Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 september 2009, 15:23   #21
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Welke peiling? Een on-line poll of zo? De meest wetenschappelijke onderzoeken schatten het aantal separatisten systematisch rond de 10%. En bon confederalisme? Hoeveel mensen weten wat dat wil zeggen. De meeste die zeggen dat ze er voorstanders van zijn liegen trouwens als ze zeggen wat het volgens hen wil zeggen.
Waarschijnlijk zijn die onderzoeken een aantal jaren verouderd.
In 2008 heb ik de meest recente peiling gelezen .Nu even vergeten van wie het was.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:23   #22
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Welke peiling? Een on-line poll of zo? De meest wetenschappelijke onderzoeken schatten het aantal separatisten systematisch rond de 10%. En bon confederalisme? Hoeveel mensen weten wat dat wil zeggen. De meeste die zeggen dat ze er voorstanders van zijn liegen trouwens als ze zeggen wat het volgens hen wil zeggen.
Zogenaamde wetenschappelijke peilingen kunnen ook perfect gemanipuleerd worden, afhankelijk van de persoon of personen die ze uitvoeren. Een goed voorbeeld ervan is een zekere prof. Zwijngeduw en zijn meelopers. 10 % separatisten? Een echte giller. Heb je de laatste verkiezingsuitslagen al eens goed geanalyseerd?
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:28   #23
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Zogenaamde wetenschappelijke peilingen kunnen ook perfect gemanipuleerd worden, afhankelijk van de persoon of personen die ze uitvoeren. Een goed voorbeeld ervan is een zekere prof. Zwijngeduw en zijn meelopers. 10 % separatisten? Een echte giller. Heb je de laatste verkiezingsuitslagen al eens goed geanalyseerd?
Ik neem aan dat die proffen die dergelijke onderzoeksresultaten publiceren ook allemaal azen op een adellijke tittel zoals alle niet Vlaams-Nationalisten in Vlaanderen? Ten andere als Vlaanderen zoveel separatisten telt waarom gaan jullie er dan niet gewoon voor? Schrik?

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 2 september 2009 om 15:32.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:32   #24
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Klopt, maar slechts gedeeltelijk. Het feit dat de belgen steeds meer van elkaar vervreemden wil nog niet zeggen dat de Vlamingen zich van de Franse cultuur afkeren. Ik kan alleen maar voor mezelf spreken, maar één van mijn favoriete schilders is bv. Magritte. Ook P. Delvaux mag er zijn, zonder te spreken van de Ardennen en de uitstekende Waalse keuken. Maar één van mijn favoriete cultuurlanden blijft toch Frankrijk. Mijn favoriete schilders zijn Monet en Renoir. Ik ben verzot op het impressionisme én het echte Frans chanson, waarvan C. Trenet,
Aznavour, Bécaud, Moustaki en vele anderen de vertegenwoordigers zijn. Jouw probleem is dat je iedereen in hetzelfde vakje stopt, maar we zijn allemaal individuën met verschillende smaken.

Nog iets. Naar de franstalige TV kijk ik niet. Zeker niet als het gedubde programma's betreft. Naar Frankrijk 2 of 3 en bepaalde andere Franse zenders kan ik zelfs niet kijken wegens geen ontvangst. En ik beschik nochtans over digitale TV.
U spreekt inderdaad over uwzelf. Ik denk niet echt dat de meeste Vlamingen zo'n "liefde" voor de Franse cultuur hebben.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:32   #25
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Ik neem aan dat die proffen die dergelijke onderzoeksresultaten publiceren ook allemaal azen op een adellijke tittel zoals alle niet Vlaams-Nationalisten in Vlaanderen?
Je bedoelt het wel ironisch, maar er zit wel een kern van waarheid in.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:32   #26
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
En bon confederalisme? Hoeveel mensen weten wat dat wil zeggen. De meeste die zeggen dat ze er voorstanders van zijn liegen trouwens als ze zeggen wat het volgens hen wil zeggen.
Da's iets dat waar is, in het Belgische politieke taalgebruik betekent "confederalisme" zoveel als "federalisme met het zwaartepunt bij de deelstaten" (en dan noemen ze het nog een Copernicaanse omwenteling). Da's wel tof, maar het is strikt genomen geen confederalisme.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.

Laatst gewijzigd door Geert C : 2 september 2009 om 15:33.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:35   #27
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
U spreekt inderdaad over uwzelf. Ik denk niet echt dat de meeste Vlamingen zo'n "liefde" voor de Franse cultuur hebben.
Bij mijn weten is daar nog nooit ernstig onderzoek naar gedaan. Het is dus best mogelijk dat je daar een verkeerde kijk op hebt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:40   #28
xrc
Parlementsvoorzitter
 
xrc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Liefde en haat worden hier nogal gemakkelijk gebruikt.
xrc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 15:40   #29
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Geert C Bekijk bericht
Da's iets dat waar is, in het Belgische politieke taalgebruik betekent "confederalisme" zoveel als "federalisme met het zwaartepunt bij de deelstaten" (en dan noemen ze het nog een Copernicaanse omwenteling). Da's wel tof, maar het is strikt genomen geen confederalisme.
Juist. Een eerste voorwaarde voor confederalisme is immers het opdoeken van België. Alle confederalisten zijn dus per definitie separatisten maar alleen doen ze inderdaad alsof dat niet het geval is. De voornaamste reden voor confederalisme is dat de voorstanders ervan weten dat een grote meerderheid van Vlaanderen, de Franstaligen en de internationale gemeenschap niet zitten te wachten op een onafhankelijk Vlaanderen en dat ze daarom maar proberen op een achterbakse manier om hetzelfde te bekomen. "België" zou dan een lege doos worden dat enkel nog dient om de schijn op te houden dat er niets is veranderd naar de buitenwereld en mensen die minder politiek bewust zijn. Een andere reden is uiteraard dat ze via een confederalistisch model nog een zekere controle denken uit te oefenen op Brussel omdat ze goed genoeg weten dat het uitroepen van een onafhankelijk Vlaanderen meteen ook de laatste beslissing is die men in Brussel zal kunnen nemen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 2 september 2009 om 15:42.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 16:23   #30
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.883
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door xrc Bekijk bericht
Liefde en haat worden hier nogal gemakkelijk gebruikt.
Daar gaat het over ook.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:01   #31
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
BWarrior's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2009
Locatie: België
Berichten: 17.512
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hetzelfde deden wij dat ook vroeger met Nederlandse TV-zenders. Die hadden een veel degelijker aanbod dan de Vlaamse zenders. En meer dan half Vlaanderen keek toen naar Holland. Nu is het omgekeerd.
Ik kijk vaak naar BBC of andere, Engelstalige zenders: wil ik nu Brit worden ?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:05   #32
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Ik kijk vaak naar BBC of andere, Engelstalige zenders: wil ik nu Brit worden ?
Ik weet niet waar ge woont , maar 30 % van alle Brusselaars zijn Engelstaligen :
Welcome to Belgium !
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:07   #33
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Juist. Een eerste voorwaarde voor confederalisme is immers het opdoeken van België. Alle confederalisten zijn dus per definitie separatisten maar alleen doen ze inderdaad alsof dat niet het geval is. De voornaamste reden voor confederalisme is dat de voorstanders ervan weten dat een grote meerderheid van Vlaanderen, de Franstaligen en de internationale gemeenschap niet zitten te wachten op een onafhankelijk Vlaanderen en dat ze daarom maar proberen op een achterbakse manier om hetzelfde te bekomen. "België" zou dan een lege doos worden dat enkel nog dient om de schijn op te houden dat er niets is veranderd naar de buitenwereld en mensen die minder politiek bewust zijn. Een andere reden is uiteraard dat ze via een confederalistisch model nog een zekere controle denken uit te oefenen op Brussel omdat ze goed genoeg weten dat het uitroepen van een onafhankelijk Vlaanderen meteen ook de laatste beslissing is die men in Brussel zal kunnen nemen.
Indien we aannemen dat Zwitserland een confederale staat is lijkt me deze post nogal leeg : men moest Zwitserland niet "opdoeken" en de confederale regering van Zwitserland is allerminst een "lege doos".
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:09   #34
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Indien we aannemen dat Zwitserland een confederale staat is lijkt me deze post nogal leeg : men moest Zwitserland niet "opdoeken" en de confederale regering van Zwitserland is allerminst een "lege doos".
Zwitserland is sinds 1848 geen confederatie meer
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:15   #35
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Franstalige Belgen spreken altijd over België maar hun echte land is Frankrijk. Ze leven zowiezo al elke dag met Frankrijk : wie in Franstalig België kijk nooit naar TF1, France 2, France 3, enz................? Die zenders zijn in het algemeen veel meer bekeken dan de nationale zenders. Vlaamse zenders zijn amper bekeken zelfs door Franstaligen die het Nederlands kennen. Ik beschouw me alvast als een Fransman en verwerp meer en meer België.
Vive la République, Vive la France!
Everytime, ik heb bewondering voor uw stellingname. Het bewijst namelijk mijn waarneming en die van mijn medestanders dat de scheuring niet alleen cultureel, maar nu ook politiek gewicht gaat krijgen.

Ik respecteer uw keuze voor Frankrijk, vooropgesteld dat u de Vlamingen en de Nederlanders respecteert in hun keuze voor ver(der)gaande samenwerking met een mogelijke hereniging tot gevolg.
Bijgevoegde afbeelding(e)
 
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 2 september 2009 om 17:16.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:52   #36
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Ik stel een verhuiskaartje van Everytime erg op prijs.

"Oewij zijn verhuisd naar Frankrijque" ...
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 17:56   #37
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik stel een verhuiskaartje van Everytime erg op prijs.

"Oewij zijn verhuisd naar Frankrijque" ...
hehe
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 18:07   #38
Cisalpina
Gouverneur
 
Cisalpina's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2008
Berichten: 1.174
Standaard

en wat gaan onze Franstalige vrienden doen wanneer Frankrijk uiteenvalt of (con)federaliseert?
__________________
Cisalpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 20:06   #39
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik kan me toch zeer moeilijk voorstellen dat Belgicisten voor zo'n partijen zouden stemmen. De Vlamingen die voor zo'n partijen stemme, weten waarvoor ze stemmen. Het imago van Vlaanderen op de Franstalige kant is inderdaad niet echt rooskleurig maar Vlaanderen doet ook alles om dit slechte imago te hebben.

correctie: Het imago van Wallonie op de Nederlandstalige kant is inderdaad niet echt rooskleurig maar Wallonie doet ook alles om dit slechte imago te hebben. De corruptie van de PS-staat, het fascisme van Gauleiter MangeFlamain en zijn MR-broodheren, de blokkeringspolitiek van Milquet, de dagelijkse anti-vlaamse agit-prop in Le Soir en op de RTBF, .... Er zijn voor minder oorlogen gevoerd.
En dus: echte Vlamingen weten waarom ze voor N-VA, VB, LDD stemmen, volledig met U eens.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2009, 20:14   #40
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 27.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
In Vlaanderen keken mensen vroeger ook veel naar Nederlandse zenders maar vandaag is dat quasi verdwenen omdat de ...kwaliteit in Vlaanderen veel is verbeterd.
Dit is toch grappig bedoeld neem ik aan?
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be