Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Geschiedenis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Geschiedenis Van de Romeinen tot 9/11...

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 oktober 2011, 15:38   #1
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard Zwaarden en andere historische wapens

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
We trainen dus alletwee met die dingen. Alles bij mekaar wil ik toch wel zien wie het zou winnen. Ik met mijn zwaard van ca 900 gram en 80 cm en jij met je ding van 1.6-2 kg. Hmm

Wat betreft die enkele snijkant : er is geen enkele nood aan 2 snijkanten, toch niet met de juiste technieken. De niet snijkant dient trouwens voor afweer. Je kan trouwens maar met 1 zijde tegelijk snijden.

Verder het zou het eerste 'conventionele zwaard' niet zijn dat breekt omdat het te hard is...wat door de Jappen elegant opgelost is.
35 cm langer, 700 gram zwaarder. Ik neem die 35 centimer graag mee: met een langzwaard kan je ook steken, met de katana niet. Dus als je navenant iets krachtiger bent dan de gemiddelde japanner biedt een langzwaard meer voordelen denk ik.

Ik denk ook dat bij een katana-block zijdelings of naar onder toe de twee zijden dan het voordeel hebben dat je over de block heen kunt glijden en de slag alsnog snel kunt afwerken met de andere snijzijde zonder je houding te moeten veranderen. Er zijn andere voorbeelden.

Zwaarden breken inderdaad, maar dat hangt af van kwaliteit en is evengoed het geval voor katanas, hoewel waarschijnlijk daar inderdaad meer aandacht wordt aan besteed. Ik ken niet genoeg van dat productieproces om te vergelijken.

Laatst gewijzigd door Liederik : 25 oktober 2011 om 15:38.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 15:39   #2
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Met mijn zwaard rijg ik elke vrouw naar een hoogtepunt.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 15:41   #3
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Babeth Bekijk bericht
De zwaarden waar Maddox het over had zijn die van mij, zowel de showcollectie als de oefenzwaarden. Ik heb in mijn jeugd aan Middeleeuws re-enactment vechten gedaan, vandaar. Wegens mijn kleine gestalte en geringe spierkracht waren eenhanders ideaal voor mij maar ik gebruikte ook een bastaardzwaard als tweehander. Een schild was voor mij nodeloze ballast, ik moest het dan ook hebben van snelheid, wendbaarheid en slagen afweren door ze te laten wegglijden. Tegenover een inbreker zal ik graag staan met mijn bastaard: wegens zijn gewicht (en mijn techniek) is de eerste klap al bottenbrekend.
Dit gezegd zijnde ligt er ook nog een houten knuppel naast mijn bed. Kwestie van dat de paraplubak niet naast mijn bed staat. (En nee, de knuppel is te groot voor andere doeleinden. ) Verder liggen er in de logeerkamer nog een boog en 6 pijlen rustig te wachten.
.
Ik hou het bij het oefenvechten zonder de reenactments, maar ik zou toch eens graag gaan kijken naar azincourt.
Een kortzwaard alleen lijkt mij dan toch iets te sober tegenover een anderhalver? Maar het hangt er waarschijnlijk vanaf van af hoe de opzet is en of het melee is of 1 vs 1.

Heb je een moderne of een historische pijl en boog?
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 15:45   #4
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Azincourt is toch bekend voor de "English longbow".
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 15:46   #5
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Met mijn zwaard rijg ik elke vrouw naar een hoogtepunt.
Ge moet goesting hebben
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 15:47   #6
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Met mijn zwaard rijg ik elke vrouw naar een hoogtepunt.
Het topic is zwaarden, maar open gerust een draad over naalden en ander middeleeuws kleermakersgerei.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 15:48   #7
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Onlangs een docu gezien over wie de meest efficiënte bewapening droeg: de Viking of de SamoeraÏ

De laatste won, maar zeer nip.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 15:51   #8
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Azincourt is toch bekend voor de "English longbow".
Zeker, maar toen de franse aanval gestopt was door de longbows, kwamen de engelsen naar beneden en begon het feest pas goed.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:01   #9
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
35 cm langer, 700 gram zwaarder. Ik neem die 35 centimer graag mee: met een langzwaard kan je ook steken, met de katana niet. Dus als je navenant iets krachtiger bent dan de gemiddelde japanner biedt een langzwaard meer voordelen denk ik.

Ik denk ook dat bij een katana-block zijdelings of naar onder toe de twee zijden dan het voordeel hebben dat je over de block heen kunt glijden en de slag alsnog snel kunt afwerken met de andere snijzijde zonder je houding te moeten veranderen. Er zijn andere voorbeelden.

Zwaarden breken inderdaad, maar dat hangt af van kwaliteit en is evengoed het geval voor katanas, hoewel waarschijnlijk daar inderdaad meer aandacht wordt aan besteed. Ik ken niet genoeg van dat productieproces om te vergelijken.
Bon, ik doe aan IAIDO (+ JODO) en dit vormt tesamen met Kendo de typische Japanse zwaardvechtsport, waarbij IAIDO met oefenzwaard (uit alu en zink gemaakt zwaard dat identiek aan lengte en gewicht is dan het origineel)

Inzake steken, daar vergis je jezelf in. Veel kata's bevatten effectief steken (Moretetsuki (6e), soi tetski(9e)) om er maar een paar van de setei te noemen en dan heb ik het nog niet over de oudere reeksen.

In absolute lengte zou je dus een voordeel kunnen hebben met een langer zwaard, maar daar houd het volgens mij mee op.

De voordelen van gewicht zijn veel groter.

De enige sport die ik beoefen en waar de lengte het grootste voordeel heeft is vechten met de stok (JODO). Laat me wel duidelijk zijn, dat het voordeel hier vooral zit in het op afstand houden van een tegenstander en het afweren van het zwaard. JODO is ook ontwikkeld door de boeren om zich te beschermen tegen al te ijverige samurai.
Let wel : ik zeg niet dat je een lang zwaard niet in dezelfde zin kan gebruiken, maar dan ga je voorbij aan het eigenlijke doel van een zwaard en dat is snijden. Een zwaard van dergelijke lengte is dan ook op dat moment te zwaar om vlot hanteerbaar te zijn.

Betreffende dat breken : de Jappen hadden er een uitgelezen techniek voor : men gebruike een hard soort metaal en een zacht soort metaal. Men legt de stukken op mekaar en men maakte ze warm. Men versmelt ze enigzins door hameren en dan maak men een breukzone. Het stuk wordt dan terug op mekaar geplooid zodat men 4 lagen heeft, afwisselend hard en zacht.
Dit proces herhaalt men 15 keer of meer. De harde zacht lagen wisselen mekaar ca 254 keer af als ik me niet vergis.

Vervolgens wordt het zwaard gevormd. Dan wordt het heel heet gemaakt. De niet snijkant wordt afgedekt met klei en vervolgens wordt het in heel koud water gedompeld om het temperen. De snijkant wordt zeer hard en kan zeer scherp gemaakt worden (ook een heel speciaal proces).

Het voordeel is dat het zwaard voldoende hard is aan de snijkant om een zeer scherp zwaard te krijgen en toch voldoende flexibel is in verband met het lemmet.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:01   #10
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Zeker, maar toen de franse aanval gestopt was door de longbows, kwamen de engelsen naar beneden en begon het feest pas goed.
Alleen maar ridders mochten zwaarden dragen, het gewone voetvolk had in feite een soort lange mes om te vechten.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:06   #11
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Nog even wat geschiedenis : het zwaard bestond in Japan al van voor onze tijdrekening, alleen niet in zijn huidige of Middeleeuwse vorm. Dit ontstond pas rond de 13e eeuw als ik me niet vergis (Massamune).

Interessant gegeven : de zwaarden van hogergeplaatste samurai (daimo's en Shoguns) werden getest ... dit gebeurde op gevangenen. Ik kan je wel een aantal beschrijvingen geven van hoe die testen in de praktijk uitgevoerd werden, maar ga het om diverse redenen slechts laten bij deze ene : men bindt 2 gevangenen met handen en benen gespreid vast op een heuvel van zacht zand. Dan snijdt men ze beide doormidden (ter hoogte van het heupgebeente) en meet men hoe diep het zwaard in de grond steekt. Op basis daarvan wordt het ingedeeld in 3 categoriën en de categorie wordt in het lemmet onder het handvat gebeiteld.

De dag van vandaag wordt dit met bamboo gedaan.

Laatst gewijzigd door Stingray : 25 oktober 2011 om 16:07.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:11   #12
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

PS : een blok is nooit statisch, de beweging wordt vloeiend uitgevoerd van onder naar boven en in principe komt een beweging van boven naar onder. Om een steek te vermijden moet je enkel naar achteren stappen.

Een Jap staat trouwens nooit stil in een kata, tenzij de tegenstander dood is.

De betere clubs beoefenen trouwens ook Kenjitsu ,hetgeen de practische kant van iaido is.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:12   #13
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
Alleen maar ridders mochten zwaarden dragen, het gewone voetvolk had in feite een soort lange mes om te vechten.
In Japan was dat idem. Dat betekende evenwel niet dat de gewone mensen weerloos waren...hence het ontstaan van JODO, ju-jitsu, karate etc.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:15   #14
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Ik hou het bij het oefenvechten zonder de reenactments, maar ik zou toch eens graag gaan kijken naar azincourt.
Een kortzwaard alleen lijkt mij dan toch iets te sober tegenover een anderhalver? Maar het hangt er waarschijnlijk vanaf van af hoe de opzet is en of het melee is of 1 vs 1.

Heb je een moderne of een historische pijl en boog?
Korte zwaarden zin beter voor vechten in huis. Als ik mijn zwaard boven mijn hoofd hef heb ik al kans dat ik in het plafond zit.

Trouwens de rijkere samurai hadden er 2, de katana en de wackizashi en dan nog een tanto in veel gevallen + nog een hele rits verborgen wapens zoals de waaier in metaal.
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:17   #15
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

De romeinse gladius, gevreesd door hun vijanden. Later werd dit de spathas om tenslotte invloed te hebben op de noore zwaarden.
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:41   #16
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.377
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Mooie dingen! Vragen wel veel kracht denk ik om deftig te hanteren, maar de resultaten moeten navenant zijn.

Ikzelf heb een anderhalfhander; Talhoffer, 1.6 kilo en 115 cm lang.

Kan je er ook iets mee, of is dat niet het plan?
Ik heb die warhammer al verscheidene keren gebruikt als gereedschap. Is verdorie handig als sloophamer.

Dat Chinese 2 handertje heeft voornamelijk sierwaarde, maar ja, ik ben sterk genoeg om er mee om te gaan. Moet alleen terug gaan trainen dan om er deftig mee om te gaan.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 16:48   #17
Stingray
Banneling
 
 
Geregistreerd: 5 maart 2011
Berichten: 5.921
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ik heb die warhammer al verscheidene keren gebruikt als gereedschap. Is verdorie handig als sloophamer.

Dat Chinese 2 handertje heeft voornamelijk sierwaarde, maar ja, ik ben sterk genoeg om er mee om te gaan. Moet alleen terug gaan trainen dan om er deftig mee om te gaan.
Moet wel zijn dat die Middeleeuwse ridders serieus gespierd waren. Als je met zo'n ding, een uur aan een stuk moet gaan vechten op een slagveld.

We staan bij ons al in het zweet na een half uur serieus doortrainen.

Moet ook wel gezegd worden dat veel technieken vanuit speciale zitstanden en zo gebeuren
Stingray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 17:06   #18
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.377
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Moet wel zijn dat die Middeleeuwse ridders serieus gespierd waren. Als je met zo'n ding, een uur aan een stuk moet gaan vechten op een slagveld.

We staan bij ons al in het zweet na een half uur serieus doortrainen.

Moet ook wel gezegd worden dat veel technieken vanuit speciale zitstanden en zo gebeuren
Het word er niet beter op als je een volledig plaatharnas aanhebt.

Maar neem het van mij aan, ridders vochten geen uur. Zeker niet op slagvelden. Een veldslag kon wel uren duren, maar het was geen uitzondering dat de ridders, koningen en gevolg in shiften ging verpozen. (het voetvolk en gepeupel, die moesten het maar op andere manieren oplossen)

En tournooien, dat was telkens een uitbarsting van een paar minuten. Max een kwartier.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 17:28   #19
Ratatosk
Europees Commissaris
 
Ratatosk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2010
Berichten: 6.374
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Het word er niet beter op als je een volledig plaatharnas aanhebt.

Maar neem het van mij aan, ridders vochten geen uur. Zeker niet op slagvelden. Een veldslag kon wel uren duren, maar het was geen uitzondering dat de ridders, koningen en gevolg in shiften ging verpozen. (het voetvolk en gepeupel, die moesten het maar op andere manieren oplossen)

En tournooien, dat was telkens een uitbarsting van een paar minuten. Max een kwartier.
De romeinse oplossing was dan toch veel flexibler. Lorica segmentata
__________________
Het is allemaal de schuld van de Flair.
Ratatosk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 oktober 2011, 18:10   #20
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.377
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ratatosk Bekijk bericht
De romeinse oplossing was dan toch veel flexibler. Lorica segmentata
Ik heb plaatharnassen gedragen, en gemaakt. (dat maken weliswaar uit kunststof plaat), en de bewegingsvrijheid in een passend, en goed gemaakt plaatharnas is verbluffend. U beseft toch dat 1 van de oefeningen die dragers van dit peperduur beschermend materiaal koprollen maken was?

De hoofdreden waarom de Romeinen voor hun legionairs de Lorica hebben gebruikt, was de eenvoud van't maken in massaproductie, en het even eenvoudige aanpassen in afmetingen.

De hogere oficieren hadden al volledige borstcurassen, die specifiek op maat gemaakt werden.

Later kwam de maliënkolder in opgang, vooral bij de latere Romeinse ruiterij ingezet.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:23.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be