Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 november 2002, 15:41   #21
SDB
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 27 november 2002
Berichten: 31
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door datri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Het zijn vooral gasten van in de twintig die daar nu rondlopen. Ook een pak van buiten Antwerpen dus denk ik, Brussel, Mechelen, Lokeren, etc.
En een pak minderjarigen hebben ze gisteren ook opgepakt, waar zijn die eigelijk mee bezig?
Jonge Marokkaantjes kunnen er ook wat van. Dit worden rassenrellen. Kan niet meer anders.
SDB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 16:38   #22
hot-babe
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2002
Berichten: 17
Standaard

Ik begrijp die mensen die schrik hebben heel goed. 'k Woon hier ook en 'k heb ook die helicopter gezien en gehorod en ook schrik voro wat het volgende gaat ziijn. Wie zei ook al weer dat het onveiligheidsgevoel aangepraat is ?
hot-babe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 17:02   #23
datri
Gouverneur
 
Geregistreerd: 19 mei 2002
Locatie: vlaanderen
Berichten: 1.039
Stuur een bericht via Instant Messenger naar datri
Standaard

die met die lange neus.......
__________________
<marquee>vlaanderen doet belgië barsten en beven</marquee>
datri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 18:10   #24
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlierbolleke
Ik woon nog maar 5 jaar in Borgerhout. Mijn man is Zairees en wij zijn zeker de laatste om racist te worden genoemd maar wat wij al allemaal gezien hebben hier! Gisteren waren de rellen nog erger dan de dag daarvoor. Tot 11 uur s'avonds helikopters boven u, lawaai op straat, schrik hebben voor uwen wagen die in de straat staat.
Ik moest om 19.00 u over de Turnhoutsebaan en ik voelde mij alsof ik in Belfast liep. Mijn vader die mij naar huis bracht kon niet verder rijden en moest terug keren met zijn wagen, ik ben dan maar te voet gegaan.
Ik ben al bang voor morgen met die begrafenis. Vandaag heb ik mijn rolluiken maar naar beneden gelaten voor alle zekerheid. Winkels hebben misschien nog een goede verzekering voor glasbreuk ed. maar als ze mijn ruit insmijten mag ik ze zelf betalen.
Heeft iemand op TV misschien ook die oude dame in Borgerhout gezien die helemaal ontdaan was door de gebeurtenissen op de Turnhoutsebaan en die getroost werd door door een Zairese of van een ander zwart Afrikaans land afkomstige buurvrouw?

En dan zijn WIJ de racisten?

Het wordt misschien tijd voor een wereldwijde LIGA van de RASSEN tegen de ISLAM.

Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 19:57   #25
eigeeltje
Burgemeester
 
eigeeltje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2002
Locatie: Brussel
Berichten: 557
Standaard

Ik kan geloven dat het daar verschrikkelijk om daar nu te wonen. het is waarschijnlijk een situatie die bij het minste opnieuw kan ontploffen. maar roep nu niet in koor dat er oorlog moet gestart worden tegen de islam. Als je een oorlog wil voer die dan tegen het extremisme links/rechts/ islam/ hindoïsme maakt al niet. Ze zijn allemaal gevaarlijk. het gevaarlijkst van allemaal zijn de mensen die oproepen tot zo'n extremisme (vb. de heren Jahjah en dewinter)
eigeeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 19:57   #26
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Vliegtuig op en weg !!! Dat zeg ik dus niet gauw!!

Thomas
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 20:38   #27
hot-babe
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2002
Berichten: 17
Standaard

Eigeeltje, wij roepen niet op tot oorlog hé. Integendeel. Maar Jahjah heeft gezegd at hij van hieruit gewapend verzet tegen Amerika gaat plegen... 'k weet ni zenne. Bovendien wie heeft hier iets over de islam gezegd?? Wij hebben het over Jahjah en criminaliteit en de AEL. Wij hebben helemaal niks over islam of oorlog gezegd. Ik heb het topic aankomende buurgeroorlog gekozen opdat de extrimistische islamieten het over de heilige oorlog hebben en omdat het hier een belegerde stad lijkt en omdat het geowon vooroorlogste toestanden zijn. de spanning is hier te snijden. Belgen schieten alochtonen dood. Alochtonen steken Belgen neer...

Maar over een oorlog tegen de islam heeft hier nog niemand gesproken zenne.
hot-babe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 23:21   #28
muuske
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2002
Berichten: 228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Ik kan geloven dat het daar verschrikkelijk om daar nu te wonen. het is waarschijnlijk een situatie die bij het minste opnieuw kan ontploffen. maar roep nu niet in koor dat er oorlog moet gestart worden tegen de islam. Als je een oorlog wil voer die dan tegen het extremisme links/rechts/ islam/ hindoïsme maakt al niet. Ze zijn allemaal gevaarlijk. het gevaarlijkst van allemaal zijn de mensen die oproepen tot zo'n extremisme (vb. de heren Jahjah en dewinter)
Volledig akkoord. Alleen hebben we hier toch wel met een fenomeen te maken dat nieuw is voor ons, namelijk het gebruik van een godsdienst (de Islam) en anti-racisme als voorwendsels om een machtspositie uit te bouwen. Daarboven komt nog dat de akteurs allemaal allochtonen zijn, met een Belgische identiteitskaart, die de Belgische wetgeving aan hun laars vegen en hun soortgenoten oproepen tot incivisme.
Zoals de voorzitter van de MR onlangs verklaarde is de integratie een grote flop. Veel van die oudere inwijkelingen, die hier al jaren wonen, spreken noch schrijven frans of vlaams, en lopen nog altijd rond in hun "traditionele" klederdracht. Onlangs zag ik nog een van hun vrouwen volledig in het zwart gekleed en gemaskerd over de straat lopen. En ik die dacht dat dit, volgens de wet, alleen maar tijdens het karnaval kan.
Met die lakse "laat maar waaien" politiek zitten we nu met de problemen en we zijn er bijlange nog niet uit.
muuske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2002, 23:40   #29
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Zelf ben ik geen Blokker, maar deze posting van een bekende Borgerhoutenaar geeft de toestand er treffend weer. De plekken die hij beschrijft ken ik persoonlijk. En ik leef mee ... met mijn familie in Borgerhout die geterroriseerd wordt.


-------------------------------------------------------------------------------


Normaal houd ik mijn postings kort, maar naar aanleiding van de anti-Vlaamse pogrom in Borgerhout post ik hier een wat uitgebreider verslag. Wie zin heeft dit door te sturen, ga uw gang; mensen moeten weten hoe het er in Borgerhout aan toegaat.

Verslag vanop frontlijn Borgerhout

-------------

Voor de zoveelste maal in enkele maanden tijd stap ik richting Krugerplein in Borgerhout. De voorbije maanden zijn Vlaamse buurtbewoners er het slachtoffer geweest van inbraken, aanvallen, intimidaties; ook deze keer ga ik de schade opnemen. Maar deze keer is de omvang van de schade heel wat groter.

Het begon met de aankondiging van de racistische knokploeg Arabisch Europese Liga dat met burgerpatrouilles de sfeer in Borgerhout totaal zou verziekt worden. Een manifeste overtreding van de wet op de private milities, en in de Antwerpse gemeenteraad eiste het Vlaams Blok dan ook kordaat optreden; maar Detiège vond dat als onbekwame struisvogel met de kop in het multiculturele zand niet nodig.

Op dinsdag 26 november brak dan de hel los. Een dolle schutter zorgde voor de aanleiding, de AEL zorgde voor de milities. Twee dagen lang werd een anti-Vlaamse pogrom gehouden.

In het kleine appartementsgebouw aan het Krugerpark zijn alle ruiten van de inkomdeuren op het gelijkvloers aan diggelen geslagen. De bewoners zijn bang; als ik met een bewoner voor de deur de toestand bespreek, komen bejaarden snel kijken of er misschien weer nieuwe rellen zijn uitgebroken… Deze mensen kunnen niet verhuizen, het zijn sociale appartementjes van de stad, voor mensen met klein inkomen. De speeltuigjes in het plantsoen ervoor liggen verlaten. Wie laat hier zijn kind spelen?

Een straat verder stap ik een aloud volkscafé binnen in een 19e eeuws pand. Het is er donker; de vier grote zijramen zijn uitgeslagen, en voorlopig dichtgetimmerd met houten panelen. De uitbater strompelt binnen; een Vlaamse man van rond de 60, beide ogen dichtgeslagen, het hoofd vol blauwe plekken. Toen hij hoorde van de rellen, had hij alle klanten verzocht te vertrekken, de gordijnen gesloten, het licht gedoofd. Het mocht niet baten: 6 Noordafrikanen sloegen eerst alle ruiten in, beukten dan de deur in, sleepten hem de straat op en takelden hem zwaar toe. Zijn vrouw kwam hem ontzetten, en deelde ook in de klappen; pas toen ze hem kon binnenslepen stopte de aanval. Hij zit nu lusteloos op een stoel, naast de kachel. ‘ Ik heb altijd in Borgerhout gewoond’, zucht hij. ‘En nu, nu heb ik bang.’ Zijn verwondingen zijn erg. Nog erger is de angst in zijn ogen.

Aan de overkant een ander Vlaams café. De grote uitstalraam werd zonder aanleiding aan diggelen geslagen. De vaste klanten vloeken nog steeds na. De aanval was zo hevig dat het glas tot voorbij de toog vloog, zowat 10 meter verder. En toch zullen we niet vertrekken, klinkt het vastberaden.

Ik wandel in de richting van een tearoom; de uitbaatster verscheen op alle TV-schermen, bevend van de schrik. Vanop haar appartementje op de eerste verdieping moest ze toezien, hoe haar terrasje, met zorgvuldig onderhouden bloembakjes, door de allochtone knokploeg gesloopt werd. En nee, de verzekering betaalt dat niet. De zaak is verzekerd, de inboedel ook, maar niet het terras. Pech gehad…

Ik wandel voorbij electrozaak Roma, wat verderop. De zaak heeft recent miljoenen geïnvesteerd in stalen anti-inbraak-beugels; drie keer na elkaar werd immers met een gestolen wagen de vitrine ingebeukt om alle apparaten te roven. Nu prijken grote barsten in het gepantserde glas; hoelang houdt een middenstander dat vol?

De supermarkt, de Blokker, de bakker; overal zitten vuistdikke gaten in het glas. De allochtone stenen zijn raak gegooid. Maar opmerkelijk: er is racistisch gegooid met de stenen. Want er zit zelfs geen krasje op de vitrines van de allochtone VZW’s, de telefoonshops, de allochtone bakkers en fruitwinkels…

Ik wandel richting Drink, waar de waterkanonnen gisteren nog achter de hoek scheurden. Mijn vroegere wijkagent loopt toevallig 50 meter voor mij. Als hij een groepje allochtone meisje smet hoofddoek voorbijkomt, lachen die hem uit, schelden hem uit voor racist. Drie Marokkaanse jongens, wat verderop, knopen provocatief een Palestijnse sjaal voor hun gezicht als hij hen voorbijstapt. De man doet noodgedwongen alsof hij het niet merkt.

Bedrukt wandel ik terug naar mijn huis. Mijn Borgerhout is blijkbaar veranderd in een oorlogsgebied, waar de frontlijn loopt tussen onze Vlaamse en Europese beschaving, en een islamitische cultuur die de trein naar de 21e eeuw gemist heeft, en blijkbaar vastbesloten is ons haar leefregels op te leggen, ook met geweld. ‘Onze wijk’, noemt Jahjah Borgerhout. Ons Vlaamsnationale verzet zal nog lang, hard en vastberaden moeten zijn. Maar wij zullen winnen. Wij moeten winnen.

Rob Verreycken,
28 november 2002
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 november 2002, 07:52   #30
hot-babe
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2002
Berichten: 17
Standaard

Thx voor het uitgebreide verslag. 'k Zal eens kijken of we er iets mee kunnen doen. Ikzelf heb minder tijd voor persberichten en verslaggeving. 'k Moet namelijk de zaak hier in de gaten houden voor mijn ruit eruit ligt of onze auto beschadigd wordt. Nu nog altijd hoor ik van mensne uit andre streken dat de Antwerpenaren overdrijven en dat het onveiligheidgevoel is aangepraat. Maar vanuit de andere kant van België is dat makkelijk praten. Gisteren zei een vriend van me die in Deurne wordt van das wel cool. Tot hij er op dacht dat ik er midden in woonde. Later op da avond is Jahjah dan opgapakt aanzijn huis op d eherentalse baan. Vlaka chter de hoek van die vriend van me. Nu kan hij er ook ni meer mee lachen. Ik nodig iedereen die nog steeds dnekt dat de traditionel ergereing het goed doet en het onveiligheid gevoel idd is aangepraat uit om hier paar weekjes te komen logeren. Vandaag wordt die jongen begraven. De begravenisstoet moet voorbij mijn straat. Iedereen vanaf het sportcentrum waar de dienst plaats vindt aan de slachthuislaan tot op de turnjoutse baan tot op de herentalse baan heeft schrik. Gisteren reed de lijn niet in Hoboken en Borgerhout omdat die mensen zich onveilig voelen.
Wanneer gaat de regering nu eens eindelijk wakker worden? En niet alleen in dialoog gaan en debat voeren, er moet dringen diets gedaan worden. En liever gisteren dan vandaag. Zelfs als de AEL verboden wordt en Jahjah opgepakt blijft is de zaak ni opgelost hoor. Jahjah is een mediafiguur. En de jonegern hier voelen zich zo gefrutreerd en tekort gedaan dat eender wie dat kan teweeg brengen die daar op inspeelt. Trouwens men spreekt van de EAL te verbieden, wat gaat dat uithalen. Die beginnen gewoon terug onder een andere naam, zo simpel is dat.
hot-babe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2002, 21:27   #31
sebas
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 december 2002
Locatie: wereldburger
Berichten: 1
Stuur een bericht via Instant Messenger naar sebas Stuur een bericht via MSN naar sebas
Standaard

Voor iedereen die 't lezen wil.

Human error!
Alweer. Kortzichtigheid, hebzucht, volgeling van de media, alsof breinen achter slot en grendel zitten. Wordt eens even wakker aub,
want zo kan het echt niet verder. We lopen doorheen straten, praten over wat we in de kranten lazen, alsof 't onze brillenglazen waren.
Plaatsmaken voor proesten en haten, allergisch aan 't andere, dingen die ons laten hoesten. Hou even op!!!
Wat gaan we zonder liefde beginnen? Wordt maar lekker rijk en ga es bij die 'economische' hoer van bil, ECHT, die één die ieder hebben wil!
Ach man, 't is zoveel meer dan die politici schijnen te beweren. Hoor ze maar eens oefenloos praten, alsof ze schieten met ongeladen
geweren. Wat hen zeggen maakt geen moer uit, geen zak, 't helpt ons geen centimeter vooruit.
't Hart dat klopt in de top van vinger, kan het niet echter verzinnen, laat m'n teksten hier beginnen. 'k Ben me bewust van de bullshit,
dus 'k benut elke regel, ECHT! haal me uit die 'pit'. Kijk es achterom of doet'es andersom, 't zal je nog verbazen hoe 't voelt de wind
in je gezicht te voelen blazen. Rennen door de stegen die morgen snelwegen zullen wezen, onwetend over hoe hard je mag... evolueren.
Samen leven, moeilijk als het is, je loopt over de straat, heeee maar, Turken! niet vergeten beven. Agressie! in m'n taal, hoor mijn stem, luister
hoe ik baal, van hem. Wat doet die vreemde hier?!?


De idee die ons stuk maakt...
__________________
geen vreemde eend, voor mezelf ben ik nummer 1
sebas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2002, 22:49   #32
muuske
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2002
Berichten: 228
Standaard

Sebas - kan uw proza alleen maar beamen.
muuske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2002, 13:59   #33
hot-babe
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 juni 2002
Berichten: 17
Standaard

Ik ga ook akkoord met Sebas.
hot-babe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be