Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 oktober 2007, 22:57   #1
PAJOT
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 juni 2003
Berichten: 6.792
Standaard kinderen gewaarschuwd voor film van Al Gore

Citaat:
Scholen moeten kinderen waarschuwen dat Al Gore's film 'An Inconvenient Truth' partijdig is en de kinderen duidelijk maken dat ze niet het gedachtengoed uit de film over hoeven te nemen, aldus de Britse Hoge Raad.

Rechter Justice Burton moet nog met een uitspraak komen, maar hij heeft zich al laten ontvallen dat hij zou zeggen dat de film ' visies van een politieke partij promoot'. Dit betekent dat leerkrachten leerlingen moeten waarschuwen dat er ook andere opvattingen over klimaatverandering zijn, en dat ze de ideeën uit de film niet over hoeven te nemen. Tot een verbod zal het niet komen.

De kwestie is aangekaart door Stewart Dimmock, een Britse huisvader die vindt dat de overheid zich met het vertonen van de film in de klas schuldig maakt aan het hersenspoelen van kinderen met propaganda. Volgens hem is de film niet geschikt voor scholen omdat deze een politiek standpunt verkondigt, verschillende ernstige wetenschappelijke onjuistheden bevat evenals 'sentimentele rotzooi'. Hij wil dat de film, die in februari naar 3500 scholen was verstuurd, verboden wordt. HLN
Ik huiver als ik lees dat kinderen (en dan heb ik het over kinderen (geen jongeren van +16 ) verplicht worden om valse informatie te slikken die hen op geen enkele wijze helpt op de weg naar volwassenheid.

Het doet me denken aan totalitaire regimes waar verlichte despoten bepalen hoe je moet denken.

Er is echter nog een ander aspect. Kinderen hoeven in hun kindertijd absoluut niet belast te worden met problemen waar ze wakker van kunnen liggen.

Ze rampscenario's verkopen is ronduit misdadig. Ze moeten onbezorgd kind kunnen zijn.

Die Engelse vader heeft het goed voor !
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 23:38   #2
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Kinderen hoeven in hun kindertijd absoluut niet belast te worden met problemen waar ze wakker van kunnen liggen.
Hierin heb je gelijk. Al de rest is larie en apekool, die net zo goed toepasbaar is voor ALLES wat in het onderwijs wordt gegeven.
Maar ja, sommige mensen zijn hier nogal selectief kritisch blijkbaar.

Ohja, ik wil wel eens weten waar de vader des huizes werkt ...

Er zijn trouwens al rond de drie topics over deze film opgestart. In allen heb ik gepost dat de argumenten van de rechter niet allemaal correct waren, met bronnen. Moet ik het nog eens voor je doen?
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 29 oktober 2007 om 23:40.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 23:45   #3
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Hierin heb je gelijk. Al de rest is larie en apekool, die net zo goed toepasbaar is voor ALLES wat in het onderwijs wordt gegeven.
Maar ja, sommige mensen zijn hier nogal selectief kritisch blijkbaar.
Wel Groentje, hier ga ik je toch deftig tegenspreken.

Die film is idd niet geschikt om de Europese kinderen wakker te schudden.

Want ondanks alle pogingen van veel mensen, staat de Europese jeugd wel anders tegenover het milieuprobleem en tegenover de maatschappij dan de Amerikaanse bevolking.
En het doel van deze film is en was duidelijk het Amerikaanse volk wakker schudden en tegen het huidige milieubeleid van Bush opzetten.


Deze film is dus idd niet geschikt voor de Europeaan, die krijgt er enkel een verkeerd beeld door en zal zich juist tegen het milieu keren.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2007, 23:55   #4
Savatage
Secretaris-Generaal VN
 
Savatage's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 december 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 21.732
Standaard

Het is wel terecht dat er een waarschuwing wordt gegeven aan kinderen, want de film is idd wel indoctrinerend opgesteld. Het arugment van de rechter "dat de film ' visies van een politieke partij promoot'" vind ik wel niet erg relevant; je vindt voor elk standpunt wel een partij die het promoot.
Savatage is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 16:49   #5
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Een goede objectieve leerkracht kan zo'n film best gebruiken in een klaslokaal.

Het is voor mij zelfs wenselijk dat kinderen wordt aangeleerd hoe ze met zo'n soort media moeten omspringen, aangezien de invloed ervan steeds groter wordt.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 17:02   #6
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Sommige mensen hebben hier dringend nood aan een reality-check.
Met betrekking tot wat de echte klimaatwetenschap en haar conclusies inhouden, maar nog meer met betrekking tot de gegeven leerstof in een lukrake school.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 oktober 2007, 18:06   #7
Mataiva
Lokaal Raadslid
 
Mataiva's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 februari 2007
Berichten: 324
Standaard

Het komt wel meer voor dat leerkrachten een bepaald standpunt innemen voor een jeudige groep,
alleen is het dan niet zo overduidelijk als met het vertonen van de film van Al Gore. Aangezien er toch zoveel te doen was rond deze prent kan ik er dan wel inkomen dat de school deze film draait, maar dan enkel als dit gevolgd wordt door een grondige discussie met de leerlingen over bv. eenzijdige informatie en de onwaarheden van de film. Zo worden ze dicht betrokken bij een maatschappelijke kwestie die ook hun leven steeds meer en meer beheerst.

Tenslotte vind ik het wel betreurenswaardig dat het tot een rechterlijke uitspraak is moeten komen voor zo'n zaak.
Mataiva is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be