Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2014
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2014 Alles over de regionale, federale en Europese verkiezingen van 2014

 
 
Discussietools
Oud 14 juni 2014, 14:48   #1
HRobin
Minister
 
HRobin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2011
Berichten: 3.424
Standaard Breaking news : Jan Becaus wordt senator!

... voor de N-VA

Artikel

Citaat:
Voormalig VRT-Journaalanker Jan Becaus wordt door de N-VA gecoöpteerd als senator. "Ik ben blij met deze kans. We moeten de omslag maken naar het confederalisme", zegt Becaus in een persmededeling. Ook Pol Van Den Driessche wordt door de N-VA naar de Senaat gestuurd.
__________________
Citaat:
In 1272, Muslims first invented the condom using a goat's lower intestine..
In 1873, the British somewhat refined this idea by taking it out of the goat first....
HRobin is offline  
Oud 14 juni 2014, 14:51   #2
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.040
Standaard

Het moet zijn dat hij zijn politieke mening nooit eerder heeft vertoond, want ik had er echt geen N-VA'er in gezien.
De VRT blijkbaar ook niet, want zijn afscheid van het Journaal werd uitgebreid gevierd.
Het zal een dikke streep door de rekening van veel centrum en linkse krachten zijn dat een nieuwsanker met een dergelijke authoriteit bij N-VA uitkomt, en uitdrukkelijk het confederalisme bepleit
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:02   #3
rub1615
Schepen
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 488
Standaard

Vooral jammer voor Jan Becaus. Die is zijn neutraal imago nu definitief kwijt. In de Senaat kan je sowieso niet veel betekenen. Dus waarom doet hij dat eigenlijk?


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
De VRT blijkbaar ook niet, want zijn afscheid van het Journaal werd uitgebreid gevierd.
En?

Ik wordt er beetje moe van dat de VRT blijft voorgesteld worden als 'rooie zender'.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 14 juni 2014 om 15:04.
rub1615 is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:02   #4
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Jammer dat het de senaat moet zijn, maar qua partijkeuze is het natuurlijk enkel maar bewonderenswaardig!
TheFourHorsemen is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:05   #5
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Vooral jammer voor Jan Becaus. Die is zijn neutraal imago nu definitief kwijt. In de Senaat kan je sowieso niet veel betekenen. Dus waarom doet hij dat eigenlijk?
"Neutraal imago". Moet elke nieuwslezer dan blanco stemmen bij verkiezingen? Het is toch maar normaal dat men een politieke voorkeur heeft? Het is voor heel veel mensen een totale verrassing dat Jan Becaus voor N-VA heeft gekozen, dus hij heeft zich in ieder geval erg neutraal opgesteld tijdens zijn jaren als presentator.
TheFourHorsemen is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:06   #6
rub1615
Schepen
 
Geregistreerd: 16 februari 2005
Berichten: 488
Standaard

^^Er bestaat stemgeheim in dit land. Neutraal imago is niet hetzelfde als geen mening hebben. Het betekent slechts dat die mening niet uitgedragen moet worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Het zal een dikke streep door de rekening van veel centrum en linkse krachten zijn dat een nieuwsanker met een dergelijke authoriteit bij N-VA uitkomt, en uitdrukkelijk het confederalisme bepleit
Eigenlijk heeft Jan Becaus helemaal geen autoriteit omdat hij nooit zijn mening mocht zeggen. Jan Becaus is enkel bekend omdat hij het nieuws bracht, en natuurlijk omwille van zijn uitspraak van het Engels.

Laatst gewijzigd door rub1615 : 14 juni 2014 om 15:07.
rub1615 is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:09   #7
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Vooral jammer voor Jan Becaus. Die is zijn neutraal imago nu definitief kwijt. In de Senaat kan je sowieso niet veel betekenen. Dus waarom doet hij dat eigenlijk?
Waarom zou hij nog een neutraal imago moeten koesteren?
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:10   #8
Zeus
Europees Commissaris
 
Zeus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 oktober 2012
Locatie: het beloftevolle land
Berichten: 6.875
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Vooral jammer voor Jan Becaus. Die is zijn neutraal imago nu definitief kwijt. In de Senaat kan je sowieso niet veel betekenen. Dus waarom doet hij dat eigenlijk?
Geld. Duh.
__________________
Bart De Wever: "De enige bijdrage die de Vlaamse Beweging vandaag nog kan leveren aan een onafhankelijk Vlaanderen, is ophouden te bestaan"
Jan Jambon: "Les transferts Nord-Sud, ça nous aide juste pour le marketing. Mais en fait, ça ne nous intéresse pas"
Bourgeois: "onafhankelijkheid is iets uit de 19de eeuw"
Zeus is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:14   #9
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
... voor de N-VA

Artikel
Hoe?
Heeft iedere VRT-journalist dan geen rode partijkaart meer??
Another Jack is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:19   #10
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Het is voor heel veel mensen een totale verrassing dat Jan Becaus voor N-VA heeft gekozen, dus hij heeft zich in ieder geval erg neutraal opgesteld tijdens zijn jaren als presentator.
Een totale verrassing is dat nu ook weer niet. Hij stamt uit de tijd dat een partijkaart bij de BRT nog belangrijk was en ik schatte hem altijd, vanwege zijn kennis van de katholieke gebruiken en instituten, in als iemand van de christen-democratie. Dat hij Vlaamsgezind is verrast mij evenmin: er schuilt iets Davidsfondsachtigs in Becaus, iets van een uit de Vlaamse klei gebakken schoolmeester.

Sociaal-economisch schat ik hem echter linkser in en ik kan me moeilijk voorstellen dat de monarchiekenner Becaus een rabiate republikein zou zijn. Wie weet wat er nog allemaal aan het licht komt?

Het is hoe dan ook een moedige keuze. Hij zal heel wat van zijn fans verliezen.
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:20   #11
Demper
Secretaris-Generaal VN
 
Demper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2009
Berichten: 40.872
Standaard

__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Demper heeft gelijk.
Demper is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:21   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Vooral jammer voor Jan Becaus. Die is zijn neutraal imago nu definitief kwijt. In de Senaat kan je sowieso niet veel betekenen. Dus waarom doet hij dat eigenlijk?




En?

Ik wordt er beetje moe van dat de VRT blijft voorgesteld worden als 'rooie zender'.
http://www.standaard.be/cnt/dmf20140614_01140729

LETTERLIJK. ‘Waarom ik toetreed tot de N-VA’


Citaat:
Kersvers senator Jan Becaus is momenteel niet bereikbaar voor commentaar wegens een verblijf in het buitenland. Daarom schreef hij deze motivatiebrief om zijn verrassende keuze voor N-VA toe te lichten.

‘Ik ben op politiek vlak vermoedelijk de minst geprofileerde persoon in het koninkrijk. Van nature kan ik zeer moeilijk in onmin leven, ik ben te veel gesteld op harmonie en evenwicht. Eigenlijk ben ik van kop tot teen een consensusfiguur.’

‘Vandaar dat ik de aanbiedingen om op een verkiesbare plaats naar de verkiezingen te trekken altijd vriendelijk heb afgewezen. Bovendien vind ik het onkies dat kandidaten die zich al jaren hebben ingezet voor de partij, steevast het onderspit moeten delven tegen ‘een bekend gezicht’.’

‘Maar vergis u niet. Ik heb wel degelijk een politieke overtuiging. Negenentwintig jaar lang heb ik die beroepshalve voor mezelf gehouden, en ik heb daar nooit een probleem van gemaakt. Ik ben nu met pensioen als journalist. Maar dat wil geenszins zeggen dat ik mij buiten de samenleving plaats. Ik kan en wil een waardevolle bijdrage leveren tot het maatschappelijke debat.’

‘Ik ben nu ongebonden. Dat betekent dat ik mij ook actief kan engageren voor de partij die al langer mijn voorkeur wegdraagt. En ik wil mijn politieke mening ook publiek verdedigen. Daarom heb ik mij kandidaat gesteld voor coöptatie in de Senaat.’

‘Ik maak er geen geheim van. Het ware beter geweest indien de eerste kamer bij de zesde staatshervorming was afgeschaft. Dat zou de belastingbetaler veel geld hebben bespaard. Maar de partijen van de vorige regering hebben ervoor gekozen om het cenakel te behouden. Ik kan dat alleen maar betreuren, maar het is nu eenmaal zo.’

‘Zoals ik het begrepen heb, wil de nieuwe Senaat vooral nadenken over de politieke structuren van dit land. Ze wil een reflectiekamer zijn, waarin de gemeenschappen zich bezinnen over de institutionele toekomst. Dat is een lovenswaardige opdracht waaraan ik graag wil meewerken.’

‘Ik heb in mijn leven België ingrijpend zien veranderen, van een negentiende-eeuwse unitaire natiestaat tot een federaal land. Maar het werk is bijlange niet af. Door de voortschrijdende federalisering is België geëvolueerd van twee gemeenschappen naar twee democratieën: een Vlaamse en een Franstalige. Elk met haar eigen partijen, media, sociale consensus en politieke instellingen. Een realiteit die versterkt wordt door de tegengestelde visies op het sociaal-economische vlak.’

‘Dat is niet alleen onbetaalbaar, het levert ons ook nog eens een torenhoge belastingdruk op en ondergraaft de basis van ons sociale systeem. We hebben nood aan ingrijpende hervormingen. Het is incorrect dat het zwaartepunt na de zesde staatshervorming is verschoven naar de deelstaten. De federale begroting is nog altijd veruit de grootste, sociale zekerheid inbegrepen.’

‘De bestuurlijke en fiscale ontvoogding van de deelstaten moet en zal daarom blijven doorgaan. We moeten de omslag maken naar het confederalisme. Daar is geen ontkomen aan. Ik zou het als een voorrecht beschouwen mocht ik aan de vormgeving van dat proces mijn bescheiden bijdrage kunnen leveren.’

Jan Becaus

14 juni 2014
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:24   #13
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HRobin Bekijk bericht
... voor de N-VA

Artikel
Wat een overwinning.
Henri1 is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:24   #14
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.189
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Hoe?
Heeft iedere VRT-journalist dan geen rode partijkaart meer??
De meer intelligenten onder hen, hebben die kaart ingeruild inmiddels.


Maar wat ik eigenlijk wou zeggen:
Dit moet steken bij de politieke concurrenten !!

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:25   #15
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Waarom is Becaus eigenlijk niet op een lijst gaan staan? Schrik voor de confrontatie met de kiezer?
Den Duisteren Duikboot is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:26   #16
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De meer intelligenten onder hen, hebben die kaart ingeruild inmiddels.


Maar wat ik eigenlijk wou zeggen:
Dit moet steken bij de politieke concurrenten !!

.
Ik wou eigenlijk zeggen, jullie maken sinds jaren gewoon deel uit het "regime".

Laatst gewijzigd door Another Jack : 14 juni 2014 om 15:27.
Another Jack is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:27   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Waarom is Becaus eigenlijk niet op een lijst gaan staan? Schrik voor de confrontatie met de kiezer?
Hij geraakt liever via de achterdeur binnen en hoeft dan op een lijst geen confrontatie met Bracke te vrezen.
Henri1 is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:35   #18
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Een totale verrassing is dat nu ook weer niet. Hij stamt uit de tijd dat een partijkaart bij de BRT nog belangrijk was en ik schatte hem altijd, vanwege zijn kennis van de katholieke gebruiken en instituten, in als iemand van de christen-democratie. Dat hij Vlaamsgezind is verrast mij evenmin: er schuilt iets Davidsfondsachtigs in Becaus, iets van een uit de Vlaamse klei gebakken schoolmeester.

Sociaal-economisch schat ik hem echter linkser in en ik kan me moeilijk voorstellen dat de monarchiekenner Becaus een rabiate republikein zou zijn. Wie weet wat er nog allemaal aan het licht komt?

Het is hoe dan ook een moedige keuze. Hij zal heel wat van zijn fans verliezen.
Ik dacht zelf hij een CD&V kiezer zou zijn. Het vlaamsgezinde had ik niet verwacht. Maar als je de reacties op de sociale media bekijkt, blijkt toch wel duidelijk dat het voor veel mensen wél een verrassing was.
TheFourHorsemen is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:36   #19
Thuleander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Thuleander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 oktober 2013
Berichten: 10.570
Standaard

Eau jee.
Is die brave Jan Becaus ook al overgelopen naar the dark side.

Who's next?

Martine Tanghe?
Thuleander is offline  
Oud 14 juni 2014, 15:39   #20
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.040
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rub1615 Bekijk bericht
Eigenlijk heeft Jan Becaus helemaal geen autoriteit omdat hij nooit zijn mening mocht zeggen. Jan Becaus is enkel bekend omdat hij het nieuws bracht, en natuurlijk omwille van zijn uitspraak van het Engels.
Zoals steeds begint de verloochening de dag dat iemand naar N-VA gaat, vantevoren was het een fantastische persoon, door velen geliefd en bewonderd.
Van zodra hij weggaat, worden plots alle mogelijke negatieve kantjes in de verf gezet.
Straks zullen ex-collega's zich plots herinneren dat hij 'al jaren' xyz was/deed.
Nochtans zal hem dat al die jaren niet belet hebben om voor de VRT te werken.
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be