Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 april 2020, 23:12   #41
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Jij beweert dat alle ambtenaren op hun 55 in Spanje liggen te rentenieren en dan zou ik overdrijven ?
Daarom niet in Spanje.
En ook niet op 55.
Er zijn er die al op hun 50 in pre-pensioen zijn.
Bijna zonder uitzondering...ambtenaren, leraars, militairen, enz
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:17   #42
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In 90%van de gevallen kan die jongere de job van die oudere toch niet invullen. Ervaring, kennis....

En er is niet zoiets als een fixed amount of jobs. Wat ik daarmee bedoel: hoe meer volk er werk, hoe meer vacatures er zijn. En vice versa. Als je massaal volk op pensioen stuurt, zal er minder werk zijn.
Waar heeft die oudere dan de kennis en de ervaring opgedaan..die is ook ooit begonnen. Trouwens veel jongeren zijn nu uitstekend geschoold wat van die ouderen niet altijd kan gezegd worden.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:22   #43
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Daarom niet in Spanje.
En ook niet op 55.
Er zijn er die al op hun 50 in pre-pensioen zijn.
Bijna zonder uitzondering...ambtenaren, leraars, militairen, enz
Beste , prepensioen bestaat niet in de ambtenarij. In de privé bedrijven zijn er wel mensen die op hun 50 ste met brugpensioen zijn gegaan .....Opel ...BASF Renault Ford Accelor enz...
In de privé zijn er ook mensen die specifieke uittredings voorwaarden hebben gekregen zoals oa bank en verzekeringspersoneel.

Dat bestaat allemaal niet voor ambtenaren. Een ambtenaar kan enkel vroeger op pensioen worden gesteld wegens langdurige ziekte.

Dus richt uw pijlen eerder op privé bedrijven dan op ambtenaren wat dat betreft.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:22   #44
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Waar heeft die oudere dan de kennis en de ervaring opgedaan..die is ook ooit begonnen. Trouwens veel jongeren zijn nu uitstekend geschoold wat van die ouderen niet altijd kan gezegd worden.
Ja,maar die zal niet een vertrekkende oudere vervangen

Dat zal een andere job zijn.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:23   #45
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Beste , prepensioen bestaat niet in de ambtenarij. In de privé bedrijven zijn er wel mensen die op hun 50 ste met brugpensioen zijn gegaan .....Opel ...BASF Renault Ford Accelor enz...
In de privé zijn er ook mensen die specifieke uittredings voorwaarden hebben gekregen zoals oa bank en verzekeringspersoneel.

Dat bestaat allemaal niet voor ambtenaren. Een ambtenaar kan enkel vroeger op pensioen worden gesteld wegens langdurige ziekte.

Dus richt uw pijlen eerder op privé bedrijven dan op ambtenaren wat dat betreft.
In de ambtenarij is dat ziek vieren

Is wel al ingeperkt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:28   #46
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
In de ambtenarij is dat ziek vieren

Is wel al ingeperkt.
Ik ken persoonlijk een tweetal mensen die vervroegd op pensioen werden gesteld wegens ziekte. Ik zou hun ziekte niemand toewensen. Trouwens in de privé zouden die mensen gewoon ook arbeidsongeschikt zijn verklaard en minder valide.

Maar ja plantrekkers zal je overal wel vinden en zullen er altijd wel zijn.

En ja er is een tijd geweest dat onderwijzend personeel weg kon op 55 of rijkswachters op 54 maar die tijd is al heel lang voorbij.
Enkel nog rijdend personeel bij de NMBS denk ik kan vroeg met pensioen maar dat is ook nog zo met personeel van vliegmaatschappijen dacht ik

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 1 april 2020 om 23:30.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:30   #47
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja,maar die zal niet een vertrekkende oudere vervangen

Dat zal een andere job zijn.
Voor niet alle jobs die ouderen doen moet je een intellectueel zijn....veel jobs zijn ook gewoon doe jobs of vragen een kleine periode van inwerking. veel hangt ook af van de jongere zelf of die al dan niet gemotiveerd is.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:47   #48
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Beste , prepensioen bestaat niet in de ambtenarij. In de privé bedrijven zijn er wel mensen die op hun 50 ste met brugpensioen zijn gegaan .....Opel ...BASF Renault Ford Accelor enz...
In de privé zijn er ook mensen die specifieke uittredings voorwaarden hebben gekregen zoals oa bank en verzekeringspersoneel.

Dat bestaat allemaal niet voor ambtenaren. Een ambtenaar kan enkel vroeger op pensioen worden gesteld wegens langdurige ziekte.

Dus richt uw pijlen eerder op privé bedrijven dan op ambtenaren wat dat betreft.
Het is niet omdat het een andere naam draagt dat het daarom iets anders is.
Bv in de militaire dienst noemen ze het vop of zoiets..."vrijwillig opgave prestaties ".

En zo waren er tal van regelingen en benamingen.
Landingsbaan bv...ook zo iets ambtenaar achtig omfloerste taal.

Niet te vergeten "opgespaarde ziektedagen" ook goed voor 3 jaar vroeger pensioen.

Dus kom...een kat is een kat.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:50   #49
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja,maar die zal niet een vertrekkende oudere vervangen

Dat zal een andere job zijn.
In heel veel sectoren is kennis niet echt een must.
Niet essentieel beroepen of prestaties....weet ik veel wie.

Niemand hoort dat graag maar het is zo.

Al wie Lockdown aan zijn been had is niet noodzakelijk.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?

Laatst gewijzigd door Mambo : 1 april 2020 om 23:51.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:50   #50
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ken persoonlijk een tweetal mensen die vervroegd op pensioen werden gesteld wegens ziekte. Ik zou hun ziekte niemand toewensen. Trouwens in de privé zouden die mensen gewoon ook arbeidsongeschikt zijn verklaard en minder valide.

Maar ja plantrekkers zal je overal wel vinden en zullen er altijd wel zijn.

En ja er is een tijd geweest dat onderwijzend personeel weg kon op 55 of rijkswachters op 54 maar die tijd is al heel lang voorbij.
Enkel nog rijdend personeel bij de NMBS denk ik kan vroeg met pensioen maar dat is ook nog zo met personeel van vliegmaatschappijen dacht ik
Ziektedagen opsparen en allemaal opgebruiken voor uw pensioen.

Kan nu wel niet meer, er zit daar nu een limiet op.

En in de prive kan je niet zomaar even "arbeidsongeschikt"worden. Daar moet je langs je huisarts, langs een controlearts, langs nog een controlearts....

Bij de ambtenarij is gewoon briefjes binnenbrengen van uw huisarts voldoende. Zolang je ziektedagen hebt uiteraard.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:52   #51
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
In heel veel sectoren is kennis niet echt een must.
Niet essentieel beroepen of prestaties....weet ik veel wie.

Niemand hoort dat graag maar het is zo.

Al wie Lockdown aan zijn been had is niet noodzakelijk.
Die jobs zijn een minderheid aan het worden.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:54   #52
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ken persoonlijk een tweetal mensen die vervroegd op pensioen werden gesteld wegens ziekte. Ik zou hun ziekte niemand toewensen. Trouwens in de privé zouden die mensen gewoon ook arbeidsongeschikt zijn verklaard en minder valide.

Maar ja plantrekkers zal je overal wel vinden en zullen er altijd wel zijn.

En ja er is een tijd geweest dat onderwijzend personeel weg kon op 55 of rijkswachters op 54 maar die tijd is al heel lang voorbij.
Enkel nog rijdend personeel bij de NMBS denk ik kan vroeg met pensioen maar dat is ook nog zo met personeel van vliegmaatschappijen dacht ik

Destijds werden de piloten in het leger op 38 jaar in pensioen gezet.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 april 2020, 23:59   #53
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Destijds werden de piloten in het leger op 38 jaar in pensioen gezet.
U zegt het zelf destijds.
Ik heb een vriend arbeider Renault Vilvoorde. Van zijn 48 thuis met brugpensioen .....tot zijn 65.
Die heet vanaf zijn 49 in de Filipijnen gezeten met een vet brugpensioen.

Maar ja dat was ook Destijds.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 00:03   #54
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
U zegt het zelf destijds.
Ik heb een vriend arbeider Renault Vilvoorde. Van zijn 48 thuis met brugpensioen .....tot zijn 65.
Die heet vanaf zijn 49 in de Filipijnen gezeten met een vet brugpensioen.

Maar ja dat was ook Destijds.
Zeg dat niet tegen demonen.

Maargoed, dat is nu letterlijk onmogelijk. Brugpensioen wordt stevig afgebouwd en is eigenlijk nog alleen mogelijk bij grote reoganisaties. Vroeger kon je dat "vragen".

Enne, brugpensioen op 48, mijn schoonpa heeft dat aanbod ook gehad op de Ford in Genk. Hij keek eens naar de berekening van dat loon, en zei: no thnx....dat was een dramatische achteruitgang.

Oud collega van mijn pa is ook zo op 50 gegaan, mijn pa mocht ook gaan, maar kon het zich letterlijk niet permitteren.

Brugpensioen, ah, voor sommigen een droom, zolang je maar weinig ambitie hebt en/of kan leven van heel weinig geld.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 00:04   #55
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik ken persoonlijk een tweetal mensen die vervroegd op pensioen werden gesteld wegens ziekte. Ik zou hun ziekte niemand toewensen. Trouwens in de privé zouden die mensen gewoon ook arbeidsongeschikt zijn verklaard en minder valide.

Maar ja plantrekkers zal je overal wel vinden en zullen er altijd wel zijn.

En ja er is een tijd geweest dat onderwijzend personeel weg kon op 55 of rijkswachters op 54 maar die tijd is al heel lang voorbij.
Enkel nog rijdend personeel bij de NMBS denk ik kan vroeg met pensioen maar dat is ook nog zo met personeel van vliegmaatschappijen dacht ik
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
U zegt het zelf destijds.
Ik heb een vriend arbeider Renault Vilvoorde. Van zijn 48 thuis met brugpensioen .....tot zijn 65.
Die heet vanaf zijn 49 in de Filipijnen gezeten met een vet brugpensioen.

Maar ja dat was ook Destijds.
Klopt.
Alle redenen waren wel goed.

Maar nu hebben we een echte reden.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 00:05   #56
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het is niet omdat het een andere naam draagt dat het daarom iets anders is.
Bv in de militaire dienst noemen ze het vop of zoiets..."vrijwillig opgave prestaties ".

En zo waren er tal van regelingen en benamingen.
Landingsbaan bv...ook zo iets ambtenaar achtig omfloerste taal.

Niet te vergeten "opgespaarde ziektedagen" ook goed voor 3 jaar vroeger pensioen.

Dus kom...een kat is een kat.
Inderdaad Waren maar dat is de verleden tijd van zijn.

Die waren er ook in de privé. Een vriendin van mij werkte bij KBC en ook zij werd op een soort landingsbaan geplaatst toen ze 50 werd.
Een andere werkte bij GB depot....toen die verhuisden van Ternat naar de Limburg kon zij thuisblijven met 90% van haar loon....ze was net 50 jaar

Dus zoals U zelf kan merken zijn deze gouden regelingen niet enkel in de ambtenarij geweest maar evenzeer in de privaat sector.

Die katten zitten niet alleen in de ambtenarij.

En over die ziektedagen is ook wel iets te zeggen. Een ambtenaar kan ieder jaar een maand ziek zijn zonder loonverlies. Is hij gedurende zijn gans carrière niet ziek geweest kan hij ongeveer 30 maanden ziek zijn zonder loonverlies dus dat komt overeen uit met iemand die ieder jaar een maand ziek is.
Ook een bediende in de privé mag een maand thuis zijn zonder loonverlies. En wordt hij voor zijn pensioen langdurig ziek kan hij ook rekenen op een uitkering.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 april 2020 om 00:09.
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 00:08   #57
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zeg dat niet tegen demonen.

Maargoed, dat is nu letterlijk onmogelijk. Brugpensioen wordt stevig afgebouwd en is eigenlijk nog alleen mogelijk bij grote reoganisaties. Vroeger kon je dat "vragen".

Enne, brugpensioen op 48, mijn schoonpa heeft dat aanbod ook gehad op de Ford in Genk. Hij keek eens naar de berekening van dat loon, en zei: no thnx....dat was een dramatische achteruitgang.

Oud collega van mijn pa is ook zo op 50 gegaan, mijn pa mocht ook gaan, maar kon het zich letterlijk niet permitteren.

Brugpensioen, ah, voor sommigen een droom, zolang je maar weinig ambitie hebt en/of kan leven van heel weinig geld.
Mocht ik op pensioen moeten dan ga ik ook achteruit.
Maar ik verkies enige zekerheid al is het dan met een lage inkomst boven de onzekerheid van nog eens van nul te herbeginnen.

De uitkomst ken ik toch al.
En het jeugdig enthousiasme is echt wel voorbij.
__________________
Misschien heb ik me wel vergist.
Of niet ?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 00:14   #58
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 14 februari 2014
Berichten: 34.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Zeg dat niet tegen demonen.

Maargoed, dat is nu letterlijk onmogelijk. Brugpensioen wordt stevig afgebouwd en is eigenlijk nog alleen mogelijk bij grote reoganisaties. Vroeger kon je dat "vragen".

Enne, brugpensioen op 48, mijn schoonpa heeft dat aanbod ook gehad op de Ford in Genk. Hij keek eens naar de berekening van dat loon, en zei: no thnx....dat was een dramatische achteruitgang.

Oud collega van mijn pa is ook zo op 50 gegaan, mijn pa mocht ook gaan, maar kon het zich letterlijk niet permitteren.

Brugpensioen, ah, voor sommigen een droom, zolang je maar weinig ambitie hebt en/of kan leven van heel weinig geld.
Uiteraard is dat persoonsgebonden ...voor heel wat mensen was dat een droom voor anderen een drama.

De vriend waar ik het over had was 48 geen vrouw en geen kinderen.....die zat 2 maand nadien al in de Filipijnen en is nooit meer teruggekomen..Met een brugpensioen van hier kan je daar royaal leven.Hij stierf op zijn 67. Maar stel je voor de gouden jaren hij heeft mogen beleven in tegenstelling hij had moeten blijven tot zijn 65 bij Renault
fred vanhove is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 00:16   #59
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Mocht ik op pensioen moeten dan ga ik ook achteruit.
Maar ik verkies enige zekerheid al is het dan met een lage inkomst boven de onzekerheid van nog eens van nul te herbeginnen.

De uitkomst ken ik toch al.
En het jeugdig enthousiasme is echt wel voorbij.
Als het inkomen onvoldoende is om uw gezin (2 studerende kinderen) te onderhouden ben je daar vet mee hé.

48-50 jaar is de leeftijd waarop velen een of twee koten zijn aan het betalen en alles wat daar bij komt kijken.

En wat later wil je ze graag helpen met hun eerste huis/auto/etc....

Mijn pa is blijven werken, is even later ontslagen (heeft toen formule claeys gekregen, jackpot), 3 jaar gewerkt ergens anders, en is toen teruggekeerd naar zijn originele werkgever in dezelfde functie (op vraag van de werkgever) met een dikke opslag en heeft zijn carriere daar uitgedaan.

Zijn collega heeft nog 15 jaar thuisgezeten met een bijzonder mager brugpensioentje, en nadien met een laag pensioentje...in feite waren dat armoezaaiers geworden.

Dusja, brugpensioen...goed als ge uit de kosten zijt (geen hypotheek meer, geen kinderen die gemoet onderhouden en laten studeren), en dan nog.....

En als ge denkt:ge vindt geen werk meer op 50jaar, wel, 2 weken heeft mijn pa thuisgezeten (nooit dop getrokken) en hij kon toen beginnen. En neen, de man is niet hooggeschoold (A2), maar hij had zich wel opgewerkt.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2020, 00:20   #60
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Uiteraard is dat persoonsgebonden ...voor heel wat mensen was dat een droom voor anderen een drama.

De vriend waar ik het over had was 48 geen vrouw en geen kinderen.....die zat 2 maand nadien al in de Filipijnen en is nooit meer teruggekomen..Met een brugpensioen van hier kan je daar royaal leven.Hij stierf op zijn 67. Maar stel je voor de gouden jaren hij heeft mogen beleven in tegenstelling hij had moeten blijven tot zijn 65 bij Renault
Probleem is dat ik dat vaker hoor, mensen die vroeg stoppen met werken, die dan ook vroeg sterven. Rust roest zeggen ze.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be