Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 september 2016, 21:43   #5061
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Nee, een standaardtaal is nodig. Maar dan moet iedereen die begrijpen natuurlijk. In België heb je 2 talen, dus als iedereen de tweede landstaal zou leren is er geen enkel probleem. In Kenia kennen de meeste mensen minstens 3 talen, en het onderwijs is heus niet beter dan hier.
U verwart toch standaardtaal met tussentaal.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 21:45   #5062
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
En toch wordt Belfius niet geprivatiseerd. De reden is simpel, het brengt de Belgische staat te veel op. Het idee van staatsbanken is tegen de liberale ideologie, maar in de praktijk vindt zelfs deze rechtse regering zo'n staatsbank wel handig.
U vergeet nog steeds de ellende met de rommelkredieten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 21:45   #5063
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik betwijfel sterk dat het onderwijs tekort schiet. Wel is het zo dat Frans voor heel veel Vlaamse jongeren even ver van hun leefwereld staat als Russisch. Ze hebben er geen enkele binding mee. Daarom verfoeien heel wat leerlingen de studie van die taal.
Dat is onzin hé. Ik spreek in Brussel, net als talloze Vlamingen en Walen die in Brussel werken, dagelijks Frans en Nederlands. Je komt in Gent, Antwerpen, zelfs Kortrijk, Oostende, Geraardsbergen, Halle, etc. overal hoor je Frans spreken. Natuurlijk iemand die z'n streek niet uitkomt zal weinig Frans spreken, daarom dat het onderwijs de taal moet onderwijzen, net als Nederlands in Wallonië. Wie in België een goede job wil moet goed Frans, Nederlands en Engels spreken, tenzij hij of zij onder de kerktoren wil blijven. Het onderwijs schiet te kort.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 21:47   #5064
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Maar de NMBS opsplitsen in 3 maatschappijen, 3 directies, 3 totaal nieuwe regelgevingen, etc. is onzin, zou extreem duur zijn en zeer onefficiënt.
Meer dan een bewering is dat toch niet. Anders zou u toch wel pleiten voor een eengemaakte spoorwegmaatschappij met bijvoorbeeld Nederland.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 21:49   #5065
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De communistische partij is gewoonweg een speler geworden op de kapitalistische markt. Veel communisme is er dus niet meer bij.
De communistische partij heeft zowat de hele economie in handen. Behalve de staatsbedrijven worden ook de privébedrijven indirect gecontroleerd door de partij (the economist). Geen speler, ze controleren de economie, en zorgen er dus voor dat het Chinese nationale belang primeert. En deze strategie is enorm succesvol. Het hele Chinese volk profiteert mee. Dat is wel even anders in buurlanden als de Filippijnen of Thailand.
Overigens is dat in Zuid-Korea niet zo anders, de belangrijkste conglomeraten hebben een zeer nauwe band met de overheid.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 21:50   #5066
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat is onzin hé.
Dat is geen onzin. Ik zie het in mijn dagdagelijkse praktijk: voor onze jongeren heeft het Frans geen enkele betekenis. Ze kijken niet naar Franstalige tv-zenders, luisteren niet naar Franse liedjes, lezen geen Franse boeken, tijdschriften of kranten... Frans is voor hen een taal waarmee ze geen enkele band hebben.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 21:56   #5067
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Meer dan een bewering is dat toch niet. Anders zou u toch wel pleiten voor een eengemaakte spoorwegmaatschappij met bijvoorbeeld Nederland.
Ik zou zeer graag de Nederlandse mentaliteit overnemen. Het personeel wordt er behandeld als koningen, en naar hun mening wordt echt geluisterd. Alleen is zo'n systeem hier niet denkbaar. Onze maatschappij en instellingen zijn zo anders dat beide systemen gewoon niet zouden kunnen samenwerken. Op beperkt vlak wordt er samengewerkt, en daar weet ik alles van, en deze samenwerking verloopt alles behalve vlot, OOK met de Vlamingen. Ik kan je tientallen anekdoten geven van zaken die misliepen door culturele misverstanden tussen Nederlanders en Belgen/Vlamingen.
De samenwerking tussen NS en NMBS is zo'n ramp (zie het fyra verhaal, waar ik rechtstreeks in betrokken was) dat een samensmelting van beide nog een veel grotere ramp zou worden. (en nee, de Vlamingen zijn niet beter dan de Walen, voor echte Hollanders is dat trouwens een pot nat, ze zien zelfs het verschil niet)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 21:59   #5068
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik zou zeer graag de Nederlandse mentaliteit overnemen. Het personeel wordt er behandeld als koningen, en naar hun mening wordt echt geluisterd. Alleen is zo'n systeem hier niet denkbaar. Onze maatschappij en instellingen zijn zo anders dat beide systemen gewoon niet zouden kunnen samenwerken. Op beperkt vlak wordt er samengewerkt, en daar weet ik alles van, en deze samenwerking verloopt alles behalve vlot, OOK met de Vlamingen. Ik kan je tientallen anekdoten geven van zaken die misliepen door culturele misverstanden tussen Nederlanders en Belgen/Vlamingen.
Raar dat het wel lukt met internationale ondernemingen... Ik vind het dan ook geen argument. Het gaat uiteindelijk om mensen en de soepelheid waarmee ze kunnen inspelen op bepaalde uitdagingen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:00   #5069
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De samenwerking tussen NS en NMBS is zo'n ramp (zie het fyra verhaal, waar ik rechtstreeks in betrokken was) dat een samensmelting van beide nog een veel grotere ramp zou worden. (en nee, de Vlamingen zijn niet beter dan de Walen, voor echte Hollanders is dat trouwens een pot nat, ze zien zelfs het verschil niet)
Nederlanders zijn heus niet dom.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:00   #5070
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat is geen onzin. Ik zie het in mijn dagdagelijkse praktijk: voor onze jongeren heeft het Frans geen enkele betekenis. Ze kijken niet naar Franstalige tv-zenders, luisteren niet naar Franse liedjes, lezen geen Franse boeken, tijdschriften of kranten... Frans is voor hen een taal waarmee ze geen enkele band hebben.
Wordt ook niet aangemoedigd door de media... of het onderwijs. Terwijl Vlamingen cultureel erg veel gemeen hebben met de Franstaligen (bijna de helft zijn Vlamingen van origine) en de Franse cultuur in het algemeen. Dom en kortzichtig.
Toch zie je steeds meer dat Franstaligen uitgaan in Vlaanderen en omgekeerd. Toen ik studeerde ging ik soms uit in de Vlaamse cafés in Etterbeek, als enige van m'n richting (ULB) nu zie je dat alle studentencafés tweetalig zijn. De jongeren zijn de toekomst.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:01   #5071
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Raar dat het wel lukt met internationale ondernemingen... Ik vind het dan ook geen argument. Het gaat uiteindelijk om mensen en de soepelheid waarmee ze kunnen inspelen op bepaalde uitdagingen.
Ook Nederlanders die werken voor internationale organisaties in Brussel klagen steen en been, vooral over de Vlamingen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:03   #5072
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U vergeet nog steeds de ellende met de rommelkredieten.
Die niet veroorzaakt werd door de staat... de staat heeft de bank moeten redden...
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:03   #5073
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Wordt ook niet aangemoedigd door de media...
Commerciële media gaat in op wat er leeft in een maatschappij. Als ze het dus niet aanbieden, is dat omdat ze er zeker van zijn dat geen markt voor is. Het bevestigt wat ik eerder al zei.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:05   #5074
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Terwijl Vlamingen cultureel erg veel gemeen hebben met de Franstaligen (bijna de helft zijn Vlamingen van origine) en de Franse cultuur in het algemeen. Dom en kortzichtig.
Zijn familienamen nu al de referentie?

Franse cultuur? Woon een maand in Frankrijk (vooral vanaf de Loire) en je merkt als Vlaming dat je niet thuis bent.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:06   #5075
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Toch zie je steeds meer dat Franstaligen uitgaan in Vlaanderen en omgekeerd. Toen ik studeerde ging ik soms uit in de Vlaamse cafés in Etterbeek, als enige van m'n richting (ULB) nu zie je dat alle studentencafés tweetalig zijn. De jongeren zijn de toekomst.
Brussel als voorbeeld voor heel Vlaanderen? Dat denk ik niet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:07   #5076
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ook Nederlanders die werken voor internationale organisaties in Brussel klagen steen en been, vooral over de Vlamingen.
Waar klagen ze over?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:09   #5077
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Die niet veroorzaakt werd door de staat... de staat heeft de bank moeten redden...
U snapt het dus niet. De overheid heeft de boel netjes gescheiden: de rommelkredieten aan de ene kant, de gezonde kant aan de andere kant. U spreekt echter steeds over één aspect, terwijl u de andere kant bewust vergeet.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:11   #5078
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Zijn familienamen nu al de referentie?

Franse cultuur? Woon een maand in Frankrijk (vooral vanaf de Loire) en je merkt als Vlaming dat je niet thuis bent.
Vanaf de Loire, daar zeg je het. Ik ben recent nog in Duinkerken geweest, en dat zijn gewoon West-Vlamingen die Frans spreken.
Maar vanaf je de Nederlandse grens overgaat voel je je direct in een andere cultuur, en eens de Moerdijk over in een totaal andere cultuur.
Ik kom veel in Afrika, Rusland, en dus is het moeilijk om de lokale verschillen niet te onderschatten. Maar het feit dat ik werk voor NMBS en NS, zorgt ervoor dat ik dagelijks de verschillen tussen Nederland en België aan de lijve ondervindt. Noord-Frankrijk en België, dat zijn geen fundamenteel verschillende culturen.

Laatst gewijzigd door tomm : 9 september 2016 om 22:14.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:16   #5079
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 41.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
U snapt het dus niet. De overheid heeft de boel netjes gescheiden: de rommelkredieten aan de ene kant, de gezonde kant aan de andere kant. U spreekt echter steeds over één aspect, terwijl u de andere kant bewust vergeet.
Nogmaals, de rommelkredieten werden niet door de overheid veroorzaakt. De staat heeft de goede kredieten overgekocht, en deze brengen veel op voor de staat. En dan zou de vraag moeten gesteld worden waarom de staat niet meer van zulke banken zou moeten hebben? Meer opbrengsten=minder belastingen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 september 2016, 22:17   #5080
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Vanaf de Loire, daar zeg je het.
Natuurlijk zeg ik dat. Een stukje Noord-Frankrijk staat heus niet voor de rest van de Franse republiek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be