. Meestal zie je ook een lineaire evenredigheid tussen hoe meer autofreak, hoe meer macho. Waarschijnlijk dient dit machisme om zich te bewijzen en dus een gebrek aan vertrouwen in zich zelf te compenseren. Ik maak mij geen zorgen, ik kan mij bewijzen op andere vlakken en heb daar dus geen auto voor nodig.

Laatst gewijzigd door freespirit : 22 februari 2008 om 09:24.
freespirit is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 09:39   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.279
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Freespirit. Sommige "Jongeren" vinden het "Belgische" rijbewijs zelfs niet eens nodig , en laten "vrienden", "Neven", "Placebo's" hun plek nemen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 09:44   #19
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pistoléke Bekijk bericht
Heb al een paar dagen een discutie met iemand, over een auto hebben, of niet...en er zijn dingen die ik ondervind, bij mensen die een wagen hebben, en die er geen hebben...een antwoord van iemand met een wagen is 9 van de 10elke keer hetzelfde dat men zegt, en dat is "als je geen auto hebt ben je afhankelijk van iemand met een auto", verder ondervind ik ook dat vele personen die een wagen hebben, letterlijk denken dat heel de wereld aan hun g*t hangt. Ze kennen/weten zogezegd alles "veel" beter dan iemand die geen auto heeft...eigenlijk vind ik dit erg, als je zo moet leven, alles op die auto gebaseerd...ze hebben het niet door, maar die eigenaars van een auto zijn eigenlijk totaal afhankelijk geworden van hun eigen voertuig...er zijn ook personen die mij soms zeggen om een auto te kopen, en als ik dan antwoord, waarom zou ik, ik heb geen wagen nodig, ik geraak overal waar ik wil...en soms krijg ik dan een antwoord, maar het is toch makkelijk,(en daar gaan we weer) je bent niet afhankelijk van iemand met een auto...(op deze ogenblik rijd ik met iemand mee op t werk, tegen betaling weliswaar)en dan nemen ze dat als voorbeeld, en antwoorden ze prompt als die nu wegvalt en je kunt niet meer mee rijden...dan antwoord ik, dan is er nog steeds het openbaar vervoer, en dan is er nog steeds mijn fiets...en dan kijken ze weer vol onbegrip...
erg hoe eigenaars van een wagen afhankelijk zijn geworden van koning auto...
Als jij je geroepen voelt om voor mij met je fiets of te voet boodschappen te doen dan geef je maar een seintje.
Ik ga in ieder geval niet iedere week met 3 bakken (flessen)water x aantal km heen en weer rijden op een drukke weg zonder fietspad. En passant nog eens een anderhalve kar van de supermarkt mee brengen? Een meevaller is dat we slechts 1 keer per maand wasmiddelen en wasverzachters moeten meebrengen.
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 februari 2008, 09:44   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

kan er iemand van de anti-auto-volgers mij uitleggen hoe ik morgen met 8 spelers en 10 ouders/suporters vanuit Zele om kwart na 8 in De Pinte kan staan zonder auto's en zonder dat mijn spelers al vermoeid zijn?

gewoon om te zeggen dat af en toe een auto hebben wel gemakkelijk en zelf noodzakelijk is ja.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be