Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 april 2019, 20:45   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Rijden die wielertoeristen ook aan 70 km/u in de ochtendspits in het centrum van pakweg Antwerpen of Gent ?? De peletonnetjes wielertoeristen kom ik niet tegen in dat verkeer, speed pedelecs en opgedreven pedelecs des te meer.

Temeer: een speed pedelec moet aan veiligheidsvoorschriften voldoen om hem 'veilig' te maken in het drukke stadsverkeer. Het gaat niet over enkel banden of remmen, maar ook over daglichten, stoplichten, achteruitkijkspiegel, geluidsignaal... wat niet op een standaard pedelec steekt.

Ik zie langs de dalende weg waar ik woon (Brussel is nogal heuvelachtig) tijdens de ochtend regelmatig sportieve kerels die ,ik veronderstel ,naar hun werk fietsen. Die halen makkelijk 50.
En ik kan het weten want ik rijd zelf op dat moment 50 met de auto.

Maar als ik het goed begrijp moet een speed elec veilig zijn en een race fiets die ook in de stad bergaf makkelijk 50 haalt dat niet zijn .....

PS : waarom mag een brommer klasse A dan ook maar 25 daar staan al die lichten bellen en spiegels toch ook op ?? Die hebben zelfs een echte toeter en nog dikkere en betere banden ??

En nog even het belangrijkste ; dat jij die wielertoeristen tegen komt of niet doet er niet toe. Dat heeft er niks maar dan ook niks mee te maken. Volgens mij is het wielertoeristen niet verboden om in het drukke stadsverkeer te rijden. Ze blijven er uiteraard weg want ze kunnen daar niet snel genoeg rijden

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 april 2019 om 20:51.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 20:51   #22
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zie langs de dalende weg waar ik woon (Brussel is nogal heuvelachtig) tijdens de ochtend regelmatig sportieve kerels die ,ik veronderstel ,naar hun werk fietsen. Die halen makkelijk 50.
En ik kan het weten want ik rijd zelf op dat moment 50 met de auto.

Maar als ik het goed begrijp moet een speed elec veilig zijn en een race fiets die ook in de stad bergaf makkelijk 50 haalt dat niet zijn .....

PS : waarom mag een brommer klasse A dan ook maar 25 daar staan al die lichten bellen en spiegels toch ook op ?? Die hebben zelfs een echte toeter en nog dikkere en betere banden ??
Klinkt als triatleten.
Ge moet al die trainingsuren ergens wegmoffelen hé, woonwerk is ideaal als ge niet te dicht bij uw werk woont.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 20:59   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
Klinkt als triatleten.
Ge moet al die trainingsuren ergens wegmoffelen hé, woonwerk is ideaal als ge niet te dicht bij uw werk woont.

Onlangs was ik in uw stad. Mijn vriend die er woont heeft 2 fietsen een gewone snelle stadsfiets en een elektrische. We besloten van Merksem naar Schoten te fietsen. Ik op de e-bike en hij redelijk getraind op de normale fiets.
Wel kenners zullen dat beamen : ik kon mijn sportieve makker niet volgen ....ja tot 25 en boven die 25 hield die e-bike in en moest ik ontzettend zwaar trappen. Dat schijnt zo te zijn.
Conclusie een beetje fietser rijdt een e- bike er zo vanaf.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 21:41   #24
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik zie langs de dalende weg waar ik woon (Brussel is nogal heuvelachtig) tijdens de ochtend regelmatig sportieve kerels die ,ik veronderstel ,naar hun werk fietsen. Die halen makkelijk 50.
En ik kan het weten want ik rijd zelf op dat moment 50 met de auto.

Maar als ik het goed begrijp moet een speed elec veilig zijn en een race fiets die ook in de stad bergaf makkelijk 50 haalt dat niet zijn .....
Wel, dan zijn die koereurs onveilig bezig. Nu goed, als het bergaf gaat in de Vlaamse Ardennen, kan ik gerust ook 70 km/u met de speed pedelec, of het veilig is daarentegen ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
PS : waarom mag een brommer klasse A dan ook maar 25 daar staan al die lichten bellen en spiegels toch ook op ?? Die hebben zelfs een echte toeter en nog dikkere en betere banden ??
De eerste bromfiets met een A-klasse nummerplaat die ik met mijn speed pedelec kan inhalen, moet ik nog tegenkomen. Het is meestal omgekeerd...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
En nog even het belangrijkste ; dat jij die wielertoeristen tegen komt of niet doet er niet toe. Dat heeft er niks maar dan ook niks mee te maken.
Ik heb alvast de wielertoeristen niet in de discussie gebracht... en dan nog: een getraind wielertoerist kan inderdaad sneller dan een speed-pedelec (allé, meestal kortstondig). Maar dan is dat maar zo, ik ga als speed-pedelec rijder niet zitten klagen dat ik aan meer regels moet voldoen dan wielertoeristen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 22:31   #25
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.369
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Inderdaad het waren heel andere tijden.
Maar even terzijde ; ik dacht dat die 50 cc viertakt genre Honda SS enz net waren afgesteld op 45 ? Een 50 cc zonder afstelling gaat toch vlotjes 70 ?
60-70 met die Honda motoren is geen probleem, de afstelling was gewoonlijk met een uitlaat met beperkte doorstroming (De Rondel).

Maar de 2takters van toen waren veel dankbaardere beestjes om op te fokken.

Nu kost het een pak meer moeite, de 4takters van nu zijn electronisch begrensd op toerental en injectie. Moet je al de ECU gaan vervangen, en dan kan je pas beginnen.

Voor Ebikes is het zowiezo de electronica die de job doet. Maar voor €30 heb je al een 1 op 1 vervanger die geen begrenzing heeft, en de hoeveelheid werk is beperkt tot het oversteken van de stekkers.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 22:34   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.369
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Nu de oude mannetjes op dit forum bijbrengen dat het verkeer de dag van vandaag niet meer te vergelijken is met de jaren 60/70 en 75 per uur op een brommer zo goed als zelfmoord is.
Dat was toen ook al levensgevaarlijk hoor. Ik ken er genoeg die verschillende keren in't hospitaal hebben gelegen omdat er een plaatsconflict was met het decor. Wagen, struik of boom.

Maar nu, met zoveel debielen op de baan, ja, ik moet je gelijk geven, als onervaren bestuurder met een snel voertuig en dan denken dat je onsterfelijk bent. Slechte combo.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 22:58   #27
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Soms kriebelt het om met mijn huidige kennis en gereedschap er nog eens eentje te doen.
Maddox on the road:

https://www.google.be/search?q=steam...w=1050&bih=509

__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 23:42   #28
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Dat was toen ook al levensgevaarlijk hoor. Ik ken er genoeg die verschillende keren in't hospitaal hebben gelegen omdat er een plaatsconflict was met het decor. Wagen, struik of boom.

Maar nu, met zoveel debielen op de baan, ja, ik moet je gelijk geven, als onervaren bestuurder met een snel voertuig en dan denken dat je onsterfelijk bent. Slechte combo.
Allez ja, ik begrijp de charme van opfokken van brommers en autos wel hoor. Mecaniek, leuke hobby, beetje stoer doen.

Maar de kans dat ge door iemand wordt aangereden of ge zelf iemand aanrijdt is gewoon te groot geworden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2019, 23:58   #29
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Ik heb niks tegen opdrijven of overdrijven.

Maar de lichte bike heeft niet de remmen om hogere snelheden voldoende te ondersteunen in remkracht.

Met gummi beertjes op de velgrand zal het niet goed lukken.
Mits een schijfrem is dat wat anders.

En ja ook de slappere wielen en zo ...niet echt goed allemaal.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 04:35   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.369
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Goeike,
Is eigenlijk geen slecht idee als ik er toch eens aan begin.

https://www.youtube.com/watch?v=wsTwevb85rw
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 05:25   #31
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
toen ik 14 was deden we zo'n dingen met Camino of Peugeot brommertjes.

heb zo eens een Peugeot brommertje gehad dat ik toch wel tot 95kmu haalde.

10 minuten, dan was de motor compleet om zeep. (gelukkig wellicht) ...
YAMAHA RD50, KREIDLER Florette, ect...

Dat waren pas tijden.



Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 05:28   #32
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN
 
Hypochonder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2008
Berichten: 21.895
Standaard

Hebben ze daar bij de VRT niks beters te doen met ons belastinggeld ipv dergelijke "undercoveroperaties" op touw te zetten?
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 05:53   #33
Skobelev
Secretaris-Generaal VN
 
Skobelev's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2013
Locatie: Kinshasa aan de Dender
Berichten: 36.456
Standaard

Je moet natuurlijk weten dat je niet altijd en overal 40 kan rijden om het veilig te houden.

Ooit eens met mijn "koersfietsje" met 4 (!) versnellingen, samen met mijn broer en twee neven, van Asse naar Aalst gereden. Altijd bergaf, ik mocht "uit de wind" hangen. Op 20 minuten stonden we van aan het zwembad in Asse 15 km verder bij mijn neven thuis. Gemiddelde snelheid 45km/uur, op de Brusselsestwg in Erembodegem gingen we de auto's voorbij....
Toen ik van mijn fietsje stapte ging ik los door mijn benen...

Waarschijnlijk was mijn fietsje daar toch niet echt voor geschikt.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 07:12   #34
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
YAMAHA RD50, KREIDLER Florette, ect...

Dat waren pas tijden.



dat was net voor mijn tijd.

maar ben die Kreidler altijd wel de mooiste blijven vinden.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 08:30   #35
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Wel, dan zijn die koereurs onveilig bezig. Nu goed, als het bergaf gaat in de Vlaamse Ardennen, kan ik gerust ook 70 km/u met de speed pedelec, of het veilig is daarentegen ?



De eerste bromfiets met een A-klasse nummerplaat die ik met mijn speed pedelec kan inhalen, moet ik nog tegenkomen. Het is meestal omgekeerd...



Ik heb alvast de wielertoeristen niet in de discussie gebracht... en dan nog: een getraind wielertoerist kan inderdaad sneller dan een speed-pedelec (allé, meestal kortstondig). Maar dan is dat maar zo, ik ga als speed-pedelec rijder niet zitten klagen dat ik aan meer regels moet voldoen dan wielertoeristen.
Ik kan je over het meeste geen ongelijk geven. Echter blijf ik de logica zoeken waarom ik met een e-fiets maar 25 km per uur mag rijden en met een race fiets licht bergaf en wind in de rug 50 km per uur.
Is die e-biker die zijn fiets wat opdrijft tot 35 dan zo crimineel bezig terwijl wielertoeristen in hun clubblaadjes fier verkondigen rond te toeren met een gemiddelde van 35.
Klagen doe ik daar niet over want ik heb zelfs geen fiets. Ik zoek gewoon de logica achter zulke regels.
Ik stel vast dat alles hier blijkbaar om het veiligst moet. Als hier vandaag een kleine zijn voet verstuikt met zijn autoped moeten vanaf morgen alle trotinnetten uitgerust worden met schijfremmen en airbags.
Populisme en betutteling ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 30 april 2019 om 08:38.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 08:41   #36
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Allez ja, ik begrijp de charme van opfokken van brommers en autos wel hoor. Mecaniek, leuke hobby, beetje stoer doen.

Maar de kans dat ge door iemand wordt aangereden of ge zelf iemand aanrijdt is gewoon te groot geworden.
Het huidige verkeer is uiteraard niet meer vergelijkbaar met een halve eeuw geleden.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 08:43   #37
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
YAMAHA RD50, KREIDLER Florette, ect...

Dat waren pas tijden.



Ja zeg dat wel. Die kon ik niet volgen met mijn Honda. Zelfs niet als ik heel plat op mijn moustache stuur ging liggen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 08:50   #38
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.845
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Wel, dan zijn die koereurs onveilig bezig. Nu goed, als het bergaf gaat in de Vlaamse Ardennen, kan ik gerust ook 70 km/u met de speed pedelec, of het veilig is daarentegen ?



De eerste bromfiets met een A-klasse nummerplaat die ik met mijn speed pedelec kan inhalen, moet ik nog tegenkomen. Het is meestal omgekeerd...



Ik heb alvast de wielertoeristen niet in de discussie gebracht... en dan nog: een getraind wielertoerist kan inderdaad sneller dan een speed-pedelec (allé, meestal kortstondig). Maar dan is dat maar zo, ik ga als speed-pedelec rijder niet zitten klagen dat ik aan meer regels moet voldoen dan wielertoeristen.

In mijn ogen een heel goede zaak

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190429_04364357
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 10:28   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Het is wel goed om weten dat het mogelijk is, en dat het gebeurt, zo die e-fiets opdrijven.

Ik heb al een verwittiging gekregen van twee van mijn kinderen: dat ik het niet moet wagen om hem op te laten drijven, als ik straks zou beslissen om er ene te kopen voor mijn heksie perfeksie.
Dju toch, ik was al aan het mijmeren van de perfecte moord.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2019, 10:53   #40
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik weet het niet zo zeer... misschien als men medisch (zicht, reflexen) in orde is en het helm moet dragen, dan zou het nog kunnen.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:44.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be