Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2007) > Koen T'Sijen (Spirit) - 9 tot 15 april
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Koen T'Sijen (Spirit) - 9 tot 15 april (°29 mei 1970) Begon zijn politieke carrière bij de Volksunie in 1993. Hij is de fractievoorzitter van Spirit in de federale Kamer, en eerste schepen van Boechout.

 
 
Discussietools
Oud 12 april 2007, 12:59   #1
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard Kopen op krediet

Geachte heer T'Sijen

Ik heb daarjuist op het nieuws een stuk van een reportage over kopen op krediet. Ik vind dit zeer gevaarlijk voor mensen die geen geld kunnen beheren?
Piet Hein is offline  
Oud 12 april 2007, 14:28   #2
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Winkels zijn gevaarlijk voor mensen die geen geld kunnen beheren.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 12 april 2007, 14:35   #3
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Ik denk dat de meeste mensen hun geld wel beter kunnen beheren dan een politicus.
Bijgevolg verre van ideaal dat deze laatste eens zou gaan voorschrijven hoe het moet.

Omgekeerd ware beter.
born2bewild is offline  
Oud 13 april 2007, 01:14   #4
Supervlaming
Gouverneur
 
Supervlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2005
Locatie: Ollands strafkamp
Berichten: 1.106
Standaard

Ik post toch even en bericht over Koen's voorstel, kan er inhoudelijker gepraat worden.

Bron: VRT Nieuws.net

Citaat:
Spirit wil sommige kredietkaarten verbieden

do 12/04/07 - De linksliberale partij Spirit wil de overmatige schuldenlast aanpakken. Spirit heeft het gemunt op kredietopeningen en dan vooral op de kredietkaarten die door andere instellingen dan banken worden uitgegeven, zoals warenhuizen en postorderbedrijven. De winkelketens vragen zich af wat het probleem is.

Spirit-Kamerfractieleider Koen T'Sijen, die tot voor kort OCMW-voorzitter in Boechout was, stelt vast dat alsmaar meer mensen hun schulden niet meer kunnen terugbetalen.

Vorig jaar telde de Kredietcentrale 337.755 wanbetalers die samen voor 1,76 miljard euro schulden hadden openstaan.

Kredietopeningen zijn goed voor bijna de helft van dat bedrag en drie kwart daarvan zijn niet-bancaire kredieten, kredietkaarten van bijvoorbeeld warenhuizen en postorderbedrijven.

20-puntenplan

Daarom heeft T'Sijen (foto) een 20-puntenplan uitgewerkt om de overmatige schulden aan te pakken.

Het opmerkelijkste punt daaruit is het voorstel om kredietkaarten van niet-bancaire instellingen te verbieden.

Voorts vraagt Spirit een gecoördineerde aanpak van het probleem, met één centraal registratiesysteem. Nu is het beleid volgens de partij te versnipperd.

Vlaanderen moet ook meer investeren in schuldbemiddeling en zoals Wallonië en Brussel dat al doen, een systeem van sociale kredieten op poten zet.

Spirit wil ook de oorzaken van de armoede aanpakken en vraagt daarom dat de alle minimumuitkeringen verhoogd worden. "Stookoliecheques of schoolpremies zijn enkel snoepjes of cadeaus, maar halen de mensen niet uit de armoedespriaal", zo klinkt het bij Spirit.

"Geen verbod maar keurmerk"

Er moet geen verbod komen op het verlenen van kredietkaarten door grootwarenhuizen.

Zo reageren Open VLD-senatoren Stéphanie Anseeuw en Luc Willems op het pleidooi van Spirit-kamerfractieleider Koen T'Sijen.

De Open VLD'ers zien meer in een keurmerk voor alle vormen van consumentenkrediet.

Dat keurmerk moet de consument helpen om de beste keuze te maken en moet hem "behoeden voor misstappen".

Wat is het probleem?

De kredietverstrekkers verweren zichtegen het voornemen van Spirit.

Winkelketens Carrefour en Krefel bijvoorbeeld, vragen zich af wat het probleem is. Achter de kredietkaarten die wij uitreiken, zit altijd een bank, zeggen ze.

Voor een klant zo'n kaart kan krijgen, wordt hij gescreend, zo zeggen de ketens. Het is trouwens de klant zelf die om dergelijk consumentenkrediet vraagt.
Zorgvuldig geregisseerd, dit moment. Want gisteravond op één in Koppen ...

Bron: één.be

Citaat:
Kopen �* la carte

"Ik had een Makrokaart, een Carrefourkaart, een Eldikaart, een budgetkaart van Krëfel ... alle kaarten had ik. Maar ik hoef ze niet meer! Als ik nu iets wil hebben ga ik eerst sparen. Door die kaarten heb ik meer dan 2 miljoen frank aan schulden gehad." Stephan Euttebach uit Ronse leefde jaren op krediet. De schulden werden op een moment zo groot dat zijn afbetaling groter was dan zijn inkomen.
Kopen op krediet is gevaarlijk en voor de zwakkeren in de samenleving een echte armoedeval, zegt Ivo Mechels van Testaankoop. "Winkelketens zijn aanlokkelijke sirenes, maar je betaalt op de voorschotten ontzettend hoge rentes". De overheid controleert te weinig, en de financiële instellingen die de kredieten verstrekken controleren nog veel te weinig de kredietwaardigheid van de kredietnemer.

Koppen deed de test. We stuurden een jong meisje met een interim-contract en een inkomen van 1200 euro met een verborgen camera naar een elektrozaak, een meubelwinkel en een supermarkt. Op het einde van de rit kon ze rekenen op een krediet van meer dan 8000 euro. Niks onwettelijk, maar zo moet ze al bijna zeven maanden werken om die schulden allemaal terug te betalen.
Het aantal schuldbemiddelingen door kopen op krediet is op een jaar tijd met 15 procent gestegen. "Ja, ik heb reacties gehad van vrienden en familie. Ze vonden dat ik te veel op krediet kocht. Maar ja, ik was jong en je wil er bij horen, en de put was snel gemaakt", zegt Stephan. En er was ook nog de druk van de kinderen. Als je met hen in zo'n elektronicawinkel binnenstapt kom je gegarandeerd met iets buiten. Het aanbod is zo verleidelijk..."
Meneer T'Sijen, was dat toevallig, die samenloop in Kamer en op TV? Lijkt mij niet ...
__________________
België is een synoniem voor Groot-Wallonië
Supervlaming is offline  
Oud 13 april 2007, 01:22   #5
Koen T'Sijen
 
 
Koen T'Sijen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2007
Berichten: 19
Standaard

De persberichten leggen veel uit over mijn ideeën ter bestrijding van overmatige schuldenlast. De volledige 20 voorstellen ter bestrijding van overmatige schuldenlast kan je lezen op mijn website www.koentsijen.be
De samenloop van de persconferentie en de reportage op Koppen was niet toevallig. Ik informeer de media over mijn ideeën.
Koen T'Sijen is offline  
Oud 13 april 2007, 01:53   #6
Supervlaming
Gouverneur
 
Supervlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 juli 2005
Locatie: Ollands strafkamp
Berichten: 1.106
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koen T'Sijen Bekijk bericht
De persberichten leggen veel uit over mijn ideeën ter bestrijding van overmatige schuldenlast. De volledige 20 voorstellen ter bestrijding van overmatige schuldenlast kan je lezen op mijn website www.koentsijen.be
De samenloop van de persconferentie en de reportage op Koppen was niet toevallig. Ik informeer de media over mijn ideeën.
Voor zover u nog inspiratie nodig hebt, hier de link naar het Nederlandse Bureau Kredietregistratie in Tiel: http://www.bkr.nl/.
__________________
België is een synoniem voor Groot-Wallonië
Supervlaming is offline  
Oud 13 april 2007, 07:03   #7
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Natuurlijk is die focus op kredietkaarten en kleinschalig consumentenkrediet enkel wat "gemorrel in de marge". Immers, de grootste schuld die zowat alle burgers van dit land aangaan, betreft de hypothecaire lening. Aangezien Spirit de overheidsbemoeienis bijna zover wil laten gaan dat ze ambtenaren zou laten beslissen of individuele burgers nog wel "geschikt" zijn om schulden te maken, vraag ik me dan ook af wanneer de focus zal vallen op deze hypothecaire lening, die mensen voor 20 jaar (tot zelfs 40 jaar) in de schulden duwt. Ook vraag ik me af of ikzelf, die nog nooit een contract van onbepaalde duur in handen heb gehad, en op het moment van ondertekening van mijn hypothecaire lening (waarvoor ikzelf meer dan de helft van mijn netto loon maandelijks moet afbetalen) slechts een jaarcontract kon voorleggen, in de ogen van Spirit zo'n lening wel hebben mogen krijgen.

Eigenlijk is de fundamentel vraag dus: ben ik als individuele burger volgens Spirit nog wel in staat om mezelf vrijwillig in de schulden te steken, of moet de overheid voor mij beslissen?
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
Oud 13 april 2007, 10:21   #8
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

De hele problematiek doet me geregeld denken aan een alcoholicus die de brouwer als schuldige aanwijst. Zoals ik al zei: kredietkaarten zijn het probleem niet; winkels zijn gevaarlijk voor wie geen geld kan beheren.

Best ironisch dat de overheid aan haar burgers wil uitleggen wat een gezond financieel beheer precies inhoudt, trouwens.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline  
Oud 13 april 2007, 10:53   #9
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koen T'Sijen Bekijk bericht
De persberichten leggen veel uit over mijn ideeën ter bestrijding van overmatige schuldenlast. De volledige 20 voorstellen ter bestrijding van overmatige schuldenlast kan je lezen op mijn website www.koentsijen.be
De samenloop van de persconferentie en de reportage op Koppen was niet toevallig. Ik informeer de media over mijn ideeën.
Er al eens aan gedacht om de mensen op te voeden, zodat ze bewust omgaan met geld, ipv de schuld bij de kredietverstrekkers te gaan zoeken? Waarom per se alles in de plaats van de burger willen gaan regelen? Is er dan niet meer zoiets als zelfverantwoordelijkheid?
Sfax is offline  
Oud 13 april 2007, 15:18   #10
MisterXYZ
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 10 mei 2005
Berichten: 2.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sfax Bekijk bericht
Er al eens aan gedacht om de mensen op te voeden, zodat ze bewust omgaan met geld, ipv de schuld bij de kredietverstrekkers te gaan zoeken? Waarom per se alles in de plaats van de burger willen gaan regelen? Is er dan niet meer zoiets als zelfverantwoordelijkheid?

Zeer juist geformuleerd "Sfax". Hoe kunnen we die rooien eens aan hun verstand brengen dat ze niet moeten regulerend optreden, door een wetje hier en een wetje daar te brouwen, en altijd maar de bevolking te bestempelen als dom en onkundig volkje. Als mensen zich willen in de problemen brengen met hun koop woede, wel laat ze doen want dit is de beste manier om het af te leren! We hebben al genoeg onzinnige wetten hier in dit slecht bestuurd landje, dat men daar eens schoon schip maakt door die af te schaffen zodat we de bomen door het bos terug kunnen zien!
MisterXYZ is offline  
Oud 13 april 2007, 15:28   #11
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Turkje Bekijk bericht
Eigenlijk is de fundamentel vraag dus: ben ik als individuele burger volgens Spirit nog wel in staat om mezelf vrijwillig in de schulden te steken, of moet de overheid voor mij beslissen?
Het linksliberale antwoord komt er meestal op neer dat de overheid de burger alle vrijheid moet geven behalve waar ze dat niet moet doen. En dat mensen voor zichzelf moeten kunnen beslissen behalve wanneer de overheid hierover beslist.
__________________
'T
Morduk is offline  
Oud 16 april 2007, 07:29   #12
Turkje
Eur. Commissievoorzitter
 
Turkje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 juli 2003
Berichten: 9.858
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Het linksliberale antwoord komt er meestal op neer dat de overheid de burger alle vrijheid moet geven behalve waar ze dat niet moet doen. En dat mensen voor zichzelf moeten kunnen beslissen behalve wanneer de overheid hierover beslist.
Vanmorgen op het nieuws: Eén van de speerpunten van Spirit voor de federale verkiezingen is "weerbaarheid"...

... behalve wanneer de overheid beslist heeft dat mensen niet weerbaar kunnen en mogen zijn
__________________
Out of the blue, into the black
Turkje is offline  
 


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be