Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 augustus 2022, 14:18   #21
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.630
Standaard

Hoe groen de batterij is zal afhangen van wat erin zit ...
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2022, 14:30   #22
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Wat heeft jouw auto en ervaring te maken met wat je quote?
Niks?
Zoek het op, zeg ik dan.
https://www.daciaforum.co.uk/threads...roblems.39994/
Bedankt voor de link Erw.
Blijkbaar komen er regelmatig batterijproblemen voor, ook bij andere automerken.

Heb ook gelezen dat er nogal flutbatterijen op de markt zijn.
In mijn auto zit een Renault Nissan 12 volt L2 EFB 60Ah (En) MF
Made in Spain.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2022, 19:23   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.251
Standaard

Om een warme motor te starten, is niet veel energie nodig.

Maar natuurlijk. Je kan een autobatterij al uitputten als je veel korte afstandjes rijdt waardoor ze nooit opgeladen geraakt, maar ondertussen wel alle energievreters vollen bak laat draaien.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2022, 19:54   #24
Onzijdig
Europees Commissaris
 
Onzijdig's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 november 2021
Berichten: 6.676
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Om een warme motor te starten, is niet veel energie nodig.

Maar natuurlijk. Je kan een autobatterij al uitputten als je veel korte afstandjes rijdt waardoor ze nooit opgeladen geraakt, maar ondertussen wel alle energievreters vollen bak laat draaien.
Dat is het net juist, er zitten tegenwoordig teveel energievreters in de auto's.
Ik rij nu zonder start/stop, zonder airco, zonder radio, zonder wifi, zonder routeplanning enz.. allemaal om de batterij te sparen.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 20:42   #25
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

Wat maakt de temperatuur van een elektromotor nou uit op vlak van starten?
Bij een ontploffingsmotor, ja, maar bij een elektromotor, niks toch?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 20:47   #26
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

De bazar met Li Ion batterijen is dat ze verouderen, en snel, na 3 jaar. Zelfs bij niet eens gebruikt. Nicd batterijen gaan wel 30 jaar mee.
Ik heb thuis niks van gereedschap met Li Ion batterijen, het is gemakkelijk wegens geen kabel / prise nodig, maar je kunt het wegsmijten na enkele jaren, terwijl een machine op 230 50 jaar later nog altijd werkt als de eerste keer, aan dat occasioneel gebruik natuurlijk, dus geen mechanische slijtage van betekenis. Ik heb hier enige boormachines van de jaren zeventig, met zo een wormwiel sleutelke om de boor te spannen in de kop. Die doen de job nog altijd en zullen dat over 50 jaar nog steeds doen als je ze niet mishandelt.
Die Li-ion wegwerp tegenwoordig..
Op het werk is het intussen allemaal Li-ion geworden, gemakkelijk, geen perslucht geen stopcontact enz nodig, maar elk jaar een hele doos vol kapotte. Dat was voorheen niet.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand

Laatst gewijzigd door Erw : 16 augustus 2022 om 20:56.
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 21:11   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
De bazar met Li Ion batterijen is dat ze verouderen, en snel, na 3 jaar. Zelfs bij niet eens gebruikt. Nicd batterijen gaan wel 30 jaar mee.
Ik heb thuis niks van gereedschap met Li Ion batterijen, het is gemakkelijk wegens geen kabel / prise nodig, maar je kunt het wegsmijten na enkele jaren, terwijl een machine op 230 50 jaar later nog altijd werkt als de eerste keer, aan dat occasioneel gebruik natuurlijk, dus geen mechanische slijtage van betekenis. Ik heb hier enige boormachines van de jaren zeventig, met zo een wormwiel sleutelke om de boor te spannen in de kop. Die doen de job nog altijd en zullen dat over 50 jaar nog steeds doen als je ze niet mishandelt.
Die Li-ion wegwerp tegenwoordig..
Op het werk is het intussen allemaal Li-ion geworden, gemakkelijk, geen perslucht geen stopcontact enz nodig, maar elk jaar een hele doos vol kapotte. Dat was voorheen niet.
De simpele Li ions van mijn vorige grasmaaier deden na 11 jaar nog vlot hun job.

En als ik de 20 jarige li-ion-schroevedraaier van de zolder haal hoef ik die li ion maar een uurtje aan de lader te hangen en die doet nog altijd zijn job.

Maar deze draad gaat wel over bepaalde li-ions met duurzaam temperatuurmanagement, in de regel dus vloeistofgekoeld.

De duurzame zullen alvast langer meegaan dan de electrische wagen.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 augustus 2022 om 21:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 21:31   #28
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De simpele Li ions van mijn vorige grasmaaier deden na 11 jaar nog vlot hun job.

En als ik de 20 jarige li-ion-schroevedraaier van de zolder haal hoef ik die li ion maar een uurtje aan de lader te hangen en die doet nog altijd zijn job.

Maar deze draad gaat wel over bepaalde li-ions met duurzaam temperatuurmanagement, in de regel dus vloeistofgekoeld.

De duurzame zullen alvast langer meegaan dan de electrische wagen.
In 2011 een laptop gekocht. Altijd op stopcontact gewerkt, de 2 laders nooit gebruikt, wel geladen elk jaar eens, omdat Li ion niet onder een minimumlading mag komen. Na 4 jaar stopten ze met laden.
Je 20 jarige liion schroevendraaier van de zolder, das vet gelogen, dat kan zelfs theoretisch niet.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 21:32   #29
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.434
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Maar deze draad gaat wel over bepaalde li-ions met duurzaam temperatuurmanagement, in de regel dus vloeistofgekoeld.
Die bewering van warme motor, geldt voor ontploffingsmotor, niet voor elektromotor.
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2022, 22:49   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
https://nickelinstitute.org/en/blog/...now-a-reality/

Four-million-mile battery is now a reality

MARCH 30 - 2022

A team of researchers, led by Professor Jeff Dahn at Dalhousie University, have developed and demonstrated batteries that can last four million miles (almost six million km).

Dahn, a world-renowned battery scientist and NSERC/Tesla Canada Chair, presented the exciting news during his keynote presentation (titled: More than a million miles and a century of life) at the international battery seminar (IBS) held 28 -31 March 2022 in Orlando, Florida.

The term “Million Mile” battery first came to life after Dahn’s 2019 open access publication in Journal of The Electrochemical Society (JES) stating “we conclude that cells of this type should be able to power an electric vehicle for over 1.6 million kilometers (1 million miles) and last at least two decades in grid storage”.

In an earlier interview with the Nickel Institute, Dahn said; “Our goal is to help lower the cost, increase the energy density and improve the lifetime of Li-ion cells”. Well, that goal has certainly been achieved! These single crystal LiNi0.5Mn0.3Co0.2O2 (NMC532)/graphite cells started testing in October 2017 and are still running at room temperature, amazingly realizing 4.5 years of continuous cycling with only ~ 5% degradation at 1C:1C. These incredible results can also be achieved at a higher temperature of 40 °C with 4.8 years of continuous cycling. The factors contributing to the cells' long lifetime include switching from polycrystalline NMC to single crystal NMC, the choice of quality artificial graphite (AG), and appropriate electrolyte additives.

Dahn and team also demonstrated the impact of upper cutoff voltage (UCV) in their 2022 JES publication concluding; “NMC811/graphite cells will benefit from an enormous lifetime boost when operated at a limited UCV of 4.06 V, where decades-long lifetimes can be achieved at 20 - 30 °C, if the best graphites are selected”.

Extremely long-life cells are significant for vehicle-to-grid application and utilizing storage capacity in electric vehicle batteries for solar and wind energy. “While 800 100% DoD[i] is enough for an electric vehicle battery, in vehicle-to-grid operation, vehicles will be charged and discharged when parked so more than 10,000 cycles will be required” Dahn said.

Later in his IBS presentation, Dahn showed results comparison between NMC811/AG - LiPF6 vs both LFP/AG – LiPF6 and LFP/LiFSI cells at 40 °C. The NMC811 cells greatly outperformed the Dalhousie LFP cells, which according to Dahn are equivalent to the best commercial LFP cells that they know of.

Laatst gewijzigd door Micele : 16 augustus 2022 om 22:59.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 04:07   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.365
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
In 2011 een laptop gekocht. Altijd op stopcontact gewerkt, de 2 laders nooit gebruikt, wel geladen elk jaar eens, omdat Li ion niet onder een minimumlading mag komen. Na 4 jaar stopten ze met laden.
Dat is perfect mogelijk, planned obsolence per programmatie bijvoorbeeld. Maar ook een "goed" afgestelde lader, die de accu's een tikje overlaad.
Citaat:
Je 20 jarige liion schroevendraaier van de zolder, das vet gelogen, dat kan zelfs theoretisch niet.
Kan perfect. De eerste generatie DeWalt met LiIon accu's gebruikten de A123 cellen (LiFePo4), en die, mits wat doordacht gebruik, kunnen prima 20 jaar mee.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 07:53   #32
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De simpele Li ions van mijn vorige grasmaaier deden na 11 jaar nog vlot hun job.

En als ik de 20 jarige li-ion-schroevedraaier van de zolder haal hoef ik die li ion maar een uurtje aan de lader te hangen en die doet nog altijd zijn job.

Maar deze draad gaat wel over bepaalde li-ions met duurzaam temperatuurmanagement, in de regel dus vloeistofgekoeld.

De duurzame zullen alvast langer meegaan dan de electrische wagen.
Dat kan ik wel tegenspreken ......alle batterij machines die we hadden op onze afdeling bij vroegere werkgever zijn alle batterijen rond de 5 j kapot gegaan zelfs van de "Hilti" alleen van het "Wurth" machientje werkten nog na 13 j de 2 batterijen . Ik heb me ook voor privé terug een boormachine en multitool met kabel gekocht .....en rest perslucht machines.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 08:15   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
Die bewering van warme motor, geldt voor ontploffingsmotor, niet voor elektromotor.
Het gaat over batterijen.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2022, 08:33   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.229
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Erw Bekijk bericht
In 2011 een laptop gekocht. Altijd op stopcontact gewerkt, de 2 laders nooit gebruikt, wel geladen elk jaar eens, omdat Li ion niet onder een minimumlading mag komen. Na 4 jaar stopten ze met laden.
Je 20 jarige liion schroevendraaier van de zolder, das vet gelogen, dat kan zelfs theoretisch niet.
Mijn Samsung Laptop van 2012 draait nog vlotjes met originele li-ions.
Heeft een laadinstelling tot max 80% laden. En ik ga zelden onder 20%. kritisch alarm staat op 10%.
Wel zelden eens tot 100% doorladen om te calibreren, maar dan onmiddelijk gebruiken.

De oude HDD maakte wel regelmatig problemen maar omdat het de laatste laptop van Samsung is heb ik die nog vervangen door een SSD van 256 GB van Western Digital. Het traag opstarten van Windows 10 (ooit 3 minuten) is nu 30 seconden.

De Li ions van de grasmaaier liet ik op ~60% tijdens de wintermaanden.

Passieve Li ions van apparatuur kan men wel niet vergelijken met Li ions met uitgekiend temperatuurmanagement:

https://evcentral.com.au/why-do-ev-b...ooling-system/

Met wat evolutie: https://www.laserax.com/blog/ev-battery-cooling

en nog een ~4 jaar oude link, met wat duiding in het Nederlands:
https://tweakers.net/reviews/6643/5/...evensduur.html

Laatst gewijzigd door Micele : 17 augustus 2022 om 09:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:12.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be