Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 april 2011, 15:50   #81
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In de kerken zaten tot voor kort, en dit sinds een kleine 2000 jaar, mannen en vrouwen steeds gescheiden. Er bestonden zelfs kerkwachters tijdens de viering, achteraan de kerk, die een oogje in het zeil hielden.
Geen sprake van om gezellig met je lief de mis bij te wonen. Hoogstens met de toekomstige schoonvader, terwijl het lief naast schoonmoeder zat te lonken. Gezellig toch !
Vind jij dit dan een goede zaak?
__________________
https://stratlingo.com
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 15:51   #82
Specksnyder
Lokaal Raadslid
 
Specksnyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2010
Berichten: 303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Ik ben geen 'goed' christen, en ook al een hele tijd geen christen meer.
Mijn excuses, ik me duidelijk vergist betreffende de spirituele invulling van uw leven.

Citaat:
Echter betekent dat niet dat ik zomaar mee ga doen met jouw vreemde redeneringen tegen ons historisch erfgoed.
Oh, maar ik ben zeker niet tegen ons historisch erfgoed. Het zijn en blijven prachtige gebouwen, beeldhouwwerken, schilderijen, enz...
De vernietiging ervan zou een groot verlies zijn.

Citaat:
Pracht en praal in kerken is er voor meerdere eer en glorie van de Christelijke god, het is geen persoonlijk bezit en heeft dus helemaal niks te maken met hetgeen jij aanhaalde.
De mystieke boodschap van de metafoor die ik aanhaalde is, in mijn ogen, vrij duidelijk.

De accumulatie van materiële weelde is hoe dan ook een ketterse bezigheid en pure afgodendienarij en hoort bijgevolg niet thuis op een plek waar men het goddelijke eert.
__________________
Liber Leviathan
Specksnyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 16:05   #83
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Snerror Bekijk bericht
Vind jij dit dan een goede zaak?
Neen Snerror. Tuurlijk niet. Wat ik vooral bedoel is dat alles z'n tijd nodig heeft. Ik word zeer binnenkort 50 jaar en ik heb die kerkwachters en mannen rechts, vrouwen links, nog gekend. Zo vreselijk lang is dit dus niet geleden. Mijn conclusie: alles heeft zijn tijd nodig, ook een recentere godsdienst. Wat niet belet dat ieder, christen, jood of moslim, best bij de pinken mag zijn voor radicale groeperingen. Ik vind de strijd binnen de kerkgemeenschap momenteel heviger en pijnlijker dan een vraagstelling omtrent een moskee.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 16:47   #84
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
De mystieke boodschap van de metafoor die ik aanhaalde is, in mijn ogen, vrij duidelijk.
Je interpreteert het verkeerd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
De accumulatie van materiële weelde is hoe dan ook een ketterse bezigheid en pure afgodendienarij en hoort bijgevolg niet thuis op een plek waar men het goddelijke eert.
Het gaat hier ook niet om persoonlijk bezit, maar om openbaar bezit. Kerkgemeenschappen hebben vaak geld te weinig, en in de rijke kloosters hebben de broeders geen privébezit.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 18:01   #85
Specksnyder
Lokaal Raadslid
 
Specksnyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 september 2010
Berichten: 303
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Je interpreteert het verkeerd.

Het gaat hier ook niet om persoonlijk bezit, maar om openbaar bezit. Kerkgemeenschappen hebben vaak geld te weinig, en in de rijke kloosters hebben de broeders geen privébezit.
Ik besef dat de uitspraak specifiek gericht is op privébezit en niet op publieke eigendommen.

Het zijn dan ook de spirituele leiders zelf die ik dit aanwrijf. Het zijn zij die de metafoor niet ter harte genomen hebben. De opeenstapeling van kunstschatten en monumentale gebouwen is daar slechts 1 symptoom van.

In plaats van de dorstigen te laven, de hongerigen te spijzen en de naakten te kleden hielden ze zich bezig met het slijk der aarde.
__________________
Liber Leviathan
Specksnyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 18:09   #86
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albrecht Bekijk bericht
Het gaat hier ook niet om persoonlijk bezit, maar om openbaar bezit. Kerkgemeenschappen hebben vaak geld te weinig, en in de rijke kloosters hebben de broeders geen privébezit.
Albrecht. Wat versta jij onder openbaar bezit ?

Alle aanhangers - kloosterlingen, nonnen en paters, particulieren, aflaten, koningen ... hebben steeds bijgedragen tot het privébezit van geestelijken die nooit in staat geweest zijn een relatie aan te gaan.

Geestelijken vormen een pot nat.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 18:31   #87
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Specksnyder Bekijk bericht
Ik besef dat de uitspraak specifiek gericht is op privébezit en niet op publieke eigendommen.

Het zijn dan ook de spirituele leiders zelf die ik dit aanwrijf. Het zijn zij die de metafoor niet ter harte genomen hebben. De opeenstapeling van kunstschatten en monumentale gebouwen is daar slechts 1 symptoom van.

In plaats van de dorstigen te laven, de hongerigen te spijzen en de naakten te kleden hielden ze zich bezig met het slijk der aarde.
Dorstigen werden en worden gelaafd, hongerend gespijsd en naakten gekleed. De Katholieke Kerk is als je alles optelt 's werelds grootste liefdadigheidsinstelling. Ook de andere grote denominaties doen het niet slecht.

Monumentale kerken dienen voor de meerdere eer en glorie van God, en ook als een middel om mensen aan te trekken, wat vanuit de Christelijke visie ook een liefdadigheid is.

Daarbij wil ik de handel in aflaten (die gratis verkregen kunnen en konden worden) niet ontkennen, noch het overdreven materialisme van vele pausen en bisschoppen.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 19 april 2011 om 18:31.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 18:32   #88
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Albrecht. Wat versta jij onder openbaar bezit ?
Kerken. En de rest is gemeenschappelijk bezit (kloosters), of geleend bezit (pastories).


Citaat:
Alle aanhangers - kloosterlingen, nonnen en paters, particulieren, aflaten, koningen ... hebben steeds bijgedragen tot het privébezit van geestelijken die nooit in staat geweest zijn een relatie aan te gaan.
Hoe bedoel je.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Geestelijken vormen een pot nat.
Jammer genoeg niet.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 18:52   #89
Rudy
Secretaris-Generaal VN
 
Rudy's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Mechelen - Oostende
Berichten: 38.971
Standaard

Albrecht. Ben jij gelovig ? Zo ja dan is elke discussie zinloos.
__________________
Liberalisme is een progressieve beweging die opkomt voor de vrijheid van het individu, rechtvaardigheid en mensenrechten (www.liberales.be)
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2011, 19:14   #90
Albrecht
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 oktober 2009
Berichten: 8.928
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Albrecht. Ben jij gelovig ? Zo ja dan is elke discussie zinloos.
Nee, al een hele tijd niet meer.

Maar het belachelijk dat mijn eventueel geloof de discussie zinloos zou maken. Het toont alleen jouw eigen haat, arrogantie en schijnheiligheid. Ben je bang om met gelovigen te discussiëren? Word je kwaad als je je gelijk niet kunt halen?

Heel 'liberaal' van jou.

Laatst gewijzigd door Albrecht : 19 april 2011 om 19:16.
Albrecht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 02:29   #91
louis1949
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 oktober 2010
Locatie: Chonburi Thailand
Berichten: 644
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In de kerken zaten tot voor kort, en dit sinds een kleine 2000 jaar, mannen en vrouwen steeds gescheiden. Er bestonden zelfs kerkwachters tijdens de viering, achteraan de kerk, die een oogje in het zeil hielden.
Geen sprake van om gezellig met je lief de mis bij te wonen. Hoogstens met de toekomstige schoonvader, terwijl het lief naast schoonmoeder zat te lonken. Gezellig toch !
tot voor kort?MAN dat is 50jaar geleden
louis1949 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 april 2011, 06:07   #92
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

De vraag is: wat wordt er in moskees gepredikt en wie houdt er toezicht op?

Als een extremistische imam haat predikt tegen ongelovigen, vrouwen, homo's enz wie zal hem stoppen? Zo'n praat hoort niet thuis in een religieuze instelling (elders ook niet) maar wie zal durven er tegen op te treden?
Het probleem is niet het gebouw, maar de ideologie die er in verkondigd wordt.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be