Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Archief Gearchiveerde fora.
Hier kun je discussies nalezen uit fora die niet meer actief zijn.

 
 
Discussietools
Oud 15 april 2004, 08:56   #1
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

wat denken jullie van volgende cijfers? Het gaat over een PVDA-voorstel om de belastingen socialer te maken, en tegelijk de overheidsbudgetten te verhogen.

Fiscaal voorstel

(opbrengst in miljard euro)

1. Verlaging van de verbruiksbelastingen op levensnoodzakelijke goederen en diensten

(- 5)

2. Hervorming personenbelasting: samenvoegen van alle reële inkomensen sterkere progressiviteit (optrekken belastingvrije som + tarieven van 10 tot 70%)

(0)

3. Vennootschapsbelasting en inperking van de fiscale voordeelregimes voor holdings, multinationals, banken

(+ 5)

4. Jaarlijkse vermogensbelasting van 1% op het vermogen boven 400.000 euro en van 2% op het vermogen boven 600.000 euro

(+ 5)

5. Zero tolerantie tegenover de grote fiscale fraude

(+ 5)

[size=6]Totale jaarlijkse opbrengst

+ 10 [/size]


6. Bijzondere (eenmalige) vermogensbelasting op de grote fortuinen en op het vermogen van de banken en de bedrijven om de staatsschuld te verlagen met 50 miljard euro. Daardoor een jaarlijkse besparing op de rentelasten:

(+ 2,5)

[size=6]Totale jaarlijkse opbrengst
(met inbegrip bijzondere vermogensbelasting)

+ 12,5 [/size]
__________________
Gentenaar is offline  
Oud 15 april 2004, 12:04   #2
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Los van het feit dat ik de meeste van die maatregelen helemaal niet als 'sociaal' aanvoel, laat staan dat ze in mijn ogen de oplossing voor eventuele problemen zou kunnen zijn, zou ik toch wel graag eens een beetje economische ondersteuning van die beweringen zien. Enkele cijfertjes en/of vergelijkingen met andere landen of toch wel minstens onderbouwing van de gemaakte beweringen, want volgens mij rammelt het nogal.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 15 april 2004, 12:16   #3
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

Daarvoor moet ik je doorverwijzen naar onze site... www.pvda.be
__________________
Gentenaar is offline  
Oud 15 april 2004, 17:19   #4
@lpha
Parlementsvoorzitter
 
@lpha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 november 2002
Locatie: 't Stad
Berichten: 2.356
Standaard

Arbeid en toegevoerde waarde belasten is eigelijk unfair en heeft een tegengesteld effect op de evenwichtige verdeling van de welvaart. Bron van alle ellende is dat de natuurlijke bronnen en de opbrengsten hiervan in private handen zijn terwijl die de gemeenschap toebehoren. Deze bronnen hebben een waarde. Die waarde ontstaat uit de gemeenschap, niet uit arbeid! Zonder de gemeenschap zou geen sprake zijn van een waarde.Dus behoort die waarde aan de gemeenschap en moet voor de volle 100% belast worden en naar de gemeenschap terug vloeien. Zo zal het bijvoorbeeld niet meer lonend zijn om te speculeren op de vastgoedmarkt.
In de huidige situatie worden de kapitalen die evens ontstaan zijn uit de gemeenschap geconcentreerd aan de top van de piramide bij de internationale bankiers. Het monitaire systeem is immers in handen van die internationale bankiers en ontsnappen aan de controle van staten en democratie. Zij genereren enorme geldstromen door kunstmatige schommelingen in de muntwaarden te veroorzaken De winst ontstaan uit die enorme kapitaalstromen is pure diefstal van uit arbeid ontstane welvaart.
Daarom pleit ik voor een Tobintaks om die speculatiegolven in te dijken en met de opbrengst ervan kunnen alle andere belastingen op arbeid en toegevoerde waarde sterk verminderd worden. Deze belastingsvermindering hebben een gunstig effect op de te werkstelling en op de prijzen van de geproduceerde producten. Meer te werkstelling leidt tot hogere lonen en samen met een vermindering van de levensduurte wordt de welvaart evenwichtiger verdeelt zonder kunstmatige ingrepen.
@lpha is offline  
Oud 20 april 2004, 04:32   #5
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

[quote="Gentenaar"]Jaarlijkse vermogensbelasting van 1% op het vermogen boven 400.000 euro en van 2% op het vermogen boven 600.000 euro
(+5)[/size]

Welk vermogen boven de 400,000 Euro? Buiten de koning gaat er niemand zijn om te belasten.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
Oud 22 april 2004, 14:27   #6
Pie
Schepen
 
Geregistreerd: 10 februari 2004
Berichten: 430
Standaard

Ik weet niet of jij daarop kan antwoorden, gentenaar, maar ik stel me toch ook wel wat vragen over het financiele aspect van het pvda-programma, of het wel zo sluitend is, want sinds de mensen het stevaertgratisgedoe doorhebben zijn ze veel meer op hun hoede
Ik heb soms het gevoel dat we alles willen oplossen door die vermogensbelasting, brugpensioen, meer jongeren aan het werk, goedkopere medische zorgen,....
Is dat eigenlijk wel realistisch?
Zou dat zoveel opbrengen?
Pie is offline  
Oud 23 april 2004, 14:00   #7
Gentenaar
Parlementsvoorzitter
 
Gentenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Berichten: 2.141
Standaard

Beste Pie,

omdat er mensen zijn die veel taalvaardiger zijn dan ik citeer ik een stukje uit de solidair:

Citaat:
Jo Cottenier, co-auteur van het PVDA-eisenprogramma*: "Als we de sociale zekerheid willen redden, moeten we eerst en vooral stoppen met de patroons steeds weer lastenverlagingen cadeau te doen. Daarnaast eisen we ook een belasting van 1% op de fortuinen boven de 500.000 euro. De opbrengst van die taks zou de kas van de sociale zekerheid weer vol laten lopen. Op die manier zouden we een uitbreiding van de sociale zekerheid (verhoging van de uitkeringen) kunnen voorzien en de kost van de vergrijzing tegengaan."
__________________
Gentenaar is offline  
Oud 23 april 2004, 17:13   #8
Dies
Europees Commissaris
 
Dies's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2003
Berichten: 6.621
Standaard

Citaat:
Jo Cottenier, co-auteur van het PVDA-eisenprogramma*: "Als we de sociale zekerheid willen redden, moeten we eerst en vooral stoppen met de patroons steeds weer lastenverlagingen cadeau te doen.
- wat denkt u dat het gevolg zou zijn indien u die lasten in plaats van te verlagen zou verhogen? Ik zal u al een tip geven: uw staatsinkomsten zullen niet stijgen!
- waarom is het betalen van weinig lasten een cadeau? Welke regel maakt hoge lasten ethisch aanvaardbaar?

Citaat:
Daarnaast eisen we ook een belasting van 1% op de fortuinen boven de 500.000 euro.
TomB zei het reeds, ik val dus een beetje in herhaling: Welk vermogen boven de 400,000 Euro? Buiten de koning gaat er niemand zijn om te belasten.
__________________
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline  
Oud 23 april 2004, 17:57   #9
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Vermogen 2% wederkerig belasten. Om eerlijk te zijn: Daarmee gaat ge alleen maar de kloof tussen arm en rijk groter maken en de economie verzwakken. De 'patroons' hebben zelf namelijk niets, alles zit onder rechtspersoonlijkheden, waarbinnen het heel makkelijk is om geen vermogen te hebben. Twee gevolgen: 1) De patroon betaalt geen vermogensbelasting 2) De Belgische bedrijven draaien op zo weinig mogelijk equity, met alle financiele risicos en sociale dramas vandien voor de proletariers die er werken. De proletarier daarentegen die zich gans zijn leven heeft kromgewerkt en veel heeft gespaard voor zijnen ouden dag, krijgt plots een 2% wederkerige belastingen op zijn bezittingen, die dan nog meestal een amalgaam zullen zijn dat moeilijk verhandelbaar is (zoals zijn huisje etc.) Neem daarboven nog eens 3% inflatie en die man verliest jaarlijks 5% van zijn vermogen. Kortom: Om de 15 jaar halveert zijn vermogen.

Wat was er weer goed aan die maatregel?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:50.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be