Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Moet er een confederatie Nederland-Vlaanderen komen?
Ja, ik wil een confederatie Nederland-Vlaanderen 46 52,87%
Nee, Vlaanderen moet een deel worden van het unitaire Nederland 14 16,09%
Nee, Vlaanderen blijft bij België 16 18,39%
Nee, Vlaanderen moet na zijn onafhankelijkheid geen staatkundige toenadering zoeken tot Nederland 11 12,64%
Aantal stemmers: 87. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2018, 20:10   #721
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Wat gij daar stelt schijnt niet juist te zijn! Ik heb daar onlangs eens een artikel over gelezen. Het schijnt te liggen aan bepaalde hersendelen die in de vroege jeugd speciaal ingericht zijn om een taal te leren, uiteraard de moedertaal, maar op latere leeftijd blijven vastzitten in dezelfde dynamiek en moeilijker kunnen evolueren om nog andere talen aan te leren. En zeker als die andere talen ingewikkelder zijn gaat het moeilijk. De veronderstelde culturele beperking of enig misplaatst minderwaardigheidsgevoel spelen daar helemaal geen rol bij.
Ik neem het een Franstalige helemaal niet kwalijk als hij zegt geen Nederlands te willen leren. Onze taal is gewoon veel te moeilijk voor hem! Da's alles!
Om welke reden is Nederlands voor een Franstalige "gewoon veel te moeilijk", en bijvoorbeeld het Engels of het Duits dan weer niet?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 20:18   #722
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Waarom niet Gronings Nederlands of Limburgs Nederlands enz ?
Misschien omdat landsgrenzen soms een sterke invloed kunnen hebben op een taal. Zo heeft de Duden ook een bijlage "Österreichisches Deutsch", waarin een beschrijving staat van de eigenheden van het Standaard-Duits (niet de dialecten dus) in dat land alsook de verschillen met wat in Duitsland als standaard geldt.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2018, 20:49   #723
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.400
Standaard

Taljoor is mogelijk een Germaans woord, want we hebben het dan wel uit het Frans ontleend, het Franse 'tailloir' heeft op diens beurt wss. zelf een Germaanse etymologie.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2018, 08:04   #724
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.074
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik vind dat helemaal niet leuk! Ik weet dat ik van deze man van de pagina's hieronder zeker gelijk zou krijgen:
https://doorbraak.be/vlaams-nederlan...n-onwenselijk/
https://doorbraak.be/auteurs/evert-van-wijk/
https://www.cultuurverschillenbelgienederland.nl/
En de laatste dagen ben ik ook wel eens bij andere auteurs terechtgekomen op het Internet die dezelfde waarschuwingen geven over de verschillen tussen Vlaanderen en Nederland, maar daarover ga ik hier niet praten. Jullie hebben ook een zoekmachine. Ik word langs alle kanten gewaar dat ik in mijn mening niet alleen sta. Zeker al niet in de streek waarin ik woon. Ik kom weinig in Frankrijk maar ik voel mij daar beter thuis dan in Nederland en Nederland ligt maar een goeie 6 km van mijn deur. Lees maar eens wat er daar staat onder:"Ongezonde rivaliteit Vlaanderen-Nederland." Daar gaan alle Franstalige culturen bezuiden onze landen zeker rekening mee houden! Jullie, Nederlanders, hebben het tussen 1815 en 1830 ook al grondig verknoeid bij onze Waalse landgenoten door van hen Ollanders te proberen maken. Want Waalse officieren in het leger moesten Nederlands kunnen spreken en verstaan anders kregen zij geen promoties.

Norbert
Als je mer over de verschillen wilt weten.
Er is pas een nieuw boek verschenen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/27...maken-a1868418
cato is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2018, 11:03   #725
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Als je meer over de verschillen wilt weten.
Er is pas een nieuw boek verschenen.

https://www.nrc.nl/nieuws/2018/09/27...maken-a1868418
Ja, hoor! Ik heb het boek (nog) niet gelezen, maar wat Anouk van Kampen daar schrijft op die webpagina is voor mij heel, heel herkenbaar. Veel Vlamingen, zoniet de meeste, kunnen het zich niet voorstellen dat de verschillen tussen hen en ons zo groot zijn. Ik merk het in mijn eigen streek ook dat wie te ver van de grens af woont (na een kilometer of 15, bijvoorbeeld) daar niet goed van op de hoogte is en wellicht de orangistische trend aanhangt. Maar gaandeweg, als ge ze beter leert kennen, beseft ge het wel: een Ollander, dat is geen beestje om zonder handschoenen aan te pakken! Een mens hoeft ze daarom nog niet te haten, als Vlaming of als Belg. Maar voorzichtigheid is altijd geboden. Dromen over een nieuw "Dietsland" of een nieuwe "Groot-Nederlandse natie" doe ik al lang niet meer. Zet maar eens een vreemde kat in uw tuin en terstond ontstaat er een gevecht tussen die kat en die van uzelf. Hoe is zoiets mogelijk? Ge zoudt aannemen dat het twee gelijke beesten zijn die maar even hard kunnen miauwen. Maar toch vechten ze! Vlaanderen bij Nederland? Nee, hoor! Daar komt grote miserie van, zoals tussen 1815 en 1830. Nog steeds!! De overtuigde Orangisten, hier, dromen veel te hard!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2018, 12:22   #726
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ja, hoor! Ik heb het boek (nog) niet gelezen, maar wat Anouk van Kampen daar schrijft op die webpagina is voor mij heel, heel herkenbaar. Veel Vlamingen, zoniet de meeste, kunnen het zich niet voorstellen dat de verschillen tussen hen en ons zo groot zijn. Ik merk het in mijn eigen streek ook dat wie te ver van de grens af woont (na een kilometer of 15, bijvoorbeeld) daar niet goed van op de hoogte is en wellicht de orangistische trend aanhangt. Maar gaandeweg, als ge ze beter leert kennen, beseft ge het wel: een Ollander, dat is geen beestje om zonder handschoenen aan te pakken! Een mens hoeft ze daarom nog niet te haten, als Vlaming of als Belg. Maar voorzichtigheid is altijd geboden. Dromen over een nieuw "Dietsland" of een nieuwe "Groot-Nederlandse natie" doe ik al lang niet meer. Zet maar eens een vreemde kat in uw tuin en terstond ontstaat er een gevecht tussen die kat en die van uzelf. Hoe is zoiets mogelijk? Ge zoudt aannemen dat het twee gelijke beesten zijn die maar even hard kunnen miauwen. Maar toch vechten ze! Vlaanderen bij Nederland? Nee, hoor! Daar komt grote miserie van, zoals tussen 1815 en 1830. Nog steeds!! De overtuigde Orangisten, hier, dromen veel te hard!

Norbert
Ik dank God voor regionale verschillen die er nu eenmaal zijn, maar ook voor de overeenkomsten. Maar de regionale verschillen zijn er binnen Nederland ook.
Wat ons bindt is onze taal, cultuur en geschiedenis.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 september 2018, 17:19   #727
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ja, hoor! Ik heb het boek (nog) niet gelezen, maar wat Anouk van Kampen daar schrijft op die webpagina is voor mij heel, heel herkenbaar. Veel Vlamingen, zoniet de meeste, kunnen het zich niet voorstellen dat de verschillen tussen hen en ons zo groot zijn. Ik merk het in mijn eigen streek ook dat wie te ver van de grens af woont (na een kilometer of 15, bijvoorbeeld) daar niet goed van op de hoogte is en wellicht de orangistische trend aanhangt. Maar gaandeweg, als ge ze beter leert kennen, beseft ge het wel: een Ollander, dat is geen beestje om zonder handschoenen aan te pakken!
... zegt iemand die in het begin van de discussie nog beweerde dat Zeeuws-Vlaanderen best Nederland ontnomen wordt en bij België wordt gevoegd, omdat ze daar, naar zijn zeggen, dezelfde mentaliteit en cultuur hebben als aan de andere kant van de grens.

Nu luidt het echter dat er blijkbaar heel wat verschillen zijn met die "aan de andere kant van de grens" en dat ze daar "beestjes zijn die je best met handschoenen moet aanpakken".

Logisch is wel anders.

Duidelijk irrationele "Ollanderhaat".
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2018, 18:00   #728
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
J Dromen over een nieuw "Dietsland" of een nieuwe "Groot-Nederlandse natie" doe ik al lang niet meer. [/b]
Er is geen "oud" of "nieuw" Dietsland, want het is altijd een koncept geweest dat zich nooit konkretiseerde is een staatsvorming.
De geopolitieke wenselijkheid daarvan is evenwel iets anders en ik kan me niet voorstellen dat ge daarvan ooit droomde.
Maar goed, bekijk het eens anders: Wat zouden bijvb. de Franse of Duitse leiders ervan denken als ge hen probeerde te overtuigen dat men hun land beter zou splitsen in een noordelijk en zuidelijk deel omdat er "kulturele veschillen" zijn zoals gij ze bij ons pleegt te ontwaren....?
Dat is trouwens de tweede keer dat ik u dat vraag, en ik voorspel dat ge nu weer gaat afkomen met een verhaal van katten of een koelkastleegvreter ....
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 30 september 2018 om 18:09.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2018, 18:41   #729
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Er is geen "oud" of "nieuw" Dietsland, want het is altijd een koncept geweest dat zich nooit konkretiseerde is een staatsvorming.
De geopolitieke wenselijkheid daarvan is evenwel iets anders en ik kan me niet voorstellen dat ge daarvan ooit droomde.
Maar goed, bekijk het eens anders: Wat zouden bijvb. de Franse of Duitse leiders ervan denken als ik hen probeerde te overtuigen dat men hun land beter zou splitsen in een noordelijk en zuidelijk deel omdat er "kulturele veschillen" zijn zoals gij ze bij ons pleegt te ontwaren....?
Dat is trouwens de tweede keer dat ik u dat vraag, en ik voorspel dat ge nu weer gaat afkomen met een verhaal van katten of een koelkastleegvreter ....
Wat de Franse of Duitse leiders ervan zouden denken als gij hen probeerde te overtuigen dat men hun land beter zou splitsen in een noordelijk en zuidelijk deel omdat er "culturele verschillen" zijn?
Daar kan ik helaas niet op antwoorden want dat weet ik helemaal niet! Ik zou u uitnodigen om het hen eens te gaan vragen!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2018, 19:34   #730
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Wat de Franse of Duitse leiders ervan zouden denken als gij hen probeerde te overtuigen dat men hun land beter zou splitsen in een noordelijk en zuidelijk deel omdat er "culturele verschillen" zijn?
Daar kan ik helaas niet op antwoorden want dat weet ik helemaal niet! Ik zou u uitnodigen om het hen eens te gaan vragen!

Norbert
Angela gaf antwoord en zij zong uit volle overtuiging: einigkeit, recht und freiheit.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2018, 21:50   #731
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Angela gaf antwoord en zij zong uit volle overtuiging: einigkeit, recht und freiheit.....
Tja, van haar weten we het dus nu, hé? Maar, hoewel geboren in Hamburg kwam zij toch uit Oost-Duitsland, dacht ik? Zong zij dan in de jaren '90 van de vorige eeuw ook over "Einigkeit, Recht und Freiheit?." Ik weet het zelf niet maar als ik onderstaande pagina er op nalees dan heb ik daar zo mijn bedenkingen bij:
http://www.marx.be/nl/content/de-pri...or-griekenland
Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de Oost-Duitse economie maar ik heb zo een vermoeden dat de hereniging van Oost- en West-Duitsland voor Oost-Duitsland een echte economische ramp is geweest! Dat ze hier in Vlaanderen toch maar oppassen met het vormen van (con)federaties met Nederland, zou ik zeggen. De Nederlanders kennende durf ik het zeggen: ik ben er helemaal niet gerust in! Als Vlaanderen in de put geraakt dan moet het zichzelf daaruit helpen en niet naar Nederland gaan. Ooit omschreef een gewezen, failliet gegane ondernemer, het zo:"Als ge in de put geraakt dan spannen ze allemaal tegen u samen om er u nog wat dieper in te steken!" En hij kreeg daarin gelijk van andere mensen die ook zelfstandig geweest waren. Ik was er bij toen hij dat zei.

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2018, 22:02   #732
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de Oost-Duitse economie maar ik heb zo een vermoeden dat de hereniging van Oost- en West-Duitsland voor Oost-Duitsland een echte economische ramp is geweest!
Denkt u dan echt dat Oost-Duitsland voor de hereniging een land was met een performante economie?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 17:55   #733
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Tja, van haar weten we het dus nu, hé? Maar, hoewel geboren in Hamburg kwam zij toch uit Oost-Duitsland, dacht ik? Zong zij dan in de jaren '90 van de vorige eeuw ook over "Einigkeit, Recht und Freiheit?." Ik weet het zelf niet maar als ik onderstaande pagina er op nalees dan heb ik daar zo mijn bedenkingen bij:
http://www.marx.be/nl/content/de-pri...or-griekenland
Ik weet niet hoe het nu gesteld is met de Oost-Duitse economie maar ik heb zo een vermoeden dat de hereniging van Oost- en West-Duitsland voor Oost-Duitsland een echte economische ramp is geweest! Dat ze hier in Vlaanderen toch maar oppassen met het vormen van (con)federaties met Nederland, zou ik zeggen. De Nederlanders kennende durf ik het zeggen: ik ben er helemaal niet gerust in! Als Vlaanderen in de put geraakt dan moet het zichzelf daaruit helpen en niet naar Nederland gaan. Ooit omschreef een gewezen, failliet gegane ondernemer, het zo:"Als ge in de put geraakt dan spannen ze allemaal tegen u samen om er u nog wat dieper in te steken!" En hij kreeg daarin gelijk van andere mensen die ook zelfstandig geweest waren. Ik was er bij toen hij dat zei.

Norbert
Bij een confederatie zijn per definitie Vlaanderen en Nederland vrijstaten. Dus financieel staan Vlaanderen en Nederland op zichzelf. Misschien weet u nu ook waarom de NVa streeft naar een confederaal België. Geen transfers meer...

Verder over Angela, in een dictatuur is het lastig om een eigen mening te hebben. Er stond bij wijze van spreken een Stasi agent op iedere hoek van de straat...
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 1 oktober 2018 om 17:56.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 oktober 2018, 20:45   #734
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Bij een confederatie zijn per definitie Vlaanderen en Nederland vrijstaten. Dus financieel staan Vlaanderen en Nederland op zichzelf. Misschien weet u nu ook waarom de NVa streeft naar een confederaal België. Geen transfers meer...
Ik heb al lange tijd een ingeving die zegt dat de N-VA intern haar streven naar een confederaal België opgegeven heeft maar dat alleen extern niet durft toe te geven!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 05:45   #735
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.680
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik heb al lange tijd een ingeving die zegt dat de N-VA intern haar streven naar een confederaal België opgegeven heeft maar dat alleen extern niet durft toe te geven!

Norbert
Daarom denk ik ook dat de N-VA stemmers verliest vanwege deze beeldvorming. Ze zitten denk ik graag op het federale pluche....
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 19:27   #736
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Ik heb al lange tijd een ingeving die zegt dat de N-VA intern haar streven naar een confederaal België opgegeven heeft maar dat alleen extern niet durft toe te geven!
Dit merk ik juist niet. BdW heeft al meerdere malen het thema weer opgerakeld om zijn achterban te sussen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 19:42   #737
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.810
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Denkt u dan echt dat Oost-Duitsland voor de hereniging een land was met een performante economie?
De Treuhand-Anstalt heeft bij het realiseren van Die Wende grondig onderzocht welke DDR-ondernemingen in staat waren onmiddellijk mee te kunnen draaien met een performante West-duitse economie. Het waren er uiteindelijk slechts drie: het optisch bedrijf Zeiss uit Jena, de producent van werkelijk prachtig porcelein Meissner Porzellan en... eigenaardig genoeg een kleine producent van schuimwijn (die ook bij de West-Duitsers erg in de smaak viel) Rotkäppchen.

Laatst gewijzigd door quercus : 2 oktober 2018 om 19:43.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 oktober 2018, 20:06   #738
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Treuhand-Anstalt heeft bij het realiseren van Die Wende grondig onderzocht welke DDR-ondernemingen in staat waren onmiddellijk mee te kunnen draaien met een performante West-duitse economie. Het waren er uiteindelijk slechts drie: het optisch bedrijf Zeiss uit Jena, de producent van werkelijk prachtig porcelein Meissner Porzellan en... eigenaardig genoeg een kleine producent van schuimwijn (die ook bij de West-Duitsers erg in de smaak viel) Rotkäppchen.
Ik verwachtte niets anders. Kort na de val van het communisme heb ik een rondreis gemaakt door verschillende Oost-Europese staten. Kort samengevat: wat een troosteloze boel was dat daar toch!
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 11:33   #739
Strandkruier
Schepen
 
Geregistreerd: 7 januari 2009
Berichten: 458
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Treuhand-Anstalt heeft bij het realiseren van Die Wende grondig onderzocht welke DDR-ondernemingen in staat waren onmiddellijk mee te kunnen draaien met een performante West-duitse economie. Het waren er uiteindelijk slechts drie: het optisch bedrijf Zeiss uit Jena, de producent van werkelijk prachtig porcelein Meissner Porzellan en... eigenaardig genoeg een kleine producent van schuimwijn (die ook bij de West-Duitsers erg in de smaak viel) Rotkäppchen.
Het is niet omdat een economie minder performant is dan een andere dat ge bij inlijving die laatste economie moet kapot maken. Laat het ons maar zo stellen: de inlijving van Oost- bij West-Duitsland is een "vijandige overname" geweest. Het vakmanschap van veel Oost-Duitse bedrijven was helemaal niet achterlijk. Mits verse investeringen hadden ze heel goed kunnen meedraaien. Maar dat gebeurde niet. Ze werden gewoon opgekocht door West-Duitse maatschappijen en vervolgens gesloten. Weg met de concurrentie, dus.
De werkloosheid nam ook toe doordat hun klanten uit het voormalige Oostblok weg-vielen. Ik weet niet hoe dit komt maar ik vermoed dat hun producten te duur werden.
Grondig onderzocht!.. Ik ken die terminologie!

Norbert
Strandkruier is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 oktober 2018, 11:44   #740
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Strandkruier Bekijk bericht
Het is niet omdat een economie minder performant is dan een andere dat ge bij inlijving die laatste economie moet kapot maken. Laat het ons maar zo stellen: de inlijving van Oost- bij West-Duitsland is een "vijandige overname" geweest. Het vakmanschap van veel Oost-Duitse bedrijven was helemaal niet achterlijk. Mits verse investeringen hadden ze heel goed kunnen meedraaien. Maar dat gebeurde niet. Ze werden gewoon opgekocht door West-Duitse maatschappijen en vervolgens gesloten. Weg met de concurrentie, dus.
De werkloosheid nam ook toe doordat hun klanten uit het voormalige Oostblok weg-vielen. Ik weet niet hoe dit komt maar ik vermoed dat hun producten te duur werden.
Grondig onderzocht!.. Ik ken die terminologie!

Norbert
minder performant? bent u wel eens in Oost Duitsland geweest? In die tijd?

Het was een grote puinhoop, een socialistische heilstaat. Er is een hoop (publiek en privaat) geld heen gevloeid om te proberen bedrijven met verse investeringen op peil te krijgen. Soms lukte dat maar vaak ook niet.

En het vakmanschap was vaak ook zeer ver te zoeken. UItzonderingen daargelaten. U schetst een veel te romantisch beeld van Oost Duitsland in die tijd. Toen we daar rond de jaren '90 rondliepen was één ding al onmiddellijk duidelijk, dat dit een generatie (30 jaar) zou gaan kosten om uit dat dal te kruipen.

Nu zeggen dat dat komt doordat er niet voldoende is geinvesteerd door bedrijven is eenzijdig.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be