Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2008, 07:07   #1
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.237
Standaard VS subsidieert de omzetting van voedsel (maïs) naar brandstof (ethanol)

In 2006, in de VS, werd er 55 miljoen ton maïs verwerkt tot ethanol.
Dat is voldoende om 150 miljoen mensen een heel jaar van voedsel te voorzien.
Fidel Castro kroop in de pen en schreef een manifest tegen deze wanpraktijken.
Zie: "Fidel Castro heeft gelijk" (april 2007)
Deze industrie wordt massaal gesubsidieerd door de amerikaanse regering.

Biofuel crops:
  • in 2000 = 1 miljoen hectare = 10.000 km²
  • in 2006 = 25 miljoen hectare = 250.000 km² (België = 30.000 km²)
= een jaarlijkse verdubbelling van het areaal van voedsel, omgezet in brandstof.
http://nl.youtube.com/watch?v=_Hg5eo8NCvs

Gevolg: de wereldvoorraad aan granen is gezakt tot één maand.
De prijzen voor voedsel stijgen spectaculair.
In 33 landen is de situatie kritiek.
In verscheidene landen braken voedselrellen uit.

Doelstelling van de amerikaanse regering: "Tegen 2017 willen de VSA 20% van hun benzineverbruik vervangen door groene brandstof."
[Noteer: doelstelling van de EU, zoals opgenomen in het europees klimaatplan voor hernieuwbare energie, dd 23 jan 2008: "De transportsector moeten 10 % biobrandstoffen gebruiken tegen 2020." EU klimaatplan]
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 07:32   #2
Nr.10
Secretaris-Generaal VN
 
Nr.10's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2003
Locatie: van Lissabon tot Vladivostok
Berichten: 31.237
Standaard

US Ethanol biorefinery locations
- 139 bioraffinaderijen in productie
- 62 onder constructie
(info 24 jan 2008)
Bijhorende lijst met grondstof en capaciteit


Grain piled high at an ethanol plant will feed only insatiable driving habits.
Photo: iStockphoto
Lees: Artikel
__________________
Doorzoek forum.politics.be (aangepaste zoekmachine)

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 15 april 2008 om 07:39.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 07:42   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.287
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

De VS is 9,826,630 km² in oppervlak. 250 000km² is daar met moeite 2.5% van.
En dan in vergelijking tot de bevolkingsdichtheid heb je 30 mensen per km².
Terwijl België er 334 per km² heeft.

Het feit dat de VS meer "voedsel" omzet in Biofuel, zou geen invloed mogen hebben op het hongersnoodprobleem in verreweggistan, tenzij de inwoners/landbouwers van verrewegistan liever hun buren zien creeperen en puur keiharde cash binnenhalen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 16:22   #4
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Voor de produktie van biofuel rekent het 'westen' op de gronden van de 'derde wereld'. De voedselprijzen zijn overal gestegen. In verreweggistan Bolivia bv. met 50 % op minder dan een jaar.

Heb maar dat beeld van die hongerige aan de andere kant van de wereld in je hoofd de volgende keer dat je nodeloos wat energie aan het verspillen bent, want de link is geen fantasie.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 16:33   #5
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Voor de produktie van biofuel rekent het 'westen' op de gronden van de 'derde wereld'. De voedselprijzen zijn overal gestegen. In verreweggistan Bolivia bv. met 50 % op minder dan een jaar.

Heb maar dat beeld van die hongerige aan de andere kant van de wereld in je hoofd de volgende keer dat je nodeloos wat energie aan het verspillen bent, want de link is geen fantasie.
De boliviaanse boer krijgt 50% meer voor zijn export zegt ge?

Wat is daar slecht aan?
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 16:44   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.287
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Heb maar dat beeld van die hongerige aan de andere kant van de wereld in je hoofd de volgende keer dat je nodeloos wat energie aan het verspillen bent, want de link is geen fantasie.



tenzij de inwoners/landbouwers van verrewegistan liever hun buren zien creeperen en puur keiharde cash binnenhalen.

Wat verstaat U hier niet aan?
Buurman wil 1 geit en een dochter aanbieden voor 20 kg graan. Die dikke vette westerling wil me dollars geven voor diezelfde 20 kg, en met die dollars kan ik me een kalashnikov kopen. Dan heb ik alle geiten van de buurman, en al zijn dochters.

Trouwens, een weinig geweten feit is dat tijdens de hongersnood in Ethiopië, ja die waar al die artisten zijn voor in de bres gesprongen; Ethiopië de grootste graanexporteur was in Afrika, dat graan werd verkocht aan argentinië, voor de enorme veestapel die ze daar hebben/hadden.
Dat geld ging vrolijk in de politici hun zakken en de aankoop van wapens.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 16:53   #7
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
tenzij de inwoners/landbouwers van verrewegistan liever hun buren zien creeperen en puur keiharde cash binnenhalen.

Wat verstaat U hier niet aan?
Buurman wil 1 geit en een dochter aanbieden voor 20 kg graan. Die dikke vette westerling wil me dollars geven voor diezelfde 20 kg, en met die dollars kan ik me een kalashnikov kopen. Dan heb ik alle geiten van de buurman, en al zijn dochters.

Trouwens, een weinig geweten feit is dat tijdens de hongersnood in Ethiopië, ja die waar al die artisten zijn voor in de bres gesprongen; Ethiopië de grootste graanexporteur was in Afrika, dat graan werd verkocht aan argentinië, voor de enorme veestapel die ze daar hebben/hadden.
Dat geld ging vrolijk in de politici hun zakken en de aankoop van wapens.
Het probleem ligt daar echter bij de politiek in die landen, niet bij de klant die twee keer meer wenst te betalen.

Het lijkt me nogal belachelijk om te gaan argumenteren dat het slecht is dat uw inkomen met 50% omhoog gaat.

Wat moeten we doen? Bolivia binnenvallen en er een satelietstaatje van maken? Dan klaagt dezelfde bende nog veel meer.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 16:59   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.287
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Zelfs zonder Biofuel issues, hebben de politici veel verkloot, kijk maar naar Zimbabwe.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 17:10   #9
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

De tijd is voorbij dat andermans bevolkingsoverschotten "gevoerderd" moeten worden,de VN,ondersteund door geleerde koppen, heeft al van in de jaren 60 gewaarschuwd tegen te snelle bevolkingsgroei als ze niet onvoldoende ondersteund wordt door economische en sociale maatregelen,maar het lijkt allemaal boter aan de galg geweest te zijn om allerlei culturele- en andere niet-ter zake doende redenen!

Als de VS verkiest om de eigen landbouwproduktie meer naar energievoorziening te dirigeren,dan is dat aan de VS alleen te bepalen...

Vraag is eerder wat de EU kan doen voor zichzelf!

Laatst gewijzigd door kelt : 15 april 2008 om 17:11.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 17:44   #10
Yves38
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 7 maart 2008
Berichten: 2.035
Standaard

Ik denk dat ze vroeg of laat op globaal vlak de hongersnood, daardoor rellen en oorlog niet meer kunnen tegen houden. Het was voorspeld, alleen gebeurt het vroeger dan verwacht. Zet mensen met hun rug tegen de muur en dan krijg je dat.
Yves38 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 20:17   #11
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maddox
tenzij de inwoners/landbouwers van verrewegistan liever hun buren zien creeperen en puur keiharde cash binnenhalen.
U pleit dus voor protectionistische maatregelen om de inwoners/landbouwers van die landen te beschermen? Daar kan ik inkomen, maar dat zal men in Europa bv. niet graag zien. Dat werkt men zelfs bewust tegen.

Degene die verdienen aan de verhoogde voedselprijzen zijn de grote exporteurs van de landen in het zuiden en dat zijn uiteindelijk dikwijls ‘wijzelf’. Zoals je toont met je voorbeeld uit Ethiopië is het perfect mogelijk een hongersnood te hebben naast een veld vol voedsel. De kleine boeren zien niet veel voordeel van die verhoogde prijzen. De stedelingen hebben er alleen maar nadeel bij.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kelt
Als de VS verkiest om de eigen landbouwproduktie meer naar energievoorziening te dirigeren,dan is dat aan de VS alleen te bepalen.
Natuurlijk. Datzelfde recht op zelfdeterminatie van de economie en protectionisme moet dan natuurlijk ook aan anderen gegeven worden. wij verwachten echter dat 90 % van die biobrandstoffen gemaakt worden via 'velden' uit het zuiden. Misschien zouden we beter een iets meer energieonafhankelijke politiek voeren.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 20:30   #12
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.287
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Johan Bollen.

Hetgeen ik voor pleit is het verdwijnen van de plaag mens, op zijn minst voor 90%, maar nog liever 95%.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 20:42   #13
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Johan Bollen.

Hetgeen ik voor pleit is het verdwijnen van de plaag mens, op zijn minst voor 90%, maar nog liever 95%.
Waarna het hele zooitje van voorafaan zou kunnen beginnen, met een lichte technologische hysteresis welliswaar.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2008, 20:51   #14
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maddox
Hetgeen ik voor pleit is het verdwijnen van de plaag mens, op zijn minst voor 90%, maar nog liever 95%
Oei.

Een kind is een effectief natuurlijk geneesmiddel tegen dit type van pleitgedrag... Ik weet het...ik las het ergens...u haat ze, die kinderen. Niet? In dat geval zouden er nevenwerkingen kunnen zijn.

Zelf lijd ik ook aan een vervelende afwijking, genaamd 'geweten'. Kinderen maken dat alleen maar erger.

smile.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 april 2008 om 20:57.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 06:41   #15
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.287
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Oei.

Een kind is een effectief natuurlijk geneesmiddel tegen dit type van pleitgedrag... Ik weet het...ik las het ergens...u haat ze, die kinderen. Niet? In dat geval zouden er nevenwerkingen kunnen zijn.

Zelf lijd ik ook aan een vervelende afwijking, genaamd 'geweten'. Kinderen maken dat alleen maar erger.

smile.
Ik probeer mijn geweten al een tijdje te verkopen, helaas lukt dat niet, er is niemand in geinteresseerd.

Zou een bacterie ook zo'n koesterende gevoelens hebben voor zijn/haar/het afsplitsel?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 06:43   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.287
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Waarna het hele zooitje van voorafaan zou kunnen beginnen, met een lichte technologische hysteresis welliswaar.
Hopelijk hebben de overlevenden hun les geleerd, en worden ze geen Luddieten, maar gaan ze voor een technologisch samenleving in harmonie met de natuur.

Maar daarvoor moeten ze de echte geschiedenis kennen, en dat word net iets lastiger.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 13:21   #17
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Ook de bacterie is slachtoffer van een 'virus' genaamd 'gen'. Dat gebruikt ons als een host voor zich voort te planten. Waarom die genen perse willen overleven en zich voortplanten?...

Dat is voldoende off topic om er niet over te beginnen.

Ik zoek in ieder geval ook hoe mijzelf en de mijnen te beschermen met het doel morgen hetzelfde te doen. Ik denk dat dat voor die inwoner uit het zuiden niet anders is. In fact I know it for sure.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 16 april 2008 om 13:23.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 16:17   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.287
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
U pleit dus voor protectionistische maatregelen om de inwoners/landbouwers van die landen te beschermen? Daar kan ik inkomen, maar dat zal men in Europa bv. niet graag zien. Dat werkt men zelfs bewust tegen.
Europa heeft al genoeg maatregelen getroffen om ervoor te zorgen dat arme boeren uit het zuiden weinig tot geen kans maken hun karige producten hier af te zetten. De kwaliteitsnormen bijvoorbeeld.
Maar voor Biofuel is die kwaliteit van minder belang, want niet voor menselijke of dierlijke consumptie.
Met andere woorden, biofuel is een manier voor een arme boer uit het zuiden om zijn producten aan het rijke westen te verkopen.
Dat arme zuiderse Boer X liever meer geld voor zijn werk ziet is toch normaal.

Citaat:
Degene die verdienen aan de verhoogde voedselprijzen zijn de grote exporteurs van de landen in het zuiden en dat zijn uiteindelijk dikwijls ‘wijzelf’. Zoals je toont met je voorbeeld uit Ethiopië is het perfect mogelijk een hongersnood te hebben naast een veld vol voedsel. De kleine boeren zien niet veel voordeel van die verhoogde prijzen. De stedelingen hebben er alleen maar nadeel bij.
Dat mijn beste ,is de menselijke natuur. En ik ben niet iemand die dat op communistische wijze probeerd te veranderen. We zijn tenslotte geen mieren.

Citaat:
Natuurlijk. Datzelfde recht op zelfdeterminatie van de economie en protectionisme moet dan natuurlijk ook aan anderen gegeven worden. wij verwachten echter dat 90 % van die biobrandstoffen gemaakt worden via 'velden' uit het zuiden. Misschien zouden we beter een iets meer energieonafhankelijke politiek voeren.
Ben ik totaal mee akkoord, nu nog de politici overtuigen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 16 april 2008 om 16:17.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 16:57   #19
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.837
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht


Natuurlijk. Datzelfde recht op zelfdeterminatie van de economie en protectionisme moet dan natuurlijk ook aan anderen gegeven worden. wij verwachten echter dat 90 % van die biobrandstoffen gemaakt worden via 'velden' uit het zuiden. Misschien zouden we beter een iets meer energieonafhankelijke politiek voeren.
Misschien beter eens "het Zuiden" niet teveel generaliseren...en ook "WIJ" niet generaliseren...

Akkoord met het streven naar energie-onafhankelijkheid,en weet je,de "gematigde" klimaatzones zijn iets groter dan Belgie,(waar het platteland vooral gebruikt wordt om midlifers in schaamverkavelingen te laten wonen en belbussen in te laten rondrijden).....grote delen van Europa zijn nog steeds biezonder indrukwekkende landbouwarealen.En ook de Europese landbouw weet het nu wel,eruit die groenten,waar ze allemaal een gebroken rug en dito financien aan over houden,beginnen maar aan granen en oliehoudende gewassen...eindelijk is er eens iets te verdienen!

Laatst gewijzigd door kelt : 16 april 2008 om 16:58.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2008, 23:08   #20
Pieter B
Staatssecretaris
 
Pieter B's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 2.776
Standaard

Stijging van voedselprijzen is te wijten aan inflatie, bevolkingsgroei, verzwakte wereldeconomie en slechte oogsten. Daarbij komt nog dat dit nu net hetgeen is waar zo veel hulp organisaties voor ijveren. Hogere prijzen zodat de boeren beter rond zouden komen.
__________________
Pieter B is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:40.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be