Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 februari 2007, 16:39   #1
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard De nachtmerrie van Darwin

Een onthutsende documentaire op "Canvas" - ik hoop voor diegenen die deze film gemisst hebben dat men hem nog eens uitzendt.

Jaren geleden gooide er iemand in een emmertje twee nijlbaarzen in het Victoriameer. Die persoon is onbekend gebleven, de gevolgen waren ongelofelijk ingrijpend, vooral in relatie tot een geglobalizeerde wereldeconomie en een wild kapitalisme.

Rijkdom wordt er gecreeërd voor enkelen : de kapitalisten, de politici.
De bevolking profiteerd slechts met mate van de visvangstboom : goedkoop voeder van visafval : gefrituurde viskoppen. Ook de voornamelijk Oekraïnse vliegtuigbemanningen vinden werk (ze zijn de concurrentieelste), maar gedragen zich als cowboys getuigen : de vliegtuigwrakken van zij die met "ietsje meer wilden opstijgen.

De geldkraan mag vooral niet gestopt worden zelfs als het inmiddels duidelijk is dat het Victoriameer binnenkort biologisch dood zal zijn.

intussen kwam er een volksstroom op gang van "minder dan 1 $ per dag mensen" en teert prostitutie, aids en criminaliteit welig.

Het geeft te denken over de rol van ontwikkelingssamenwerking, milieuorganisaties, jonge democratieën en de zegeningen van een geglobalizeerd kapitalisme. Vandaag het victoriameer & morgen de wereld ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2007, 18:27   #2
ericdesm
Banneling
 
 
Geregistreerd: 22 februari 2007
Berichten: 93
Standaard

Vind je nu zelf niet dat je een beetje alarmist bezig bent ?

Ook het simpele feit dat je geen enkele bron aanhaalt spreekt boekdelen.
ericdesm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 02:19   #3
Dr. Strangelove
Minister
 
Dr. Strangelove's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juni 2006
Locatie: Gent
Berichten: 3.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericdesm Bekijk bericht
Vind je nu zelf niet dat je een beetje alarmist bezig bent ?

Ook het simpele feit dat je geen enkele bron aanhaalt spreekt boekdelen.
Goh, ik wil 1hand best eventjes helpen en enkele bronnen geven:

http://www.american.edu/TED/victoria.htm

http://www.blackwell-synergy.com/doi...1990.tb05016.x

http://www.cichlid-forum.com/article...toria_sick.php

http://www.guardian.co.uk/life/featu...541613,00.html

http://www.fao.org/docrep/005/T0037E/T0037E11.htm

... (ik had 249000 search results)
__________________
Be an independent thinker. There is no other kind.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2007, 18:20   #4
Nickv
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 2 maart 2007
Berichten: 13
Standaard

Zonder enig standpunt te willen verdedigen, wil ik toch graag ook eens volgende link hier toevoegen : volgens mij zeker eens het lezen waard

http://www.trouw.nl/deverdieping/let...r_nijlbaars%21
Nickv is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 maart 2007, 14:47   #5
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard

Hartelijke dank voor de "bronnensteun". De invalshoek van mijn bericht vraagt misschien nog wat verduidelijking. Het punt dat ik voornamelijk wil maken is dat de alomheersende economische theorie en praktijk van het globaliserende kapitalisme een tegenbeweging noodzakelijk maakt : niet om
terug te keren naar een bipolaire wereld van "communisme/collectivisme"
versus "kapitalisme/individualisme" dikwijls verkeerdelijk omschreven als "rechts" contra "links", maar naar een de marxistische dialectiek beschreven synthese als beweging naar enige "vooruitgang".

Het verhaal van de victoriaanse nijlbaars is slechts één enkel symptoom van een algemene malaise van ..maar wat aanmodderen.. van politieke milieus. Een ander voorbeeld komt er vandaag aangewaaid in de vorm van een artikel van Paul Goossens in "De Morgen" over de verontrusting van
ecofinvoorzitter Steinebrück ivm met het relatief verminderen van de loonmassa in de EU : tegenover de stagnatie van de lonen staat er
(waarschijnlijk niet alleen binnen de EU) een forse toename van de inkomsten uit kapitalen -roerende en onroerende-. Die waarschijnlijk in
aanleg nog forser is dan we kunnen vermoeden gezien de lage interestvoeten.

Nog een ander verhaal is de opmars van de Hedge-funds en de forse beursdalingen door een -nog niet uitgevoerde, maar slechts aangekondigde- ingreep van de Chinese Overheid op de kapitaalmarkt van de kleine beurs Shanghai.

Mijn bedenking : wat baat het om het "Wilde Kapitalisme" in onze contreien
aan banden te leggen/sociaal te corrigeren, als het intussen uitbreiding neemt op wereldschaal en alle controle achter zich laat ?
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2007, 11:15   #6
Jos_be
Burger
 
Geregistreerd: 21 mei 2006
Berichten: 121
Standaard

Toch maar rare commantaar. Diegene die de nijlbaarzen in het Victoriameer kieperde deed dit niet met politieke motieven. Het zou wel eens kunnen zijn dat de kerel die dit deed nog nooit van Marx en zijn dialectiek gehoord heeft, laat staan van de globalisering van de economie en de beurs van Sanghai.

Het verhaal van de nijlbaars toont maar eens te meer aan dat uit welke motieven je dit ook doet, het importeren van dieren uit andere streken, kunnen rampen veroorzaken.
En wat de steun aan de getroffen regio's betreft, ofwel organiseer je een internationale OCMW waardoor je het probleem niet oplost en voor je schuift. Ofwel schuif je de politiek opzij een probeer je op een wetenschappelijk verantwoorde wijze het probleem op te lossen. Dit houdt ontwikkeling, industrialisatie, en landbouw op grotere schaal in.
Jos_be is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:39.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be