Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wie gelooft dat hij beter gaat worden van een secessie
IK! IK BEN IMMERS GOEDGELOVIG 46 52,87%
IK NIET! LIEVER EEN VOGEL IN DE HAND DAN GEEN HAND 41 47,13%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 5 november 2002, 12:26   #141
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Tenslotte nog dit: het is een misvatting dat de Kelten zo achter waren.
De Kelten werden op militair vlak vernietigd door de Romeinen. Ze waren dus wel degelijk achter (survival of the fittest -> dit is gewoon pure evolutietheorie). Ik ben Romein en ik ben er fier op.
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 12:37   #142
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

De ware reden om separatist te zijn, is egoïsme. Laten we maar spreken over groepsegoïsme en daar wringt het schoentje. De meeste flaminganten leven blijkbaar in de illusie dat als het geliefde vlaanderlandje onafhankelijk zou zijn, zij zouden leven in het land van melk en honing. Daar dit egoïsme echter groepsegoïsme is, zal alles snel terug in het oude vervallen - elke flamingant voor zijn eigen profijt - en zal hun o zo dierbare illusie als een vreselijke harde boemerang in hun gezicht slaan. Laten we dus voor deze mensen bidden - zoals de pastoor zou zeggen - dat ze in hun dierbare illusie kunnen blijven leven. Want dat is wat hun gedachtegoed is: een illusie. Illusions never become real. Het volk zal ze uitspuwen als rotte tanden, als ze ons geliefde land trachten te vernietigen. Geertje met zijn trouwe aanhang met minder supporters als OverpeltVV zal het weten: de kiesdrempel halen is zijn doel opdat hij, en hij alleen zijn zitje in het parlement bekomt. Opdat zijn egoïstische schare de grootsten egoïst van 't land verkieze, opdat Belgiës Vloamsche deelgebied belachelijk gemaakt worde, daar gaat onze superegoïst voor!
"Voor 't geld, voor 't geld en voor 't Vloamsche volk, oh nee sorry nog eens voor 't geld"
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 12:57   #143
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
De ware reden om separatist te zijn, is egoïsme. Laten we maar spreken over groepsegoïsme en daar wringt het schoentje. De meeste flaminganten leven blijkbaar in de illusie dat als het geliefde vlaanderlandje onafhankelijk zou zijn, zij zouden leven in het land van melk en honing. Daar dit egoïsme echter groepsegoïsme is, zal alles snel terug in het oude vervallen - elke flamingant voor zijn eigen profijt - en zal hun o zo dierbare illusie als een vreselijke harde boemerang in hun gezicht slaan. Laten we dus voor deze mensen bidden - zoals de pastoor zou zeggen - dat ze in hun dierbare illusie kunnen blijven leven. Want dat is wat hun gedachtegoed is: een illusie. Illusions never become real. Het volk zal ze uitspuwen als rotte tanden, als ze ons geliefde land trachten te vernietigen. Geertje met zijn trouwe aanhang met minder supporters als OverpeltVV zal het weten: de kiesdrempel halen is zijn doel opdat hij, en hij alleen zijn zitje in het parlement bekomt. Opdat zijn egoïstische schare de grootsten egoïst van 't land verkieze, opdat Belgiës Vloamsche deelgebied belachelijk gemaakt worde, daar gaat onze superegoïst voor!
"Voor 't geld, voor 't geld en voor 't Vloamsche volk, oh nee sorry nog eens voor 't geld"
Aan deze hartsgrondige haat kunnen de racisten en fascisten nog een puntje komen zuigen...

Heeft Bourgeois soms je liefje ingepalmd als tienerknaap?
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 14:42   #144
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
De ware reden om separatist te zijn, is egoïsme. Laten we maar spreken over groepsegoïsme en daar wringt het schoentje. De meeste flaminganten leven blijkbaar in de illusie dat als het geliefde vlaanderlandje onafhankelijk zou zijn, zij zouden leven in het land van melk en honing. Daar dit egoïsme echter groepsegoïsme is, zal alles snel terug in het oude vervallen - elke flamingant voor zijn eigen profijt - en zal hun o zo dierbare illusie als een vreselijke harde boemerang in hun gezicht slaan. Laten we dus voor deze mensen bidden - zoals de pastoor zou zeggen - dat ze in hun dierbare illusie kunnen blijven leven. Want dat is wat hun gedachtegoed is: een illusie. Illusions never become real. Het volk zal ze uitspuwen als rotte tanden, als ze ons geliefde land trachten te vernietigen. Geertje met zijn trouwe aanhang met minder supporters als OverpeltVV zal het weten: de kiesdrempel halen is zijn doel opdat hij, en hij alleen zijn zitje in het parlement bekomt. Opdat zijn egoïstische schare de grootsten egoïst van 't land verkieze, opdat Belgiës Vloamsche deelgebied belachelijk gemaakt worde, daar gaat onze superegoïst voor!
"Voor 't geld, voor 't geld en voor 't Vloamsche volk, oh nee sorry nog eens voor 't geld"
De zoveelste belgicistische posting geschreven onder het moto: "Mentez, mentez! Il en restera toujours quelque chose." (voltaire)

waar blijven de argumenten? (ik wacht vol ongeduld)
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 15:25   #145
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:

Een beetje openstaan voor een andere kijk op de zaak, en je zal inzien dat er veel waarheid in schuilt.
Ik sta open voor ARGUMENTEN van de tegenpartij. Andere zever maakt discussiëren onmogelijk.

Citaat:


Ik ga er niet aan voorbij, ik keur ze gewoon niet goed, en geef een alternatief.
Maar strookt dat alternatief van jou wel met de historische en politieke werkelijkheid? Njet

Citaat:


En dat door een minderheid?
Dit zegt genoeg over de 'capaciteiten' van vlaamsche onderhandelaars.
Inderdaad. Daarom stem ik ook niet voor die "Vlamingen", maar voor de N-VA.

Citaat:

Vlaamse secessisten gaan voorbij aan het werkloosheidscijfer dat er zal te zien zijn wanneer iedereen die in en aan België zijn inkomsten ontleent op straat zal staan. Laat dat eens van een wetenschapper berekenen.
Als ik het goed begrijp, baseer je je op de resultaten van een nog te voeren onderzoek. Straffe kost.

Citaat:

Omnis comparatio claudicat, en dus ook deze.
Ze lijkt fraai en ietwat waar, maar in deze materie is simplisme uit den boze. Wat is de meerwaarde van vlaanderen als europese bouwsteen?
De Europese beslissingen zouden in ieder geval een meer legitiem karakter krijgen. Je weet dan tenminste dat er op Europees niveau een standpunt in plaats van het gebruikelijke inhoudsloze Belgische compromis werd verdedigd.

Citaat:
Afbreken om dan weer op te bouwen? Twijfeltwijfeltwijfel............
Volgens mij is dit een emotionele, maar totaal arbitraire keuze.
Jouw conservatieve reflex lijkt me eerder door emoties ingegeven.
Ik zou de Belgische Siamese tweeling niet in het Europese zwembad smijten voor ze van elkaar te hebben gescheiden. (ik kon het weer niet laten )


Citaat:


Vlaamse cultuur in Vlaanderen organiseren is de boodschap.
Verdwijn waar je niet gewenst bent i.p.v. provocatief te gaan leuren met zaken die mensen op een bepaalde locatie niet lusten.
Je ontkent de problemen dus niet. Maar hoe zou jij ze concreet oplossen? Verder dan een vage intentieverklaring ben je niet gekomen.

Citaat:
Quote:
Dikke buis, Superstaaf. Kom maar eens terug in september, maar dan liefst met argumenten
Ai, dat wordt bissen.
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 20:16   #146
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Geen reactie op mijn post superstaaf?
Hij heeft het te druk je pense!

Thomas
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 22:17   #147
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Tenslotte nog dit: het is een misvatting dat de Kelten zo achter waren.
De Kelten werden op militair vlak vernietigd door de Romeinen. Ze waren dus wel degelijk achter (survival of the fittest -> dit is gewoon pure evolutietheorie). Ik ben Romein en ik ben er fier op.
Haha! Heel grappig. Moest Bush dat willen, dan kan hij heel west Europa volledig platbombarderen, zonder dat er overlevenden zijn. Hij heeft kernwapens, weet je wel. Kernwapens met allerlei nieuwe technologiën. Hij staat ver voor op Europa. De EU landen geven véél minder uit aan wapens en 't leger dan de VS. 't Scheelt echt veel. De V.S. denkt namelijk dat we te weinig investeren. We zijn toevallig geen vijand van de VS en dus laat hij ons met rust. Maar de VS is zonder twijfel het sterkst bewapende land ter wereld. Bovendien hou ik helemaal niet van militarisme. Wat jij hier typt, kan de kelten alleen maar sympathieker maken voor mij.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 22:21   #148
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
De ware reden om separatist te zijn, is egoïsme. Laten we maar spreken over groepsegoïsme en daar wringt het schoentje. De meeste flaminganten leven blijkbaar in de illusie dat als het geliefde vlaanderlandje onafhankelijk zou zijn, zij zouden leven in het land van melk en honing. Daar dit egoïsme echter groepsegoïsme is, zal alles snel terug in het oude vervallen - elke flamingant voor zijn eigen profijt - en zal hun o zo dierbare illusie als een vreselijke harde boemerang in hun gezicht slaan. Laten we dus voor deze mensen bidden - zoals de pastoor zou zeggen - dat ze in hun dierbare illusie kunnen blijven leven. Want dat is wat hun gedachtegoed is: een illusie. Illusions never become real. Het volk zal ze uitspuwen als rotte tanden, als ze ons geliefde land trachten te vernietigen. Geertje met zijn trouwe aanhang met minder supporters als OverpeltVV zal het weten: de kiesdrempel halen is zijn doel opdat hij, en hij alleen zijn zitje in het parlement bekomt. Opdat zijn egoïstische schare de grootsten egoïst van 't land verkieze, opdat Belgiës Vloamsche deelgebied belachelijk gemaakt worde, daar gaat onze superegoïst voor!
"Voor 't geld, voor 't geld en voor 't Vloamsche volk, oh nee sorry nog eens voor 't geld"
Ik snap diene zever over die 5 % kiesdrempel niet. Is Geert dan niet populair in zijn dorp? Kan hij daar dan geen burgemeester zijn? Dat zou toch ook een goed begin zijn in 2006? En dan zijn er nog de verkiezingen voor het Vlaams parlement. Geen ramp dus indien hij voor de federaal parlement die 5 % niet haalt. Wilt voor mij niks zeggen.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 22:29   #149
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Citaat:
De Romeinen waren oppervlakkig. Vergelijk maar eens zo'n Grieks toneelstuk met een Romeins gevecht in het circus. Of kijk maar eens naar die Griekse beelden.
Hola, lees eens de werken van Seneca of Marcus Aurelius?
Het stoïcisme is een fraaie vrwezenlijking van de Romeinen.
Niet veralgemenen dus...
Ja, ik veralgemeen misschien wel, maar toch waren ze oppervlakkiger dan de oude Grieken. Bovendien kan je beiden niet onafscheidelijk van elkaar zien. De Grieken hadden een erg grote invloed op de Romeinen. De Romeinen namen veel dingen van de Grieken over. Ook hadden ze Griekse leerkrachten in hun scholen. En het zuiden van Italië was ooit bewoond door Grieken. Als ik het goed heb, dan was Zuid Italië voor de opkomst van Rome zelfs een deel van Griekenland. Nu, ik bedoelde ook dat het mijn ding niet is. En 't is niet omdat het mijn ding niet is, dat het slecht of minderwaardig is.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 november 2002, 22:51   #150
Stefanie
Minister-President
 
Geregistreerd: 20 juli 2002
Berichten: 5.220
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joshua
Wij hebben nu eenmaal meer gemeenschappelijk met de Nederlanders dan met de Fransen. Uw pogingen om de Vlaamse beweging te criminaliseren ten spijt.
Je doelt toch niet op de taal hoop ik?
Nousechie, pen je me een hoartje betoeterd?
Nitte cheloofe!
Sulle we effe chaan shitte?
De mitfoor claimde een friekik bij de ref!
Hou je kop joh, jai loopt in de bijstand!

Superstaaf!! Het Vlaams en het Hollands zijn Germaanse talen. Het Frans is een Romaanse taal! Da's een mislukte poging van die Galliërs destijds om Latijn te spreken. Net zoals die Hollanders nu bezeten zijn om slecht Engels te spreken. Wij Vlamingen moeten er trots op zijn dat de bewoners van deze streken niet trachtten om Latijn te gaan spreken. Of toch in veel mindere mate. Die Romeinen kwamen hier Galliërs afslachten en wat deden die Walen? Ze proberen Latijn te spreken! De Belgicisten verwijten de Vlamingen dat ze de Duitse bezetter steunden, maar die Walen begonnen de taal van hun bezetter te spreken. Latijn was toen cool, net zoals Engels nu cool is en nu bv. een reclameslogan of de naam van een winkel soms in het Engels zijn. Het is precies hetzelfde.
Het is juist dezelfde mentaliteit die Afrika naar de afgrond leidde. Vooruitgang is nodig en stilstand is achteruitgang. De Romeinen waren nu eenmaal veel verder ontwikkeld dan die achtergestelde Kelten. Waar jij fier op bent is juist de grootste ramp van de Vlaamse geschiedenis! Gelukkig dat de meeste flmainganten dan toch flaminganten zijn omwille van't geld, en niet omwille van zulke dwaze redenen waarvan je achterovervalt als je ze tracht te lezen.
De Romeinen, dat was in de oudheid. Nu zijn de Amerikanen een wereldmacht. Zonder België was Engels hier de tweede taal, niet het Frans. Kijk maar naar Nederland: die gebruiken daar maar al te vaak Engelse woorden. Misschien zou dat zonder België hier bij ons ook zo erg geweest zijn? Alhoewel, ik heb den indruk dat het de laatsten tijd, ondanks België, verergert. Heb al twee reclames in 't Engels gezien, onlangs, op Vlaamse zenders.
Stefanie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 07:49   #151
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Het stoïcisme is een fraaie vrwezenlijking van de Romeinen.
Niet veralgemenen dus...
¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿¿
Ahum.....

De stoïca was weldegelijk een Griekse leerschool die een vorm van neutralieit ten aanzien van de gebeurtenissen voorstond.......
Het ontleende zijn naam aan de portiekjes (stoa poikilè) waar Zeno zijn onderricht gaf.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 08:00   #152
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Ik sta open voor ARGUMENTEN van de tegenpartij. Andere zever maakt discussiëren onmogelijk.
Andermans argumenten als zever bestempelen, zou overtuigender overkomen als je het zelf met tegenargumenten kon inkleden.

Citaat:
Maar strookt dat alternatief van jou wel met de historische en politieke werkelijkheid? Njet
Unitarisme is een te verwezenlijken mogelijkheid. Nog geen werkelijkheid, jammer.

Citaat:
Inderdaad. Daarom stem ik ook niet voor die "Vlamingen", maar voor de N-VA.
Je stemt dus voor de erfgenamen van de vlaamsnationalistische partij die ooit alle vlaamse meerderheden verkwanselde onder leiding van Hugo Schiltz.
Zal ik me maar van denigrerende epitheta onthouden?

Citaat:
Als ik het goed begrijp, baseer je je op de resultaten van een nog te voeren onderzoek. Straffe kost.
Neen, ik zou de optie van een secessie gewoon niet voorstaan zonder eerst een degelijk onderzoek naar de gevolgen.
Jullie wensen een sprong in het onbekende, met blinddoek voor.

Citaat:
De Europese beslissingen zouden in ieder geval een meer legitiem karakter krijgen. Je weet dan tenminste dat er op Europees niveau een standpunt in plaats van het gebruikelijke inhoudsloze Belgische compromis werd verdedigd.
Verdedigd door ongeveer de vlaamse helft van het gebruikelijke aantal belgische mandatarissen?
Zéér opportuun.
Je bent een groot politiek strateeg.
Vlaams zeker?


Citaat:
Jouw conservatieve reflex lijkt me eerder door emoties ingegeven.
Ik zou de Belgische Siamese tweeling niet in het Europese zwembad smijten voor ze van elkaar te hebben gescheiden. (ik kon het weer niet laten )
Welneen Xenon.
Niks emotioneel.
't Is puur voor mijn geldzak.



Citaat:
Je ontkent de problemen dus niet. Maar hoe zou jij ze concreet oplossen? Verder dan een vage intentieverklaring ben je niet gekomen.
Ik ontken niet dat jullie flaminganten problemen zoeken in Brussel.
Blijf er weg als ze jullie zooi niet lusten.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 08:02   #153
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas De muynck
Geen reactie op mijn post superstaaf?
Komt eraan Jonas.
Jouw post verdient een minder summiere behandeling.
Eerst eventjes werken.
Primum vivere.......
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 11:48   #154
Xenon
Parlementsvoorzitter
 
Xenon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2002
Berichten: 2.112
Standaard

Citaat:
Andermans argumenten als zever bestempelen, zou overtuigender overkomen als je het zelf met tegenargumenten kon inkleden.
Sorry, maar die zever van Moi kan je met alle goede wil van de wereld onmogelijk onder "argumentatie" catalogeren. Van jou hebt ik d'ailleur ook nog niet veel argumenten gelezen die kunnen staven dat de Vlaamse Zaak enkel een geldzaak zou zijn (=de oorspronkelijke discussie). Je herhaalt immers steeds hetzelfde en kijkt moedwillig over nieuw aangevoerde elementen die niet in je kraam passen.

Citaat:
Unitarisme is een te verwezenlijken mogelijkheid. Nog geen werkelijkheid, jammer.
Misschien ooit door een militaire staatsgreep van Coburgs. Met Mathilde, als de nieuwe Jeanne d'Arc, in de voorste gelederen.


Citaat:
Je stemt dus voor de erfgenamen van de vlaamsnationalistische partij die ooit alle vlaamse meerderheden verkwanselde onder leiding van Hugo Schiltz.
Zal ik me maar van denigrerende epitheta onthouden?
Al die onderkruipers en postjesjagers zijn er nu uitgesmeten. Ik kijk de toekomst positief tegemoet.

Citaat:
Neen, ik zou de optie van een secessie gewoon niet voorstaan zonder eerst een degelijk onderzoek naar de gevolgen.
Jullie wensen een sprong in het onbekende, met blinddoek voor.
Ik begrijp niet waarom er voor een nieuwe overheid minder Vlaamse ambtenaren zouden nodig zijn. Vooral als je weet dat de Franstaligen aan de huidige overheid oververtegenwoordigd zijn.
Niemand houd je tegen om zo'n onderzoek aan te vragen (hopelijk heb je daarvoor genoeg centjes). Maar zolang er daarover nog geen resultaten zijn gepubliceerd is het een nonargument.


Citaat:
Verdedigd door ongeveer de vlaamse helft van het gebruikelijke aantal belgische mandatarissen?
Zéér opportuun.
Je bent een groot politiek strateeg.
Vlaams zeker?
Euh, je bent duidelijk niet op de hoogte van de Europese besluitvorming. Deze gebeurt niet in het Europees parlement maar op de Europese topontmoetingen. ( je argument gaat ook hier weer niet op)
Het is zeer belangrijk dat op dit niveau een éénduidig standpunt door onze delegatie wordt verdedigd. (Denk maar aan de discussie over het Europese landbouwbeleid waar er van België geen sprake was, simpelweg omdat we door de Waals-Vlaamse tegenstelling geen standpunt hadden ingenomen)

Citaat:
Welneen Xenon.
Niks emotioneel.
't Is puur voor mijn geldzak.
Het was te pijnzen. Werk jij soms voor de belastingen ofzo?


Citaat:
Ik ontken niet dat jullie flaminganten problemen zoeken in Brussel.
Blijf er weg als ze jullie zooi niet lusten.
Dit is wel enorm simplistisch, Superstaaf.
Dan heb ik wel een probleem aangezien ik er woon. Het respecteren van de taalwetgeving eisen (= mijn "zooi"), is dat volgens jou ook een provocatie?
Xenon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 12:44   #155
Moi
Provinciaal Gedeputeerde
 
Moi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2002
Berichten: 827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stefanie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superstaaf®
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Joshua
Wij hebben nu eenmaal meer gemeenschappelijk met de Nederlanders dan met de Fransen. Uw pogingen om de Vlaamse beweging te criminaliseren ten spijt.
Je doelt toch niet op de taal hoop ik?
Nousechie, pen je me een hoartje betoeterd?
Nitte cheloofe!
Sulle we effe chaan shitte?
De mitfoor claimde een friekik bij de ref!
Hou je kop joh, jai loopt in de bijstand!

Superstaaf!! Het Vlaams en het Hollands zijn Germaanse talen. Het Frans is een Romaanse taal! Da's een mislukte poging van die Galliërs destijds om Latijn te spreken. Net zoals die Hollanders nu bezeten zijn om slecht Engels te spreken. Wij Vlamingen moeten er trots op zijn dat de bewoners van deze streken niet trachtten om Latijn te gaan spreken. Of toch in veel mindere mate. Die Romeinen kwamen hier Galliërs afslachten en wat deden die Walen? Ze proberen Latijn te spreken! De Belgicisten verwijten de Vlamingen dat ze de Duitse bezetter steunden, maar die Walen begonnen de taal van hun bezetter te spreken. Latijn was toen cool, net zoals Engels nu cool is en nu bv. een reclameslogan of de naam van een winkel soms in het Engels zijn. Het is precies hetzelfde.
Het is juist dezelfde mentaliteit die Afrika naar de afgrond leidde. Vooruitgang is nodig en stilstand is achteruitgang. De Romeinen waren nu eenmaal veel verder ontwikkeld dan die achtergestelde Kelten. Waar jij fier op bent is juist de grootste ramp van de Vlaamse geschiedenis! Gelukkig dat de meeste flmainganten dan toch flaminganten zijn omwille van't geld, en niet omwille van zulke dwaze redenen waarvan je achterovervalt als je ze tracht te lezen.
De Romeinen, dat was in de oudheid. Nu zijn de Amerikanen een wereldmacht. Zonder België was Engels hier de tweede taal, niet het Frans. Kijk maar naar Nederland: die gebruiken daar maar al te vaak Engelse woorden. Misschien zou dat zonder België hier bij ons ook zo erg geweest zijn? Alhoewel, ik heb den indruk dat het de laatsten tijd, ondanks België, verergert. Heb al twee reclames in 't Engels gezien, onlangs, op Vlaamse zenders.
Het Nederlands is toch gedoemd te verdwijnen en er zijn maar een handvol Vlamingen en Nederlanders, waaronder Stefanie, die zich dat aantrekken. So what? Dit is toch gewoon evolutie? Talen verdwijnen nu eenmaal (er is toch ook geen zinnig mens die nog als moedertaal Latijn heeft?). Laat de evolutie toch gewoon zijn gang gaan en laat het Nederlands, net zoals vele andere kleine talen, toch gewoon uitsterven.
__________________
Ik ben Limburger, Belg en Europeaan, maar ik woon in Vlaanderen.
Moi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 12:55   #156
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Ja, ik veralgemeen misschien wel, maar toch waren ze oppervlakkiger dan de oude Grieken. Bovendien kan je beiden niet onafscheidelijk van elkaar zien. De Grieken hadden een erg grote invloed op de Romeinen. De Romeinen namen veel dingen van de Grieken over. Ook hadden ze Griekse leerkrachten in hun scholen. En het zuiden van Italië was ooit bewoond door Grieken. Als ik het goed heb, dan was Zuid Italië voor de opkomst van Rome zelfs een deel van Griekenland. Nu, ik bedoelde ook dat het mijn ding niet is. En 't is niet omdat het mijn ding niet is, dat het slecht of minderwaardig is.
Mja, daar heb je inderdaad gelijk, de Romeinen namen veel over. Anderzijds zijn ze architectonisch gezien zeer vernieuwend geweest.
Enige zin voor nuancering is dus geboden, maar dat geef je zelf al toe.
Bovendien heb ik het nog niet gehad over het Romeins Recht...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 12:59   #157
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenon
Van jou hebt ik d'ailleur ook nog niet veel argumenten gelezen die kunnen staven dat de Vlaamse Zaak enkel een geldzaak zou zijn (=de oorspronkelijke discussie).
Ik hoef dat niet te beargumenteren.
Doorheen deze topic kon ik er mij kwasi toe beperken om enkel jullie stukjes tekst te kwoten waar de geldzak opengetrokken werd.
Toegegeven, jij doet een poging om het over een andere boeg te gooien,

Citaat:
Je herhaalt immers steeds hetzelfde en kijkt moedwillig over nieuw aangevoerde elementen die niet in je kraam passen.
Correctie, ik veeg met gemak andere dan de geldzakargumenten van tafel.
Dat jij die dan zonder tegenargument als zever classificeert, is voor jouw rekening.

Citaat:
Al die onderkruipers en postjesjagers zijn er nu uitgesmeten.
Vandaar dat het niet makkelijk zal zijn de kiesdrempel te halen.....

Citaat:
Ik kijk de toekomst positief tegemoet.
Zal ik de brillenlink nog eens posten?

Citaat:
Ik begrijp niet waarom er voor een nieuwe overheid minder Vlaamse ambtenaren zouden nodig zijn. Vooral als je weet dat de Franstaligen aan de huidige overheid oververtegenwoordigd zijn.
Niemand houd je tegen om zo'n onderzoek aan te vragen (hopelijk heb je daarvoor genoeg centjes). Maar zolang er daarover nog geen resultaten zijn gepubliceerd is het een nonargument.
Mijn argument is dus even onbecijferd als het uwe.
Mijn argument is echter wel een bestaande toestand.
De meesten willen houden wat ze hebben.
Noem het kleingeestig, egoïstisch, maar het is de wil van een meerderheid.

Citaat:
Euh, je bent duidelijk niet op de hoogte van de Europese besluitvorming. Deze gebeurt niet in het Europees parlement maar op de Europese topontmoetingen. ( je argument gaat ook hier weer niet op)
Het is zeer belangrijk dat op dit niveau een éénduidig standpunt door onze delegatie wordt verdedigd. (Denk maar aan de discussie over het Europese landbouwbeleid waar er van België geen sprake was, simpelweg omdat we door de Waals-Vlaamse tegenstelling geen standpunt hadden ingenomen)
Of het nu door vertegenwoordigers of gedelegeerden moet geschieden, maakt niet uit.
Gaat een halve delegatie zal meer indruk maken?

Citaat:
Het was te pijnzen. Werk jij soms voor de belastingen ofzo?
Vééééél erger.

Citaat:
Dit is wel enorm simplistisch, Superstaaf.
Dan heb ik wel een probleem aangezien ik er woon. Het respecteren van de taalwetgeving eisen (= mijn "zooi"), is dat volgens jou ook een provocatie?
Simplisme is hier echt wel op zijn plaats.
Als je vlaamse cultuur ergens niet aanslaat, dan zou ik je aanraden de vlaamsnationalistische betogingsslogan:"Aanpassen of opkrassen" eens ter harte te nemen.
Wat betreft de taalwetgeving: een wet is afdwingbaar.
Sta op je strepen, en wees niet te bekakt om steeds nederlands te praten, zoals elke andere europese burger zonder gêne zijn eigen taal hanteert.
Inzake achteruitstelling op taalgebied, ligt de fout bij de kruiperige vlamingen die zich steeds plooiden naar de wensen van de ándere taalgebruiker. Waarschijnlijk steeds om een of ander geldelijk gewin van de walen los te peuteren.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 13:03   #158
S.
Minister
 
S.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Berichten: 3.790
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Moi
Het Nederlands is toch gedoemd te verdwijnen en er zijn maar een handvol Vlamingen en Nederlanders, waaronder Stefanie, die zich dat aantrekken. So what? Dit is toch gewoon evolutie? Talen verdwijnen nu eenmaal (er is toch ook geen zinnig mens die nog als moedertaal Latijn heeft?). Laat de evolutie toch gewoon zijn gang gaan en laat het Nederlands, net zoals vele andere kleine talen, toch gewoon uitsterven.
Een taal sterft uit als:
a) er maar een klein aantal sprekers zijn (minder als 1 miljoen): der zijn meer dan 20 miljoen nederlandstaligen!
b) er niet meer in de taal onderwezen wordt: enkel op de universiteit zijn sommige vakken in het engels, maar voor de rest wordt in elke school in het Nederlands onderwezen.
c) de taal niet meer als moedertaal wordt aangeleerd: In Vlaanderen zijn er misschien een paar ouders die hun kind in een andere taal opvoeden als de moedertaal die zij hebben meegekregen, maar hun aantal is zeer beperkt.

Misschien zou U eens kunnen overwegen Uw posts iets meer te onderbouwen?
__________________
Voor eind juli 2001: Verschillende waarschuwingen over dreigende aanslagen.
Eind juli 2001: Hoogst mogelijke staat van alarm bij de CIA.
6 augustus 2001: Bush wordt gewaarschuwd over «voorbereidingen voor kapingen».
7 augustus 2001: Bush vertrekt naar zijn ranch in Texas voor een maandje vakantie.
S. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 13:18   #159
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Citaat:
Laat de evolutie toch gewoon zijn gang gaan en laat het Nederlands, net zoals vele andere kleine talen, toch gewoon uitsterven
Inderdaad Moi, laat ons allemaal beginnen met een franstalige nick te kiezen, dan versnellen we die "evolutie" zelf een beetje.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 november 2002, 13:19   #160
Jonas De muynck
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jonas De muynck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Schaarbeek
Berichten: 891
Standaard

Citaat:
Ahum.....

De stoïca was weldegelijk een Griekse leerschool die een vorm van neutralieit ten aanzien van de gebeurtenissen voorstond.......
Het ontleende zijn naam aan de portiekjes (stoa poikilè) waar Zeno zijn onderricht gaf.
Inderdaad Superstaaf, maar ik had het niet over de oude- of middenstoa, maar over de nieuwe stoa:

Citaat:
Er zijn drie filosofen die van grote historische betekenis zijn geweest in de nieuwe Stoa, te weten Seneca (5 v.-65 na Chr.), Epictetus (ca. 50-138) en de keizerfilosoof Marcus Aurelius (121-180). Van Marcus Aurelius is het grootste gedeelte van zijn werken bewaard gebleven. Andere stoïci uit deze periode zijn Cornutus, een vrijgelaten slaaf van Seneca, en Musonius Rufus, de leermeester van Epictetus. Het is voornamelijk Romeins stoïcisme dat nu beoefend wordt en er is het meeste aandacht voor de ethische aspecten van de leer en niet zozeer meer voor de logische en natuurfilosofische kant van de oude Stoa.
Veel kenmerken van de Stoïsche theorie zijn nu nog terug te vinden in de christelijke en bijvoorbeeld de leer van het natuurrecht, in de 16e, 17e en 18e eeuw, is in feite een gewijzigde versie van een stoïsche opvatting. In de 17e eeuw hebben de stoïsche denkbeelden van natuurlijke gelijkheid voet aan de grond gekregen doordat deze zijn overgenomen door de Christenen en door hen verder verspreid. Het stoïcisme is dus geen filosofisch gewauwel van heel lang gelee, toen men niet de kennis had van nu en daarom zelf verklaringen uit de duim zoog, maar elementen daarvan leven voort in deze tijd!
Deze bijdrage is van groot belang geweest voor het christendom in onze gewesten...
Jonas De muynck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be