Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 maart 2012, 18:23   #1
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.858
Standaard simpel!

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/ec...staftrek%2B%2B

Totnogtoe kwamen vanuit het bedrijfsleven(voor de vakbonden...zie ander topic) vooral geluiden van "overal besparen maar niet in onze voordeeltjes en belastingsspelletjes"...

Dat was bijzonder weinig creatief,en onze regeerders konden daar ook niet veel mee...

Vanuit een van de werkgeversorganisaties,de VOKA,komen nu heel andere geluiden:

Een eenvormig belastingstarief van 20%...en dan mogen die andere dingetjes,inclusief notionele belastingsaftrek,op de schop.....

kijk,DAT is nu eens duidelijk zie..

Als de Waalse werkgeversorganisatie gelijkaardig denkt(en de kans daartoe is heel groot),dan is er een draagvlak...

Ik weet het,het VBO,de typische vertegenwoordiger van de multinationals en hele grote bedrijven in ons land, zal NIET akkoord zijn,maar daar komt toch steeds minder werk-,en amper belastingsinkomsten-, uit....negeren maar

Laatst gewijzigd door kelt : 2 maart 2012 om 18:24.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 18:37   #2
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/ec...staftrek%2B%2B

Totnogtoe kwamen vanuit het bedrijfsleven(voor de vakbonden...zie ander topic) vooral geluiden van "overal besparen maar niet in onze voordeeltjes en belastingsspelletjes"...

Dat was bijzonder weinig creatief,en onze regeerders konden daar ook niet veel mee...

Vanuit een van de werkgeversorganisaties,de VOKA,komen nu heel andere geluiden:

Een eenvormig belastingstarief van 20%...en dan mogen die andere dingetjes,inclusief notionele belastingsaftrek,op de schop.....

kijk,DAT is nu eens duidelijk zie..

Als de Waalse werkgeversorganisatie gelijkaardig denkt(en de kans daartoe is heel groot),dan is er een draagvlak...

Ik weet het,het VBO,de typische vertegenwoordiger van de multinationals en hele grote bedrijven in ons land, zal NIET akkoord zijn,maar daar komt toch steeds minder werk-,en amper belastingsinkomsten-, uit....negeren maar
Anderzijds:
Citaat:
BRUSSEL - Veertig multinationals onder leiding van de voormalige topman van Janssen Pharmaceutica, Ajit Shetty, hekelen het doemdenken over België.
...
Het Forum voor Multinational Companies in Belgium (MCB-Forum), dat grote bedrijven als BASF, Bekaert, Delhaize en Johnson & Johnson onder zijn leden telt, vaart tegen die stroom in. Voorzitter Ajit Shetty noemt België zelfs ‘een heel aantrekkelijk land', al benadrukt ook hij dat de notionele intrestaftrek niet mag verdwijnen.
...
http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=AL3MUJCP
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 18:40   #3
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjampetter Bekijk bericht
Multinationals en heel grote bedrijven kunnen we missen als de pest.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 18:41   #4
wesley84
Partijlid
 
Geregistreerd: 7 september 2011
Berichten: 218
Standaard

Fantastisch, nu wil ik wel eens horen wat John Crombez hierop te zeggen heeft..
wesley84 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 18:41   #5
Cynara Cardunculus
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2011
Locatie: Marrakech aan 't Scheldt
Berichten: 9.999
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjampetter Bekijk bericht
Multinationals en heel grote bedrijven kunnen we missen als de pest.
yeps! laat ze maar naar de lageloonlanden vertrekken.

Onze KMO's kunnen dan met alle gemak failliet gaan en het personeel kan zich gaan bezatten in de café..... en kijk, er zullen minder café's failliet gaan.
Cynara Cardunculus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 18:48   #6
largo_w
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
largo_w's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 augustus 2006
Berichten: 17.805
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynara Cardunculus Bekijk bericht
yeps! laat ze maar naar de lageloonlanden vertrekken.

Onze KMO's kunnen dan met alle gemak failliet gaan en het personeel kan zich gaan bezatten in de café..... en kijk, er zullen minder café's failliet gaan.
Ze zullen ook niet vertrekken als het voorstel van VOKA er door komt. De N.I.A. mag weg... ALS de vennootschapsbelasting naar 20 gaat. Elke onderneming zal dat goed vinden. Maar die "als" is natuurlijk wel belangrijk.

Wat jullie beweren is ronduit belachelijk... die grote multinationals zorgen voor duizenden jobs in Vlaanderen het is dan ook absurd te doen alsof die mensen "maar moeten vertrekken".
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever terzake 15/09/2011
Dat is een valse redenering het is niet omdat je het gaat afmeten aan de wensen van een extremist dat je een goed akkoord hebt...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Maar franskiljons zijn alle Vlamingen die Frans praten om op te klimmen op de ladder of uit snobisme.
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 18:51   #7
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.858
Standaard

Om heel eerlijk te zijn.....ik geloof het verhaaltje niet dat we massaal de multinationals zouden verliezen wegens het afbouwen van de notionele belastingsaftrek.....

Er is ook nog LOKATIE,voor grote firma's die er belang bij hebben in de omgeving van de Europese Commissie te blijven plakken en zo...

Voor die multinationals voor wie loonkosten en andere kosten,naar hun denken,enigszins gecompenseerd worden door vrijwel geen effectief betaalde belastingen, moeten we onszelf afvragen of het zin heeft zelfs maar te proberen hen hier te houden.
Die gaan op een dag toch weg.Er is altijd wel ergens groener gras....that's life.....
Ik herinner er aan dat zelfs MET notionele aftrek een ganse generatie multinationals(zelfs van Belgische origine) vertrokken is of aan het afbouwen is...Er zijn andere redenen genoeg om dat te doen,de klanten bijvoorbeeld...

En vergeten we alstublieft nooit : "Eenvoudiger wetgeving betekent eenvoudiger administratie,betekent MINDER administratie...goedkopere adminstratie...
En heus niet alleen voor de overheid.

Laatst gewijzigd door kelt : 2 maart 2012 om 18:57.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 18:57   #8
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
Ze zullen ook niet vertrekken als het voorstel van VOKA er door komt. De N.I.A. mag weg... ALS de vennootschapsbelasting naar 20 gaat. Elke onderneming zal dat goed vinden. Maar die "als" is natuurlijk wel belangrijk.

Wat jullie beweren is ronduit belachelijk... die grote multinationals zorgen voor duizenden jobs in Vlaanderen het is dan ook absurd te doen alsof die mensen "maar moeten vertrekken".
En dat voorstel komt van VOKA? Met welke politieke partij worden die weer altijd gelinkt? Juist, ja! De 'baarlijke' duivels worden 'liefhebbende' knuffels??? Of hoe het op en ik-en-een-gij kan verkeren!!!
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 18:59   #9
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Om heel eerlijk te zijn.....ik geloof het verhaaltje niet dat we massaal de multinationals zouden verliezen wegens het afbouwen van de notionele belastingsaftrek.....

Er is ook nog LOKATIE,voor grote firma's die er belang bij hebben in de omgeving van de Europese Commissie te blijven plakken en zo...

Voor die multinationals voor wie loonkosten en andere kosten,naar hun denken,enigszins gecompenseerd worden door vrijwel geen effectief betaalde belastingen, moeten we onszelf afvragen of het zin heeft zelfs maar te proberen hen hier te houden.
Die gaan op een dag toch weg.Er is altijd wel ergens groener gras....that's life.....
Ik herinner er aan dat zelfs MET notionele aftrek een ganse generatie multinationals(zelfs van Belgische origine) vertrokken is of aan het afbouwen is...Er zijn andere redenen genoeg om dat te doen,de klanten bijvoorbeeld...

En vergeten we alstublieft nooit : "Eenvoudiger wetgeving betekent eenvoudiger administratie,betekent MINDER administratie...goedkopere adminstratie...
En heus niet alleen voor de overheid
.
Vooral die vereenvoudiging en de duidelijkheid zal de multinationals doen inzien dat ze er baat bij hebben.
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 19:05   #10
vrijevlaming
Banneling
 
 
vrijevlaming's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 7.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wesley84 Bekijk bericht
Fantastisch, nu wil ik wel eens horen wat John Crombez hierop te zeggen heeft..
"laten we een compromis maken: we schaffen de notionele intrestaftrek af, maar behouden het huidige belastingsniveau"

vrijevlaming is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 19:12   #11
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Voor wie wil weten wat het uiteindelijke resultaat is van de notionele intrestaftrek op onze economie en onze staatshuishouding wil ik graag nog eens verwijzen naar een zeeer interessant artikel vanuit Knack van de hand van rik van cauwelaert : http://www.knack.be/opinie/columns/r...4926017969.htm

Niemand zal alvast moeten roepen dat het van een linkiewinkie komt, of van een belgicist of iemand die in utopia leeft.

Al wat hij aanklaagt, is terecht. Dit systeem dient niet om als plaatsvervanger van de vroegere coordinatiecentra belastingontduiking op legale manier te organiseren. En zeker niet voor buitenlandse maatschappijen die hier nauwlijks activiteiten en werk hebben in ons land.

Dat bv pure vastgoedoperaties daarvan niet uitsgesloten zijn, is op uiterst pijnlijke wijze onder de aandacht gebracht met de affaire Rudy De Leeuw. Voor alle duidelijkheid : een pure schande.

Maar dat bedrijven als electrabel of Mital met miljarden winst zo goed als geen zak belastingen betalen is de billijkheid voorbij. Ver voorbij.

Zoals altijd pleit men hier voor eigen volk : het VBO vooral voor de grote spelers, Voka vooral voor de KMO's. Het goede is dat er tenminste nagedacht kan worden hoe men een oplossing kan uitwerken.

Puur afschaffen ? denk ik niet dat dat goed is. Multinationals houden niet van fiscaliteit a la carte en die om de paar jaar fundamenteel aangepast zou worden. Maar vennootschapsbelasting is niet alleen een zaak van de KMO met pakweg vijf man die geen tijd en geld kan steken in het uitkienen van een strategie om geen rotte cent belastingen te betalen.

Een lager maximum tarief, in ruil voor een afschaffing van het legioen van aftrekposten is een verstandig voorstel van Voka.

uiteraard zal dat voor een heel grote winstgevende vennootschap niet leuk zijn, want de praktijk is dat zij procentueel nu de laagste belastingen betalen;

Het zal zaak zijn om tussen twee uitersten een werkbaar compromis te vinden. Zoals altijd is dat het moeilijkste.

Puik werk van Voka dat ze niet in de slogan taal zijn blijven hangen, doch een werkzame piste voorstellen !
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 19:17   #12
peter1962
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 19 mei 2011
Locatie: Ronse
Berichten: 9.649
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bokkenreyder Bekijk bericht
En dat voorstel komt van VOKA? Met welke politieke partij worden die weer altijd gelinkt? Juist, ja! De 'baarlijke' duivels worden 'liefhebbende' knuffels??? Of hoe het op en ik-en-een-gij kan verkeren!!!
Ik ben zelfs zo wild enthousiast dat ik op het punt sta de familie in de auto te laden, en naar frituur 't Draakske te rijden

Nee serieus, voka levert een interessante denkpiste aan, en n-va zijn voorzitter gaat er prat op dat voka zijn baas is hee. Dus mag hij even mee van de loftrompetten genieten. Sympathiek van mij hee bokkenreyder
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 19:38   #13
Bokkenreyder
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bokkenreyder's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 maart 2011
Locatie: Limburg
Berichten: 15.112
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Ik ben zelfs zo wild enthousiast dat ik op het punt sta de familie in de auto te laden, en naar frituur 't Draakske te rijden

Nee serieus, voka levert een interessante denkpiste aan, en n-va zijn voorzitter gaat er prat op dat voka zijn baas is hee. Dus mag hij even mee van de loftrompetten genieten. Sympathiek van mij hee bokkenreyder
Niet doen, Peter! Allee, jij bent de 'contraarste' nog niet!! Ik begrijp wel dat aan dit voorstel nog wat 'geschaafd en 'afgewogen' zal moeten worden om het 'Belgisch' evenwichtig te maken. Alleen al de eenvoud die allerlei boekhoudkundige ingrepen en achterpoortjes sluit, is een enorm voordeel aan dit voorstel.
__________________
Als Raf je nog ooit op een taalfout wijst, dan kun je genieten van zijn eigen taalblunder op:
http://forum.politics.be/showthread....175318&page=23




Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Het (België) lijkt me een territorium van ideale schaalgrootte. ==> Bokkenreyder:
Bokkenreyder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 20:20   #14
wesley84
Partijlid
 
Geregistreerd: 7 september 2011
Berichten: 218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjampetter Bekijk bericht
Men zal wellicht met dit voorstel akkoord kunnen gaan.. en na de goedkeuring de vennootschapsbelasting verhogen tot 30% want iedereen moet toch bijdragen in verhouding met zijn vermogen.

Op de vakbonden zullen onze bestuurders wel kunnen rekenen.
"Verhogen tot 30%" ? Het is nu al 33.9% .. U vergeet ook de dividendbelasting als u gelden uit de onderneming wilt onttrekken.
wesley84 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 maart 2012, 20:40   #15
wesley84
Partijlid
 
Geregistreerd: 7 september 2011
Berichten: 218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door sjampetter Bekijk bericht
Ik bedoel... Na het afschaffen van de NIA van 20% terug naar 30%.
Als men dat doet is men echt een bananenstaat, in zo'n fiscale maatregelen is enige stabiliteit toch wel vereist.
wesley84 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be