Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 december 2009, 13:35   #21
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Groenland heeft ooit bebost geweest.
Net als de woestijnen in Afrika, Azië en Amerika.
En ja, zelfs België heeft ooit meer bossen dan woningen gekend.
Die tijd is trouwens nog niet zo lang geleden.
Ik heb het zelfs nog geweten dat we in de bossen en velden gingen spelen in Deurne-Antwerpen.
Rond Brussel lag er een ring van bossen en geen beton.
En de bomen in die bossen waren vaak meer dan 30 meter hoog.
Wereld wijd was dit trouwens het geval.
Nu verdwijnen zelfs de laatste oerbossen in Zuid-Amerika en Afrika.

Het is zelfs zo dat er vroeger bijna over heel de wereld ogenblikken zijn geweest dat er bossen stonden.

Maar de oorzaken daarvan liggen totaal anders dan nu het groen in Groenland.
En ja, de aarde heeft vroeger warmer geweest dan nu, soms zelfs 10°C warmer dan de huidige gemiddelde temperatuur.
Maar NOOIT hebben de woestijnen groter geweest dan nu het geval is.
Nooit hebben woestijnen sneller kunnen groeien dan nu het geval is.
Nooit zijn er minder bossen geweest dan nu.
Nooit is er zoveel zandgrond en vruchtbare grond veranderd geweest in steen.
En daar zitten de problemen.
15 a 20 jaar geleden waren er toch zo van die projecten om woestijnvorming tegen te gaan, ? Wat is daar allemaal mee gebeurd...

Om de Sahara of Kalahari te verkleinen, (maar dus ook het eco systeem daar drastisch te veranderen, ) heb je eigenlijk niet zo heel veel nodig,

Een paar hectare serres, waar zeewater in gepompt wordt, waardoor dat onzilt wordt, (aangeslagen water op vensters wordt opgevangen en weggepompt in irrigatiesystemen. )

Daarmee kan je plantjes gaan bevloeien, die daar kunnen groeien, (desnoods moet er maar wat genetisch gemanipuleerd worden, om de juiste plant te maken die op die bodem het best kan groeien. ) liefst iets zonder al te veel economische waarde zodat ze het laten staan.

ik weet begot niet hoeveel effect het zou hebben op de lange termijn, maar ik denk wel dat er wel degelijk iets van moet te maken zijn na x tijd.

een deel van het water kan je ook gebruiken voor landbouw, desnoods hygrocultuur.

Er steken miljarden liters water in de oceaan, het enige wat je moet doen is het verdampen en opvangen, en dat hoeft niet eens veel te kosten. (je moet er geen zelfgemaakte energie aan gaan toevoegen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 15:27   #22
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
In de meeste gevallen is dat ook zo, maar wie niks doet, kan ook niets misdoen, ... wat is er dan erger, totaal niks doen, of het toch maar proberen en soms al eens op uw bakkes vallen en dan uit de fouten die je maakt leren.

Ge moet dus zaken afwegen en soms al eens een risico nemen.
De enige oplossing is uit te vissen hoe het wél werkt en d�*n er iets aan doen. Enfin, dat is wat ik altijd gedaan heb en ja, soms met een berekend risico.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 15:40   #23
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
15 a 20 jaar geleden waren er toch zo van die projecten om woestijnvorming tegen te gaan, ? Wat is daar allemaal mee gebeurd...

Om de Sahara of Kalahari te verkleinen, (maar dus ook het eco systeem daar drastisch te veranderen, ) heb je eigenlijk niet zo heel veel nodig,

Een paar hectare serres, waar zeewater in gepompt wordt, waardoor dat onzilt wordt, (aangeslagen water op vensters wordt opgevangen en weggepompt in irrigatiesystemen. )

Daarmee kan je plantjes gaan bevloeien, die daar kunnen groeien, (desnoods moet er maar wat genetisch gemanipuleerd worden, om de juiste plant te maken die op die bodem het best kan groeien. ) liefst iets zonder al te veel economische waarde zodat ze het laten staan.

ik weet begot niet hoeveel effect het zou hebben op de lange termijn, maar ik denk wel dat er wel degelijk iets van moet te maken zijn na x tijd.

een deel van het water kan je ook gebruiken voor landbouw, desnoods hygrocultuur.

Er steken miljarden liters water in de oceaan, het enige wat je moet doen is het verdampen en opvangen, en dat hoeft niet eens veel te kosten. (je moet er geen zelfgemaakte energie aan gaan toevoegen.
http://www.nature.com/nature/journal.../346839a0.html


Ik heb ooit eens een artikel gelezen over iets met een plastic folie met gaatjes zodat de dauw er door valt rnaar niet meer kan verdampen. Precies weet ik het niet meer, het was vele jaren geleden en ik weet niet of het ook werkte of gewerkt heeft.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 15:51   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
http://www.nature.com/nature/journal.../346839a0.html


Ik heb ooit eens een artikel gelezen over iets met een plastic folie met gaatjes zodat de dauw er door valt rnaar niet meer kan verdampen. Precies weet ik het niet meer, het was vele jaren geleden en ik weet niet of het ook werkte of gewerkt heeft.
logisch gezien nog niet eens zo een slecht idee... maar zoveel plastiekvolie leggen en vasthouden is ook niet echt simpel.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 19:36   #25
FerdiEgb
Schepen
 
Geregistreerd: 3 oktober 2008
Locatie: Stabroek
Berichten: 496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Dat zou een heel duidelijke aanwijzing zijn voor een warm MWP. Maar jammer genoeg zonder referentie.
Sorry, hier is de referentie:
http://www.york.ac.uk/teaching/histo.../Greenland.pdf

De uitspraak van belang hier:
Citaat:
Results from Poul Norlund’s excavation at Herjolfsnes’ churchyard, which uncovered plant roots in shrouds covered by a layer of permafrost, indicated that the land, at the time of these Norse burials, had been subject to fluctuating temperatures
"fluctuating temperatures" is een understatement, het was toen gewoon een stuk warmer...
Ik heb opgezocht waar Herjolfsnes gelegen was, het is diep in de Nuuk fjord (waar nu de hoofdstad Nuuk in het begin van de fjord is gelegen), wat in de Norse tijd bij de "noordelijke" nederzetting hoorde. In Nuuk (en dus zeker meer in het binnenland) worden tot op heden de overledenen gewoon op de grond gelegd en bedekt met stenen, omdat graven in de permafrost vrijwel onmogelijk is...

Laatst gewijzigd door FerdiEgb : 18 december 2009 om 19:48.
FerdiEgb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2009, 21:53   #26
FerdiEgb
Schepen
 
Geregistreerd: 3 oktober 2008
Locatie: Stabroek
Berichten: 496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
In Wiki staat nog meer over MWP, globaal dan, en verwijst naar Michael Mann...
Oh, help! Toch niet weer! In zijn vorige versie (2008) werden alleen proxies die aan de voorwaarden voldeden meegenomen of waar die series die niet voldeden na 1960 werden de data gewoon vervangen door "betere" data. Hij geeft nu ook weer een lijst met gebruikte meetreeksen (meer dan 1200). Maar als daar weer een paar van die beruchte (stripbark pines, Yamal,...) bij zitten die de hele boel scheeftrekken, dan is zijn hele reconstructie weer maar eens waardeloos...
Voor een korte kritiek op deze versie, zie:
http://climateaudit.org/2009/11/27/y...down-mann-out/

In deze reconstructie wordt een bepaalde (hockeystick vorm!) proxy meetreeks (nogmaals) simpelweg ondersteboven gebruikt, omdat de gebruikte rekenmethode dat voorschrijft... Is er iemand die deze Mann nog serieus neemt?
FerdiEgb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 10:39   #27
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
15 a 20 jaar geleden waren er toch zo van die projecten om woestijnvorming tegen te gaan, ? Wat is daar allemaal mee gebeurd...

Om de Sahara of Kalahari te verkleinen, (maar dus ook het eco systeem daar drastisch te veranderen, ) heb je eigenlijk niet zo heel veel nodig,

Een paar hectare serres, waar zeewater in gepompt wordt, waardoor dat onzilt wordt, (aangeslagen water op vensters wordt opgevangen en weggepompt in irrigatiesystemen. )

Daarmee kan je plantjes gaan bevloeien, die daar kunnen groeien, (desnoods moet er maar wat genetisch gemanipuleerd worden, om de juiste plant te maken die op die bodem het best kan groeien. ) liefst iets zonder al te veel economische waarde zodat ze het laten staan.

ik weet begot niet hoeveel effect het zou hebben op de lange termijn, maar ik denk wel dat er wel degelijk iets van moet te maken zijn na x tijd.

een deel van het water kan je ook gebruiken voor landbouw, desnoods hygrocultuur.

Er steken miljarden liters water in de oceaan, het enige wat je moet doen is het verdampen en opvangen, en dat hoeft niet eens veel te kosten. (je moet er geen zelfgemaakte energie aan gaan toevoegen.
Die projecten waren er inderdaad, maar zijn allemaal afgeblazen wegens economisch niet rendabel.
In Dubai hebben ze zelfs een rivier uitgegraven om water aan te voeren naar de herbeplante gebieden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 13:06   #28
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door FerdiEgb Bekijk bericht
Sorry, hier is de referentie:
http://www.york.ac.uk/teaching/histo.../Greenland.pdf

De uitspraak van belang hier:


"fluctuating temperatures" is een understatement, het was toen gewoon een stuk warmer...
Ik heb opgezocht waar Herjolfsnes gelegen was, het is diep in de Nuuk fjord (waar nu de hoofdstad Nuuk in het begin van de fjord is gelegen), wat in de Norse tijd bij de "noordelijke" nederzetting hoorde. In Nuuk (en dus zeker meer in het binnenland) worden tot op heden de overledenen gewoon op de grond gelegd en bedekt met stenen, omdat graven in de permafrost vrijwel onmogelijk is...
Thnx Ferdi.

Met een paar berichten op dit forum blijkt het eenvoudig aan te tonen dat Groenland 1000 jaar geleden een warmer klimaat kende dan het huidige. Als dat door klimaatalarmisten al wordt toegegeven, is de nuance vaak dat het een regionaal fenomeen betreft. Ik veronderstel dat met wat meer bijdragen ook evidentie wordt gevonden dat de opwarming globaal optrad. Ik gaf al een kleine aanzet daartoe in #12.
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 13:25   #29
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Thnx Ferdi.

Met een paar berichten op dit forum blijkt het eenvoudig aan te tonen dat Groenland 1000 jaar geleden een warmer klimaat kende dan het huidige. Als dat door klimaatalarmisten al wordt toegegeven, is de nuance vaak dat het een regionaal fenomeen betreft. Ik veronderstel dat met wat meer bijdragen ook evidentie wordt gevonden dat de opwarming globaal optrad. Ik gaf al een kleine aanzet daartoe in #12.
Zelfs de klederdracht van de oude Belgen laat duidelijke merken dat er vroeger hogere temperaturen heersten hier.

Maar er zijn ook duidelijke bewijzen, dat er hier vroeger veel meer groen was.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 20:37   #30
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
15 a 20 jaar geleden waren er toch zo van die projecten om woestijnvorming tegen te gaan, ? Wat is daar allemaal mee gebeurd...
ik denk dat ze gelukt zijn. Kijk hier maar eens: Floods devastate Africa's Sahel. Feit is dat het herstel van de Sahel al in de jaren 90 gebeurd is. Maar daar kunt ge geen schoon artistieke fotokes met stervende kindjes van maken, en dan komt dat niet in het nieuws.

En voor de rest is het plan vandaag om de Sahara vol met zonnepanelen te zetten.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 20:56   #31
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Thnx Ferdi.

Met een paar berichten op dit forum blijkt het eenvoudig aan te tonen dat Groenland 1000 jaar geleden een warmer klimaat kende dan het huidige. Als dat door klimaatalarmisten al wordt toegegeven, is de nuance vaak dat het een regionaal fenomeen betreft. Ik veronderstel dat met wat meer bijdragen ook evidentie wordt gevonden dat de opwarming globaal optrad. Ik gaf al een kleine aanzet daartoe in #12.
Op basis van recente metingen blijkt dat Zuid-Amerika ook hetzelfde patroon heeft gehad van een middeleeuwse warme periode en een kleine ijstijd vlak daarna, maar dat de grootte van het verschil tussen de warme periode en de kleine ijstijd is uitgevlakt, waarschijnlijk door de hoge vulkanische activiteit in Zuid-Amerike in de warme periode. Wat in ieder geval zou verklaren waarom er in Nieuw-Zeeland een groter verschil is geweest.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2009, 22:06   #32
jogo
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 30 december 2007
Berichten: 7.714
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Die regionale opwarming is dubieus. En als ze al bestond, welk mechanisme was verantwoordelijk voor die regionale, maar niet globale opwarming?
ongelijke verdeling landmassa-ijsmassa ?
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be