Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juli 2012, 18:47   #21
Politiek
Burger
 
Geregistreerd: 8 januari 2010
Berichten: 172
Standaard

Als België met haar lamentabele toestand nog niet eens in de problemen is geraakt op de obligatiemarkten kan je er donder op zeggen dat de euro nog een ferm stuk kan zakken. Gisteren en vandaag is de rente op Belgische staatsobligaties wel fors gestegen (niets over gehoord in de Vlaamse pers trouwens), net zoals die op Franse, Nederlandse, Duitse obligaties. Vreemd (nu ja...) dat de regering de verantwoordelijkheid voor die stijging nu plots niet met even veel genoegen opeist als voor de recente dalingen, die ook gewoon gecorreleerd waren aan de dalingen in die andere landen.

Laatst gewijzigd door Politiek : 24 juli 2012 om 18:47.
Politiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 21:04   #22
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gambassi Bekijk bericht
http://www.gullprat.no/gullprat2/wp-...D_06_07_12.gif

Ik kom echter niet op de manier van Lars aan mijn 1.16

We komen wel beiden hetzelfde uit ongeveer.

Mijn 1.16 target dateert van 2010.
MACD werkt normaal met 12,26 en 9 en niet met 13,26 en 9 (dit terzijde maar kom). Als je dan toch gebruik wenst te maken van TA zou ik een MACDH gebruiken, ik vind dat accurater.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 21:05   #23
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Pfff, dan ben ik zwaar gescheten, en heb op 1 jaar tijd 40% van mijn koopkracht kwijtgespeeld. Leuk.
En ondertussen maar afgeven op de USA. Je had beter die euro's verkocht en USD's ingeslagen.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 22:20   #24
Silverfields
Burgemeester
 
Silverfields's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 december 2009
Berichten: 587
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Dat is toch niet erg? Het zou zelfs beter zijn moest de euro een fractie goedkoper zijn dan de dollar.
Een zwakke munt(euro) is niet beter, het is gewoon een zwakkere munt.

Ik kan veel voorbeelden geven van zwakke munten, te beginnen met de Zimbabwaanse dollar. Is de economie van Zimbabwe er beter op geworden?
Silverfields is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2012, 23:16   #25
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Dat is toch niet erg? Het zou zelfs beter zijn moest de euro een fractie goedkoper zijn dan de dollar.
Het hangt volledig af van de export import verhouding van een land. Een land dat veel exporteert is gebaat bij een lagere (eigen) wisselkoers en vice versa voor een importland. België bijvoorbeeld heeft geen baat bij de verzwakking van de euro ten opzichte van de dollar.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2012, 04:59   #26
Gambassi
Parlementsvoorzitter
 
Gambassi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2012
Locatie: Lokeren
Berichten: 2.360
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En ondertussen maar afgeven op de USA. Je had beter die euro's verkocht en USD's ingeslagen.
Je hakt een boom om,
maakt er pulp van,
bedrukt de velletjes pulp met wat groene inkt
en zegt dat het een triljoen waard is.

Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  WCdoll.jpg‎
Bekeken: 59
Grootte:  100,9 KB
ID: 86890  

Gambassi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 14:00   #27
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
... We kunnen dus binnenkort wat bar slechter economisch nieuws uit de VS verwachten....
En vala, 2 dagen later, in de gazet: na het hoogste peil in 2 jaar zakten de huizenprijzen opnieuw 8.4%
Zo voorspelbaar is het als je hun strategie door hebt.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 15:13   #28
graaf de bethune
Gouverneur
 
Geregistreerd: 13 juli 2011
Berichten: 1.254
Standaard

Ik hoop dat de euro/dollar verder daalt tot 0.80. Dwz, dat je maar 80 dollarcent krijgt voor 1 euro, ipv 1.60 dollar op zijn hoogte punt. We moeten zo snel mogelijk naar deze verhouding, want dan passen we uiteindelijk eens toe wat de Amerikanen al decennia aan het toepassen zijn. Half jaren 90 is de gekende Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker hieraan ten onder gegaan. Zij kregen traditioneel een groot vliegtuigorder van Scandinavian Airlines. Maar door de overgoedkope dollar waren de vliegtuigen van Boeiing zo goedkoop geworden dat Scandinavian Airlines geen andere keuze had dan Amerikaanse vliegtuigen te kopen. Dus van zodra onze euro voldoende goedkoop is zullen we verschillende goeie invloeden zien met name meer orders van buiten de eurozone(hou dan vb Airbus maar eens in de gaten) , toename van toerisme naar Europese landen door toeristen van buiten de eurozone, alle europeanen zullen meer europees kopen want vb auto's uit Japan en Amerika zullen zeer duur worden, ook vakanties buiten de eurozone zullen zeer duur worden. Dus wat mij betreft, euro naar beneden, zo sterk en zo snel mogelijk.
graaf de bethune is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2012, 20:42   #29
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
want dan passen we uiteindelijk eens toe wat de Amerikanen al decennia aan het toepassen zijn
Het resultaat van die planeconomische bemoeienis is de toestand van hun bedrijven en hun bevolking heden ten dage. Zulke bemoeienissen hebben steevast twee kanten, de ene kant wordt met toeters en bellen feestelijk belicht, de andere kant komt sluipt stilletjes enkele decennia lang rond tot ze zo groot geworden is dat ze alles onder haar schaduw steekt.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2012, 21:56   #30
Mambo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 27 april 2004
Berichten: 43.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Ik hoop dat de euro/dollar verder daalt tot 0.80. Dwz, dat je maar 80 dollarcent krijgt voor 1 euro, ipv 1.60 dollar op zijn hoogte punt. We moeten zo snel mogelijk naar deze verhouding, want dan passen we uiteindelijk eens toe wat de Amerikanen al decennia aan het toepassen zijn. Half jaren 90 is de gekende Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker hieraan ten onder gegaan. Zij kregen traditioneel een groot vliegtuigorder van Scandinavian Airlines. Maar door de overgoedkope dollar waren de vliegtuigen van Boeiing zo goedkoop geworden dat Scandinavian Airlines geen andere keuze had dan Amerikaanse vliegtuigen te kopen. Dus van zodra onze euro voldoende goedkoop is zullen we verschillende goeie invloeden zien met name meer orders van buiten de eurozone(hou dan vb Airbus maar eens in de gaten) , toename van toerisme naar Europese landen door toeristen van buiten de eurozone, alle europeanen zullen meer europees kopen want vb auto's uit Japan en Amerika zullen zeer duur worden, ook vakanties buiten de eurozone zullen zeer duur worden. Dus wat mij betreft, euro naar beneden, zo sterk en zo snel mogelijk.
Absoluut.

Heb nooit begrepen waarom ze de euro zo hoog willen houden. Dat is tegenovergesteld aan verkopen en export bevorderen.
Maar misschien zie ik dat mis?
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2012, 22:10   #31
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En ondertussen maar afgeven op de USA. Je had beter die euro's verkocht en USD's ingeslagen.
Jamaar nu doet ge alsof iedereen voorspeld had dat de Euro zo sterk ineen zou stuiken.

Van de dollar hebben ze hetzelfde gezegd.

En als iedereen elkaar tegenspreekt, dan doet een rationeel mens beter niks.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2012, 22:15   #32
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door F.B. Bekijk bericht
Dat is toch niet erg? Het zou zelfs beter zijn moest de euro een fractie goedkoper zijn dan de dollar.
Voor mijn persoonlijke situatie is dat wel erg.

1. De Congolese frank is gekoppeld aan den dollar. Voor mijn persoonlijke consumptie is in Euro betaald worden dus een ramp.

2. Wij importeren wel een en ander, en dan zou in principe goederen uit Europa wat goedkoper moeten zijn. Maar in de praktijk is dat natuurlijk niet zo. Want die minderkost wordt snel weggewist, door alle stapkes die een goed ondergaat vooraleer het in Kinshasa in de groothandel ligt (dat begint bij de douane in Matadi...). Dus wij zien geen enkel verschil in de prijs.

Zwaar gescheten. Maar toegegeven, wel goed geboerd toen de zwakke dollar nog echt zwak was. Want we exporteren ook heel wat spul.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes

Laatst gewijzigd door C2C : 29 juli 2012 om 22:15.
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 juli 2012, 22:56   #33
Politiek
Burger
 
Geregistreerd: 8 januari 2010
Berichten: 172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Jamaar nu doet ge alsof iedereen voorspeld had dat de Euro zo sterk ineen zou stuiken.

Van de dollar hebben ze hetzelfde gezegd.

En als iedereen elkaar tegenspreekt, dan doet een rationeel mens beter niks.
Hmm, ik denk dat een rationeel mens zich dan vooral zelf een eigen mening zal proberen te vormen zodat hij uiteindelijk wel weet wat hij moet doen en wie hij zelf moet tegenspreken.

Laatst gewijzigd door Politiek : 29 juli 2012 om 22:57.
Politiek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 08:44   #34
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Politiek Bekijk bericht
Hmm, ik denk dat een rationeel mens zich dan vooral zelf een eigen mening zal proberen te vormen zodat hij uiteindelijk wel weet wat hij moet doen en wie hij zelf moet tegenspreken.
Hoe vormt een mens op basis van speculatie en irrationaliteit - de twee drijfveren van het financiële kapitalisme - een mening? Lijkt me vrij moeilijk.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 08:46   #35
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Hoe vormt een mens op basis van speculatie en irrationaliteit - de twee drijfveren van het financiële kapitalisme - een mening? Lijkt me vrij moeilijk.
Over het algemeen is een mens niet rationeel.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 09:01   #36
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C2C's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 december 2006
Berichten: 10.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Over het algemeen is een mens niet rationeel.
Inderdaad, en echte economen hebben dat eindelijk door. De ouwe school van neoliberale en klassieke economen nog altijd niet. Vandaar dat hun modellen catastrofale gevolgen hebben.
__________________
Citaat:
The world is one big spreadsheet.
"Capitalism is the extraordinary belief that the nastiest of men, for the nastiest of motives will somehow work for the benefit of all" ― John Maynard Keynes
C2C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 09:05   #37
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.336
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Inderdaad, en echte economen hebben dat eindelijk door. De ouwe school van neoliberale en klassieke economen nog altijd niet. Vandaar dat hun modellen catastrofale gevolgen hebben.
Precies.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 10:02   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C2C Bekijk bericht
Inderdaad, en echte economen hebben dat eindelijk door. De ouwe school van neoliberale en klassieke economen nog altijd niet. Vandaar dat hun modellen catastrofale gevolgen hebben.
Dat is een beetje raar dat je dat stelt, he. Je hebt het dan toch wel over HEEL OUDE scholen.

Maar pas je (juiste) visie dan eens toe op "regulatoren". Die zijn even irrationeel en onvoorspelbaar, alleen mogen die nu ook in de plaats van anderen hun irrationaliteit doordrukken.

Wat ik altijd eigenaardig heb gevonden in Keynesiaanse-type economische visies, is dat de staat "rationeel en voor het algemeen belang" zou werken.

De kritiek van sommige "liberale" economen van het berekeningsprobleem en het informatieprobleem zijn volgens mij klein grut in vergelijking met de intrinsieke irrationaliteit en totale ontkoppeling van "algemeen belang" van die machtsinstellingen zelf.

Maw, de staat implementeert de irrationele dada's van degenen die de macht op dat ogenblik in handen hebben, en gaat evenmin als de individuele speculant, rationeel en in het algemeen belang werken.

Je kan dus stellen dat in de mate (terecht) dat individuele speculanten in een bellen-fenomeen kunnen meegaan, de staat dat EVEN GOED zal doen, maar in de naam van velen, en met dwang. Daar waar anderen dus soms een meer rationele reflex zouden kunnen krijgen en de bel stoppen, kan de staat die met dwang doorduwen.

Een staat is dus niks anders dan een versterker van irrationaliteit en van onvoorspelbaarheid.

(dat brengt mij tot mijn spielerei in die andere draad: als een staat dan toch irrationeel en onvoorspelbaar is, laten we het dan perfect random maken: de aleacratie ).

Het punt is namelijk dat mensen soms irrationeel en onvoorspelbaar zijn, en dat alles waar mensen zich mee moeien zo zal zijn. Dat heeft gevolgen.

Mensen die denken dat mensen perfect rationeel zijn, vergissen zich. En (heel oude) klassieke economen die denken dat de mens perfect rationeel handelt vergissen zich ; maar zij die denken dat machtshebbers van de staat perfect rationeel handelen vergissen zich even hard.

En nu zijn de gevolgen van dat laatste erger.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 juli 2012 om 10:06.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juli 2012, 11:13   #39
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door graaf de bethune Bekijk bericht
Ik hoop dat de euro/dollar verder daalt tot 0.80. Dwz, dat je maar 80 dollarcent krijgt voor 1 euro, ipv 1.60 dollar op zijn hoogte punt. We moeten zo snel mogelijk naar deze verhouding, want dan passen we uiteindelijk eens toe wat de Amerikanen al decennia aan het toepassen zijn. Half jaren 90 is de gekende Nederlandse vliegtuigbouwer Fokker hieraan ten onder gegaan. Zij kregen traditioneel een groot vliegtuigorder van Scandinavian Airlines. Maar door de overgoedkope dollar waren de vliegtuigen van Boeiing zo goedkoop geworden dat Scandinavian Airlines geen andere keuze had dan Amerikaanse vliegtuigen te kopen. Dus van zodra onze euro voldoende goedkoop is zullen we verschillende goeie invloeden zien met name meer orders van buiten de eurozone(hou dan vb Airbus maar eens in de gaten) , toename van toerisme naar Europese landen door toeristen van buiten de eurozone, alle europeanen zullen meer europees kopen want vb auto's uit Japan en Amerika zullen zeer duur worden, ook vakanties buiten de eurozone zullen zeer duur worden. Dus wat mij betreft, euro naar beneden, zo sterk en zo snel mogelijk.
Je beseft toch dat je import in dezelfde mate duurder wordt en wie is daar het slachtoffer van denk je ? Niet de VS in elk geval.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2012, 19:51   #40
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.410
Standaard

de staat en haar gesponsorde aanhangsels is niks meer dan een bende die het echte werk ten dienste van zichzelf, met als tussenstap ten dienste van hun medemens, zijn ontvlucht.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:46.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be