Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 februari 2019, 12:36   #1
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard 1 op 4 gezinnen kan geen onverwachte uitgave van €1100 aan

https://www.hln.be/de-krant/allebei-...euro~a08ca84b/

Citaat:
Evy (37), administratief bediende bij internationaal bedrijf (4/5de) Lars (37), arbeider in bakkerij (voltijds) drie dochters (12, 9 en 3 jaar)
Niet rondkomen maar toch drie dochters hebben, het gaat er echt niet in bij mij.

Veel van die mensen doen enorme uitgaven aan dommigheden: abonnementen bij Telenet en/of Proximus, ze hebben honden, katten, muizen, slangen, ratten, vogels, reptielen en zo voort... Ze gaan elke week naar de Action hun kar volladen met zaken die ze totaal niet nodig hebben. Ze hebben abonnementen bij sportclubs waar ze één keer geweest zijn.

Ze hebben een veel te dure auto op afbetaling of private lease die ze voor elke verplaatsing gebruiken, ook al is het maar 50 meter ver.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 15:23   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.812
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ik ken mensen die als alleenstaande geen onverwachte uitgave van €500 binnen de maand kunnen voldoen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 15:28   #3
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.008
Standaard

3600 euro netto, na een belastingsvoordeel dank zij drie kinderen?
Is er een sos ons aan het bedotten?

Maar zelfs mocht het 4000 zijn, moeten we nog eens uitleggen dat arbeid kapot belast wordt?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:14   #4
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Triestig.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:19   #5
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.779
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik ken mensen die als alleenstaande geen onverwachte uitgave van €500 binnen de maand kunnen voldoen.
Ik ken mensen met 5000 euro netto per maand die diep in de schulden zitten. Anderzijds zijn er veel mensen die met 1500 euro per maand een normaal leventje leiden zonder excessen maar ook zonder schulden.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 februari 2019 om 16:20.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:21   #6
kojak
Secretaris-Generaal VN
 
kojak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 september 2013
Locatie: Ergens tussen Venus & Mars
Berichten: 25.641
Standaard

De titel ware beter anders geweest:

1 op 4 gezinnen kunnen hun geld niet beheren.

OCMW's zeggen net hetzelfde.
__________________
© Het lezen van bovenstaande kan uw gezondheid ernstige schade berokkenen.
kojak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:27   #7
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Veel gezinnen waar de ouders geen hogere opleiding hebben genoten, die werkzaam zijn als administratieve bedienden of arbeiders in KMO's, die zien af.

Ik ken er nog wel zo een paar koppels in mijn vriendenkring. Die hebben structurele hulp van de ouders nodig om rekeningen te betalen. U leest het goed, niet voor onvoorziene uitgaven, maar rekeningen.

De reden voor deze miserie zijn inderdaad een reeks foute beslissingen. Maar vaak is een te zware hypotheek gekoppeld met een te dure autosmaak de oorzaak. Ze lenen zwaar en als hun lonen jaar na jaar de prijzen niet volgen, en er komen extra kosten bij (kinderen kosten geld) of alles wordt gewoon duurder, dan wordt het iedere maand moeilijker en moeilijker.

Men zal zich niet moeten verbazen dat de 13de februari veel bedrijven niet actief zijn. Bij de lagere middenklasse en arbeidersklasse is er enorm veel onvrede.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:33   #8
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Veel gezinnen waar de ouders geen hogere opleiding hebben genoten, die werkzaam zijn als administratieve bedienden of arbeiders in KMO's, die zien af.

Ik ken er nog wel zo een paar koppels in mijn vriendenkring. Die hebben structurele hulp van de ouders nodig om rekeningen te betalen. U leest het goed, niet voor onvoorziene uitgaven, maar rekeningen.

De reden voor deze miserie zijn inderdaad een reeks foute beslissingen. Maar vaak is een te zware hypotheek gekoppeld met een te dure autosmaak de oorzaak. Ze lenen zwaar en als hun lonen jaar na jaar de prijzen niet volgen, en er komen extra kosten bij (kinderen kosten geld) of alles wordt gewoon duurder, dan wordt het iedere maand moeilijker en moeilijker.

Men zal zich niet moeten verbazen dat de 13de februari veel bedrijven niet actief zijn. Bij de lagere middenklasse en arbeidersklasse is er enorm veel onvrede.
Huizen zijn veel te fucking duur, dat is het probleem.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:34   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.812
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Huizen zijn veel te fucking duur, dat is het probleem.
Maar wat noemt u te duur? Mijn vader betaalt €350 huur voor een sociaal appartementje met 2 slaapkamertjes.
Een kennis van me betaalt €430 voor een jaren 60 HOB, 3 slaapkamers, zonder enige vorm van "officiële" verbeteringen. (alles enkel glas, gaskachel in de woonkamer en badkamer, de rest onverwarmd)
En 4 huizen verwijderd van hier betaalt een "buur" €750 voor een 1928 woning met 2 slaapkamers die het moet doen met 3 zekeringen, geen isolatie en een mazoutketel waar de stukken gietijzer made in Belgium zijn.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 2 februari 2019 om 16:39.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:35   #10
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Pak dan een kartonnen doos.
Aha, meneer is verhuurder?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:41   #11
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.812
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Aha, meneer is verhuurder?
Goed zot, met figuren zoals u.. laat maar. Ik zal uit de goedheid van mijn hart u een kartonnen doos geven die ik gratis mee kon nemen van het containerpark of andere locatie waar ik eens moest zijn.
Ik ga er niet voor rondrijden of andere moeite doen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:42   #12
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Veel gezinnen waar de ouders geen hogere opleiding hebben genoten, die werkzaam zijn als administratieve bedienden of arbeiders in KMO's, die zien af.

Ik ken er nog wel zo een paar koppels in mijn vriendenkring. Die hebben structurele hulp van de ouders nodig om rekeningen te betalen. U leest het goed, niet voor onvoorziene uitgaven, maar rekeningen.

De reden voor deze miserie zijn inderdaad een reeks foute beslissingen. Maar vaak is een te zware hypotheek gekoppeld met een te dure autosmaak de oorzaak. Ze lenen zwaar en als hun lonen jaar na jaar de prijzen niet volgen, en er komen extra kosten bij (kinderen kosten geld) of alles wordt gewoon duurder, dan wordt het iedere maand moeilijker en moeilijker.

Men zal zich niet moeten verbazen dat de 13de februari veel bedrijven niet actief zijn. Bij de lagere middenklasse en arbeidersklasse is er enorm veel onvrede.
Ze moeten lastig op hun eigen zijn.
Ik heb altijd kunnen sparen, altijd, ook toen ik mijn eerste woning alleen kocht van mijn bescheiden arbeidersloon.

Men kan niet meer sparen omdat men nooit geleerd heeft te sparen.

Mijn generatie spaarde om een appeltje voor de dorst te hebben, tegenwoordig spaart men met als doel het op dag X uit te geven, zodat men de volgende dag opnieuw kan starten met sparen om het op dag Y uit te geven.

En als er dan tussen dag X en Y iets onverwachts voorvalt is het miserie.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:42   #13
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Demper Bekijk bericht
Huizen zijn veel te fucking duur, dat is het probleem.
Ja en nee.

Hun ouders (toch hier in het maasland) hebben vaak een hoge levensstandaard kunnen bereiken door goedbetaalde jobs in de maakindustrie. Indien je in de jaren 70 of 80 bij Ford Genk, Siemens, Bekaert, de mijnen, enz...werkte verdiende je gemakkelijk 40-50 % meer dan bij de gemiddelde KMO. Dat zorgde er voor dat deze mensen vaak mooie vrijstaande woningen met een mooie gezinswagen konden betalen.

Die goedbetaalde maakjobs zijn verdwenen, en wil je nu een hoger loon hebben, zal je moeten hebben gestudeerd, of succesvolle zelfstandige worden (wat niet iedereen gegeven is).

Of denk je dat magazijnier bij Essers beter betaalt dan de job die pa had aan de band bij Ford ? De lokatie is hetzelfde...het loon gemakkelijk delen door twee.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 16:47   #14
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Goed zot, met figuren zoals u.. laat maar. Ik zal uit de goedheid van mijn hart u een kartonnen doos geven die ik gratis mee kon nemen van het containerpark of andere locatie waar ik eens moest zijn.
Ik ga er niet voor rondrijden of andere moeite doen.
Als gij niet erkent dat huizen tegenwoordig veel te duur zijn.

Dan bezit ge tal van huizen om te verkopen.
Of wacht er een erfenis op u.
Of zijt ge verhuurder, zo simpel is dat.

Gij haalt hoe dan ook voordeel uit die absurde prijzen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 17:02   #15
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Veel gezinnen waar de ouders geen hogere opleiding hebben genoten, die werkzaam zijn als administratieve bedienden of arbeiders in KMO's, die zien af.
En hoeveel gezinnen waar beide ouders een hogere opleiding hebben genoten en een goed betaalde job hebben zien niet af? Waarschijnlijk veel meer dan iedereen zou denken. Omdat ze het aan de buitenwereld willen laten zien hoeveel ze wel niet verdienen en zich daarom diep in schulden steken. Een dikke villa sleutel-op-deur, direct aan gelegde tuin, regelmatig op reis, steeds de nieuwste iPhone's voor de ganse kroost, merkkledij aan doen, elke week restaurantbezoeken, duur gadgets ... Wagens niet want de dikke BMW, Mercedes en Audi zijn salariswagens. Ze zeggen wel aan hun geburen dat ze die zelf gekocht hebben. Die gezinnen zitten veel in een financieel drama. Maar naar de buitenwereld zijn dit gezinnen die een mooi leven hebben. Ik kan er zo direct in mijn naaste familie- en kennissenkring tientallen opnoemen. Maar moet ik nu leedvermaak of medelijden hebben? Een gezin dat enkele kinderen dat op hun pakweg 50e geen eigen afbetaalde woning heeft en geen minstens 50000 euro op een spaarrekening zijn niet goed bezig geweest.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 17:04   #16
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
En hoeveel gezinnen waar beide ouders een hogere opleiding hebben genoten en een goed betaalde job hebben zien niet af? Waarschijnlijk veel meer dan iedereen zou denken. Omdat ze het aan de buitenwereld willen laten zien hoeveel ze wel niet verdienen en zich daarom diep in schulden steken. Een dikke villa sleutel-op-deur, direct aan gelegde tuin, regelmatig op reis, steeds de nieuwste iPhone's voor de ganse kroost, merkkledij aan doen, elke week restaurantbezoeken, duur gadgets ... Wagens niet want de dikke BMW, Mercedes en Audi zijn salariswagens. Ze zeggen wel aan hun geburen dat ze die zelf gekocht hebben. Die gezinnen zitten veel in een financieel drama. Maar naar de buitenwereld zijn dit gezinnen die een mooi leven hebben. Ik kan er zo direct in mijn naaste familie- en kennissenkring tientallen opnoemen. Maar moet ik nu leedvermaak of medelijden hebben? Een gezin dat enkele kinderen dat op hun pakweg 50e geen eigen afbetaalde woning heeft en geen minstens 50000 euro op een spaarrekening zijn niet goed bezig geweest.
Welk financieel drama ?

Als je 5000 netto verdient kan je vrij simpel al die luxe wegsnijden en terug gaan naar je basisuitgaven.

Als je 3500 netto verdient met 3 kinderen is dat al heel wat moeilijker. Veel "luxe uitgaven" zijn er dan niet meer.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 17:08   #17
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Welk financieel drama ?

Als je 5000 netto verdient kan je vrij simpel al die luxe wegsnijden en terug gaan naar je basisuitgaven.

Als je 3500 netto verdient met 3 kinderen is dat al heel wat moeilijker. Veel "luxe uitgaven" zijn er dan niet meer.
Daar zit dan de oorzaak waar het fout loopt. Misschien in de scholen iets meer over condooms en de pil vertellen? Geen medelijden met die mensen. Ik ken ook zo een alleenstaande vrouw met 3 kinderen. En maar blèten dat leven te duur is geworden. Maar wel om de zoveel tijd een andere man in haar bed. Waarschijnlijk tot kind 4 er aan zal komen. Maar als ik dat dan zeg dan ben ik de boeman en maakt ze mij in de vriendenkring zwart. Maar wie is hier fout bezig?
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 17:13   #18
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Profiteur Bekijk bericht
Daar zit dan de oorzaak waar het fout loopt. Misschien in de scholen iets meer over condooms en de pil vertellen? Geen medelijden met die mensen. Ik ken ook zo een alleenstaande vrouw met 3 kinderen. En maar blèten dat leven te duur is geworden. Maar wel om de zoveel tijd een andere man in haar bed. Waarschijnlijk tot kind 4 er aan zal komen. Maar als ik dat dan zeg dan ben ik de boeman en maakt ze mij in de vriendenkring zwart. Maar wie is hier fout bezig?
Ik heb het over tweeverdieners met 3 kinderen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 17:17   #19
Profiteur
Parlementslid
 
Geregistreerd: 25 oktober 2017
Berichten: 1.829
Standaard

Tweeverdieners met 3 kinderen en dan financiële problemen? Dan moeten ze eerst de dure iPhone's, hun 4G GSM abonnementen, hun digitale TV met betaalzenders, hun netflix abonnementen, hun merkkledij en hun reizen weg laten. En waarschijnlijk nog tientallen andere prullen. Dan pas kan men spreken over financiële problemen. Maar soit iedereen doet wat hij zelf denkt wat het beste is. Van mij moeten gezinnen die -zoals de topictitel zegt- geen onverwachtse uitgave van 100 euro aan kunnen geen greintje medelijden of empathie verwachten.
Profiteur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2019, 17:22   #20
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja en nee.

Hun ouders (toch hier in het maasland) hebben vaak een hoge levensstandaard kunnen bereiken door goedbetaalde jobs in de maakindustrie. Indien je in de jaren 70 of 80 bij Ford Genk, Siemens, Bekaert, de mijnen, enz...werkte verdiende je gemakkelijk 40-50 % meer dan bij de gemiddelde KMO. Dat zorgde er voor dat deze mensen vaak mooie vrijstaande woningen met een mooie gezinswagen konden betalen.

Die goedbetaalde maakjobs zijn verdwenen, en wil je nu een hoger loon hebben, zal je moeten hebben gestudeerd, of succesvolle zelfstandige worden (wat niet iedereen gegeven is).

Of denk je dat magazijnier bij Essers beter betaalt dan de job die pa had aan de band bij Ford ? De lokatie is hetzelfde...het loon gemakkelijk delen door twee.
Velen hebben zich werkelijk van alles laten wijsmaken, niet in staat door de bling bling heen te kijken.

Ik kreeg indertijd 1995 nog een bouwpremie omdat mijn bruttoloon het vastgelegde maximum niet overschreed.

Wat wel het geval was bij grote bedrijven dat je loonzekerheid had, je kon een lening op langere tijd nemen, je wist dat je werkzekerheid had, je wist dat je loon altijd op tijd zou zijn en je kon dus ook een financieel risico nemen iets wat vandaag alleen nog voor een ambtenaar kan.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be