Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Ben je bereid om 10km/u trager te rijden voor het milieu?
Ja 5 13,51%
Nee 32 86,49%
Aantal stemmers: 37. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2009, 15:01   #21
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het punt is: is dat dan zo?
Volgens mij wel.
Ik noteer altijd mijn verbruik bij elke tankbeurt, en sedert er op mijn reisweg een aantal wegen van 90 naar 70 is gebracht is mijn gemiddeld verbruik een paar procenten gedaald.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 00:53   #22
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Volgens mij wel.
Ik noteer altijd mijn verbruik bij elke tankbeurt, en sedert er op mijn reisweg een aantal wegen van 90 naar 70 is gebracht is mijn gemiddeld verbruik een paar procenten gedaald.
De vraag is hoeveel mensen door jouw rijgedrag juist meer gaan verbruiken omdat ze voortdurend moeten remmen voor jou en dan weer aantrekken om jou voorbij te steken.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 07:21   #23
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
De vraag is hoeveel mensen door jouw rijgedrag juist meer gaan verbruiken omdat ze voortdurend moeten remmen voor jou en dan weer aantrekken om jou voorbij te steken.
Als ze zich aan de regels houden moeten ze helemaal niet remmen.
En ze moeten mij ook niet inhalen.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 10:43   #24
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Als ze zich aan de regels houden moeten ze helemaal niet remmen.
En ze moeten mij ook niet inhalen.
Dat is heel naief. De werkelijkheid is anders.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 16:35   #25
forzaflandria
Parlementslid
 
forzaflandria's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2008
Locatie: Overzees Vlaanderen
Berichten: 1.860
Standaard

Overal 20 per uur rijden?
Nee, bedankt. Trouwens, ik denk niet dat 'trager rijden' op zich het milieu helpt. Ook de soort brandstof telt (dus liever hybride rijden) en de rijstijl - liever aan een consequente snelheid dan voortdurend optrekken en afremmen - wat natuurlijk niet altijd kan.
forzaflandria is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 19:47   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
De werkelijkheid is anders.
Inderdaad.

Wat me dikwijls op Vlaamse wegen opvalt is dat een zeker aantal %-autobestuurders de wegcode niet kennen (of niet opletten), en niet weten dat een snelheidsbeperking aangeduid door een C43 vervalt aan elk kruispunt(je) hoe onbenullig dat zijwegje ook is, zelfs een onverharde weg (aardeweg, pad) kan(indien niet privaat) een openbare weg zijn en vormt een kruispunt. (zie bepalingen in ref onderaan)

Dus het gebeurt regelmatig dat ik 60-70 kmh-rijders voor me heb (bij een opgeheven 70 kmh-beperking), die niet weten dat ze dan de algemene 90 kmh mogen, omdat ze een (verdekt) T-kruispuntje voorbij gereden zijn;
- een C43 moet immers aan elk kp(tje) herhaald worden voor geldig te blijven.
- een C45 of C46 (opheffing C43) gaan ze uitsluitend zetten als er geen kruispunten zijn.

En niet alleen ik, dus nog vele volgers, gaan die onwetende 60-70 kmh-rijders soms inhalen, en soms valt de onwetende zijne cent nooit, zelfs na vele kilometers niet.

@ ribke heeft daar dus een punt betreft zijn vraag of de verbruiksmindering in de praktische werkelijkheid zou werken;
ook - volgens mij - omdat 70 kmh op vele ex-90-wegen amper draagvlak heeft in ´t algemeen.
Objectieve snelheidsmetingen bewijzen dit, na 30 kmh heeft procentueel gemeten "de 70 kmh" het minste draagvlak, per kmh teveel heeft "de 70" zelfs het minste draagvlak van alle; dus ook "geldige 70 kmh" gaat meer inhaalbewegingen "provoceren" tussen personenwagens als de vroegere 90 kmh die nog steeds zeer veel draagvlak geniet (citaat en bron onderaan: gemiddelde snelheid en V85).

Citaat:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art68

C43 : Vanaf het verkeersbord tot het volgend kruispunt, verbod te rijden met een grotere snelheid dan deze die is aangeduid.
Een C45 = einde snelheidsbeperking of C46 = alle plaatselijke verbodsbepalingen staat pas als het (snelheids)verbodsbord niet bij een kp opgeheven wordt, volgens de plaatsingsvoorwaarden.
Citaat:
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=11&node=art9#C45
9.10. Verkeersbord C45. Einde van de snelheidsbeperking opgelegd door het verkeersbord C43.

Dit verkeersbord wordt slechts geplaatst indien het einde van het verbod niet samenvalt met een kruispunt.
Het mag vervangen worden door het verkeersbord C46.
9.11. Verkeersbord C46. Einde van alle plaatselijke verbodsbepalingen opgelegd aan de voertuigen in beweging.

Dit verkeersbord mag slechts gebruikt worden om een einde te maken aan de verbodsbepalingen voorgeschreven door de verkeersborden C33, C35, C39 en C43 en uitsluitend wanneer het einde van het verbod niet samenvalt met een kruispunt of een toegang tot een autosnelweg.
Citaat:
Artikel 2: Bepalingen

2.1. "Rijbaan" : het deel van de openbare weg dat voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.

2.5. "Pad" : een smalle openbare weg die alleen het verkeer toelaat van voetgangers en van voertuigen die geen bredere dan de voor voetgangers vereiste ruimte, nodig hebben.
2.6. "Aardeweg" : een openbare weg die breder is dan een pad en die niet voor het voertuigenverkeer in het algemeen is ingericht.
De aardeweg verliest zijn hoedanigheid niet zo hij enkel bij zijn aansluiting met een andere openbare weg het uitzicht van een rijbaan heeft.
2.9. "Kruispunt" : de plaats waar twee of meer openbare wegen samenlopen.
http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art2
Citaat:
http://www.fcvv.be/Docs/Groups/FCVV%...heid%20DEF.pdf pagina 9 van 19
2.4. Gedrag van de weggebruikers

Het BIVV ontwikkelde in 2002 een methodologie voor de uitvoering van snelheidsmetingen.

Het gaat hier om objectieve metingen die moeten toelaten de door de Staten-Generaal voorgestelde indicatoren (gemiddelde snelheid, v85, percentage voertuigen dat de snelheidslimiet met meer dan 10km/u overschrijdt) te meten.

Gemiddelde snelheid
Doelstelling SGVV (personenwagens): daling gemiddelde snelheid met 5 km/u in 2008

Snelheidslimiet|vgem 2003|vgem 2004|vgem 2005|verschil
30 km/u | 38 km/u | 36 km/u | 35 km/u | - 3 km/u
50 km/u | 54 km/u | 51 km/u | 50 km/u | - 4 km/u
70 km/u | 77 km/u | 78 km/u | 75 km/u | - 2 km/u
90 km/u | 94 km/u | 88 km/u| 89 km/u| - 5 km/u
120 km/u| Geen meetresultaten beschikbaar

Mogelijk wordt deze doelstelling zonder veel problemen gehaald, maar vooral wat 30 km/u en 70 km/u wegen betreft kan dit resultaat moeilijk bevredigend genoemd worden.
Bij vergelijking tussen de gewesten valt op dat de gemiddelde snelheid in Wallonië in de verschillende snelheidscategorieën hoger (circa 5 km/u) ligt dan in Vlaanderen en Brussel.

V85
Doelstelling SGVV (personenwagens): v85 niet hoger dan snelheidslimiet + 5km/u in 2008.
Snelheidslimiet v85 2003 v85 2004 v85 2005 Verschil met limiet
30 km/u 47 km/u 44 km/u 43 km/u + 13 km/u
50 km/u 65 km/u 62 km/u 61 km/u + 11 km/u
70 km/u 89 km/u 91 km/u 86 km/u + 16 km/u
90 km/u 109 km/u 102 km/u 102 km/u + 12 km/u
120 km/u Geen meetresultaten beschikbaar

De v85 wordt wel eens beschouwd als een indicator voor de acceptatiegraad voor bepaalde snelheidslimieten. In principe zouden dan enkel bewuste snelheidovertreders sneller mogen rijden dan de v85 . De ‘realistische’ doelstelling van de SGVV wordt voorlopig in geen enkele snelheidscategorie gehaald.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2009 om 20:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2009, 23:14   #27
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rikbe Bekijk bericht
Dat is heel naief. De werkelijkheid is anders.
Nee hoor.
De meeste mensen blijven achter mij rijden (8/10) of zo.
Het is slechts een beperkte groep (2/10) die het nodig vindt om me in te halen.

Het is dan hun verantwoordelijkheid dat ze daarbij dan meer verbruiken.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2009, 03:13   #28
rikbe
Europees Commissaris
 
rikbe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2006
Locatie: Vlaanderen/Jutland
Berichten: 7.098
Stuur een bericht via Skype™ naar rikbe
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Nee hoor.
De meeste mensen blijven achter mij rijden (8/10) of zo.
Het is slechts een beperkte groep (2/10) die het nodig vindt om me in te halen.

Het is dan hun verantwoordelijkheid dat ze daarbij dan meer verbruiken.
Ik steek ook niet voor als de chauffeur in de wagen voor mij denkt dat de stippellijn iets is dat aanduidt waar rijden het veiligst is: in het midden van de weg.

Natuurlijk is het mijn verantwoordelijkheid als ik meer verbruik: daar betaal ik ook voor.
__________________
Zonder O2, geen dierlijk leven. Zonder CO2, geen leven.
"The reason people use a crucifix against vampires is that vampires are allergic to bullshit." - Richard Pryor
rikbe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 21:42   #29
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Volgens mij wel.
Ik noteer altijd mijn verbruik bij elke tankbeurt, en sedert er op mijn reisweg een aantal wegen van 90 naar 70 is gebracht is mijn gemiddeld verbruik een paar procenten gedaald.
Ik volg mijn verbruik net zoals u tankbeurt per tankbeurt op.
Ik zie het niet maar stel nu nog dat het gaat over een verbruikswinst van enkele procenten, is dat dan relevant? Doet dat er wat toe? Als het autoverkeer dan niet 10% van de CO2 emissie vertegenwoordigt maar slechts 9,95%, is dat dan de moeite waard?
Ik denk het niet.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2009, 22:28   #30
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als ge voldoende kilometers doet is daar helemaal niets mis mee, maar wel liefst minstens een euro 5-diesel.

Ik heb ook nog een turbodiesel 90 pk daar wordt + 35.000 km/j mee gereden.

De gemiddelde belg haalt nauwelijks 15.000 km/j, en de nieuw ingeschreven diesels ligt bij + 80 % en stijgend, ook dankzij stimulerende CO2-subsidies, men moet al zot zijn om cadeau´s tot 3280 € (105g/km) niet te willen;
de verdieseling van het Be voertuigenpark gaat maar lustig voort, al meer als 60% zijn dieselpw.
Natuurlijk ook door de goedkope diesel aan de pomp door de lagere accijnzen, naast het lagere verbruik natuurlijk. Dat compenseert vlotjes de nadelen van de diesel...
Wat zijn dan die nadelen? En heb je daar ook een cijfers over?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 01:52   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Wat zijn dan die nadelen? En heb je daar ook een cijfers over?
Bedoelt ge fijnstof* ? (door PM en NOx) ; of bedoelt ge technisch of de prijs of .. ?

Heeft Vlaanderen dan geen fijnstofprobleem* ?

Citaat:
http://www.milieudefensie.nl/verkeer...aliteit/feiten
3) Heeft Nederland de ongezondste lucht van Europa?

Misschien is het in België nog iets ongezonder, maar in dat geval staat Nederland zeker op nummer twee. Satellietbeelden van stikstofdioxide in de lucht en berekeningen van de uitstoot van fijnstof wijzen dat uit.
...


http://knack.rnews.be/nieuws/belgie/...icle31776.html
http://jsp.vlaamsparlement.be/websit...rg/515890.html

Laatst gewijzigd door Micele : 6 december 2009 om 01:54.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 02:00   #32
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Bedoelt ge fijnstof* ? (door PM en NOx) ; of bedoelt ge technisch of de prijs of .. ?

Heeft Vlaanderen dan geen fijnstofprobleem* ?




http://knack.rnews.be/nieuws/belgie/...icle31776.html
http://jsp.vlaamsparlement.be/websit...rg/515890.html
Rijnland Westfalen, 2/3 van Nederland en (het gewest) Vlaanderen hebben wel een probleem ja...
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 02:16   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Rijnland Westfalen, 2/3 van Nederland en (het gewest) Vlaanderen hebben wel een probleem ja...
En welk land is de absolute recordhouder van dieselpersonenwagens, en van huisverwarming op diesel ?

1 vb:
-In Nederland zijn 25% vh totaal personenwagens dieselpersonenwagens en die zijn voor ca. 30 % verantwoordelijk voor alle fijnstofemissies.
Een diesel loont zich in NL pas vanaf 40.000 km/jaar.

-In Be is 60% vh totaal personenwagens een dieselpersonenwagen die zijn voor xx % verantwoordelijk voor alle fijnstofemissies.
Een diesel loont zich in Be al vanaf 15.000 km/jaar, en met de CO2 subsidies van 15% en 3 % mss al vanaf 10.000 km/jaar.

- NRW moet ik nog nachecken, ligt zowat tussen de twee in qua procenten, maar die hebben alleszins het hoogste aandeel aan dieselpw mét roetfilter (belonende verkeerstaks naargelang euronorm, en die de diesel fel benadeelt tov de benzine en CNG/LPG, de dieselprijs (accijns) is ook 15 cent duurder als in Be.

Natuurlijk waait het wat heen en weer ook van verdere streken, maar bij inversie is het windstil, en heeft Vlaanderen of Be regelmatig smogalarm door fijnstof. NL en NRW denken anders over die maatregelen en grenswaarden.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Inversielaag

Laatst gewijzigd door Micele : 6 december 2009 om 02:20.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 09:27   #34
hotschizodiscocop
Staatssecretaris
 
hotschizodiscocop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2007
Berichten: 2.945
Standaard

Ik zou het graag willen geloven.
hotschizodiscocop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 10:08   #35
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Ik volg mijn verbruik net zoals u tankbeurt per tankbeurt op.
Ik zie het niet maar stel nu nog dat het gaat over een verbruikswinst van enkele procenten, is dat dan relevant? Doet dat er wat toe? Als het autoverkeer dan niet 10% van de CO2 emissie vertegenwoordigt maar slechts 9,95%, is dat dan de moeite waard?
Ik denk het niet.
Dat is dan weer een andere discussie, maar je stelde een vraag en ik gaf je een antwoord.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 december 2009, 11:03   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.234
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop Bekijk bericht
Ik zou het graag willen geloven.
Gewoon wat surfen, en de cijfers vind je wel.

even stukje voordoen.

Citaat:
woensdag 04 maart 2009 Bron: Belga
Diesel rijden is in Nederland voor consumenten en leaserijders nauwelijks meer rendabel. Het omslagpunt waarop diesel goedkoper wordt dan benzine is in één jaar tijd bijna verdubbeld. Benzine wordt pas duurder vanaf 45.000 km per jaar.
Dankzij het niet bevoordelen van dieselauto´s rijdt nu maar 1/4 van wagenpark Nederland met een dieselauto.
Citaat:
Steeds meer auto’s op diesel
Het aantal motorvoertuigen in Nederland is in vier jaar tijd met 10 procent toegenomen tot bijna 8 miljoen op 1 januari 2004. Vooral dieselauto’s zijn bezig met een geleidelijke opmars. Inmiddels rijdt een kwart van alle auto’s op diesel. Het aantal voertuigen in zakelijk bezit steeg met 15 procent en particulier bezit met 9 procent
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/...04-1527-wm.htm
Citaat:
http://nm-magazine.nl/archives/luchtkwaliteit

Feiten over fijn stof

Fijn stof leidt tot vroegtijdige sterfte. Als gevolg van kortdurende blootstelling ondervinden jaarlijks enige duizenden mensen een geringe levensduurverkorting. Er zijn aanwijzingen dat het effect van langdurige blootstelling veel groter is.

Uit metingen van het Landelijk Meetnet Luchtkwaliteit blijkt dat grenswaarden van fijn stof op grote schaal worden overschreden.
De luchtkwaliteit voor fijn stof is in Nederland in de afgelopen tien jaar met 25% verbeterd.

Luchtconcentraties in Nederland zijn voor 15% toe te schrijven aan binnenlandse, door de mens veroorzaakte emissies. De buitenlandse bijdrage is circa twee keer zo hoog. De rest is afkomstig van natuurlijke bronnen (zoals zeezout en bodemstof) of is onbekend.

Nederland behoort in Europa tot de grootste emittenten per oppervlakte-eenheid. Hierdoor is Nederland netto-exporteur van fijn stof: onze export is driemaal zo hoog als de import vanuit het buitenland.

Van de Nederlandse emissies is verkeer (vooral afkomstig van diesel) met circa 40% de belangrijkste. Opvallende bronnen, maar relatief minder belangrijk, zijn autobandenslijtage en stal-emissies van de landbouw.

Bron: ‘Fijn stof nader bekeken’, Milieu- en Natuurplanbureau en het
Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, 8 augustus 2005
Citaat:
http://statbel.fgov.be/nl/statistiek...park/index.jsp

Op 1 augustus van het jaar + evolutie 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 Evolutie 2009/2008
Totaal voertuigenpark (met inbegrip van motorrijwielen
5.980.429 6.071.825 6.158.742 6.251.428 6.362.161 6.482.033 6.574.789 +1,4%
Personenwagens 4.820.868 4.874.426 4.918.544 4.976.286 5.048.723 5.130.578 5.192.566 +1,2%
- rijdend op benzine 2.557.100 2.489.629 2.422.338 2.330.471 2.247.799 2.161.807 2.092.472 -3,2%
- rijdend op diesel 2.173.718 2.300.504 2.416.818 2.570.671 2.730.958 2.903.238 3.038.521 +4,7%
- rijdend op gas 71.014 65.291 60.413 56.189 51.026 46.587 42.485 -8,8%
- met elektrische motor 51 30 22 13 8 10 10 =
- niet nader bepaald 18.985 18.972 18.953 18.942 18.932 18.936 19.078 +0,7%

Op 1 augustus van het jaar (vervolg) 1977 1987 1997 1998 ...
Totaal voertuigenpark (met inbegrip van motorrijwielen 3.315.071 4.158.127 5.340.996 5.454.056
Personenwagens 2.773.344 3.497.818 4.415.343 4.491.734
- rijdend op benzine 2.595.302 2.682.730 2.814.737 2.783.825
- rijdend op diesel: 114.622 696.791 1.541.388 1.643.392
Fijnstofuitstoot per personenkilometer: http://forum.politics.be/showthread.php?t=125987

Citaat:
http://www.tmleuven.be/project/autoe...berichtdef.pdf
Fijn stof in Vlaanderen; gezondheidseffecten,
oorsprong en reductiemaatregelen
• Fijn stof kost de Vlaming tot 3 gezonde levensjaren.
• Vlaanderen zal ook in de toekomst moeite hebben om aan de Europese fijnstof normen te voldoen.
• Verkeer zorgt voor één derde van de Vlaamse fijn stof emissies.
• Maar fijn stof kent geen grenzen. Veel fijn stof waait aan uit het buitenland en Vlaams fijn stof waait naar het buitenland. Afhankelijk van locatie en weersomstandigheden, is 5 tot 30% van het fijn stof in de Vlaamse lucht afkomstig van verkeer in Vlaanderen.
• Als alle Europese dieselauto’s vervangen zouden worden door dieselauto’s
met roetfilter, zou de Vlaamse lucht 10% minder fijn stof bevatten.
• Het belang van niet uitlaat-emissies van verkeer zoals slijtage van banden,
wegdek en remmen, wordt steeds belangrijker.
...
Figuur 1: Gemiddelde fijn stof emissie per personenkm (TREMOVE, EMMOSS, MIRA2006, eigen
berekeningen) ...

- de dieselauto stoot ca. 35-maal meer fijnstof uit als een benzineauto per personenkm .

- de nieuwe/modernste dieselauto´s (euro 5) ca 5-maal meer als een benzineauto per personenkm .

- een klassieke dieselbus stoot ca. 18-maal meer fijnstof uit als een benzineauto per PERSONENKM !

- de nieuwste dieselbussen Euro 5 (zijn die er al ?) stoot nog altijd 3-maal meer fijnstof uit als ´n benzineauto per PERSONENKM !

- enkel een CNG-bus kan de benzineauto evenaren ! (fijnstof uitlaat)

- CNG-auto ?
EU richtlijnen voor het beperken van dieselroet bestaan officieel vanaf 1988.

Duitsland heeft zolang niet gewacht, en voerde hun verkeerstaks (KFZ-steuer) naargelang emissies reeds 1985 in.
http://de.wikipedia.org/wiki/Kraftfa...land)#Historie

Belgie subsidieert lustig verder de dieselpersonenwagens via de goedkope diesel (accijns) tov de buurlanden. (het verschil in Be-verkeerstaks diesel-benzine is al sinds 1 jan 2008 volledig afgeschaft, daarvoor in stappen);
en nog eens extra via de CO2-uitstoot (respect 3 % en 15% korting op aankoopprijs, bovengrens 3280 €) waarvoor net de dieselwagens (95%) in aanmerking komen naast enkele benzine-hybrides.

Diesel-<> Benzine-prijzen Europa:
http://www.avd.de/startseite/service...selkraftstoff/ Be-diesel: - 6ct onder EU-gemiddelde
http://www.avd.de/startseite/service...perkraftstoff/ Be-benzine: + 14 cent boven EU-gemiddelde

Laatst gewijzigd door Micele : 6 december 2009 om 11:33.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:38   #37
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Daar gaat het niet over.
Het gaat om het feit dat een meerderheid best wel inziet dat trager rijden veiliger is en ze het er voor over hebben trager te rijden.



Die infrastructuur kan je moeilijk met de Belgische vergelijken.
Het netwerk is er veel minder intensief.
Weet niet hé, de overgrote meerdeheid van de mensen die op je enquete stemmen willen niet trager rijden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:38   #38
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
dat is afhankelijk van kilometers... een dieselwagen in de stad doet haast geen noemenswaardige km's maar is veel vervuilender dan zou je daarmee van aken naar oostende hebben gereden.
Diesels worden ook met de dag beter en minder vervuilend.
Uw betoog lijkt dus nergens op.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:39   #39
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Tien kilometer trager rijden zal zich vertalen in een lager brandstofverbruik. Dus, dan heb je al voordeel.
Ik wil wel wat meer verbruiken als ik daardoor sneller op mijn bestemming geraak.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2009, 14:42   #40
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Als ge voldoende kilometers doet is daar helemaal niets mis mee, maar wel liefst minstens een euro 5-diesel.

Ik heb ook nog een turbodiesel 90 pk daar wordt + 35.000 km/j mee gereden.

De gemiddelde belg haalt nauwelijks 15.000 km/j, en de nieuw ingeschreven diesels ligt bij + 80 % en stijgend, ook dankzij stimulerende CO2-subsidies, men moet al zot zijn om cadeau´s tot 3280 € (105g/km) niet te willen;
de verdieseling van het Be voertuigenpark gaat maar lustig voort, al meer als 60% zijn dieselpw.
Natuurlijk ook door de goedkope diesel aan de pomp door de lagere accijnzen, naast het lagere verbruik natuurlijk. Dat compenseert vlotjes de nadelen van de diesel...
België is altijd al een diesel land geweest.
In Duitsland zitten dieselwagens ook in de lift. Minder dan bij ons omdat disel en benzine weinig prijsverschil per Liter opleveren.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:47.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be