Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 december 2017, 22:00   #81
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laag rendement? Het hangt af van een veelheid van factoren: oriëntering, type, hellingsgraad...
En daglengte/zonnestand.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 22:05   #82
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Laag rendement? Het hangt af van een veelheid van factoren: oriëntering, type, hellingsgraad...
ik had het over ROI, schoolmeesterke.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 23:18   #83
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
zonnepanelen hebben nu al een relatief laag rendement in vele gevallen. Je gaat haast geen investeerders meer vinden als je ze nu nog gaat verplichten er zo'n batterijen bij te zetten.
Maar zonder buffer is het zinloos.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2017, 23:50   #84
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Maar zonder buffer is het zinloos.
maar voor mensen die moeten investeren is het zinloos als het roi slecht is....

In mijn geval blijkt uit mijn berekeningen dat mijn payback termijn langer is dan de verwachte levensduur van de inverter van de zonnepanelen. Ergo: ik geef geen geld uit aan zonnepanelen. Als er dan nog ene mij gaat verplichten om een hoop batterijen (die een lage levensverwachting hebben) te kopen bij die zonnepanelen, dan geef ik daar zéker geen cent aan uit.

Money talks, altijd en overal.
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 06:46   #85
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 62.808
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
maar voor mensen die moeten investeren is het zinloos als het roi slecht is....

In mijn geval blijkt uit mijn berekeningen dat mijn payback termijn langer is dan de verwachte levensduur van de inverter van de zonnepanelen. Ergo: ik geef geen geld uit aan zonnepanelen. Als er dan nog ene mij gaat verplichten om een hoop batterijen (die een lage levensverwachting hebben) te kopen bij die zonnepanelen, dan geef ik daar zéker geen cent aan uit.

Money talks, altijd en overal.
Ik geef je hier geen ongelijk in. Maar het kantelpunt is sneller aan't naderen dan ik verwacht had.

Als je niet op tijd investeert, kom je bij de grote hoop terrecht en dan is vraag en aanbod de grote equaliser...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 09:01   #86
Universalia
Secretaris-Generaal VN
 
Universalia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2012
Locatie: Nieverans Les Bains
Berichten: 43.434
Standaard

N-VA nekt Energiepact

Citaat:
Zonder kernenergie ziet de N-VA momenteel te weinig garanties voor betaalbare stroom. De partij weigert het Energiepact goed te keuren.
Stof om over na te denken?
__________________
Ik citeer Confucius: Als straffen niet op de juiste wijze worden opgelegd, weten de mensen niet waar ze aan toe zijn.
Ook citeer ik A. Einstein met graagte: Bidden verandert de wereld niet, maar bidden verandert de mens en de mens verandert de wereld.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 10:50   #87
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
maar voor mensen die moeten investeren is het zinloos als het roi slecht is....

In mijn geval blijkt uit mijn berekeningen dat mijn payback termijn langer is dan de verwachte levensduur van de inverter van de zonnepanelen. Ergo: ik geef geen geld uit aan zonnepanelen. Als er dan nog ene mij gaat verplichten om een hoop batterijen (die een lage levensverwachting hebben) te kopen bij die zonnepanelen, dan geef ik daar zéker geen cent aan uit.

Money talks, altijd en overal.
Ja, maar hier kan de overheid dus subsidies voor geven. Dit is nuttig voor de energievoorziening van het land. Subsidies aan zonnepanelen alleen zijn weggesmeten geld.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 10:51   #88
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik geef je hier geen ongelijk in. Maar het kantelpunt is sneller aan't naderen dan ik verwacht had.

Als je niet op tijd investeert, kom je bij de grote hoop terrecht en dan is vraag en aanbod de grote equaliser...
Ja en pas op hé, als die gascentrales er komen gaat de electriciteitsprijs de pan uitswingen. Het Nederlandse gas is bijna op en fracken zal in Europa niet lukken.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 11:29   #89
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Als de gascentrales er komen betaal je geen 60-70 euro/MWh (exclusief taxen enzo...) maar 100 euro/MWh.

Dan swingt de energieprijs pas de pan uit.

Lichtpunt: de ROI op panelen zal dan veel beter zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 11:45   #90
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Overigens, het probleem is ook de overheid.

Een powerwall kost 3500 dollar.

Wij betalen er 9000 euro voor.

....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 11:58   #91
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Overigens, het probleem is ook de overheid.

Een powerwall kost 3500 dollar.

Wij betalen er 9000 euro voor.

....
Idd.
Zweden bvb waar een powerwall 2 incl alle installatiekosten omgerekend 7100 € kost, kan men 60% inbrengen, of 2840 € werkelijke kost...
bron: http://teslamag.de/news/schweden-kau...tioniert-10810

En Zweden is nu ook geen land van "zonne-uren"
Maar Zweden wil wel tegen 2040 volledig onafhankelijk worden van fossiele brandstoffen. Liever hernieuwbaar subsidiëren dan fossiel...
Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_in_Sweden
Swedish government climate and environment investment budget will be ca 1.3 billion euros in 4 years 2017 - 2020 in non fossil travel, renewable energy and international (Annually in Swedish currency : 1.8 billion 2017, 1.5 billion 2018, 4.5 billion 2019 & ca 5 billion 2020.) [5]

Laatst gewijzigd door Micele : 13 december 2017 om 12:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 12:03   #92
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Tesla moet een fabriek in de EU opendoen.

Dan betalen we ten minste de importheffingen niet meer. En men moet die batterijen "plug and play" maken : kabel er in, kabel er uit. Zodat er zo min mogelijk technieker bij komt te kijken. Regelunit moet er in zitten.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 12:27   #93
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Tesla moet een fabriek in de EU opendoen.

Dan betalen we ten minste de importheffingen niet meer. En men moet die batterijen "plug and play" maken : kabel er in, kabel er uit. Zodat er zo min mogelijk technieker bij komt te kijken. Regelunit moet er in zitten.
Als de anderen het niet doen zal Tesla het wel doen... ?

Tesla zal de landen tegen mekaar uitspelen, en hun het (ook financieel) werk laten doen...

Citaat:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Gigafactory_Europe

Reported locations said to be under consideration are Czech Republic near Prague, with a nearby 330 kilotonne lithium deposit,[7] Portugal, with Europe's biggest lithium reserves and one of the biggest solar centers in the world, Poland and Hungary.
Although Germany's then-Federal Ministry for Economic Affairs and Energy Sigmar Gabriel has stated that Tesla is in talks with the government over a Gigafactory there, a Tesla spokesperson said in January that the company has no current plan for a battery factory in Germany.[8]

Several countries have campaigned to have the factory located within their jurisdictions.[9][10]

- In April 2016, France suggested turning the soon to be shuttered Fessenheim Nuclear Power Plant into Gigafactory 2,[11][12][13] supported by two ministers.[14][15]

- The Netherlands' minister of Economy Henk Kamp announced plans to attract Tesla later in 2016,[16] and has campaigned for the plant at several locations.[17] They promote the idea of synergy with the European headquarters of Tesla, already located in the Netherlands, as is a finishing plant.[18]

- Portugal has pursued the plant with an internet campaign and governmental negotiations.[19][20] Portugal has the largest lithium reserves in Europe.[21]

- Paterna, Spain[22] is also in pursuit of being selected.[23][10]

- Finland's city of Vaasa also announced a government supported initiative to attract the factory, citing both nearby lithium carbonate deposits, the world largest cobalt refinery and an annual 50 kilotonne nickel production.[24][25][26]

- Lithuania drew the attention of Tesla[27] in January 2017 when the local gaming community united to recreate the potential Gigafactory in the virtual world of Minecraft.[28] CEO of Tesla Elon Musk mentioned the project in his personal Twitter account.[29]

- The Swedish business group Business Sweden has together with the Swedish electric-car company NEVS told Tesla that they are interested in re-building the NEVS-factory (Saab Automobile's old factory) in Trollhättan to a new Gigafactory.[30][31]

- The Estonian government is also pursuing to win over the deal, claiming a good geographical and logistical location, plus 140 MW renewable energy with total control over the pricing for the factory in PAKRI Smart Industrial City at Pakri Peninsula. See www.teslacountry.com
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 13:40   #94
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
maar voor mensen die moeten investeren is het zinloos als het roi slecht is....

In mijn geval blijkt uit mijn berekeningen dat mijn payback termijn langer is dan de verwachte levensduur van de inverter van de zonnepanelen. Ergo: ik geef geen geld uit aan zonnepanelen. Als er dan nog ene mij gaat verplichten om een hoop batterijen (die een lage levensverwachting hebben) te kopen bij die zonnepanelen, dan geef ik daar zéker geen cent aan uit.

Money talks, altijd en overal.
Er is nu inderdaad nog geen ROI. Dit zal waarschijnlijk wel veranderen want de tarifering zal sowieso moeten aangepast worden waarbij energie op bepaalde momenten van de dag zeer duur zal zijn en andere momenten spotgoedkoop. Batterijen kunnen dan eventueel wel de dure momenten opvangen.

Een andere optie waar blijkbaar aan gedacht wordt is om een vaste kost aan te rekenen afhankelijk van het piekvermogen. Ook daar zouden batterijen kunnen helpen om het piekvermogen van de aansluiting op het net te verlagen.

In de toekomst denk ik wel dat batterijen nuttig zullen zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 19:27   #95
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ja, maar hier kan de overheid dus subsidies voor geven. Dit is nuttig voor de energievoorziening van het land. Subsidies aan zonnepanelen alleen zijn weggesmeten geld.
iedereen die het woord 'subsidies' in de mond neemt, zonder het woord "afschaffen" in affirmatieve vorm in dezelfde zin te gebruiken, moet met onmiddellijke ingang in den bak gestoken worden
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 19:32   #96
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eduard Khil Bekijk bericht
iedereen die het woord 'subsidies' in de mond neemt, zonder het woord "afschaffen" in affirmatieve vorm in dezelfde zin te gebruiken, moet met onmiddellijke ingang in den bak gestoken worden
Ok

Subsidies salariswagens afschaffen en subsidies geven aan 'powerwalls'. Goed zo?
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 19:55   #97
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Er moeten geen subsidies gegeven worden.


Als eneco 9000 euro vraagt voor een tesla batterij, blijft er 6000 plakken aan hun handen.

De markt moet kunnen spelen.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 20:00   #98
Eduard Khil
Secretaris-Generaal VN
 
Eduard Khil's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2012
Locatie: Hemel
Berichten: 35.531
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er moeten geen subsidies gegeven worden.


Als eneco 9000 euro vraagt voor een tesla batterij, blijft er 6000 plakken aan hun handen.

De markt moet kunnen spelen.
inderdaad. Op gelijk welk vlak moet regulering en subsidiering door de overheid weg, zodat de markt kan spelen. Leve het kapitalisme!
Eduard Khil is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 20:02   #99
dpg
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 oktober 2010
Berichten: 13.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Er moeten geen subsidies gegeven worden.


Als eneco 9000 euro vraagt voor een tesla batterij, blijft er 6000 plakken aan hun handen.

De markt moet kunnen spelen.
Dat is toch ook zo voor e-wagens.
dpg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2017, 20:10   #100
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Ondertussen,het werd wel duidelijk tijdens een soort van debat binnen het Vlaams parlement tekent zich een formidabele scheuring af binnen de Belgische politiek en het maatschappelijk leven,omtrent energie...

Aanleiding was natuurlijk die "energienota" waar niks in staat dat al niet jaren "in de boekskes" gedrukt stond als "energietoekomst"...

Aan de ene kant staan nu de N-VA en alle industrie-werkgeversfederaties die 2 kerncentrales langer open willen houden en die ook niet te spreken zijn over een toekomstvisie voor energie waar amper cijfers in staan en die dus geen enkele voorspelbaarheid heeft.(zit er maar eens aan,als industriele (her-)investeerder die in Belgie nadenkt over een produktie-unit die Megawatturen aan electriciteit zal nodig hebben,als je niet meer ziet waarvandaan de stroom zal moeten komen.... )

Aan de andere kant de rest van het politieke spectrum en de volledige "gesubsidieerde" sector....


En Belgisch Premier Michel maakte glashelder duidelijk dat de kernuitstap in 2025 er komt en dat niet getolereerd wordt dat iemand dat zal verhinderen zolang hij daar iets aan te zeggen heeft......


Daar komen brokken van....de techniekers tegen de sociaal werkers....

Kzou zeggen,sluiten die hap,het moet blijkbaar hardleers bijgebracht worden...
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.

Laatst gewijzigd door kelt : 13 december 2017 om 20:17.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be