Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 april 2020, 22:08   #1
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard Een buitenkansje voor Rusland

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/04...desinformatie/

Onze Russische vrienden zijn goed aan het anticiperen op de corona-crisis. De gehate westerse democratieen moeten het ontgelden en plaats maken voor sterke mannen-regimes.

Eerst en vooral is er een geleide desinformatiecampagne. Zo werd vanuit Rusland het bericht verspreid dat een groot aantal mensen in Belgie het virus opliep na groepssex. Dat Amerika de oorzaak zou zijn van de pandemie is momenteel ook erg populair in bepaalde middens.

Dan is er het aspect vd hulpverlening. Rusland verleende hulp aan Italie maar dat is natuurlijk niet vrijblijvend. Deze hulp moet extra dik in de verf worden gezet en dient als propaganda dat decadente westerse democratieen deze crisis niet aan kunnen en opnieuw ... de potente sterke mannen en hun oligarchenkliekjes zijn onze redders in nood.

In deze optiek is de demarche die Orban uitvoerde in Hongarije natuurlijk extra koren op de Russische molen. Pure machtspolitiek en plat opportunisme. Maar ga vooral verder met Putin te aanbidden.

ZO en nu eens kijken wat de trolletjes uit 55 Savushka te St-Petersburg hierover te zeggen hebben.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 2 april 2020 om 22:09.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 09:02   #2
Dade
Parlementsvoorzitter
 
Dade's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.451
Standaard

Vergeet niet vanavond onder je bed te kijken voordat je gaat slapen.
Dade is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 09:35   #3
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dade Bekijk bericht
Vergeet niet vanavond onder je bed te kijken voordat je gaat slapen.
Ik zal wakker blijven want ik lig me te bescheuren over uw geweldig gevatte opmerking.

Toch wel jammer dat de eerste reactie in dit topic van zulk een banaal niveau is. Enfin, net zoals iedereen een poepgat heeft, heeft iedereen ook een mening. Het zij zo.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 3 april 2020 om 09:36.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 10:47   #4
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Eerst en vooral is er een geleide desinformatiecampagne. Zo werd vanuit Rusland het bericht verspreid dat een groot aantal mensen in Belgie het virus opliep na groepssex.
Daar gaan we weer

Zavtra.ru is ocharme een krantje van 100.000 exemplaren dat bijna niemand leest en is ook niet verbonden met de overheid. Op pervij kanal, rossiya hd of moskva 24 heb ik zo'n onzin nog niet zien passeren hoor. Bovendien is het een artikel dat gebaseerd was op een satirische krant, en verkeerd geinterpreteerd.

Zo kan ik ook artikels van BUB quoten, of van 't Pallieterke, Vlaams Belang of PVDA, dat betekent nog niet dat Belgie er georganiseerd achter zit.

Citaat:
Dat Amerika de oorzaak zou zijn van de pandemie is momenteel ook erg populair in bepaalde middens.
Dat heb ik hier ook op Facebook zien passeren bij mensen uit het VK. Betekent nog niet dat er een georganiseerde campagne achter zit.

Citaat:
Dan is er het aspect vd hulpverlening. Rusland verleende hulp aan Italie maar dat is natuurlijk niet vrijblijvend. Deze hulp moet extra dik in de verf worden gezet en dient als propaganda dat decadente westerse democratieen deze crisis niet aan kunnen en opnieuw ...
Iets is er wel van aan, toch ? Italie vraagt hulp en iedereen laat hen gewoon stikken. Ondertussen wordt een bedrijf, dat broodnodige testen heeft waar misschien de infectie in Italie verminderd had kunnen worden, en niet zo ver was doorgebroken, gewoon bestolen door onze overheid omdat Belgie belangrijker is dan Europa.
Onze Amerikaanse vrienden proberen dan weer medisch materiaal in beslag te nemen
Hoe je het ook draait of keert, in Rusland slagen ze er momenteel wel in om over voldoende mondmaskers en voldoende testen te beschikken (wel betalend, 20 euro per test), en ze slagen er zelfs in van Italie, die om hulp zaten te smeken, die we gewoon hebben laten rotten, wel te helpen. Propaganda en strategisch? Uiteraard, maar ze kunnen het blijkbaar wel.

Ondertussen is er blijkbaar zelfs noodhulp onderweg van Rusland naar de Verenigde Staten, iets wat in onze media angstvallig wordt verzwegen.

Ik ben geen Putin fan, maar ik ben er wel van overtuigd dat men beter wat zou samenwerken met Rusland ipv ze altijd als de boeman af te schilderen. Dat liedje is al lang afgezaagd.

Laatst gewijzigd door Tommeke : 3 april 2020 om 10:47.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:05   #5
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

https://www.theguardian.com/world/20...disinformation

The Guardian maakt anders ook gewag van een desinformatiecampagne vanuit Kremlingezinde media outlets.

Maar ik begrijp dat het niet cool is om dergelijke zaken aan te kaarten.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:06   #6
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
The European commission’s chief spokesperson on foreign and security policy, Peter Stano, said there had been an increase in “disinformation, misleading information, outright lies and wrong things” since the start of the outbreak.

The commission had noticed, he said, an increase in disinformation from Russia, providers based in the country and those with links to pro-Kremlin sources.

One conspiracy theory aired on Kremlin-backed Sputnik radio in February drew a parallel between the 19th-century opium wars and coronavirus, implying that “England” and unnamed “international organisations” were seeking to control Chinese internal affairs, just as the British empire forced China to open its markets and cede territory at gunpoint.

Meanwhile, the website Ria Fan claimed that a “false panic” about Covid-19 would benefit pharmaceutical companies looking to make “lucre” from the virus. And against a soundtrack of menacing music, Ren TV’s Military Secret documentary claimed the virus could be a “biological weapon” disseminated by US special forces in China.

Researchers at Cardiff University’s centre for crime and security research, who carried out research with the commission, found an evolution in tactics by pro-Kremlin media.

Rather than authoring disinformation, Russian sources were amplifying theories that had originated elsewhere, such as China, Iran or the US far right, the researchers said. “This tactic allows them to avoid the accusation of creating disinformation themselves, claiming instead that they are merely reporting what others are saying,” the report stated.
De woordvoerder van de Europese Commissie vindt het blijkbaar wel zorgwekkend.

Kremlingezinde media betekent dus dat wat die schrijven ondersteund wordt door het Kremlin. De vergelijking met 't Pallieterke is een beetje een mislukte boutade.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 3 april 2020 om 11:16.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:08   #7
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Daar gaan we weer
Inderdaad. Een Tomm, Tommm of Tommeke dat in de bres springt voor Rusland.

Tomsk ligt in Siberie. Toeval zeker?

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 3 april 2020 om 11:08.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:19   #8
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.493
Standaard

Het grappige is dat Rusland meer dan voldoende materiaal heeft omdat ze alles zelf produceren, dat was een noodzaak vanwege de sancties.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:21   #9
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Ik ben geen Putin fan, maar ik ben er wel van overtuigd dat men beter wat zou samenwerken met Rusland ipv ze altijd als de boeman af te schilderen. Dat liedje is al lang afgezaagd.
Uiteraard is samenwerking altijd te verkiezen. Maar u schetst wel een erg eenzijdig beeld alsof het enkel het westen is dat Rusland demoniseert en niet andersom.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:37   #10
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Uiteraard is samenwerking altijd te verkiezen. Maar u schetst wel een erg eenzijdig beeld alsof het enkel het westen is dat Rusland demoniseert en niet andersom.
U schetste het ene beeld, ik zette het andere daar tegenover.

In de maatschappij wordt er ook enorm gedemoniseerd. Kijk maar bv. eens naar onze Amerikaanse films. In 50% is de grote boeman Rusland. Als je daar tegenover Russische films zet, wordt Amerika nooit als de boeman afgeschilderd. Ook in Rusland zelf vindt de gewone Rus Amerika of Europa zeker niet "de boeman". Alhoewel de sancties natuurlijk wel tot een zekere mentaliteitsverandering beginnen te leiden, en Rusland andere partners is beginnen zoeken (zoals China). Heel spijtig.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:38   #11
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Het grappige is dat Rusland meer dan voldoende materiaal heeft omdat ze alles zelf produceren, dat was een noodzaak vanwege de sancties.
Heel goede opmerking. Dat heb ik de laatste jaren ook gezien in Rusland zelf. Vroeger was echt alles import, nu wordt er zelfs kaas, (lekker) bier geproduceerd, worden er peren gekweekt...
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:39   #12
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De woordvoerder van de Europese Commissie vindt het blijkbaar wel zorgwekkend.

Kremlingezinde media betekent dus dat wat die schrijven ondersteund wordt door het Kremlin. De vergelijking met 't Pallieterke is een beetje een mislukte boutade.
De vergelijking met BUB was dus nagel op de kop ?
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 11:54   #13
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
De woordvoerder van de Europese Commissie vindt het blijkbaar wel zorgwekkend.

Kremlingezinde media betekent dus dat wat die schrijven ondersteund wordt door het Kremlin. De vergelijking met 't Pallieterke is een beetje een mislukte boutade.
Je bedoelt de woordvoerder van de Goldman Sachs club?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 12:22   #14
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Heel goede opmerking. Dat heb ik de laatste jaren ook gezien in Rusland zelf. Vroeger was echt alles import, nu wordt er zelfs kaas, (lekker) bier geproduceerd, worden er peren gekweekt...
Ik had al zo'n vaag vermoeden dat u een zekere affiniteit heeft met Rusland.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 12:24   #15
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Je bedoelt de woordvoerder van de Goldman Sachs club?
Bedoelde ik dat?

Kij, Rusland heeft geen uitstaans meer met de vroegere USSR. Misschien reageert u nog vanuit een PVDA-kramp. Dat kan zijn.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 12:25   #16
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
De vergelijking met BUB was dus nagel op de kop ?


Ik hoop dat u zelf de idiotie hiervan inziet. Indien niet, tja.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 13:29   #17
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht


Ik hoop dat u zelf de idiotie hiervan inziet. Indien niet, tja.
Helemaal niet, Zavtra als referentie nemen om te beweren dat een land van 114 miljoen inwoners een grootschalige propaganda actie heeft opgezet is eerder van de pot gerukt.

BUB : kleinschalig (+/- 10000 stemmen), patriotistisch, voor het grote vaderland. Totaal niet serieus te nemen als referentie voor het land in buitenlandse media.
Zavtra: kleinschalig (oplage +/- 100000 in heel rusland), patriotistisch, voor het grote vaderland. Totaal niet serieus te nemen als referentie voor het land in buitenlandse media.

Woorden zoals "idiotie", "te belachelijk voor woorden", "hier ga ik zelfs niet verder over discussieren" worden vaak in de mond genomen als de tegenpartij geen andere argumenten heeft.
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 13:32   #18
Tommeke
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 27 augustus 2008
Berichten: 621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Ik had al zo'n vaag vermoeden dat u een zekere affiniteit heeft met Rusland.
Ik heb wel affiniteit, ja. Dat wil niet zeggen dat ik alles goed vind. De nieuwe abortuswet, wet op inbeslagname in tijd van oorlog, er is genoeg kritiek.

Dat wil niet zeggen dat ik mee doe aan het huidige "het slechte weer is zelfs fout van rusland" klimaat, ik probeer alles kritisch te bekijken.

Ja, ik ben vaak in Rusland geweest, en ja, na de sancties heb ik dat verschil opgemerkt. Ik zou niet weten wat ik daar mee goedpraat, affiniteit uitroep of verdedig. Het is een opmerking en een feit dat alles nu vol ligt met lokale producten die er flink in kwaliteit zijn op vooruit gegaan. Welke conclusie u daar uit wil trekken, staat u uiteraard vrij
Tommeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 14:01   #19
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Helemaal niet, Zavtra als referentie nemen om te beweren dat een land van 114 miljoen inwoners een grootschalige propaganda actie heeft opgezet is eerder van de pot gerukt.

BUB : kleinschalig (+/- 10000 stemmen), patriotistisch, voor het grote vaderland. Totaal niet serieus te nemen als referentie voor het land in buitenlandse media.
Zavtra: kleinschalig (oplage +/- 100000 in heel rusland), patriotistisch, voor het grote vaderland. Totaal niet serieus te nemen als referentie voor het land in buitenlandse media.

Woorden zoals "idiotie", "te belachelijk voor woorden", "hier ga ik zelfs niet verder over discussieren" worden vaak in de mond genomen als de tegenpartij geen andere argumenten heeft.
Beste, denkt u nu echt dat als de BUB een campagne zou opstarten dat The Guardian het nodig vindt daarover te berichten? Laat staan dat de woordvoerder van de Europese Commissie daar woorden aan zou vuil maken?

En ja, soms zijn dingen te belachelijk voor woorden. Maar als u graag het debat wint by default, mij niet gelaten hoor.

Trouwens in het artikel van The Guardian dat ik linkte sprak men van andere media outlets zoals Ren TV en Sputnik radio. Het feit dat u hierover zedig zwijgt doet weer wat anders vemoeden. Die lekkere Russische kaas toch.

Laatst gewijzigd door Elio di Supo : 3 april 2020 om 14:05.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2020, 14:01   #20
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tommeke Bekijk bericht
Ik heb wel affiniteit, ja. Dat wil niet zeggen dat ik alles goed vind. De nieuwe abortuswet, wet op inbeslagname in tijd van oorlog, er is genoeg kritiek.

Dat wil niet zeggen dat ik mee doe aan het huidige "het slechte weer is zelfs fout van rusland" klimaat, ik probeer alles kritisch te bekijken.

Ja, ik ben vaak in Rusland geweest, en ja, na de sancties heb ik dat verschil opgemerkt. Ik zou niet weten wat ik daar mee goedpraat, affiniteit uitroep of verdedig. Het is een opmerking en een feit dat alles nu vol ligt met lokale producten die er flink in kwaliteit zijn op vooruit gegaan. Welke conclusie u daar uit wil trekken, staat u uiteraard vrij
Dat u verzot bent op Russische kaas.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be