Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2022, 18:00   #101
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Het aandeel inschrijvingen aan nieuwe wagens die het snelste hun tank vol hebben, en dus nooit moeten laden, zijn in het geel (benzine), rood (diesel) en blauw (hybride) weergegeven in die evolutiegrafiek. Zeer belangrijk.



https://cleantechnica.com/2022/07/02...-y-bestseller/

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juli 2022 om 18:01.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 19:15   #102
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Allemaal brandstofwagens op dat fotootje aan de péage? , en ik ken alleen maar files van brandstofwagens en op die momenten ook zeer lange tankfiles, dus enkel brandstofwagens toen de EVs nog nergens te zien waren
...
There are no Americans in Bagdad ??

Files aan tankstations zie je quasi uitsluitend in Luxemburg wegens de goedkoop, aan grenzen als het andere land merkelijk duur is, of bij stakingen/leveringsproblemen.

Punt 2: ik zag onlangs, maar ben de link kwijt, dat de grote baas van FastNed stond te jammeren dat ook zijn bedrijf niet aan de nodige onderdelen geraakt om snel en veel nieuwe laadcomplexen neer te poten.

Het is nog te vroeg, DENK IK, maar toch blijf ik redelijk optimist, en kijk de kat uit de boom.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 19:23   #103
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.929
Standaard

Hier in de gemeente zijn er twee openbare laadpalen waar ik regelmatig voorbijkom. Het patroon is meestal:
Na 17u en in de weekends zijn die altijd bezet. Daarbuiten nauwelijks.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 19:34   #104
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
There are no Americans in Bagdad ??

Files aan tankstations zie je quasi uitsluitend in Luxemburg wegens de goedkoop, aan grenzen als het andere land merkelijk duur is, of bij stakingen/leveringsproblemen.
Verder kom je niet als Luxemburg?
Het gaat ook over zwarte zaterdagen waar bliklawines en recordfiles van 800 km en meer zijn, awel dat enorm druk verkeer moet toch ook eens gaan tanken niet? Of tanken die niet???

Tja, ik heb genoeg fossiele kilometers afgelegd in mijn leven in het buitenland op de drukke vakantieroutes om te weten dat er files zijn aan die autobahntankstations, vooral die korter bij buitenlandse grenzen liggen.

Ff uitleggen...

Ik heb familie in Zuid-Oostenrijk en rij daar regelmatig eens naartoe maar iedereen weet wel dat je een autobahnvignette nodig hebt als je hun snelwegen wil benutten. Ook de bestuurders die via Oostenrijk naar Italië en Slovenië rijden gaan de vlotte A10 nemen met hun lange Alpentunnels (extra péage).

Awel die 10 dagen-Autobahnvignette koop je in de regel in Duitsland bij die autobahntankstations niet ver van Oostenrijkse grens (men kan ze ook aan de grens zelf kopen, maar dat is dikwijls in de rij staan aan zo een hokje).
Awel ik koop ze in die tankstations en daar zie ik niet zelden tankfiles aanschuiven "van het soort kiesvee". Ik parkeer ergens mijn wagen en mijn vrouw haalt dan snel die vignette.

Tanken doe ik daar natuurlijk niet meer want dat heb ik 150 km ervoor gedaan, en al niet langs de snelweg. Want ik tank heen/terug op mijn vaste rustige tankstations niet ver (1 tot 3 km) van bepaalde afritten en ik tank ook maar comfortabel genoeg om in Oostenrijk op mijn bestemming te geraken waar de benzine pakweg 40 cent goedkoper kan zijn dan in Duitsland.

Je hoeft me niet helemaal te geloven, of mij eender mijnheer Bagdad?

Citaat:
Zwarte zaterdag (verkeer)

Een zwarte zaterdag in het verkeer is een uitdrukking om extreme drukte in het Europese autoverkeer aan te duiden, als gevolg van een massale vakantie-uittocht. De zwarte zaterdagen vallen meestal in het laatste weekend van juli en/of het eerste weekend van augustus, als veel Fransen, vooral uit Parijs, op vakantie gaan.

Op veel vakantieparken in Zuid-Frankrijk kan een huisje in het hoogseizoen alleen gehuurd worden van zaterdag tot zaterdag. De toeristen moeten dus wel op zaterdag reizen.

Met name de Autoroute du Soleil, A6 en A7, de autosnelweg naar het zuidoosten van Frankrijk en het oosten van Spanje, krijgt op die dag veel verkeer te verwerken. In 2004 stond er meer dan 700 km file op de Franse wegen. In 2007 waren er twee zwarte zaterdagen in Frankrijk, zowel de laatste zaterdag van juli als de eerste van augustus. In 2009 stond er op 1 augustus op het drukste moment van de dag in totaal 870 km file op de Franse wegen.[1]

Tevens is het zo, dat de Franse verkeerswebsite Bison Futé de zwarte kleur gebruikt, om de dagen aan te duiden waarop het verkeer extrêmement dense (extreem druk) is.[2] Voorheen was het begrip zwarte zaterdag voor het verkeer slechts bekend in de Nederlandse taal (Fransen spreken van les jours de grands départs = dagen van de grote uittocht), maar sinds enkele jaren is samedi noir ook in de Franse taal ingeburgerd, dankzij de kleurcodering van Bison Futé.[3]

Door de Nederlandse pers worden gaandeweg ook andere zaterdagen met extreme verkeersdrukte als gevolg van vakantieverkeer, bijvoorbeeld die op de eerste zaterdag van de wintersportvakantie in Duitsland en Oostenrijk, aangeduid als zwarte zaterdag. In België wordt de eerste zaterdag van de Paasvakantie ook vaak aangeduid als zwarte zaterdag.

Een dag waarop de files minder ernstig zijn wordt wel rood genoemd, bijvoorbeeld: vendredi rouge.

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juli 2022 om 19:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 20:08   #105
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Punt 2: ik zag onlangs, maar ben de link kwijt, dat de grote baas van FastNed stond te jammeren dat ook zijn bedrijf niet aan de nodige onderdelen geraakt om snel en veel nieuwe laadcomplexen neer te poten.
Dat kan, maar Fastned is ook maar een kleine speler op Europese schaal.

Aantal snellaadstations Europa tot einde 2021 = 188, waarvan 132 in NL.
https://de.wikipedia.org/wiki/Fastned#Standorte en Fastned heeft maar gemiddeld ~4 echt snelle laadpunten per station (> 100 kW)

Ik zou toch eens googlen op andere snellaadbedrijven in Europa... en hun groei...

Al van EnBW gehoord?
https://www.enbw.com/elektromobilita...chnellladenetz

52 snellaadpunten tot 300 kW op 1 station: versneld filmpje tot het af was...
https://www.youtube.com/watch?v=-Ri1imO1tS0

ook: https://teslamag.de/news/fast-groess...er-kreuz-43766

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juli 2022 om 20:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 20:33   #106
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Je plug-in-hybride batterij zal bijna even snel leeg zijn hoor, zeker als je puur electrisch rijdt. Dat laatste is het enige verschil met een HEV die kan dat niet, en rijdt direct met beide motoren.

En bij een HEV heb je nooit lege-batterij-laadstress. Men kan immers niet bijladen met een kabel, wel tijdens het recuperatief rijden.

Rij je veel korte ritten 40 tot 50 km is zelfs een pure BEV interessanter, want veel minder lege-batterij-stress omdat het batterijpack pakweg 3-4 maal groter is dan die van een PHEV.

Snellaadpalen geschikt voor BEV (100 kW en meer) zul je langs de snelweg wat meer vinden dan geschikte snellaadpalen (50 kW) voor PHEV. Dat is simpel te googlen.
Vb Nederland: https://www.rvo.nl/onderwerpen/elekt...n-in-nederland
https://www.rvo.nl/sites/default/fil...May%202022.pdf
blz 22: 55% van de snellaadpunten zijn 100 kW en meer, 45 % zijn minder dan 100 kW. En bij het snelladen gaat een degelijke BEV die minstens 150 kW aankan zeker even snel laden dan een PHEV.

Bovendien is een BEV in de regel altijd zuiniger dan een PHEV die enkel in electrische modus rijdt.
Ondertussen rijden er in Nederland 73% meer BEV dan PHEV. Dat verwondert
mij dus niet. Alhoewel de PHEV veel langer op de markt zijn.

Maar als jij het beter meent te weten doe maar hoor.

Bij ADAC zijn er maar een handvol PHEV die een goed krijgen qua verbruik. (minstens 3 sterren op 5). Het gros haalt een dikke buis of 1 of 2 sterren.

De langst gemaakte plug-in hybride SUV - Mitsubishi Outlander PHEV sinds 2014 - wordt ondertussen niet meer gemaakt:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...lug-in-hybrid/
wordt afgelost door de Mitsubishi Eclipse Cross PHEV:
https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeu...eclipse-cross/
Ge weet er niets van want je hebt er geen .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 20:36   #107
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Onze expert

Mijn internet, aktuele prijs Fastned: DALENDE prijs in Nederland, nog niet in BE.



Zelfs aan 0,62 * 20 kWh/100 km = 12,4 € per 100 km. bij membership een pak goedkoper ondanks maandabbo, het moet zich wel lonen.

Dieselprijs: 2,13 * 6 liter/100 km= 12,78 € per 100 km.
Daar komt nog de adbleu bij lol 1,3 € de liter.
Dan het onderhoud.
De ervaring deskundige die er geen heeft.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 20:37   #108
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Dit bericht is verborgen omdat chris k op jouw negeerlijst staat.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 20:39   #109
chris k
Staatssecretaris
 
chris k's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2003
Locatie: vlaanderen
Berichten: 2.792
Standaard

Italië--- > Riva del Garda en omstreken .....voor Tesla oplaadpunten even snel als voor mijn plug-in ...ik ben snel weg .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 21:21   #110
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Verder kom je niet als Luxemburg?
...
Wat versta je niet in de zin:
Files aan tankstations zie je quasi uitsluitend in Luxemburg wegens de goedkoop, aan grenzen als het andere land merkelijk duur is, of bij stakingen/leveringsproblemen?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 21:31   #111
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat versta je niet in de zin:
Files aan tankstations zie je quasi uitsluitend in Luxemburg wegens de goedkoop, aan grenzen als het andere land merkelijk duur is, of bij stakingen/leveringsproblemen?
Als je het woord uitsluitend gebruikt sluit je alle andere mogelijkheden uit, bovendien is het een vraagzin.

Wat heb je aan mijn uitleg dat er nog een andere evidente mogelijheid is niet begrepen?

Als jij van mijn zin ... drie puntjes maakt? Waarom?

Laatst gewijzigd door Micele : 4 juli 2022 om 22:00.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 22:46   #112
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Italië--- > Riva del Garda en omstreken .....voor Tesla oplaadpunten even snel als voor mijn plug-in ...ik ben snel weg .
Alleé gij, dan rij je toch even naar de SuC in Affi ? Je moet dan wel vanuit Riva het halve meer afrijden (zie het als een 'dagtrip', met die zomerdrukte daar).
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2022, 23:01   #113
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Hier in de gemeente zijn er twee openbare laadpalen waar ik regelmatig voorbijkom. Het patroon is meestal:
Na 17u en in de weekends zijn die altijd bezet. Daarbuiten nauwelijks.
Dat is iets wat Michel met al zijn propaganda over het hoofd ziet.
Hij heeft nog niet door dat bioscoopzalen leeg zijn als er geen films worden gedraaid....
Hij heeft nog niet door dat de laadstations leeg zijn als er niemand stroom nodig heeft....

Zijn er op die laadpunten geen online camera's aanwezig zodat iedereen live kan volgen hoe er daar tijdens de vakantie uittochten aan toe gaat?

We zullen dat vast wel indirect te weten komen maar live met een pakje chips en een pintje achter het scherm moet dat absoluut goede TV worden.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 juli 2022 om 23:03.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2022, 11:57   #114
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als je het woord uitsluitend gebruikt sluit je alle andere mogelijkheden uit, bovendien is het een vraagzin.

Wat heb je aan mijn uitleg dat er nog een andere evidente mogelijheid is niet begrepen?

Als jij van mijn zin ... drie puntjes maakt? Waarom?
Wat versta je niet in "quasi uitsluitend" ?
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2022, 11:59   #115
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wat versta je niet in "quasi uitsluitend" ?
Uitsluitend.

Wat versta je niet aan dagelijkse tankfiles omdat men nu eenmaal moet wachten op een vrije tankplaats?

(bij druk tankverkeer, dat kan diverse oorzaken hebben, maar gewoon veel verkeer dat ver rijdt (vakantie-uittocht) moet nu eenmaal tanken, en daarvoor zijn er veel te weinig tankstations dus aanschuiven bij Vladimir)

Zelfs met een simpel vb kan men aantonen dat er te weinig tankstations zijn als een relatief kleine hoeveelheid autos een dagje eerder wil tanken. Zelfs bij 4 tankstations op één rij was het al wat aanschuiven:
Citaat:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220225_96910411

Het was een opvallend beeld vrijdagnamiddag. Bij de meeste tankstations in onze provincie was het aanschuiven om te tanken. De stevige prijsverhoging die aangekondigd werd voor zaterdag lokte veel mensen naar de benzinepomp.

Ward Bosmans

Vrijdag 25 februari 2022 om 20:11

Onze reporter ging een kijkje nemen aan de N16, de verbindingsweg tussen Mechelen en Willebroek, waar kort bij elkaar vier tankstations zijn.

“Het klopt inderdaad dat het een hele drukke dag is”, zegt Esther Van Camp, shopmanager van het Esso-tankstation in Heffen (Mechelen). “Kort na de middag hadden we al de omzet die we op een andere vrijdag pas rond 23u ’s avonds halen. Het is hier al de hele dag een drukte van jewelste. Mensen moeten soms enkele minuten wachten voor ze kunnen tanken. Dat komt wellicht omdat de prijzen morgen gaan stijgen. Naast onze vaste klanten heb ik ook veel nieuwe gezichten zien passeren vandaag.”

“Ik heb heel eventjes moeten aanschuiven”, zegt Dylan. “Ik kom tanken omdat de prijzen morgen fors stijgen, maar anderzijds is mijn tank ook ver leeg. Ik kom dus gewoon een dagje eerder.” Luc is een vaste klant bij Esso in Heffen. “Mijn tank is nog halfvol, maar met de aangekondigde prijsstijgingen kom ik toch nu al bijvullen. Door het conflict tussen Oekraïne en Rusland ben ik ook bang dat de brandstofprijzen de komende dagen nog meer zullen stijgen.”

“Ik vertrek morgenochtend naar Nederland met mijn vriendin. Ik kom mijn wagen nog eens voltanken voor we vertrekken”, zegt Niels. “Het is niet zozeer omdat de prijzen morgen stijgen dat ik kom tanken. Het is natuurlijk wel meegenomen om nu te tanken. Over de situatie in Oekraïne maak ik mij natuurlijk wel zorgen. Laat ons hopen dat het niet verder escaleert want dan zullen de prijzen aan de pomp nog veel verder stijgen.”

Stan is niet uit de regio maar stopt toch nog eventjes om zijn tank vol te gooien. “Ik had nog wel een dag verder kunnen rijden, maar het is beter om vandaag te tanken dan morgen. Ik volg het nieuws over Oekraïne en Rusland op de voet. Ik heb daarnet op de radio gehoord dat een derde van onze benzine uit Rusland komt. Het zou dus kunnen dat er een nog grotere impact komt op de prijzen.”
Wat moet dat zijn bij massale vakantie-uittochten via de snelweg, waar pakweg elke 50 km maar een groot tankstation ligt.
Het zou nogal grappig zijn moesten er tientallen tot honderdtal kms files op een bepaalde snelweg stilstaan, maar op de tankstations ernaast zou er geen file aan de pomp staan, een mirakel. Alle daarheen.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 juli 2022 om 12:27.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2022, 12:37   #116
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

ik was nog wat vergeten, de laatste alinea

Citaat:
Wanneer we verder rijden langs de N16 zien we dat het aan alle tankstations behoorlijk druk is. Hier en daar staat er zelfs een korte file tot op de rijbaan of het fietspad. Een elektrische wagen stopt bij het tankstation om er een broodje te kopen. “Ik prijs mij gelukkig dat ik elektrisch rij”, zegt de eigenaar die liever niet op de foto wil. “Als nu de zon nog wat meer zou gaan schijnen dan rij ik dankzij mijn zonnepanelen nog goedkoper. Misschien zijn die stijgende brandstofprijzen wel de klik waardoor eindelijk meer mensen elektrisch gaan rijden.”

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220225_96910411
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2022, 17:08   #117
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter
 
Aurora_Borealis's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 november 2005
Berichten: 2.171
Standaard

Files aan de snellaadpalen...

https://www.youtube.com/watch?v=Y4TaXAMAchQ
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2022, 21:29   #118
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

We zullen wel persartikelen en beelden krijgen van de komende "zwarte zaterdagen" bij files in Frankrijk, zowel bij aanvang als bij einde vakantie.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2022, 21:49   #119
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
We zullen wel persartikelen en beelden krijgen van de komende "zwarte zaterdagen" bij files in Frankrijk, zowel bij aanvang als bij einde vakantie.
De file-snelwegen van verleden weekend in Duitsland hebben ze al gemeld (ADAC)

Best niet in het weekend (vrijdag-zaterdag-zondag) vertrekken raden ze voor volgend weekend aan.

Citaat:
Grote kans op files, drukte en lange files van auto's: volgens de ADAC en Auto Club Europa (ACE) moet iedereen die komend weekend (8 t/m 10 juli) op de snelwegen wil staan daar rekening mee houden. De schoolvakanties beginnen in andere deelstaten zoals Hamburg, Berlijn en Brandenburg, maar ook in Frankrijk en in delen van Nederland en Oostenrijk. Daarnaast zijn er al diegenen die onafhankelijk van de vakantieperiodes vertrekken.

Volgens de autoclubs belasten de reizigers vooral de routes naar het zuiden en zuidoosten. Maar veel mensen programmeren ook de kusten van de Oostzee en de Noordzee als bestemmingen in hun navigatiesysteem. Ook de thuisreisroutes zouden goed gevuld kunnen worden, want in bijvoorbeeld Noordrijn-Westfalen begint de derde week vakantie al.

Vermijd files – vermijd weekends

Het wordt het drukst op vrijdagmiddag, zaterdagochtend en zondagmiddag. Het beste is om niet in het weekend met files te rijden en anticyclisch op vakantie te gaan, bijvoorbeeld op een maandag, dinsdag of woensdag. Als er geen alternatief is voor de zaterdag als aankomstdag, moeten langere reizen zo vroeg mogelijk in de ochtend beginnen. Met een korte rit kun je op zaterdagmiddag of zondag beginnen.
Citaat:
https://www.rnd.de/panorama/sommerfe...GBASR2W6I.html

Vom 8. bis 10. Juli

Lange Staus auf Autobahnen: Viel Ferienverkehr am Wochenende erwartet

Reisende, die am kommenden Wochenende mit dem Auto in den Urlaub starten wollen, sollten auf einigen Strecken Geduld mitbringen. Der ADAC und ACE erwarten ein hohes Verkehrsaufkommen. Wo es besonders voll wird und wann man stressfreier zum Ziel kommt.
04.07.2022

Hohe Staugefahr, Gedränge und lange Autoschlangen: Damit müssen laut ADAC und Auto Club Europa (ACE) alle rechnen, die am kommenden Wochenende (8. bis 10. Juli) auf die Autobahnen wollen. In weiteren Bundesländern wie Hamburg, Berlin und Brandenburg sowie in Frankreich und in Teilen der Niederlande und Österreichs beginnen die Schulferien. Dazu kommen alle, die unabhängig von den Ferienzeiten aufbrechen.

Die Reisenden belasten nach Einschätzung der Autoclubs vor allem die Routen nach Süden und Südosten. Aber auch die Küsten von Ost- und Nordsee programmieren viele als Ziele in ihr Navi. Die Heimreiserouten könnten ebenfalls schon gut gefüllt sein, denn in Nordrhein-Westfalen etwa beginnt schon die dritte Ferienwoche.

Stau umgehen – Wochenende meiden

Am vollsten wird es am Freitagnachmittag, Samstagvormittag und Sonntagnachmittag. Am besten vermeidet man Fahrten an den Stauwochenenden ganz und bricht antizyklisch in den Urlaub auf, also etwa an einem Montag, Dienstag oder Mittwoch. Wo der Samstag als Anreisetag alternativlos ist, sollten längere Fahrten morgens so früh wie möglich beginnen. Bei kurzer Anreise kann man am Samstagnachmittag oder sonntags starten.

Die Hauptreisezeiten:
Freitag: Ab Mittag ist speziell im süd- und mitteldeutschen Raum und um Hamburg und Berlin mit Pendlerstaus zu rechnen. Dazu setzt bundesweit der Reiseverkehr ein, prognostiziert der ACE. Die stauträchtigsten Zeiten liegen zwischen 12 und 19 Uhr.
Samstag: Die klassischen Urlaubsstrecken in den Süden, Westen oder an die Küsten von Nord- und Ostsee sind schon ab Vormittag stark belastet. Zwischen 8 und 16 Uhr dürfte das Verkehrsaufkommen am höchsten sein. Auch auf den Nebenstrecken ist viel los. Die Rückreiserouten dürften ab dem frühen Mittag bis 18 Uhr am vollsten sein, so der ACE. Etwas Erleichterung verspricht laut ADAC das zusätzliche Lkw-Ferienfahrverbot. Es gilt noch bis Ende August immer samstags von 7 bis 20 Uhr.
Sonntag: Für den Sonntag rechnet der ACE mit viel Ausflugsverkehr besonders bei schönem Wetter. Das füllt die Nebenstrecken und die Strecken rund um die Naherholungsgebiete. Der Urlaubsverkehr auf den Autobahnen dürfte sich am Sonntag ab dem Vormittag bemerkbar machen. Die Hauptreisezeiten liegen zwischen 10 und 14 Uhr und 16 bis 20 Uhr. Der Rückreiseverkehr dürfte zwischen Mittag und dem frühen Abend am stärksten werden.
Wo droht Stau? Strecken im Überblick
Die Autoclubs halten am Wochenende Staus und Verzögerungen besonders in den Großräumen Hamburg, Berlin, Rhein-Ruhr, Rhein-Main, Stuttgart, München, auf den Routen zu den Küsten sowie auf folgenden Strecken für möglich – oft in beiden Richtungen:

A1: Köln - Dortmund - Bremen - Hamburg - Lübeck
A2: Hannover - Dortmund - Berlin
A3: Oberhausen - Köln - Frankfurt/Main - Würzburg - Nürnberg - Passau
A5: Hattenbacher Dreieck - Darmstadt - Karlsruhe - Basel
A6: Kaiserslautern - Mannheim - Heilbronn - Nürnberg
A7: Flensburg - Hamburg - Hannover - Kassel - Würzburg - Ulm - Füssen/Reutte
A8: Karlsruhe - Stuttgart - München - Salzburg
A9: Berlin - Nürnberg - München
A10: Berliner Ring
A11: Berliner Ring - Dreieck Uckermark
A19: Rostock - Dreieck Wittstock/Dosse
A20: Lübeck – Rostock
A23: Hamburg - Heide
A 24: Hamburg - Berlin
A40: Venlo – Duisburg – Essen
A45: Olpe - Hagen
A61: Mönchengladbach - Koblenz - Ludwigshafen
A81: Heilbronn - Stuttgart - Singen
A93: Rosenheim - Kiefersfelden
A95/B2: München - Garmisch-Partenkirchen
A96: Kreuz Memmingen
A99: Umfahrung München
Viel Verkehr auch in Österreich und der Schweiz
Auch auf den klassischen Ferienrouten in Österreich und in der Schweiz dürften die Ziele vor allem auf den Transitstrecken oft nicht ohne Stau erreichbar sein. Das gilt in Österreich unter anderem für die Inntal-, Tauern-, Brenner-, Rheintal-, Karawanken- und Ost-Autobahn sowie die Fernpass-Bundesstraße.
maar daar ben je niet echt veel mee, daarbij kunnen er ook nog extra-ongevallen gebeuren, dat risico is veel groter bij meer verkeer. Dan heb je nog meer chaos.

Laatst gewijzigd door Micele : 5 juli 2022 om 21:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juli 2022, 10:06   #120
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Alleszins buiten de zwarte druktedagen zijn er positieve klanken te horen.
Maar dat wisten we al wel.

De recentste, inbegrepen de aankondigingen dat ze het gaan proberen op echt drukke dagen:

titel: Vlamingen over hun reis naar het zuiden met de elektrische wagen: “Niet slecht als je in deze tijden voor 200 euro 4.000 kilometer kunt rijden”
https://www.hln.be/drive/vlamingen-o...6e3ca692d12d59

Citaat:
70 procent van de Belgen kiest er deze zomer voor om met de wagen te reizen, zo onderzocht Touring. Twee procent daarvan rijdt met een elektrische wagen. Spannend, meent Touring-woordvoerder Danny Stage, “want het is voor het eerst dat zovelen met de elektrische wagen reizen, terwijl we weten dat de laadinfrastructuur in het zuiden vaak te wensen overlaat.” Het scenario voor een perfecte storm vol laadfiles, defecte laadpalen en in het water gevallen trips? Wij gingen op zoek naar getuigen over hun reis met hun elektrische wagen. En het is niet allemaal kommer en kwel.
Geert De Weyer 06-07-22, 04:15 Laatste update: 06:32

Bekijk ook: Geraak je met een elektrische wagen vlot in Zuid-Frankrijk?
Interactive video
Click to pause and explore
00:00
02:47 / 02:47
Gewapende overval op tankstati?*on in Genk
Mars jarne
Boeren vatten post op brug over E34 ter hoogte van Zoersel
Omstanders halen meisje in kritieke toestand uit Donkvijver
100 km op snelweg en andere voorstellen voor meer koopkracht
Verhuis beeld Rik Poot
Brosella
Boeren met tractors op brug over E34 in Zoersel
Johnson zegt sorry voor aanstelling 'handtastelijke' Pincher
Vince Van Gestel: “Ik arriveer plots meer uitgerust op mijn bestemming dankzij de verplichte laadstops”
De wagen van Vince Van Gestel, ergens in de Franse Alpen
De wagen van Vince Van Gestel, ergens in de Franse Alpen © rv

Tot een jaar geleden reisde Vince Van Gestel (28) nog met een dieselwagen naar zuiderse oorden. Voor de afgelopen skivakantie naar Zuid-Tirol in Italië en de zomerse vakantieweek naar de Côte d’Azur in juni, gebruikte hij zijn nieuwe wagen: een elektrische Volkswagen ID.4. “Ik heb laadfiles noch defecte laadpalen gezien”, zegt hij. Sterker: “Het was een perfect relaxte reis.” Eerlijk: rijden met een elektrische wagen bevalt me zelfs meer, want ik kom tegenwoordig meer uitgerust op mijn bestemming dankzij die verplichte laadstops van -pakweg- een half uurtje.”

Of hij vaak negatieve verhalen hoort rond laadfiles of kapotte laadpalen? “Af en toe lees ik er online over, maar op sociale media zoals de Facebook-groep EV Community Belgium komen toch overwegend positieve ervaringen aan bod. Dat stelt wel gerust.”

Hij wijt de huidige problemen aan een slechte voorbereiding. “De traditionele wagenmerken beschikken niet altijd over de beste ingebouwde routeplanner. Bij die van Volkswagen tref je bijvoorbeeld niet de beste of snelste route aan. Verder beschikt elke laadpas over een app waarmee je kan controleren welke laadpalen waar staan. Ik gebruik ABRP (A Better Routes Planner, red), en ben daar erg tevreden over.”

“Via die apps ga je best meteen ook na of jouw laadpas kan gebruikt worden aan de laadpaal die je voor ogen hebt. Je moet weten dat er een handvol grote verdelers zijn. Als je laadpas bij enkele of zelfs alle laadpalen gebruikt kan worden, zit je safe. Anders moet je misschien een nieuwe laadpas overwegen.”

Het enige vervelende aan reizen met een elektri?*sche wagen is dat ik niet zomaar bij gelijk welk tankstati?*on kan stoppen om de benen te strekken.
Kris De Rocker (41)

Kris De Rocker: “Ik h?*?*t de bewering dat je met een elektrische wagen niet op reis kan. Daarom hou ik een Excel-bestand bij met alle technische gegevens.”

“Het enige vervelende aan reizen met een elektrische wagen is dat ik niet zomaar bij gelijk welk tankstation kan stoppen om de benen te strekken", begint Kris De Rocker (41) uit Wetteren. “Ik moet doorrijden tot de volgende laadpaal.”

Maar dat is dan ook het enige minpuntje, beklemtoont hij. “Net om de bewering te ontkrachten van mensen die zeggen dat je met een EV niet ver kan reizen - iets wat ik werkelijk h?*?*t - hou ik bij elke trip een Excel bij met alle technische gegevens. Moment, ik zoek de gegevens. Luister: met mijn Renault Zoë, wat geen grote wagen is en een relatief kleine batterij heeft, ben ik in maart van Wetteren naar een streek onder Benidorm gereden, een rit van in totaal 2.000 kilometer. Dat kostte me tien laadstops met een gemiddelde laadtijd van 32 minuten. De rit naar ginder - over de Pyreneeën, het Centraal Massief en de Alpen - kostte me 130 euro omdat ik de snelladers opzocht, terwijl de terugrit me 77,15 euro kostte omdat ik de goedkopere laadpalen opzocht. Goed, het blijft een investering, maar als je in deze tijden voor 200 euro 4.000 kilometer kunt rijden…”
Kris De Rocker met zijn Renault Zoë
Kris De Rocker met zijn Renault Zoë © rv

Kritiek op elektrische wagens begint bij hem vooral bij de autodealers.“Ik merk helaas dat verkopers van elektrische voertuigen hun klanten amper of niet informeren over manier waarop ze op de beste manier kunnen laden. En d?*t is de reden van het soort laadfiles waarover jullie onlangs schreven. Een voorbeeld: bepaalde merken als Mercedes en BMW geven het eerste jaar een korting-abonnement bij Ionity. Het gevolg is dat iedereen met zo’n abonnement ook net die laadpalen bezoekt. Helaas beschikt dat bedrijf over zo weinig laadpalen dat het aanschuiven is bij de wel beschikbare locaties. Dat is vragen om miserie. Nog erger wordt het als Polestar, een van de best verkochte EV’s, ook datzelfde goedkopere abonnement voordraagt. Denk verder na, kies voor een iets duurder abonnement waarmee je ook Tesla-laders kan gebruiken die voor iedereen openstaan. Je vindt ze in een verhouding van 6 Ionity-laadpalen tegenover 30 Tesla-laadpalen.”

Of hij nooit een laadfile ervoer? “Jawel, één keer. Ik moest een kwartier wachten. Peanuts.”

Niet één keer moesten we wachten om te laden en alle stations werkten, iets wat ik had opgezocht op Chargemap, waar mensen elkaar inlichten.
Geert Ponet (47)

Geert Ponet: “Vanaf nu gaan we enkel nog met een EV op reis”

“Het was mijn eerste lange reis met een elektrische wagen", zegt Geert Ponet (47) over zijn reis vorig jaar met zijn Polestar 2 van Kalmthout naar de streek rond Biarritz. “Ik was er sceptisch over. Niet alleen omdat het de eerste keer was, maar ook omdat er een dakkoffer meeging en we wisten over de twee ‘laadwoestijnen’ rond de noordkant van Parijs en de driehoek Bordeaux-Toulouse-Biarritz waar nauwelijks snelladers boven de 50kW waren geïnstalleerd. Nu, we zijn een jaar later en de laadwoestijnen verdwijnen er aan een gestaag tempo en kwamen er heel wat Ionity-, Fastned- en andere snelladers bij. We hebben ook een betere routeplanner, wat ons erg helpt. Het is wat zoeken eerst.
Geert Ponet met zijn Polestar.
Geert Ponet met zijn Polestar. © rv

De route heb ik vooraf gepland in ABRP (abetterrouteplanner.com), een site gespecialiseerd in het plannen van routes voor EV’s. Een app ervan zit ook geïnstalleerd in de wagen zelf. Zes keer moeten we stopen om te laden en de planner gaf live info over de drukte aan de stations. Niet één keer moesten we wachten om te laden en alle stations werkten, iets wat ik had opgezocht op Chargemap, waar mensen elkaar inlichten.”

Voor herhaling vatbaar, klinkt het resoluut. “De reis kostte me nauwelijks meer dan het aan benzine had gedaan. En terwijl ik op eerdere reizen een dag moest recupereren van het lange rijden, was ik nu verplicht om om de 200 ?* 300 km te stoppen om de wagen op te laden. Dat gebeurt heel ontspannen. En je hoort de banden ruisen, maar geen motorgeluid, wat het extra ontspannend maakt. Dus voor mij is het eenvoudig: wij gaan enkel nog met een EV op reis.”
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be